Verzorgpaard kan niet vast staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Verzorgpaard kan niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:55

Hallo,

mijn verzorgpaard (een welsh k van 8 jaar) kan niet vast staan.
Naar mijn weten heeft die dat nooit echt gekunt. Het is een heel druk paard wat dan ook moeilijk stil kan staan.
Je moet hem echt laten weten wie er de baas is anders loopt die over je heen.

Als je hem wilt gaan poetsen moet je hem vast houden en dan draait die vaak ook rondjes.

De eigenaresse heeft wel eens geprobeerd om het vast te zetten maar dan gaat die volgens mij hangen

Hoe kunnen wij hem leren om toch vast te gaan staan?
Ik hoop dat jullie tips hebben.

Groetjes Linda

jenga_8

Re: Verzorgpaard kan niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:03

Vaak zijn dit soort problemen, dominantieproblemen.
dan zou ik hem gewoon vastzetten met een veiligheids knoop. gewoon poetsen en druk gedrag negeren. wanneer hij over je heen loopt of wegdrukt, een por in zijn buik geven met je duim, dat mag gewoon niet! als hij dan nog steeds over je heen walst, zou ik hem een klap geven op de flank. Niet schreeuwen, en gewoon doorgaan.
Bij hangen de knoop losstrekken of proberen hem weer vooruit te laten stappen.

wanneer je denkt dat het angst is, moet je het voorgaande vergeten. Dan zou ik de pony half vastzetten (dus niet met knoop. iemand anders middels een slag van het touw door de ring of paal het eind van het touw laten vast houden, rustig poetsen.... draaien mag, maar niet over jou heen! bij hang poging proberen touw gespannen te houden.

ben benieuwd hoe dat gaat...?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:39

Als hij gaat hangen geef je hem een mep op zijn kont zodat hij naar voren gaat. Als hij rondjes blijft lopen gewoon laten lopen aan de knoop en doorgaan met poetsen, het zal je even wat grijze haren kosten, maar uiteindelijk gaat hij inzien dat het hem meer energie kost dan jouw, en zal hij ermee stoppen.
Doet hij hetzelfde bij bijvoorbeeld opstappen voor het rijden oid?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 11:58

NenaC schreef:
Als hij gaat hangen geef je hem een mep op zijn kont zodat hij naar voren gaat. Als hij rondjes blijft lopen gewoon laten lopen aan de knoop en doorgaan met poetsen, het zal je even wat grijze haren kosten, maar uiteindelijk gaat hij inzien dat het hem meer energie kost dan jouw, en zal hij ermee stoppen.
Doet hij hetzelfde bij bijvoorbeeld opstappen voor het rijden oid?

Nee dit doet die dan weer niet, ik kan gewoon opstappen. Met het rijden is die ook een duvel want blijkbaar heeft die soms buien dat die opeens omdraait en dan opeens weer stopt..bij mij heeft die dat nog niet gedaan.
Wel ben ik er vorige week afgevallen (lees: laten vallen) omdat hij omhoog kwam en vervolgens weer naar voren schoot (dit deed die omdat ik nog aan de longe zat en ik heb aan de teugel wilde laten lopen en hij eronderuit probeerde te komen).

Maar verder heb je met rijden niet zo heel veel last ergens van, hij moet er zelf ook nog erg aan wennen omdat hij even niet bereden is voordat ik kwam. Maar dat gaat denk allemaal wel goed komen.

Het zit gewoon in zijn karakter om zo druk te doen en hij vind het allemaal heel gezellig en is gewoon vrolijk bezig, hij is je echt aan het uittesten.
Maar ik zou het niet nu durven om hem zomaar vast te zetten...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:01

Je kunt ook proberen om met het touw om een buis of door een ring te doen, ik weet niet hoe jullie de paarden vast kunnen zetten, en dan niet vastzetten maar het eind vasthouden, zodat het touw erdoor heen glijdt als hij gaat hangen, zo kun je zelf de lengte regelen. Misschien in het begin met zijn tweeen doen, dan kan er een poetsen en een het touw vasthouden.
Ik heb mijn paard op een gegeven moment gewoon vastgezet, als ze iets van hangneigingen vertoonde hand op de kont zodat ze weer naar voren gaat! :D Is gelukt, nu kan ze overal vaststaan ;)

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:04

dominantieprobleem dus :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:06

sorry idd vaak zijn dat dominatieproblemen.
Allereerst kan je proberen van de touw gewoon los door ring te halen waarbij jij het uiteinde vasthoudt. Als die gaat hangen, snoert het touw strak, dan kan je twee dingen doen (moet wel snel gebeuren uiteraard e)
Ofwel roep je er iets tegen of duwt hem gewoon opzij, ofwel houd je het touw enkele tellen vast en laat als hij blijft doorhangen het touw in een ruk los. Sommige zijn daarvan onder de indruk andere gaan hieruit weer slimmer worden.

