Meisjes en omgang pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Meisjes en omgang pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:10

Ja, moeilijke titel, ik zal het even beter omschrijven in deze tekst.

Er staat bij mij in het dorp, een hele lieve pony. Ik kom er vaak langs met mijn hond, vandaar dat het me opvalt.
Dier staat al 2 jaar alleen op de wei, en de eigenaar is helaas laatst overleden. Sinds ik hier woon (3 jaar) komen er iedere zondag 2 meisjes. (ik schat ze op leeftijd van 13/14 jaar)
Mogelijk is dit hun verzorgpony, en ik geef toe, ik heb ook mijn fouten gemaakt op die leeftijd.

Maar sinds enkele weken (maanden!) valt mij op, dat de meisjes erg verkeerd met de pony omgaan. Ze zadelen het dier op, stappen op, galoperen meteen door de weide, en slaan de pony over een zelf gemaakte hindernis. (witte schrikdraad-paaltjes zijn de balken, en twee of vier emmers zijn de staanders. Ga zo maar door)
De pony vertoont duidelijk verzet. Mogelijk omdat de meisjes te groot zijn (pony is 1.20, en de meisjes mijn lengte, ongeveer 1.70), of omdat het zadel niet past, of omdat de pony van uit het niets, zonder een warming up en conditie, plotseling 50 cm moet springen.

Vandaag kwam ik de meisjes weer tegen. Ze maakten een buitenrit, zonder zadel, (wel met cap ;) ) en de pony wou ergens niet langs. Nou de zweep werd goed gebruikt, (zweepslagen zag je op de opgezette vacht, als je snapt wat ik bedoel) en het meisje wat er opzat, schopte wild met haar benen in de buik. Tegenlijker tijd "stuurd" ze de pony de kant op waar ze heen wil.
(pony heeft ook wondjes bij mondhoeken, en het bit zaagde lekker in de mond van het dier.)

Nu is het zo, ik zou hier graag wat van willen zeggen. Iedere maandag/ dinsdag, zie ik de pony weleens lopen of staan. En stijf! Ik vind het niet kunnen hoor.

Maar goed, ik wil geen bet-weter wezen, maar ik heb toch wel een beetje verstand van paarden en pony's en omgang. Ik zie duidelijk wat er gebeurd, en zou graag de pony willen helpen.

Maar hoe kan ik dit het beste oplossen/regelen/ aanpakken???

hafjelinger

Re: Meisjes en omgang pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:12

Misschien kun je ze erop aanspreken en aanbieden te helpen.
En zoek eens uit van wie de pony op dit moment is, dan kun je die er ook op aanspreken

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:15

Maar op welke manier kan ik ze het beste aanspreken? Zonder dat ze denken: stom kind!
ik wil ze helpen (voornamelijk de pony ;) )en wil het positief aanpakken dan :)

ik weet wie nu de eigenaar is, maar helaas niet waar die woont.
Hij komt op verschillende tijden bij de pony, alleen voor voer, en verder niks.

daffy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:22

Als je er langs loopt eens dingen vragen als of je heel geïnteresseerd bent, moeilijk onderwerp

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:00

vraag eens of ze hulp nodig hebben, dat je heel veel verstand hebt (beetje overdrijven) en ze wilt helpen om beter om te gaan met de pony en dan uitleggen waarom het zo slecht is zonder warming up zomaar te gaan springen enzo en uitleggen dat de pony pijn heeft. probeer het zo vriendelijk mogelijk te houden, willen ze daar niet op reageren zou ik de dierenbescherming bellen en/of uitzoeken van wie de pony nu is, want dit is echt schandalig zielig zo. en heel goed van je dat je er wat aan wilt doen +:)+

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:05

PP > OPG

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:15

hafjegek schreef:
vraag eens of ze hulp nodig hebben, dat je heel veel verstand hebt (beetje overdrijven) en ze wilt helpen om beter om te gaan met de pony en dan uitleggen waarom het zo slecht is zonder warming up zomaar te gaan springen enzo en uitleggen dat de pony pijn heeft. probeer het zo vriendelijk mogelijk te houden, willen ze daar niet op reageren zou ik de dierenbescherming bellen en/of uitzoeken van wie de pony nu is, want dit is echt schandalig zielig zo. en heel goed van je dat je er wat aan wilt doen +:)+

Als ik 13 was zou ik dat juist pedant en betweterig vinden.
Als je het nou eens andersom aanpakt? Doen alsof je geen benul hebt van ponies. Dus bijvoorbeeld vragen of het geen pijn doet als ze de pony zo slaan en schoppen, waarop ze natuurlijk vol pennybravoure roepen dat het "beest" moet worden aangepakt. Stel gewoon wat ikweetniksvanponiesmaarkanmewelvoorstellendatdierenookgevoelhebbenvragen, zodat ze misschien stilstaan bij waar ze mee bezig zijn. Als ze geen verstand van ponies hebben zet je ze zo aan het denken, en als ze weten dat ze fout bezig zijn hebben ze nu in ieder geval in de gaten dat voorbijgangers (die zogenaamd niks van ponies weten) dat merken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:19

