jesito schreef:Ten eerste is 5 graden nog een hele mooie tempratuur voor een paard en een paard heeft helemaal niet vanzelfsprekend een deken nodig.
Er zijn idd paarden die minder vacht krijgen dat komt vaak door de bloedlijnen (veel volbloed) zo ook mijn pony.
Een deken opleggen voor vacht aanmaak heb ik nooit echt begrepen, want meestal krijgen ze toch wel vacht alleen wordt die onder de deken plat gedrukt waardoor die dunner lijkt.
Paarden die oud en/ of ziek zijn kunnen wel veel baat hebben bij een deken, zo hoeven ze niet hun kostbare energie ook nog in het warm houden te steken.
Het effect van een deken kan vanalles zijn dus.
Dus eigenlijk, moet je gewoon wachten tot je paard aageeft het echt koud te hebben?
Ik heb zelf een NRPS schimmelruin. Vorig jaar heeft hij een deken op gehad.
Voordeel vond ik dat hij zelf lekker schoon blijft, nadeel is dat hij kale schouders krijgt. (hiervoor had ik zelfs zo'n "bh" gekocht voor m.)
En nog een nadeel is dat hij 2 uur per dag in de paddock gaat met nog 5 anderen en daar zitten slopers bij, waardoor mijn deken dan gesloopt wordt..
Daarom zit ik nu erg in tweestrijd of ik dit jaar nu wel of geen deken bij hem op zal doen.
Wie kan mij de doorslaggevende reden voor wel of geen deken geven>???