Pony bang voor poetsen bij haar buik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Pony bang voor poetsen bij haar buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:00

Hallo,

Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een arabische volbloed merrie :D. Ben echt super blij met haar. En met rijden is ze echt super braaf, je zou er zo een kind van 4 op kunnen zetten of een opa van 90 xD. Maar nu zit ik met nog wat probleempjes met haar. Ze is heel erg bang als ik haar borstel op haar buik en rug met een rubberen rosborstel (magageborstel?). In haar hals vind ze het ook niet zo prettig.
Een gewone harde en zachte borstel vind ze niet zo eng. Wel onder haar buik, achter haar voor benen en
op de plek van de singel. Verder is de kont en achterbenen borstelen geen enkel probleem. Ook hoeven uit krabben is geen probleem. Oja, en de rosborstel over haar hele lijf vind ze nu ook steeds enger worden.

Ik zit nu dus met het probleem dat ze een schimmeltje is, en je raad het al! Die wordt langzamer hand steeds vieser. Ik probeer dus met de rosborstel de vieze vlekken weg te boenen, alleen dat laat ze niet
echt toe. Ze gaat dan met haar oren in de nek achteruit stappen en trappen naar haar buik. Nattuurlijk
moet ik haar dus wel schoon krijgen op de plek van het zadel, want anders kan het vuil gaan schuren en krijgt ze wondjes. Ik krab dus elke keer met mijn vingers het vuil op de plek van de singen/zadel weg.

Ik zou graag tips van jullie willen hebben wat ik moet doen. Zelf borstel ik haar altijd heel rustig en kalm en ik praat tegen haar om haar gerust te stellen, ook geef ik haar af en toe snoepjes (ik weet niet of dit goed is, ik dacht zelf dat ik hier mee moet stoppen want straks beloon ik juist het 'enge' gedrag) Ik heb haar ook wel eens in de bak proberen te borstelen, maar ook daar is ze bang.
Ik denk zelf misschien dat haar buik nog wat gevoelig is omdat ze een poos geleden een veulen heeft gehad, maar dit zou dan niet kunnen kloppen want toen haar veulen nog bij haar stond vond ze het geen probleem om geborsteld te worden. Ook de eerste 2 dagen op haar nieuwe stal (bij mij dus) vond ze borstelen ook niet eng , maar nu dus wel.

Mijn probleem is dus:
- pony is bang voor rubberen rosborstel (de draaiende bewegingen)
- ze is bang voor borstelen onder de buik, achter voorbenen en op de rug.

Ik hoor graag tip! :D

Narya

Re: Pony bang voor poetsen bij haar buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:05

Ik denk niet dat je pony bang is, het gedrag lijkt meer op irritatie of misschien wel pijn. Ze lijkt het niet fijn om daar geborsteld te worden, ben je misschien wat ruw? Sommige paarden houden er niet van om stevig geborsteld te worden en ik kan me voorstellen dat je jouwe daaronder valt, omdat het een Arabier is. Ik zou die rosborstel gewoon weglaten en de harde gebruiken, als ze daar minder problemen mee heeft.

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:15

helemaal mee eens. waarschijnlijk heeft ze een dunne huid die ook nog eens erg gevoelig is.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:18

voor de harde borstel is ze dus ook bang, in de buurt van de buik en achter de voorbenen en de rug.

(btw) bijn instructrice heeft ook gezegd dat ik de vieze vlekken goed kan weg krijgen met een 'oude' handoek die een beetje nat is, maar ik denk zelf dat ik hiermee niet het vuil weg krijg dat tussen de huid zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:21

Heb je die borstels weleens op jezelf uitgeprobeerd? Ze is op de foto's redelijk mager ("leeggetrokken" door dat veulen?) en daarmee zal ze heel gevoelig zijn op de huid. Arabieren zijn al gevoeliger dan de meeste andere paarden en merries zijn nu eenmaal mutsen, de ene wat meer dan da andere.

