Hoe wen je aan de ontwormingspuit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Pat_

Hoe wen je aan de ontwormingspuit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:49

Tja, de titel geeft meteen mijn vraag aan;)

Ze is ondertussen iets ouder dan 5 jaar. Gistere weer ontworming gegeven maar het is gewoon zo'n strijd.
Steigeren, bokken in de stal is daar niks bij want zij allemaal uitspookt. Kan niet bij haar mond komen.
Op gegeven moment lukt het want dan let ze niet op. Maar ik heb er niet zoveel zin meer om eerst te vechten voordat iets lukt. :(:)

Dus daarom mijn vraag; Hoe laat/train je, je paard aan de ontwormings gebeuren?

Bedankt! :D

Caira

Re: Hoe wen je aan de ontwormingspuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:51

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:56

Er zijn ook wormspuiten met een bananensmaakje :)

Maar het is misschien ook een idee om een gewone spuit te vullen met bijvoorbeeld danoontje (of appelmoes.. wat het paard lekker vind), en dan af en toe eens 'oefenen'. Dan merken ze vanzelf dat er ook wel eens wat lekkers uit komt :D
En dan altijd uitbundig belonen en een snoepje geven om de smaak weg te spoelen.

Ik ben wel eens op handelsstallen enzo geweest waar ze gewoon het paard vastzetten tussen twee kettingen in, tong vastpakken en uit te mond trekken, en dan spuit een ander snel de kuur achterdoor in de mond.. Maar persoonlijk vind ik dat geen fijne manier.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:03

Nou idd. Manier 2 spreekt mij ook niet echt aan.

Maakt niet uit als er een bananensmaak in zit:P Ik kan namelijk niet eens bij haar in de buurt komen. Ze is te slim.. En een Zeoliet.. Zeoliet geeft verdriet zeggen we maar, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:19

Stapsgewijs desensibiliseren.
Mag je wel met je vingers in haar mond? Begin daar eens mee, je moet met je vingers de binnenkant van de lippen kunnen masseren (rondom), zowel onder als boven en de mondhoeken. Meteen belonen (met stem) op het moment dat ze het rustig toelaat. Na de 'sessie' ook belonen.
Wanneer dit goed gaat, met een lege spuit doen. Eerst tegen haar mondhoek houden, en als ze dit toelaat, belonen en stoppen.
Dit langzaam opbouwen tot je de (lege) spuit een paar seconden in haar mond kunt houden.
En pas wanneer dit in alle rust gaat, een spuit met wat lekkers proberen (vindt ze bijv. appelmoes lekker?).
En uiteindelijk zal ze de wormspuit ook accepteren.

Dus: in kleine stapjes opbouwen en laten wennen, met veel rust, begrip en respect. Nooit boos worden, niet dwingen, wel consequent zijn en zacht blijven.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:22

Ik heb ook zon pony die dat eerst deed en ze kent t al vanaf veulen, ik zelf pak even de neus beet (praam idee) paar keer gedaan en nu kan ik gewoon los in de stal de wormspuit geven.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:27

@ JoviBan Thanks! Ik ga dat is proberen. Met vingers in de mond is geen proberen. Lege spuiten waar kan je die halen ook alweer? Of kan ik gewoon een gebruikte ontwormingspuit gebruiken na schoonmaken.

@ Chanouk. Je kan haar neus niet vast pakken.. Ze steigert al als je met de spuit bij haar mond zit. Dan kan ik op een geven niet vast blijven houden(A)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:30

Mijn oude merrie was vroeger ook altijd zo lastig, die deed
haar hoofd ook zo hoog dat je er niet bij kon, ook al had ze een halster om
ze was zo sterk dat ze ons bijna van de grond tilde als we haar vast wilden houden.

Wij hebben gewoon een truc uitgehaald, je moet even met z'n twee-en zijn maar
ging super. Mijn zusje hielp altijd, die gaf haar een lekkere wortel en op het moment
dat ze haar mond open deed voor de wortel deed ik snel wormenspuit er in en zusje
deed wortel er achteraan en voor ze in de gaten had hoe en wat was het gebeurd :)

Hebben dat elke keer gewoon zo kunnen doen en nu is ze eigenlijk zo makkelijk dat we
haar zonder halster of wat dan ook kunnen ontwormen ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:32

Ik ontworm met kruiden van Verm-X. Meng ik gewoon door het voer.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:38

Bij mijn paard is het niet zo ernistig als jij beschrijft, maar toch ook altijd wel een strijd. Ze hield vooral haar hoofd steeds heel hoog, of ineens weg trekken enzo.
Tegenwoordig ga ik gewoon op het uiteinde van het halstertouw staan, waardoor ik net even een hand meer vrij heb om die spuit in d'r mond te stoppen.
Overigens werkt het bij die van mij ook wel gewoon als ik het spul door wat voer heen meng. Maar ik geloof dat dat niet bevordelijk is voor de werking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:43

_Pat_ schreef:
Lege spuiten waar kan je die halen ook alweer? Of kan ik gewoon een gebruikte ontwormingspuit gebruiken na schoonmaken.

Lege spuiten hebben ze wel op de dierenartsenpraktijk.
Lege, schone wormspuit kan ook.

@ProudJustify: dat is ook een manier idd, maar je hebt paarden die de wortel en de pasta er dan meteen weer uit spugen. ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:45

Ja dat is wel een risico natuurlijk, ben blij dat ik een veelvraat op
stal heb staan die het zonde vindt om voer uit te spugen :D

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:14

Haha, meer probleem paarden met ontworming dus;) Wij zijn al elke keer met zijn 2en. Maar zelf dat helpt niet, ze trekt ons beide de lucht in..Waardeloos.. :Z
Zelfs door het voer, met smaakje, wortels erna ze is er veel te slim voor.. pff paarden.. :Y)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:00

Ik heb het ook gedaan op de manier van JoviBan. Ging prima.

