Vraagt jou dierenarts naar het paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Vraagt jou dierenarts naar het paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:11

Omdat het voor iedere eigenaar even wennen is al die veranderingen in het paspoort!
Vraag ik me af?
Vraagt jou dierenarts inmiddels naar het paspoort wanneer er medicijnen voorgeschreven worden?

Heb ik het mis of is dat inmiddels verplicht?
Mijn dierenarts vraagt nergens naar en vraag me nu eigenlijk stiekem beetje af, zijn ze dat verplicht of niet?
Snap er zelf niet zo veel meer van eigenlijk.

PBA_

Re: Vraagt jou dierenarts naar het paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:13

nee hij vraagt er niet naar maar indien het nodig zou zijn vraag ik haar hele historie op (ben toch bij één DA) en laat ik het noteren. Klaar is kees.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:15

Mijn DA heeft ook nog nooit naar de paspoorten gevraagt.
Maar dat kan komen omdat ik aangegeven heb dat geen van mijn paarden voor consumptie bedoelt is...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:17

Zou kunnen natuurlijk, ik weet het eigenlijk niet.
Dacht dat iedere medische behandeling opgeschreven moest worden (medicijnen)
Ben benieuwd hoe dat nu zit eigenlijk, weet iemand dat toevallig?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:31

hij schrijft wel alles op en krijg alles op papier mee en bewaar dat netjes. Heb verder nog niks aangegeven op het paspoort omdat ik dat simpelweg nog niet weet wat ik wil. Vind het zo definitief en wil niks uitsluiten. Maar in zijn computer systeem zal ook nog alles in staan gok ik zo.

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:41

Mijne vraagt wel naar het paspoort. Logisch ook, vind ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:01

Het lijkt me dat ze niet bij iedere medische handeling naar het paspoort hoeven te vragen, als je geen medicijnen krijgt of als de medicijnen niet op de ´verboden´lijst staat hebben ze je paspoort toch niet nodig?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:11

inentingen gaan wel in het paspoort, paarden nog niet ziek gehad dat er medicijnen zijn voorgeschreven...

Citaat:
Toedienen van geneesmiddelen

Voordat u een geneesmiddel toedient, controleert u de aanwezigheid van een paspoort en met name de status: wel of niet bestemd voor de slacht voor menselijke consumptie.
Bij paarden die niet bestemd zijn voor de slacht hoeven geneesmiddelen niet opgetekend te worden in het paspoort. Bij paarden die wel geslacht worden, vermeldt u het gebruik van geneesmiddelen uit de positieve lijst in deel III van hoofdstuk IX.
Als een paardenhouder zijn dier wil uitsluiten van de slacht, bevestigt u deze keuze in deel II van hoofdstuk IX.
Als behandeling plaatsvindt met diergeneesmiddelen uit bijlage IV van Verordening (EG) 2377/90, met middelen voor niet-voedselproducerende dieren of met humane middelen waarvoor geen maximum residuniveau is vastgesteld, moet het paard worden uitgesloten van de slacht voor menselijke consumptie. Zowel de houder van het paard als de dierenarts ondertekent hiervoor deel II van hoofdstuk IX van het paspoort.
Vaccinaties tegen paardeninfluenza worden aangetekend in hoofdstuk V.
Vaccinaties tegen andere paardenziekten worden aangetekend in hoofdstuk VI.

www.nl-paardenpaspoort.nl

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:25

Mij Da heeft er alleen de entingen in gezet. Toen mijn paard in Wolvega geopereerd werd is er helemaal nooit naar gevraagt. Of hij wel of niet voor consumtie zou zijn, is nooit overgesproken en staat ook niet in het paspoort vermeld.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:57

Bij ons worden er alleen de inentingen in geschreven. De DA vindt het de grootste onzin om alle medicijnen in het paspoort te schrijven. Hoeveel paarden komen er nou werkelijk bij de slager terecht??

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:00

Eigenlijk niet nee. Alleen als er een entings-stickertje bijgeplakt moet worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:17

Je bent zelf als eigenaar verantwoordelijk voor het invullen van de medicijnen die het paard krijgt waar een aangegeven wachttijd op staat i.v.m. de slacht. Verder hoeven alleen de entingen vermeld te worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:24

daffie1986 schreef:
Je bent zelf als eigenaar verantwoordelijk voor het invullen van de medicijnen die het paard krijgt waar een aangegeven wachttijd op staat i.v.m. de slacht. Verder hoeven alleen de entingen vermeld te worden.

en jij als leek moet dan weten welke medicijnen dat zijn???