Voor die laatste doe ik twee halsters aan. Een is een zeer stevige dikke halster en andere zijn gewone. Ik bind het paard met beide halsters vast, de gewone op de gewone gewenste maat de sterke iets langer.
Als die dan gaat hangen, laat je hem maar hangen, je gewone halster kan mss overgetrokken worden maar die echte sterke haast niet.
Zowiezo geen paniekhaken gebruiken bij een dergelijk paard.

Wat ook wil helpen en zo staan al onze paarden tegenwoordig vast, is gewoon langs twee kanten vastbinden, dus tussen twee muren of palen.

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:08

Dat laat maar hangen, dat begrijp ik niet, weet je wel hoeveel druk het paard dan achter zijn oren krijgt, okee eigen schuld op dat moment, maar kan de nekwervels een aardige optater geven hoor.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:09

Ik zou hier trouwens sowieso niets aan doen zonder (weten van) de eigenaresse! Als hij gaat hangen en er breekt iets af (halster, touw, pen uit muur...) kan hij zich erg verwonden.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:14

Ik vind het toch niet de oplossing: klets hier, por daar. Als je daar al mee begint bij het poetsen dan gaat het rijden ook niet lekker gaan denk ik.
Mijn paard staat nooit vast. Als ik vb wil vlechten voor een wedstrijd wel het halster aan en een touw, hooitje erbij en zo blijft hij ook staan.
Ivm. dat kletsen en klappen en porren, met rijden is dit ook niet de manier. Als je iets met geweld wil oplossen, dat gaat toch niet lukken denk ik. Als je hem gaat slaan enz daar wordt hij toch aleen maar wilder van. Ik zou dus in dit geval gewoon niet meer vastbinden. En flink belonen met een worteltje, stukje appel weet ik het als hij blijft stilstaan. Als ie weet dat hij iets van je kan snoepen blijft hij ook wel bij je staan. Dominatieprobleem of niet.
Charmes in de strijd gooien zou ik dus zegge ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:18

Mariska_28 schreef:
Ik zou hier trouwens sowieso niets aan doen zonder (weten van) de eigenaresse! Als hij gaat hangen en er breekt iets af (halster, touw, pen uit muur...) kan hij zich erg verwonden.

idd, als de eigenaar hier vrede mee heeft, dan moet je dat accepteren, tenzij je in overleg en met veel ervaring dit zou kunnen oplossen.
Hangen is en serieus probleem wat imo ervaring vraagt om het op te lossen, aangezien het paard zich héél erg kan verwonden.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 12:21

De eigenaresse wil er ook graag wat aan doen vandaar dat ik hier vraag wat de mogelijkheden zijn.
We zijn bijna altijd samen daar dus we kunnen met ze tweeen eraan werken.
Ik denk dat het het makkelijkst en verstandigst bij ons is om idd gewoon dat touw een keer om de paal heen te doen zonder hem vast te maken. Ik ben ook geen voorstander van slaan en porren e.d.

Het paard is wel erg nieuwsgierig en erg leergierig naar mijn idee dus ik denk dat dit wel op te lossen moet zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:28

agh dat komt allemaal weer neer op gebrek aan kennis en ervaring van de eigenaars. Excuses van ik kan mijn paard niet vastbinden etc, is gewoon mijn paard is de baas en ik heb er niets aan te vertellen. Wij hebben ooit zo een pony gehad, heel leuk dier, maar ook met de informatie je kan hem niet vastzetten. :+

Beestje kon ook niet stilstaan, maw hij was de baas.
En ja dat beest heeft bij ons enkele keren afgezien. En idd dat zijn niet de leukste of mooiste beelden, hoe zal je zelf zijn als je 9 jaar met trukken er onderuit kon komen :-)?

