Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZappaSupreme

Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:58

Zoals de titel al zegt start ik 25 oktober mijn eerste officiele wedstrijd met mijn 5 jarige pony. Tussen de parden omdat ik zelf al 22 ben. Op stal vind iedereen dat het er super uitziet en zelf ben ik ook erg tevreden. Nou weet ik zelf dat ik 200% voor elkaar moet zijn wil ik een winstpunt kunnen rijden (omdat ik met een pony rijd) maar heeft misschien iemand tips/ervaringen die me net dat extra puntje kunnen opleveren??

Alvast bedankt!

knollentuin

Re: Starten met je pony tussen de paarden.. Wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:01

Gewoon rijden zoals je altijd doet,je niet gek laten maken door anderen.
voorelkaar is voorelkaar,als jij netjes op je pony past en je techniek en basis is ok zou ik me geen zorgen maken,ik zie vaak zat pony's tussen de paarden en die presteren gewoon mee.
succes!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:10

als je gewoon netjes rijd rij je echt je winstpunt wel hoor.
Ik start ook met mijn pony tussen de paarden en rij tog regelmatig winstpunten en heb ook af en toe een prijs.

Dus nix van aan trekken dat je 200% moet rijden want dat is echt niet nodig! gewoon netjes rijden dan kom je er wel.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:12

Ik rij zelf met mijn pony tussen de paarden. Hij is 1.50m en ruim 21 jaar oud. We rijden nu Z2 bij de paarden en daar rij ik ook wel ooit in de prijzen en dikke wp's.

Gewoon lekker rijden!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:22

In de dressuur heb je echt geen nadeel hoor als je met een pony tussen de paarden start. Gewoon lekker rijden, en laat je niet gek maken, dat is nergens voor nodig!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:25

Of je nou op een pony of een paard start, maakt niets uit!
Gewoon een nette proef rijden, dan rij jevanzelf je punten bij elkaar.

(ik heb een 1.45 (oke, volgens mij is ze 1.47) en ik ben ver, boven de 22 :D )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:31

Gewoon je best doen.
Ik ben 30 en een van de paarden die ik start is een D-pony. Nog jong, nog niet helemaal bevestigd, maar krijg wel gewoon punten en veel positieve commentaren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:02

Hier moet je dus wel degelijk 200% presteren voor een puntje. Ken verschillende mensen uit de regio die starten met een pony en allemaal hebben ze echt moeten knokken voor de eerste punten. Sommige juryleden waarderen het gewoon echt niet. Mijn laatste concours ook, mam staat schuin achter de juryauto om mij te melden en op dat moment rij ik de ring in. Hoort mam de jury tegen de schrijver zeggen....ach jee daar heb je weer zo´n pony. Meneer bekijkt vervolgens met een gezicht op onweer mijn proef en geeft me bijna louter 4-en. Nou ik moet zeggen, dan gaat de lol er aardig af hoor, om met je pony tussen de paarden te starten. (had 154 punten tegenover onze beste score van 214 punten)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:06

Silence: ik denk dat waar jij rijdt dan echt een uitzondering is.

Bij ons is het ook normaal om met de pony tussen de paarden te starten en ik zie dat niet terug in de punten bij mensen.

Ze moeten allemaal gewoon netjes de proef rijden. Pony/paard goed aan het been, correcte lijnen enz. En dan zit er geen verschil in tussen een pony of een paard hoor.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:08

Daar geloof ik echt niets van Silence. Waarom zou iemand anders jureren als het een pony is? Bij veel grote E-pony's (zoals de mijne) zie je het verschil niet eens. Ik vind het wel makkelijk om de schuld bij de jury te leggen. Kijk gewoon eens goed naar je eigen rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:08

Een pony tussen de paarden maakt in de beoordeling helemaal niets uit.
Of het moet een pony zijn met slechte gangen, die word net zo beoordeeld als een paard met slechte gangen.

Maar heeft je pony gewoon nette gangen, en haal je alles eruit wat erin zit, dan maakt de hoogte totaal geen verschil.

Tis gewoon een smoesje wat vaak gebruikt word door mensen die geen wp halen :P

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:39

Ik ga 23 oktober met mijn D pony tussen de paarden starten.
Mijn laatste dressuurwedstrijd was zaterdag en haalde daar 206 punten. Ik hoop dat de jury niet anders gaat jureren dan wat de proef waard is!

