Nachtzicht bij Paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joline_

Nachtzicht bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:03

(Ik weet niet of het hier goed staat, maar was ongelooflijk aan het twijfelen.)

Ik ben vanavond gaan buitenrijden met een stalgenootje, en halverwege onze rit werd
het donker. We moesten langs een nogal donker stuk waar ikzelf erg slecht zicht had.
De paarden liepen zo zonder problemen de weg verder en hadden nergens last van.
Ontweek nog gauw een plas en stapten op hun gemak verder.

Nu vroeg ik mij af, hoe goed kan een paard in het donker zien? Zien zij hetzelfde als
wij, meer of juist minder?

Arabesk

Re: Nachtzicht bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:20

ze zien beter dan wij, ze hebben meer staafjes en minder kegeltjes en zien daarom ook minder goed kleuren bij feller licht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:23

Paarden zien inderdaad beter dan wij. Is ook wel logisch want ook 's nachts moet een vluchtdier op zijn hoede zijn en kunnen vluchten zonder over van alles te struikelen ;)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:25

Dan heb ik er volgens mij 1 staan die nachtblind is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:26

Paarden hebben naast meer staafjes dan kegeltjes dat zorgt voor beter contrast zien, ook het zogenaamde 'tapetum lucidum'. Een laagje in het oog dat licht reflecteerd. Meer diersoorten hebben dit. Voordeel hiervan is dat zo'n 60% van het licht dat erop valt wordt weerkaatst en helpt bij het zien. Dit betekent dus dat zij 's nachts ook meer zien dan wij, voor de paarden is het als het ware 'lichter' dan voor ons.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:38

Bedankt allemaal voor het antwoord.

fransje23 schreef:
Paarden zien inderdaad beter dan wij. Is ook wel logisch want ook 's nachts moet een vluchtdier op zijn hoede zijn en kunnen vluchten zonder over van alles te struikelen ;)

Zat zo ook al een beetje te beredeneren, maar wist het eigenlijk niet zeker.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:40

Paarden zien prima in het donker, alleen heb ik wel gemerkt dat veel paarden wat kijkeriger/oplettender zijn als het gaat schemeren. Als het dan eenmaal echt donker is dan is het weer prima.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:02

dravergekkie schreef:

Meer wortels geven ;)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:35

volgens mij komt nachtblindheid alleen bij appaloosa's voor, rest van de paarden ziet prima in het donker.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:42

Idd wat Apple ook zegt, de overgang tussen licht en donker is altijd even een moeilijk moment voor paarden, je zal zien dat ze dan bijv. ook makkelijker schrikken.
Als het eenmaal goed donker is, kunnen zij weer goed contrasten onderscheiden en dan zien ze weer prima ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:22

dravergekkie schreef:

Als 't een appaloosa is, kan dat best. Ik heb er ook een die bijna niks ziet in 't donker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:42

Apple schreef:
Paarden zien prima in het donker, alleen heb ik wel gemerkt dat veel paarden wat kijkeriger/oplettender zijn als het gaat schemeren.

Dat is ethologisch en anatomisch verklaarbaar.

Omdat de meeste roofdieren in de schemering actief zijn is het zinvol als er dan een alertheidsprogramma is.
Paarden zijn (ook weer vanwege het vorige) nog meer dan wij gevoelig voor beweging in de ooghoeken en in combinatie met meer staafjes geeft dit dat ze bij schemering bij weinig maar nog wel licht relatief gevoelig zijn daarvoor.
Voeg die twee bij elkaar en bij schemering heb je een ´spookuurtje´.

Je kan er bij beleren (dresseren) gebruik van maken omdat ceterus paribus alleen het ´spookuurtje´ al een extra moeilijkheidsgraad is.