Maar we hebben dat dier nooit geslagen of gedomineerd, maar stilstaan was wel een vereiste. En ja die is verschillende keren onderuit gegaan, zal wss heel veel hoofd/oorpijn gehad hebben, en vele gewonen halsters kapotgetrokken. Maar na enkele keren had die wel door dat eens hij gewoon stilstond, de druk wegwas en hij aandacht kreeg( borstelen en strelen, toespreken)

Dus een oplossing is er altijd en helaas kan je sommig gedrag niet met dat fluwelen handschoentje aanpakken. Maar gewoon correct gedrag (dus geen geweld of hysterisch angstig getier) en repetitief herhalen tot ze het wel doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:33

In stapjes opbouwen zou ik zeggen met beloningen. Heb ik met mijn paard ook gedaan die de poetsplaats eng vond. Dit even als voorbeeld nemende was het dus:
Tussen elke stap zat minstens 1 nacht, liefst een hele dag

stap 1: de poetsplaats oplopen, omdraaien, halt houden "Braaaaaaffffff!" en er weer af
stap 2: hetzelfde maar dan 5 tellen halthouden
stap 3: 10 tellen
Na enkele keren zo opgebouwd te hebben, 1 touwtje aan het halster maken en er meteen weer af halen en Braaffffff!

Nou ja je snapt hem wel denk ik.

Ik heb bij de mijne bewust niet met snoepje gewerkt omdat hij toen nog drammerig ervan was. Inmiddels gebruik ik het wel (hij moest vandaag voor het eerst op de gang staan ipv poetsplaats)

Dus ik zou idd eerst met een stap beginnen die hij kent: stilstaan op de bewuste plek en hem daarvoor belonen. Dus eerst het stilstaan opbouwen. Dan als hij een tijd rustig stil kan staan (evt met een stemhulp erbij dat je blijft gebruiken 'Staan blijven" bijv) halstertouw om paal heen, zonder vast te maken en weer los, Braaaffff, snoepje.

Misschien dat het paard het wel accepteert als er 2 touwen aan de zijkanten van het halster worden vast gemaakt ipv vast gezet worden met 1 touw aan de onderkant vh halster.

Werken vanuit de rust, geen boosheid, geen slaag. Maar in stapjes opbouwen zodat hij LEERT wat jij van hem VERWACHT. Want dat weet hij nu niet. En om dan ineens vast gezet te worden...

algonquin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:37

Mijn paard kan door een ongeluk vroeger,waarbij hij vaststond,ook niet meer vaststaan.Hij raakte volledig in paniek wanneer hij merkte dat hij vaststond.Heb het opgelost met veeeeel geduld,rust en hij staat nu vast met strotouwtjes aan zijn halster.Gewoon van een strotouwtje een lusje maken (ongeveer 10cm. rond) aan beide zijkanten van het halster,en daaraan de halstertouwen die je gewoon aan de ringen of tralies bevestigd,mocht hij nu gaan hangen is hij vrij snel los,in ieder geval voordat hij in paniek kan raken.Bij het hangen, gaan vrij snel de strotouwtjes kapot en maak ik hem gewoon direct weer vast,maar blijf rustig en stel hem op zijn gemak (is wel een paard dat een ongeluk met het vaststaan heeft gehad en veder gewoon stilstaat en gehoorzaam is)Bij mij werkt dit super en ik kan mijn paard weer gewoon "vastzetten".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:39

_Linn_ schreef:
De eigenaresse wil er ook graag wat aan doen vandaar dat ik hier vraag wat de mogelijkheden zijn.
Ik denk dat het het makkelijkst en verstandigst bij ons is om idd gewoon dat touw een keer om de paal heen te doen zonder hem vast te maken. Ik ben ook geen voorstander van slaan en porren e.d.

Het paard is wel erg nieuwsgierig en erg leergierig naar mijn idee dus ik denk dat dit wel op te lossen moet zijn.

oh, dat is anders :P .

Wat ik zelf prettig vind is om het paard(je) tussen 2 touwen te zetten en achter het paard een muur of elastisch touw achter de kont te hangen, zodat hij gelijk merkt dat hangen niet werkt/kan. paard(je moet dus na een paar stappen achterwaarts de druk op de kont al voelen zonder dat het touw strak staat..
Een lokatie opzoeken die dat heeft is een stuk makkelijker dan tobben ;) , daarbij is het veel veiliger

Wat ik ook erg belangrijk vind is te zorgen dat je voor je gaat oefenen met het vastzetten zorgt dat je vertrouwen hebt en dat jij al de leider bent.
Anders maak jij het jezelf en het paard veelste moeilijk wat ook weer gevaarlijker is..

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:16

superwoman schreef:
_Linn_ schreef:

oh, dat is anders :P .