Totdat...

De meeste wormenkuren zijn nou eenmaal niet lekker, ook niet die met appelsmaak. En dat was dus het probleem, dit was vies en daar trapt ze echt niet nog een keer in. Heb eerder het idee dat ik het vertrouwen een flinke opdonder had gegeven na al dat werk :(:) Nou is mijn paard ook wel extreem moeilijk moet ik zeggen.

Ik heb maar eens zo'n proefpakketje pillen besteld :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:54

Ook mijn paard krijg je geen spuit in de bek in.
De veearts heeft 2 jaar geleden een onderzoek uitgevoerd toen die ontwormingspillen nog in de ontwikkelingsfase zaten, ze vrat ze zo op!!!

Tranquigel of dat soort spul hoef je bij ook echt niet mee aan te komen.
Spuiten in de nek ed kan ik bij haar zo doen, dus al dat nog eens op de markt komt..........

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:27

Ja pillen.. Daar trapt ze mooi niet in :P Ik vind het zo naar om elke keer op de minder vriendelijke manier te doen..

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:44

hmzzz, bij mij vinden ze beide de wormkuus heerlijk, als 1 hem heeft gehad moet ik oppassen dat hij de ander niet inpikt. Ik geef zo losstaand in het weiland. heeft volgens mij een een of ander anijssmaakje

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 11:32

Geluksvogel!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:01

mijn pony vindt ze ook lekker, maar mijn paard is een drama, het veulen is trouwens ook een drama.
De laatste keer heb ik 'm gegeven toen die bijkwam uit de narcose van z'n castratie }>

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:44

Ik train 4 paarden per dag en door mijn college is dat meestal in de avond uren. Maar wij hebben een binnenpiste dus dat maakt voor mij niet zoveel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:48

humid schreef:
Ik train 4 paarden per dag en door mijn college is dat meestal in de avond uren. Maar wij hebben een binnenpiste dus dat maakt voor mij niet zoveel uit.

Wat heeft dat met dit topic te maken? Of lees ik eroverheen :+

Enfin, je kan idd die tabletten proberen of misschien de pasta door het voer mengen?
Doet je paard ook moeilijk bij het hoofdstel indoen of niet?

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:54

Die van mij is ook zo'n draak met wormenkuren. Ik mag normaal altijd aan zn mond zitten, maakt allemaal niet uit maar als ik met die spuit kom dan gaat er een knopje om. Ik heb al een paar keer die spuit helemaal ondergesmeert met appelmoes enzo, maar hij trapt er echt niet in.

Nu heb ik het vorige week met een tip van de dierenarts gedaan en dat gaat echt super; een kwart boterham, een laag stroop, wormenkuur erin leeg spuiten, en weer een laag stroop en dan vouw je de boterham dicht en in één hap is het weg. Tenminste bij die van mij :+ .

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:57

ik heb de mijne laten wennen met spuitjes met appelmoes (wel suikervrij)

dan hebben ze snel genoeg door dat dat erg lekker is..
Als hij nu ontwormd moet worden staat hij met zijn mondje open klaar..

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 18:20

lauraaaa schreef:
Die van mij is ook zo'n draak met wormenkuren. Ik mag normaal altijd aan zn mond zitten, maakt allemaal niet uit maar als ik met die spuit kom dan gaat er een knopje om. Ik heb al een paar keer die spuit helemaal ondergesmeert met appelmoes enzo, maar hij trapt er echt niet in.

Nu heb ik het vorige week met een tip van de dierenarts gedaan en dat gaat echt super; een kwart boterham, een laag stroop, wormenkuur erin leeg spuiten, en weer een laag stroop en dan vouw je de boterham dicht en in één hap is het weg. Tenminste bij die van mij :+ .

hahahah dat is nog wel een goede!! :P

@Bizzybijtje - Jaa dat is geen probleem. Mag normaal altijd aan haar mond zitten. Maar ze heeft het meteen door dat ik een spuit in mijn handen heb..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:49

Sowieso gaan zorgen dat je overal kan vastpakken en bij kan. Zonder spuit gedoe, maar gewoon met je handen. Dat is wel iets dat bij de opvoeding van een paard hoort vind ik; oren aanraken, neusaanraken, tanden bekijken etc. Ben misschien gezegend met een braaf paard, maar kan mij moeilijk indenken dat paarden echt zo'n gigantisch probleem kunnen geven met een wormenspuit :o

Lees overigens dat je het in stal doet, heb je het al eens tijdens het poetsen geprobeerd? Gewoon buiten vast, tussen het poetsen door een wormenspuit geven, en doorgaan alsof er niets aan de hand was. Het moet geen 'boeiend' iets voor ze zijn, want dan gaan ze soms wel dingen bedenken. Die van mij vind het niet lekker, maar het is een snelle handeling en eer dat zij kan denken; oeh, dat wil ik niet, heeft ze hem al binnen. Zelf ook probere er geen "nieuw" iets van te maken, maar net doen of het de gewoonste zaak van de wereld is.

Nu hebben wij wel het 'geluk' dat mevrouw best een medicijn verleden heeft gehad, en we die altijd met een spuit in de mond spoten. Het is geen nieuwe handeling daarom meer voor haar. Heb nooit met lekkere smaakje geoefend, al hadden we een tijdje terug wel een heeeel lekker medicijn dat ze al naar de spuit stond te happen :))