Het is ook een gegeven waar je gebruik van kan maken om op een makelijke manier vertrouwen-bonus te verdienen: Geef je paard dán een veilig gevoel en het is puntenscoren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:30

Klinkt logisch.
Die van mij -die dus weinig of misschien zelfs niks ziet in de schemering / duister- is normaal gesproken nogal een zenuwpees (ik vraag me ook wel eens af of ze overdag ook wel helemaal goed ziet?) maar in het donker juist enorm rustig! Ik vermoed dat dat juist komt omdat ze niks ziet en dus ook geen dingen waar ze van schrikt. Ze vertrouwt dan maar gewoon op mij. Maar laat ik haar d'r gang gaan, struikelt ze overal over of loopt zo regelrecht een sloot in enz!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:05

Een kennis van mij rijdt gewoon als 't donker is, ze heeft dan wel allemaal lichtjes en reflecterende dingen bij zich. Kan ik uit bovenstaande opmaken dat 't wel verantwoord is? Want de 1 zegt van wel, de ander van niet..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:48

Ik rij ook gewoon als het donker is, compleet met lichtjes en reflecterende dingen.

Geloof dat de vraag of het verantwoord is meer afhangt van de verkeerssituatie ter plekke.

Lisa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:35

paarden zien prima in het donker gewoon je paard vertrouwen hij loopt zelf wel de goede weg :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:23

Ik zie beter dan een paar van de paarden bij ons - dat heb ik nu al een paar gemerkt bij ritten die in de avondschemer begonnen en in het donker eindigden. Ik merk oa dat ze niet meer goed een rechte lijn aan kunnen houden als het vrijwel donker is, en onzeker worden waar ze lopen. Terwijl ik dan nog wel redelijk veel zie. (Maar ik zie erg goed in het donker, misschien dat het scheelt.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:08

berdien85 schreef:
Een kennis van mij rijdt gewoon als 't donker is, ze heeft dan wel allemaal lichtjes en reflecterende dingen bij zich. Kan ik uit bovenstaande opmaken dat 't wel verantwoord is? Want de 1 zegt van wel, de ander van niet..

Lichtjes en reflecterende dingen zijn vooral belangrijk voor je omgeving zodat jij goed zichtbaar bent. Bij mijn weten heeft het paard er zelf geen last van. Het geeft namelijk niet het echte 'schemereffect'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:16

Zien: is het resultaat van wat je hersenen maken van de lichtprikkeling op het netvlies.

Paarden hebben een veelvoud van prikkeling. Hun oog is VEEL gveoeliger dan de mens. Ze krijgen zelfs aanzienlik meer nachtelijk signaal dan een kat.
Zie het overzicht van wetenschappelijk onderzoek daar naar in ´de Waring´.

De hersenen zijn een ander verhaal. Dat is software die van zenuwprikkeling een beeld máákt. Je ´ziet´zo dingen die er niet zijn als de hersenen het logisch vinden en het erbij verzinnen. Dat heet optisch bedrog.
Dit optisch bedrog geeft training op nachtzicht een ´enhancement´ op de prikkelingen.
Je ´zicht´verbetert.

Dat kan ook andersom indien je er niets mee doet of zoals bij paarden, afleert zelf te denken.

Onder de streep is het oog van een paard een veelvoud beter op nachtzicht ingericht dan het onze. Het paard staat aan de top van nachtkijkers van alle landzoogdieren.

Wat verlichting betreft: hoe beter ogen en vooral hersenen zijn ingesteld op nachtzicht hoe groter het nadelige effect van strooilicht. Dat verhoogt de waarnemingsdrempel.
Ik rij veel en graag ´s nachts in de bergen hier. Zie hoofdtsuk ´de beloning´ op mijn site.
Eerst alleen bij volle maan, maar door de jaren heen ook bij maanloze nachten. Bivakkeer ook onder de sterren.
Ik rij wel met een achterlicht maar verder niets. Het strooilicht van zelf die achterlamp is storend; je kan de rode waas in je oogoeken zien reflecteren op rotsen en beplanting. Ik zet die lamp uit als er geen kans op verkeer is.
Dat zal voor het paard, wat gevoeliger ogen heeft, nog sterker gelden.

In NL zal je voor het óverige verkeer zichtbaar moeten zijn en verlichting is op de openbare weg verplícht.
Ook is er in NL vrijwel overal strooilicht. Dat is soms prettig. Bij bewolkte nachthemel reflecteert de verlichting en geeft héél veel licht overal. Meer dan volle maan zelfs. Als het niet verplicht/nodig zou zijn, kan je onder die omstandigheden zonder eigen verlichting zorgeloos rijden wat zícht betreft met een paard wat geleerd heeft zelf te denken: een paard kán heel goed zien in het donker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:22

Huertecilla schreef:
Paarden hebben een veelvoud van prikkeling. Hun oog is VEEL gveoeliger dan de mens. Ze krijgen zelfs aanzienlik meer nachtelijk signaal dan een kat.
Zie het overzicht van wetenschappelijk onderzoek daar naar in ´de Waring´.