Wat ik zelf prettig vind is om het paard(je) tussen 2 touwen te zetten en achter het paard een muur of elastisch touw achter de kont te hangen, zodat hij gelijk merkt dat hangen niet werkt/kan. paard(je moet dus na een paar stappen achterwaarts de druk op de kont al voelen zonder dat het touw strak staat..
Een lokatie opzoeken die dat heeft is een stuk makkelijker dan tobben ;) , daarbij is het veel veiliger

Wat ik ook erg belangrijk vind is te zorgen dat je voor je gaat oefenen met het vastzetten zorgt dat je vertrouwen hebt en dat jij al de leider bent.
Anders maak jij het jezelf en het paard veelste moeilijk wat ook weer gevaarlijker is..

Ik ben meestal maar 1x per week bij het paard, dus het kan niet dat er elke dag wat aan gedaan wordt. De eigenaresse is er ook niet elke dag...Wij staan altijd op dezelfde plek om te poetsen e.d. en daar zou die op zich wel aan 2 palen kunnen staan (weet niet of dat te ver uit elkaar staat...) maar iets achter zijn kont is denk ik bijna niet mogelijk want de muur zit er toch een stuk verder achter.

Ik heb het er volgende week met de eigenaresse over en dan beginnen we maar gewoon met een touw om de paal en met de stem belonen (we kunnen niet veel met snoepjes en appeltjes belonen want hij is al veel te dik en daarom op dieet).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:24

belonen kan evengoed met je stem, een halsklopje etc. Snoep geef ik nooit aan men paarden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:31

_Linn_ schreef:
Ik ben meestal maar 1x per week bij het paard, dus het kan niet dat er elke dag wat aan gedaan wordt. De eigenaresse is er ook niet elke dag...Wij staan altijd op dezelfde plek om te poetsen e.d. en daar zou die op zich wel aan 2 palen kunnen staan (weet niet of dat te ver uit elkaar staat...) maar iets achter zijn kont is denk ik bijna niet mogelijk want de muur zit er toch een stuk verder achter.

Ik heb het er volgende week met de eigenaresse over en dan beginnen we maar gewoon met een touw om de paal en met de stem belonen (we kunnen niet veel met snoepjes en appeltjes belonen want hij is al veel te dik en daarom op dieet).

en wat ga je doen als hij gaat hangen?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 13:34

en wat ga je doen als hij gaat hangen?[/quote]

ik heb geen idee, ik weet niet hoe hij er zelf op reageert...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:41

_Linn_ schreef:
en wat ga je doen als hij gaat hangen?

ik heb geen idee, ik weet niet hoe hij er zelf op reageert...[/quote]

lijkt me wel belangrijk om vooraf een plan te bedenken hé?!
Zodra ze gaan hangen gaat het meestal heel snel - paniek, dingen gaan stuk of paard valt.
óf het touw zit los en het paard leert er niks van of leert dat hij alsnog weg kan als hij "zogenaamd" vast zit en zal onthouden dat hij zich los kan rukken..

Is het dominantie of is het angst?
Ookal is het paard dominant, het vastzetten kan angstig voor hem zijn...

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:57

iid.. Maar ben je niet bang dat hij omhoog gaat want dat heb ik dus gehad met mijn pony. Die kan ook niet vaststaan. Maar toen had ik het touw om een buis gedaan zonder een knoop en toen is die van mij omhoog gegaan en ik kon toen nog maar net haar voorbeen ontwijken. Maar wij zetten haar nu gewoon vast en blijven bij haar staan. Maar los kan nog steeds niet. :o

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 21:45

idapaulien schreef:
iid.. Maar ben je niet bang dat hij omhoog gaat want dat heb ik dus gehad met mijn pony. Die kan ook niet vaststaan. Maar toen had ik het touw om een buis gedaan zonder een knoop en toen is die van mij omhoog gegaan en ik kon toen nog maar net haar voorbeen ontwijken. Maar wij zetten haar nu gewoon vast en blijven bij haar staan. Maar los kan nog steeds niet. :o

nee hier ben ik niet zo bang voor, dit zou die denk niet zo snel doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:28

Maar als het fout gaat omdat je geen plan hebt gemaakt, zou het probleem een stuk groter kunnen worden.
ik zou iig een zweep erbij houden en zorgen dat niemand vóór het paard gaat staan ivm met de sprong naar voren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:40

Een kennis van mij heeft zo`n paard gehad. Hij heeft van autogordel een halster gemaakt, en met een ketting aan een stevige grote eikenboom gezet. Eind van de ochtend was het klaar, en het dier heeft nooit meer gehangen. :D

Maarja, dit moet je wel 'durven'. Als ie hangt laten hangen totdat ie zelf terugkomt. Ik doe het met mijn veulens (niet aan een boom natuurlijk :D), en na 2 dagen hebben ze het door en is het over.