Daarnaast, het is een volwassen arabier die overduidelijk weet waar Abraham de mosterd haalt. Je hebt de keuze: ga jij dit paard verder opvoeden of laat je je opvoeden door dit paard?
Dat laatste is geen probleem, zolang je maar in de peiling houdt waar je mee bezig bent. Zolang jij nog bepaalt wat er gebeurt en hoe, dan mag het paard best een eigen mening hebben en daar soms mee wegkomen.
Ik heb niet de indruk uit je profielfoto's dat het een "fout" paard is maar ze heeft hier en daar wel enige aandacht nodig, zowel rijtechnisch als fysiek. Allemaal niet wereldschokkend, op het eerste gezicht, maar verwaarloos het niet anders krijg je het terug en dan ben je echt niet blij.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:27

Ik denk idd dat je de rosborstel achterwege moet laten.
Ze is denk ik gewoon gevoelig. Ze heeft een dun huidje, zoals alle arabieren en de een gaat er beter mee om dan de ander.
Mijn arab vind het juist wel fijn, maar mijn nrpser vind het ook niks.
Luister naar je paard. ;)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 10:54

Het licht ook niet alleen aan de rosborstel, maar ze vind het ook eng als ik met m'n handen aan haar buik zit??

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:56

het eerste wat ik dacht is ook het zal wel pijn/ gevoelligheid zijn.. :j

laat eens onderzoeken ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:00

Mijn fjordje (oke das niet het zelfde als een arabier, maar hij hheft ook een teer huidje :P ) had juist het zelfde toen ik hem juist had. Hij was niet gewend van geborsteld te worden en ik kon hem zlfs niet met een bosrstel in de hals aanraken. Dus ik zou eerst je paardje overal rustig laten leren bestasten met je hand. En stapsgewijs opbouwen, ga van de hals naar de singel streek en als ze nerveus wordt gewoon even wachten, en opnieuw vanuit de hals tot aan de buik. Als ze rustiger is verder gaan. Als dat gaat zachte borstel, harde borstel enz. Gewoon alles rustig doen.
Arabieren staan bekend om hun dunne huid, respecteer dat. Je hebt haar nog maar pas, het is normaal dat ze je nog niet vertrouwd op haar gevoelige plaatsen met ruwe borstels.
Veel succes.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:02

Kennelijk is het een merrie met een gevoelig huidje. Daar moet je in elk geval je borstels aan aanpassen (piesplekken wegpoetsen met een vochtige spons).
Ik heb ook zo'n merrie gehad. Die werd er met de jaren wat minder gevoelig op, maar als ze bijv. hengstig was kon ik haar alleen met een schapenvachtje onder haar buik poetsen...
Dat ze bang is voor je handen zal vermoedelijk zijn omdat ze die plek associeert met pijn door een harde borstel, dus laat die in elk geval even liggen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 11:14

Aria_zz en Sientje: bedankt voor de tips, ik zal gelijk met een ik leg de harde borstels wel even aan de kant, en doe het met een vochtige spons.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:16

nog meer tips??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:29

SnuitjeLove schreef:
Het licht ook niet alleen aan de rosborstel, maar ze vind het ook eng als ik met m'n handen aan haar buik zit??

Kent ze het wel om daar aangeraakt te worden?
Ik kocht deze zomer een merrie, heel fijn dier, maar die was domweg nooit geleerd dat je aan haar buik en uier kwam. Dat heb ik haar stap voor stap moeten leren en nog steeds is het niet helemaal vertrouwd voor haar.
Doe rustig aan en geef haar vooral de tijd om aan dingen te wennen. De tijd die je daar nu instopt, krijg je straks dubbel terug omdat je dan een vertrouwd paard hebt dat gewoon weet dat het goed goed.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 12:31

bij haar oude eigenaar was het geen probleem om haar overal te borstelen en ook de eerste paar dagen bij mij op stal was het geen probleem. Maar nu lijkt ze het ineens heel eng te vinden?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:44

Ik denk dat je misschien wat enthousiast van start bent gegaan met poetsen, dat je haar onbedoeld zeer hebt gedaan en dat ze daarom zo reageert nu?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:00

Vind ze het echt eng of is ze dominant aan het doen en probeert ze jou uit?
Dat oren in de nek en trappen kan ook duiden op: Weg daar jij! Dat wil ik niet! niet van pijn maar van eigen wil.

