Kan een regendeken kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Kan een regendeken kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 18:20

Mijn pony's staan dekenloos 24/7 buiten met een schuilstal. Maar nu heb ik iedere maandag les en het komt dus voor dat het regenachtig is. Dan moet ik dus Amber binnen zetten, maar als ik de hele dag naar school moet, dan zou ze lang op stal moeten en dat zie ik niet zo zitten. Nu zat ik eraan te denken om dan voordat ik naar school ga een ongevoerde regendeken op te doen, zodat ik haar 's avonds toch voor de les kan poetsen. Kan dit kwaad?

xMarloes

Re: Kan een regendeken kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:24

Denk het niet hoorr..;)
alleen een regendeken opleggen op een nat paard/modderig paard moet je niet doen..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:48

Lijkt me niet :n

Denk dat het voor je pony ook fijner is ;)

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:25

je moet hem alleen wel op laten dus niet alleen voor maandag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 08:26

Daarna bedoel je? Waarom? Ik wil namelijk alleen een ongevoerde, zou dat al zoveel uitmaken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:28

Waarom wil je poetsen, als je paard dag en nacht buiten staat?Ik borstel alleen ff het zand onder zadel en singel weg, verder blijf ik zo veel mogelijk van de vacht af. Mocht ze nat zijn en er zit zand in, dan spoel ik dat er ff uit met de slang, dan het water eruit met het zweetmes en dan gaat het zadel er gewoon op.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 08:30

Omdat die van mij niet een pony is die swinters schoon blijft. Ze vind het heerlijk om in de modder te rollen. Dan is het wel fijn als ik 's ochtends een deken op kan doen zodat de zadel plek droog en schoon blijft. Afspoelen doe ik liever niet met een dikke wintervacht, we moeten ook nog eerst een half uur met de trailer rijden.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:57

Je kan de deken toch gewoon dag en nacht op laten? Lijkt me niet verstandig om het maar op een dag te doen, gezien hij dan in de war raakt met het aanmaken van zijn vacht

Dus of altijd deken of helemaal niet, zo zou ik het doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:59

Ik denk dat dat "in de war raken" wel mee zal vallen hoor ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:01

Dat lijkt mij dus ook. Ik ben niet van plan Amber de hele winter een deken op te leggen voor die 1x per week les. Het trainen thuis stem ik op haar af, als ze eens echt vies en nat is dan rijd ik niet of longeer ik.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:01

Ik zou ook gewoon nu een ongevoerde regendeken opleggen en ophouden.. Kan verder geen kwaad om die op te houden! Alleen let wel op dat de deken niet kapot is en water gaat zuigen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:04

Ik doe ook af en toe de (ongevoerde) regendeken op, als ik weet dat het slecht weer zal worden bijvoorbeeld. Mijn pony's staan buiten zonder schuilstal en mijn oudje vindt een deken heel fijn. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:05

Maar waarom ophouden dan priscilla? Mijn pony loopt al vanaf jongs af aan zonder deken en ik wil er geen watje van maken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:08

Het is ook niet elke maandag vies weer, dus die paar x dat je die deken oplegt, lijkt mij geen probleem.
Daarnaast is hij ongevoerd en krijgt ze hem maar een paar uurtjes op. Zou er niet te zwaar aan tillen en voor je eigen gemak gewoon opleggen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:45

Kan geen kwaad hoor :). In het najaar als mijn pony nog zonder deken loopt gooi ik ook weleens een dagje een regendeken op (inderdaad als ik moet lessen :) )

Het enige waar je een beetje rekening mee moet houden is dat een regendeken op een natte/vieze vacht leggen ook niet heel comfortabel is voor je pony :). Het mooiste is als je pony droog is als je de deken oplegt, dus dan zou je voor het mooie de deken moeten opleggen als het nog droog is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:46

Als ik dat 's ochtends doe moet dat geen probleem zijn, ze slaapt namelijk vaak in de stal en daar komt ze pas suffig uit wanneer haar eten klaar staat :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:52

capopjekop schreef:
Omdat die van mij niet een pony is die swinters schoon blijft. Ze vind het heerlijk om in de modder te rollen. Dan is het wel fijn als ik 's ochtends een deken op kan doen zodat de zadel plek droog en schoon blijft. Afspoelen doe ik liever niet met een dikke wintervacht, we moeten ook nog eerst een half uur met de trailer rijden.

en als je 's ochtends komt om de deken op te doen en het heeft geregend en ze is nat en ze heeft gerold in de modder, wat dan??

je maakt van je pony echt geen mietje als je een regendeken dag en nacht op gaat doen. er zit geen vulling in dus heel warm is de deken niet. het houdt idd je pony mooi schoon. mijn paardje is ook een zwijn, en nu het winter wordt en ze nachts weer op stal komen heb ik een regendeken op gedaan. ook omdat het weer wat anders wordt, maar ook om haar wat schoner te houden....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:51

Het lijkt mij juist trickier om een dunne deken op te doen.
Met een deken op kunnen de haren niet gaan uitstaan. En dat is juist het mechanisme waarmee pony/paard zich warm houdt. Tussen die haren staat namelijk stilstaande lucht, die isoleert.