Wat hestejente doet lijkt mij ook beter! Maar het beste lijkt me nog naar de eigenaren gaan, want vind dit wel erg sneu. Probeer hem aan te spreken als hij bij de wei is.. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:24

Hestejente werkt met pubers ;) Af en toe zijn het net koppige IJslanders: stukje bij beetje je een weg hun hersens in vreten werkt beter dan "je moet" :Y)

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:25

Ik ben nu ook 13, (niet dat ik zo met paarden omga ofso hoor) maar als ik zo met paarden om zou gaan, en iemand zegt er wat van zou ik die persoon eerst aankijken van; Waar bemoei je je mee! en daarna toch wel na gaan denken van; ja misschien moet ik toch iets anders doen.
Als iemand doet alsof ie van niks weet (zoals hier wordt gezegd dat dat een goede optie is) dan zou ik die persoon eerder dom vinden dan dat ie me aan het denken zet. Aangezien die meisjes wel met caps rijden moeten ze dus wel íets van paardrijden afweten.
Laatst bijgewerkt door JudithhM op 28-09-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghhf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:29

OMG dit kan niet spreek de meisjes aan of de eigenaar en direct!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:29

Judith, iedereen weet dat ponies pijn hebben als je ze slaat. Dat weten die meiden vast ook. Als iemand daar dan vragen over stelt (en dat kunnen ze dom vinden, maar dat is dan dom van hun, want denken dat slaan pijn doet is niet dom) hebben ze door dat iemand merkt dat ze die pony niet goed behandelen.

@ TS: kun je uitzoeken of ze ergens bij een manege rijden? En erachter komen hoe daar met de ponies wordt omgegaan? Voor het geval ze inderdaad niet beter weten...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:31

Ik zou eens vragen : "Waarom rijden jullie met cap?"
En als ze dan zeggen: "omdat dat veiliger is", zou ik zeggen, `Oooh, ok, dat snap ik`. En dan zou ik andere vragen gaan stellen. Bijvoorbeeld: `Waarom slaan jullie die pony?´. En "waarom heeft de pony eigenlijk wondjes in z´n mondhoeken?". Of "Waarom weigert de pony als jullie springen?".

Laat ze eerst ZELF maar eens bedenken waarom dat is. Als ze moeten uitleggen waarom die pony wondjes heeft, is dat misschien sowieso al een beetje een eye-opener.

Je zou er vervolgens dan aan toe kunnen voegen: "zou dat niet anders kunnen dan?".

M.a.w. laat ze het zoveel mogelijk ZELF bedenken. En als ze aangeven dat ze geen andere manier WETEN, dan zou je kunnen zeggen "oh maar ik weet wel een andere manier hoor, zal ik die eens uitleggen dan?".

Zo komt er misschien een gesprek op gang zonder dat het aanvallend wordt, terwijl het juist wel confronterend is.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:32

@ hestejente: sorry, maar ik ga echt niet aan ze vragen: rijd jij ook op een manege?
ik denk dat ze wel beter weten, aangezien ze de pony wel poetsen etc. maar dat ze super verkeerd hier op reageren ;)

ik zal zo even langs de pony, kijken hoe het diertje zich voelt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:34

Als ik dit zo lees zou het eerder ontwetendheid zijn, misschien hebben ze nooit gehoord van losstappen, goedpassende zadels en op een goede manier met je pony omgaan?
Ik heb geen idee hoe je het zou moeten aanpakken. Maar als ik een van die meisjes zou zijn en niet zou weten hoe ik met een pony om moet gaan, en dan staat er ineens iemand voor m'n neus die me verteld hoe het wel moet, zal ik daar niet heel positief op reageren :o

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:42

ik zou in hun plaats het moeten horen van iemand die ik respecteer zoals de eigenaar of een rij-instructrice inplaats van een wildvreemde.
Als iemand die (nu zogenaamd) niets van paarden afweet mij gaat vertellen hoe ik met een paard om moet gaan dan zou ik denken: halloooo wie is hier de gene die paardrijdt?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:42

Eerlijk gezegt denk ik dat wat je ook zegt ze niet aardig op je zullen reageren. Ik zou gewoon vertellen dat mocht je ze weer rijdend tegen komen, en de pony staakt, eens vragen of je kan helpen en op die manier een beetje betrokken worden.