Ik zou dus even de harde borstels achterwege laten en met zachte borstels, doeken daar poetsen zodat je weet dat het geen pijn kan doen. Of gewoon met je handen aaien en zodra ze dan dit gaat doen is het wellicht uitproberen. En dan zou ik haar gewoon even op haar nummer zetten: je hoeft niet te slaan hoor. Een flinke brul van "Schei daar eens mee uit!" doet dan wonderen hoor.

Toen ik mijn paard (Fries) net had (lees eerste 2 dagen) behandelde ik hem ook als suiker, was bang dat ie mij eng ging vinden. Dat onze band niet goed zou worden. En daardoor deed hij af en toe erg imposant. Ik onzeker, hij onzeker. "Oeps" dacht ik dan. En nu??? Toen herinnerde ik mij het gegeven advies om hem gewoon aan te pakken op die dingen die niet mogen. Dat hij vanaf dag 1 gewoon moest leren wat hij aan mij had. Hij trok bijv zijn hoeven uit mijn handen. Nou ben ik dat gaan aanpakken met gewoon een flinke brul en dan weer proberen en als het dan lukte hoge stem beloning. De eerste tijd stond ie na zo'n standje te trillen als een rietje. Inmiddels weet ie dat ik hem niet in elkaar zal meppen/ trappen etc en is ie gewoon braaf.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:13

zilfstar: daar kan het ook aan liggen dat ze me aan het uitproberen is. Want de vorige eigenaar gaf bij de paarden ook wel eens een 'brul' als ze iets flikte. Misschien moet ik wat consuquenter zijn (weet niet of ik het goed schrijf). Ik doe namelijk heel voorzichtig met haar.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:53

iemand nog tips?

hintaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:38

begrijpelijk dat je met een nieuw paardje voorzichtig bent. maar voor het paard kom jij onzeker over omdat jij je paard nog niet kent en afwacht wat hij doet.
je moet er voor zorgen dat je goed weet wat je wilt van je paard als jij bij hem bent, en ook wat je niet wilt.
dát moet je in je hoofd houden en gewoon je ding doen. daarmee geef jij je leiderschap aan en zal hij (of was het zij?) jou gewoon volgen omdat jij duidelijkheid biedt.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:25

Bij mijn jaarlingmerrie was het voornamelijk het vertrouwen.
De fokster had al tegen mij gezegt dat bij onbekende mensen ze het onder de buik poetsen niet fijn vond. Daar heb ik in het begin dus ook helemaal niet aangezeten. Na 3 weken voorzichtig met mijn hand over haar buik geaait en later met borstels geprobeert. Nu is er niks aan het handje.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:30

Ik denk dat ze er ook erg gevoelig is. Probeer het met een zachte borstel te doen en gooi er anders een deken op zodat ze minder vies wordt. Gelijk na het rijden even de vieze randen afsponzen haalt het ergste ook weg.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 13:31

@hinta: Ik ken haar wel langer als die 2 weken dat ik haar heb, vanaf juni ken ik haar nu. En toen ze bij haar oude eigenaar stond was er ook helemaal geen probleem met poetsen. De eerste 3 dagen bij mij opstal was er ook geen probleem. Maar daarna dus wel.

@DendroFleur: Dat is makkelijker gezegd als gedaan ;) ze is namelijk nu al heel vies dus het helpt niet echt meer om een deken op te gooien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:54

SnuitjeLove schreef:
@hinta: Ik ken haar wel langer als die 2 weken dat ik haar heb, vanaf juni ken ik haar nu. En toen ze bij haar oude eigenaar stond was er ook helemaal geen probleem met poetsen. De eerste 3 dagen bij mij opstal was er ook geen probleem. Maar daarna dus wel.

Wat kreeg ze op die andere stal te eten en wat krijgt ze nu te eten?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:23

ze kreeg op die andere stal 2 keer per dag hooi en 2 x biks en bijde keren 1/2 k. en nu ook.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 15:24

maar het probleem is nu wel over, want ik heb haar gewoon even stevig vastgepakt tijdens het poetsen en gewoon niet toelaten dat ze trapt. En het gaat nu wel steeds beter.