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:44

Gewoon lekker rijden meid!!
Ik heb met 'mijn' pony in het Z1 gereden tussen de paarden, ging best redelijk, ben alleen gestopt omdat ik wist dat ze in het Z2 er niet tegen kon, de concurrentie was echt moordend.
Veel succes met je debuut, komt helemaal goed!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:48

ik wil over een jaartje ofzo ook starten met mijn new forest van 1.43 hij is nog 3 jaar.
is er dan zon verschil als je tussen de paarden rijd qua jureren?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:50

Allereerst niet extra druk bij je leggen, dus relativeer en relax.

Ik heb van tijd ook een pony in de ring en moet toegeven na een correct goed bewegend paard valt dan een pony wel vaak weg (qua beweging en qua voorstellen)

Dus wat ik zou doen is je pony echt correct voorstellen. Dus jouw houding moet correct en rustig zijn (dus geen wapperende onderbenen die ritmisch meesbewegen of duwen, een mooie constante aanleuning)

Ik ken je pony niet maar als hij front heeft speel dit dan uit. als je hem in een z houding, dus hogerop en dragend kan rijden (let op ruggebruik dan) dan ziet het beeld er echt wel goed uit.

Verder echt letten op afwerking. halthouden is vierkant en recht.
Controlepunten inlassen(dus afhankelijk van je proef zien waar je even ka opladen etc) en alles duidelijk laten zien. Dus verruimen op een diagonaal bvb kom je mooi uit de hoek, stelt recht en dan zet je het verruimen in, op het einde mooi maar duidelijk terugnemen.

Ik ben niet zo'n fan van ponies tussen paarden, maar ga er niet minder punten op geven.

In elk geval veel succes en we wachten op foto's e

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:39

Nou als ik hier verhalen lees zakt de moed mij wel in de schoenen.
Macho kan leuk lopen, maar zo ontzettend getalenteerde sportpony is het ook weer niet.
Maargoed we maken er iets van!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:21

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:46

@ Kitty_gomez: Fotos staan in mijn profiel van mijn pony!
Ik heb nu 3 x wedstrijden gereden tussen de pony's . Deze telde niet voor het KNHS. Hierbij had ik 201, 187 en 206 punten. Harstikke mooi natuurlijk, maar ik denk dat het bij officiële wedstrijden EN tussen de paarden wel een ander verhaal wordt!

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:02

Allereerst bedankt voor alle reacties :) Had niet verwacht dat er zoveel mensen zouden zijn die er ervaring mee hadden!! En de tips van de jury's zijn helemaal super en daar ga ik ook zeker wat mee doen!
Wist niet of ik foto's mocht plaatsen dus vandaar dat ik dit nog niet had gedaan..
Hij is overigens 5 jaar en 1.45m..
Dit zijn de meest recente foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto is wat onduidelijk maar dat toont wel het beste de arbeidsdraf..

Mocht het toch niet mogen hoor ik het wel.. Sorry dan alvast!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:08

Ik vind het een behoorlijke pony (qua grote) En vind hem er erg mooi uit zien, met zijn gangen zit het ook wel snor! :))

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:23

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:27

leuke pony!

Ik ga vanaf januari 2010 starten met mijn ijslander tussen de paarden. Echt spannend! Ik wens jou veel succes en steek ondertussen hier ook wat op.

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:35

@ Romytjuuh: Hij is toch echt maar 1.45 ;)
@ kitty en rakni: Super bedankt :D :D

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:46

Ik start ook met mijn pony tussen de paarden, ook al ben ik nog 14.
Maar ik vind eigelijk niet dat ik echt benadeeld word tegenover de paarden, eigelijk ben ik juist in het voordeel omdat mijn pony de kleine volte's veel makkelijker draait dan een paard van bvb 1.80
Het ligt er denk ook wel een beetje aan wat voor gangen je pony heeft. Mijn pony bvb heeft echte paardengangen, maar als jij een pony hebt die korte ponypasjes maakt, kan dat wel eens in je nadeel werken.

Maar verder denk ik niet dat het erg veel uitmaakt, gewoon lekker rijden en dan komen de punten vanzelf wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:51

kan gewoon toch :D vind het overgins wel een mooi beestje!
zou je met een tinker (of andere koudbloeden zoals fjorden, haflingers enz) ook zo makkelijk tussen de paarden kunnen starten?