Ik zit trouwens met een soort gelijk probleem. Alleen dan met mijn vriendin, die rijd op een welsh. Zij is rond de 1,75 en de pony rond de 1,20. De pony is nooit fatsoenlijk doorgereden, en dat heeft zij zelf zonder hulp gedaan. Destijds had ze 2 jaar manege-ervaring. Ze heeft zelf een zadel voor die pony moeten kopen en omdat ze er niet veel geld aan wil uitgeven, heeft ze dus gewoon een goedkoop zadel gekocht. Wel een zadelmaker laten komen, die vond het zadel niet goed liggen, vervolgens was haar reactie dat die man wel gewoon geld zou willen hebben en het daarom zegt. Nu staakt de pony vaak, en sinds kort steigert hij ook. Hij had een aantal dingen aan zijn hoef, maar dat blijkt wel over te zijn. Maar de pony zat nog steeds te klieren, nu had de vader bedacht het paardje wel eens even 'aan te pakken'. Vader heeft geen verstand van paarden, en weet niet goed wat ik me hier bij voor moet stellen. Maar ook mijn vriendin is goed in de zweep gebruiken. Zij zelf vind het aanstellerij omdat het soms wel goed gaat, maar ik weet niet goed wat ik hier nou van moet denken. Ik heb zelf 2 verzorgpony's en probeer zoveel mogelijk te laten zien dat een pony niet iets doet om jou even lekker te pesten, maar je vaak iets probeert te vertellen. Maar dat werkt volgens mij niet zo goed, wat zouden jullie doen?

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:45

@Xjosjee, aangezien het wel je vriendin is denk ik dat je het haar het best op een rustige subtiele manier kunt vertellen.
Haar niet echt iets verwijten maar toch zo goed mogelijk duidelijk proberen te maken dat ze iets verkeerd doet.
Als ze echt een vriendin is zou ze niet boos moeten worden maar jouw mening respecteren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:57

EngeltjeS schreef:
@ hestejente: sorry, maar ik ga echt niet aan ze vragen: rijd jij ook op een manege?
ik denk dat ze wel beter weten, aangezien ze de pony wel poetsen etc. maar dat ze super verkeerd hier op reageren ;)

ik zal zo even langs de pony, kijken hoe het diertje zich voelt.

Wees es creatief, zoiets kun je toch ook wel op een andere manier achterhalen?

Judith, het gaat er juist om dat ze zich betrapt voelen ;)

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:04

@hestejente als iemand het zegt die ik respecteer zoals de eigenaar of een instructrice (had ik al gezegd) zou ik me meer betrapt voelen dan dat een wild vreemde het zegt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:06

Het laatste wat ik wil is opscheppen ;) maar ik zou me evt. wel kunnen aanbieden als instructrice (heb de papieren ;) ) en hun kunnen helpen.

maar dan denk ik al te ver.
hoe kan ik ze het op een beste manier vragen/ vertellen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:07

Hmm, ik hoop toch echt dat de meeste pubers zich wel wat aantrekken van de mening van iemand die met de pony begaan is. Kan me best voorstellen dat je aanvankelijk zo reageert hoor, maar zou je achteraf niet denken: goh, misschien is het inderdaad wel zielig als ik die pony sla?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:09

Ik zou in ieder geval de eigenaar proberen te vinden en hem/haar overtuigen dat het zo niet langer verder kan!
Dit moet natuurlijk stoppen!!
Misschien kun je ook een keer als ze weer met de zweep aan het slaan zijn tegen ze zeggen: "Probeer het eens met respect en zonder zweep, met een beetje geduld wil de pony dan graag wat voor je doen!"
Of zoiets dergelijks.
Ik weet niet of het werkt maar je kunt het proberen :o

Ik ben zelf ook 13 en ik zelf zou het niet vervelend vinden als iemand met verstand van paarden er iets over zei, maar nou zou ik een pony ook nooit zo behandelen. :o
Je kunt denk ik het beste ze er wel op aanspreken en ook vriendelijk blijfen ofzoiets :o

Heel veel succes en ik vind het super van je dat je voor die pony opkomt!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:10

EngeltjeS schreef:
Het laatste wat ik wil is opscheppen ;) maar ik zou me evt. wel kunnen aanbieden als instructrice (heb de papieren ;) ) en hun kunnen helpen.

Denk je niet dat het zin heeft om het in een vragende vorm op te lossen?
(zoals ik eerder schreef?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:10

EngeltjeS schreef:

Je bent ouder dan zij en je bent instructrice. En daarmee niet zomaar een bemoeial. Als je je nou eens gewoon als lesgever aanbiedt?

Het effectiefst vind ik altijd om het goede voorbeeld te stellen. Bijvoorbeeld door samen te gaan rijden en te overleggen over wat je doet met rijden. Maar ik vraag me af of dat in dit geval geen utopie is.