Wetenschappelijk onderzoek of niet, ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat ik mij beter weet te redden dan paarden in het donker, dat ze moeite hebben om een rechte lijn aan te houden of obstakels te vermijden als ik dat nog prima kan.

Zo blijkt de praktijk toch vaak anders te zijn dan wat de theorie zegt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:51

Shadow0 schreef:
Wetenschappelijk onderzoek of niet, ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat ik mij beter weet te redden dan paarden in het donker, dat ze moeite hebben om een rechte lijn aan te houden of obstakels te vermijden als ik dat nog prima kan.

Zo blijkt de praktijk toch vaak anders te zijn dan wat de theorie zegt...

Nee hoor, dat is ook theoretisch volstrekt logisch. Klopt met theorie over gedrág. Lees maar wat ik daarover al schrijf.

Een paard wat overdag geen vrijheid van handelen heeft, begrijpt niet zomaar vanzelf dat het dit in het voor joú donker ineens wel heeft.
Op grond dáárvan kan je niets absoluuts opmerken over wat het paard waarneemt.

De ogen van een paard zíjn toppers onder de landzoogdieren mbt nachtzicht. De onze bepaald niet.
Maak daar gebruik van of niet.
Er zijn wereldwijd een paar hulpdiensten die gebruik maken van daarvor opgeleide speurpaarden. Dat is eigenlijk al verkeerd opgeschreven want het is de ruíter welke opgeleid moet worden het paard als ogen en neus te gebruiken. Het paard hoeft alleen maar niet afgeleerd te worden die prikkels voor gedrag te mogen gebruiken.

Lees die laatste zin goed Shadow. Daar staat de kern van jouw ervaring.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:58

Huertecilla schreef:
Een paard wat overdag geen vrijheid van handelen heeft, begrijpt niet zomaar vanzelf dat het dit in het voor joú donker ineens wel heeft.
Op grond dáárvan kan je niets absoluuts opmerken over wat het paard waarneemt.

Haha, wat een aannames weer :)

Als het paard als het licht is in staat is om een rechte lijn te lopen en objecten te ontwijken, en dat niet meer kan op het donker is, is mijn conclusie een andere.

Citaat:
Het paard hoeft alleen maar niet afgeleerd te worden die prikkels voor gedrag te mogen gebruiken.

Lees die laatste zin goed Shadow. Daar staat de kern van jouw ervaring.

Nee, daar staat de kern van de door jou gewenste interpretatie van mijn ervaring :D Een essentieel verschil.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:50

ja idd, mijn pony loopt ook gewoon norrmaal, is alleen wat slomer omdat ze beter oplet

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:16

ik denk dat je 't verschil wel merkt. ;) ik heb 2 paarden, waarvan er 1 nachtblind is. Schijnt wel meer voor te komen bij appaloosa's. Die laatste struikelt echt over vanalles in het donker, of ze nu aan een touw loopt of niet. Als het maar bekende omgeving is en er ligt niet plotseling iets op haar pad, gaat het goed. Maar in den vreemde, of als de waterbak in de wei verplaatst is, breekt ze bijna d'r nek. En dat staat los van wat ze geleerd heeft. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:49

Hoe dan ook; het paardenoog is geëvolueerd met érg goed nachtzicht. Onder meer met meer staafjes, een tapetum lucidum en een héél groot (het grootste van alle landzoogdieren) lichtopvangend oppervlak.

Paarden zien in het donker beter dan katten zien in het donker beter dan mensen.

Of een bepááld paard goed nachtzicht heeft of dit laat blijken is daarmee niet gezegd en dat zegt evenmin niets over het bovenstaande.

Wanneer een mens beter nachtzicht heeft dan een paard is dat niet normaal.
Wellicht is het paard dan nachtblind zoals sflj meldt of kan die mens wegens bezit van een tapetum lucidum in het book of freaks.