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:16

cissy schreef:
daffie1986 schreef:

De leek moet zich eerst gaan verdiepen in het diersoort paard en wat er allemaal bij komt kijken als deze aangeschaft wordt. Dus moet er informatie ingewonnen worden door iemand die het wel weet. En dan komt ook dit ter sprake

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:27

Nee, geen van de dierenartsen die op stal is geweest heeft iets genoteerd. Ik geef de paspoorten zelf wel braaf af. Alleen de entingen staan erin.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 19:26

daffie1986 schreef:

Echt ?
Ik had het anders begrepen eigenlijk, maar kan ook zo zijn hoor, ik vind het wel onduidelijk allemaal, net als dat medisch inlegvel, ik heb dat toevallig op bokt vernomen, maar als je nou niet op bokt zit hoe moet je dat dan weten?
Bij een aantal zat het er al in maar bji de oudjes niet en ik doe het ook niet hoor zeg ik eerlijk, ik ga die paspoorten niet meer aanpassen, vind het wel een keertje goed zo .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:57

splash1999 schreef:
cissy schreef:

De leek moet zich eerst gaan verdiepen in het diersoort paard en wat er allemaal bij komt kijken als deze aangeschaft wordt. Dus moet er informatie ingewonnen worden door iemand die het wel weet. En dan komt ook dit ter sprake

?? en wat bedoel je hiermee, ik heb een DA die ervoor gestudeerd heeft en ik hoef dat toch niet zelf te gaan uitzoeken. (ik heb al bijna 34 jaar ervaring in de paarden, dus het is niet op mij van toepassing, maar ik bedoel het in het algemeen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:59

Alleen de entingsstickers komen erin, verder zet mijn DA overige medicatie er niet in.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:59

Mijn pony heeft pasgeleden een spuit gehad voor schimmel maar DA heeft nergens om gevraagd.
Alleen met enten zet hij het erin. :=

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:11

wat ik hiermee wil zeggen is in het algemeen dat men te snel een dier aanschaft zonder daarbij verder te kijken waar er allemaal op gelet moet worden. Maar dat heeft niet alleen op dit stukje te maken over de hele linie dan. Is ook naar niemand persoonlijk bedoeld.

Je hebt ook wel gelijk dat je DA daar voor geleerd heeft maar het is een feit dat je toch achter de DA zijn kont moet aanlopen om soms iets gedaan te krijgen. De ene meer dan de andere uiteraard maar niks gebeurd vanzelf.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:20

Mijn paard is een tijdje terug aan de medicijnen tegen hoesten geweest, maar de VA heeft niet naar het paspoort gevraagd. In de bijsluiter stond wel de wachttijd voor dat middel.
Entingen zetten ze er wel in, maar ook alleen als je het boekje onder hun neus schuift...

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:23

bij mij wordt er ook alleen naar gevraagd bij het enten ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:29

eppie38 schreef:
Zou kunnen natuurlijk, ik weet het eigenlijk niet.
Dacht dat iedere medische behandeling opgeschreven moest worden (medicijnen)
Ben benieuwd hoe dat nu zit eigenlijk, weet iemand dat toevallig?

Ik ben al jaren bij dezelfde DA en die heeft alle behandelingen etc in zijn computer staan. Mocht dit nodig zijn is een belletje voldoende om de gegevens te krijgen.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:03

Voor een bezoek op stal is er nog nooit naar het paspoort gevraagd. Behalve voor de inenting.
Wel toen mijn paard voor de 1e keer werd opgenomen op de kliniek. Er werd een kopie van gemaakt voor in zijn dossier en zodat ze wisten wat voor paard er staat.
Paard is behandeld met medicijnen waardoor hij niet geschrikt meer is voor consumptie alleen staat dat nog niet bij geschreven op de medische behandeling. (was toen nog geen sprake van dat dat er aan zat te komen)
Zou ik nog wel moeten laten invullen,maar zolang het paard in mijn bezit is heeft het niet zoveel haast.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:04

Die van mij vraagt er ook niet naar. Wel naar de anamnese.. maar ik denk dat dat overal gebeurd..