Met die dunne deken op kunnen de haren niet uitstaan en dus is de pony dan al een isolatielaagje 'kwijt'. Ik zou dus eerder een iets gevoerde deken op doeen.
En voor die paar keer dat je les hebt en het is vies weer.... waarom niet? Al vind ik die manier van Sonja ook prima.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:05

Een dunne ongevoerde deken is niet zo zwaar dat hij de haren plat drukt. Je snoert hem ook niet strak aan of zuigt hem vacuum, dus er zit gewoon een laagje lucht tussen waar de vacht nog fijn zijn werk kan doen. Kan geen kwaad. Bij een dikke, zwaardere deken moet hij ook warm genoeg zijn om die vachtwerkign te kunnen compenseren, daar heb je gelijk in.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:38

Speedster schreef:
Een dunne ongevoerde deken is niet zo zwaar dat hij de haren plat drukt. Je snoert hem ook niet strak aan of zuigt hem vacuum, dus er zit gewoon een laagje lucht tussen waar de vacht nog fijn zijn werk kan doen. Kan geen kwaad. Bij een dikke, zwaardere deken moet hij ook warm genoeg zijn om die vachtwerkign te kunnen compenseren, daar heb je gelijk in.

De deken hoeft niet zwaar te zijn, maar haren kunnen onmogelijk een deken optillen of opzij drukken, dus volgens mij is er op de rug voornamelijk geen werking van de vacht

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:45

Ik zou geen deken opdoen als hij het normaal niet gewend is. Als je hem een natuurlijke jas laat krijgen, gaan de haren daarvan recht overeind staan op de momenten dat hij het koud heeft. Zo ontstaat er door de lucht tussen de haren een isolatielaagje. Niet alleen op de rug maar ook aan de zijkanten van zijn buik.
Doe je bij koud weer een ongevoerde regendeken op, kan dit mechanisme niet werken en de pony kan het koud krijgen.
Wil je het voor jezelf makkelijker maken, koop een gevoerde regendeken, het liefst twee, voor het geval dat paardlief toch in een plas denkt te moeten rollen met deken aan en het water er aan de binnenkant inkomt. En hou die dan de hele winter op.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:47

Een regendekentje kan geen kwaad.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:18

opala schreef:
Speedster schreef:

De deken hoeft niet zwaar te zijn, maar haren kunnen onmogelijk een deken optillen of opzij drukken, dus volgens mij is er op de rug voornamelijk geen werking van de vacht

Bij een dunne regendeken raakt de deken de rug niet eens (ja op de schoft en de kont inderdaad, omdat hij daar wat strakker zit, maar er zit wel degelijk ruimte tussen voor de rest).

Als ik bij een paard zonder schuilmogelijkheid in de wei moet kiezen tussen tot op het vel nat regenen (ik heb het dus wel over van die dagen dat het de hele dag door regent, dan trekt de vacht het ook niet meer) en de (mogelijke, imo niet al te grote) beperking in de vachtwerking, dan kies ik toch voor het (zo dun en licht mogelijke) regenjasje.
Laatst bijgewerkt door Speedster op 06-10-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:24

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten staan. Af en toe krijgen zij ook een regendeken op omdat ik iets in de planning heb mbt rijden/lessen/fysio. Beetje afhankelijk van de berichten krijgen zij hem de avond te voren op of op de dag zelf. Kan geen kwaad, je hoeft hem ook niet constant op te houden en je maakt het voor jezelf een stuk gemakkelijker.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:43

Speedster schreef:
Bij een dunne regendeken raakt de deken de rug niet eens (ja op de schoft en de kont inderdaad, omdat hij daar wat strakker zit, maar er zit wel degelijk ruimte tussen voor de rest).

Als ik bij een paard zonder schuilmogelijkheid in de wei moet kiezen tussen tot op het vel nat regenen (ik heb het dus wel over van die dagen dat het de hele dag door regent, dan trekt de vacht het ook niet meer) en de (mogelijke, imo niet al te grote) beperking in de vachtwerking, dan kies ik toch voor het (zo dun en licht mogelijke) regenjasje.

Wanneer een paard constant het hoofd omhoog zou houden, zou de deken strak liggen en boven de rug "zweven", maar een paard graast en beweegt het hoofd naar beneden en daarbij worden spieren op de schoft naar voren getrokken en zal de deken binnen de kortste keren niet meer "zweven".

Dat je toch liever een deken opdoet, is ieders eigen keus.