Wel of niet scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viviannev

Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 15:45

Ik rijd nu een tinker van een ander welke altijd een hele dikke vacht krijgt in de winter en van zichzelf al heel erg veel zweet. Na het rijden moet ze dus altijd op stal en zetten die mensen haar voor mij buiten. Maar omdat ik bijna elke dag met haar rijd en ze dan altijd flink zweet vind ik het vervelend als zij haar elke dag buiten moeten zetten straks en voor haar is het ook niet fijn. Dus wil ik eigenlijk iets doen aan die vacht van haar. Ze moet overigens van de winter ook weer mee op concours en dan is zo'n vacht ook niks.
Ze mag van de eigenaren een deken op, maar ze moet waarschijnlijk wel 24/7 buiten blijven staan. (alleen als ze heel nat is en voor concours kan ze op stal). Nu dacht ik misschien kan ze wel geschoren worden, maar als we haar helemaal scheren kan ze niet 's nachts buiten staan. Is het misschien een mogelijkheid om dan een patroon te scheren waardoor ze toch 's nachts (dan wel met dekens) buiten kan en toch niet zo veel zweet? Of kan ik haar dan beter alleen een deken op doen zodat de vacht niet zo dik wordt?
Ik heb niet zo'n ervaring met scheren en dekens omdat ze eigenlijk altijd zonder iets buiten heeft gestaan. :o

Nicky_

Re: Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:48

Aangezien die van mij ook veel naar buiten gaat doe ik haar zelf niet scheren maar krijgt ze wel een deken op.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:55

De scheerpatronen:
Afbeelding

Een streepje op de hals schijnt al veel te helpen :).

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:09

Is het wel mogelijk om überhaupt iets te scheren als ze 's nachts met dekens op buiten moet staan? :)

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:16

hoi ik zit met hetzelfe dilemma, ik ga toch maar de sweet plekken scheren heb ik besloten , en dan eventueel een deken op, maar ja hoeveel grams? en als je alleen de onder kant scheert heeft een deken ook niet echt zin vind ik. ik zit te denken aan plaatje 6 of 9 , maar daar ligt de deken niet.
het nadeel van dekens is dat je de haren plat gaat leggen en het paard zich eigelijk niet goed warm kan houden. pfff wat een probleem zeg. zal ik dan deken met hals nemen of niet?
ik blijf dus ook maar mee lezen en hopelijk weet ik dan wat meer.
groetjes van bren ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:23

viviannev schreef:
Is het wel mogelijk om überhaupt iets te scheren als ze 's nachts met dekens op buiten moet staan? :)

Er bestaan ook dekens met hals :)

Ik scheer mijn paard overigens niet, zij staat 's nachts dan wel binnen maar ik probeer haar zo kort mogelijk in haar vacht te houden. Met rijden dan wat langer uitstappen dat ze op adem is, laat haar meestal ook even opdrogen en dan kan ze weer naar buiten. Ze staat wel onder een deken trouwens :)

In een ander topic waren er ook 'naturals' die rijden hun paard dan ook in het zweet, stappen uit totdat ze op adem en tempratuur zijn en zetten ze dan 'naakt' weer buiten, ookal waren ze nog nat.

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:28

Vorig jaar is ze ook niet geschoren en heb ik haar elke keer na het rijden een nachtje op stal laten staan, maar omdat het niet mijn eigen paard is moeten andere mensen haar dan voor mij 's ochtends buiten zetten en dat vind ik ook vervelend. :) Nat buiten zetten doe ik liever ook niet, maar door die lange vacht en omdat ze zo veel zweet duurt het ook zo lang voordat ze weer droog is.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:33

Ik zit een beetje met hetzelfde. ik wil eignelijk ook wel scheren omdat mijn pony in de winter erg lelijk in de vacht komt te zitten en idd ook vrij nat is. ik mag het alleen waarschijnlijk niet van mijn ouders. mijn pony staat 's avonds wel op stal maar de stallen zijn aan de voorkant open. heeft ieman ook een idee hoe ik hem dan wel zou kunnen scheren zodat het ook minder lang duurd voordat ze droog is?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:38

viviannev schreef:
Vorig jaar is ze ook niet geschoren en heb ik haar elke keer na het rijden een nachtje op stal laten staan, maar omdat het niet mijn eigen paard is moeten andere mensen haar dan voor mij 's ochtends buiten zetten en dat vind ik ook vervelend. :) Nat buiten zetten doe ik liever ook niet, maar door die lange vacht en omdat ze zo veel zweet duurt het ook zo lang voordat ze weer droog is.

Ik zet haar ook niet nat buiten hoor, veelste bang dat ze er wat van krijgt :)

Minder hard trainen? Had ze vorig jaar misschien ook een slechtere conditie waardoor ze meer zweette?

Of alleen scheren waar de deken zit, maar dan moet je wel met meerdere dekens aan de slag :).

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:42

hihi in handoeken wikkelen dan maar met tape!! _O- _O- ik weet het ook niet meer! :D

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:45

IK heb vandaag me paardje geschoren
en alleen een zadeldekje achter gelaten (zoals plaatje 2)
het is wel een tinker en heb hem nu een zomerdekentje opgedaan zat te twijfelen met een ongevoerde regendeken maar van binnen is het van nylon

denken jullie dat het te koud voor hem zou zijn?

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:47

Ze is na een half uurtje al erg bezweet, dus of ik nou een half uurtje of uurtje rijdt maakt dan ook niet zo veel meer uit. Ik rijd haar nu bijna elke dag. Al 2 jaar lang, dus haar conditie is wel beter geworden dan toen, maar dat zweten gaat er echt niet vanaf. Ik heb verder niet het idee dat ik haar nou zo hard laat werken. Met het andere paardje dat ik rijd doe ik evenveel mee, maar die zweet toch echt veel minder.
Vandaag was ze ook weer heel nat, maar door het goede weer kon ze wel weer gewoon buiten.

Haha ik weet het ook niet meer nee. :=
Is het niet mogelijk om wat weg te scheren en toch buiten te doen met dekens op?

Priscilla die van jou staat dan wel op stal?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:55

Ik scheerde mijn vorige tinker ook... en dan ging er een waterdichte deken op en hop, naar buiten... ideaal!!

Deze winter ga ik dat mijn mijn huidige tinker ook doen... Vorig jaar had ze nu al een deken op om de vacht tegen te gaan maar dat lukt nu niet ivm veulen aan de voet... Dus straks einde oktober hele lichaam kaal... benen niet uiteraard!! ;-)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:56

Het ligt eraan hoe je scheert. Ik zou mijn paard liever niet helemaal kaal 's nachts buiten hebben.

Priscilla_90 schreef:
het is wel een tinker en heb hem nu een zomerdekentje opgedaan zat te twijfelen met een ongevoerde regendeken maar van binnen is het van nylon

Dat je hem al kon scheren :wow: Die van mij heeft nog een glad vachtje (mja is ook warmbloedje, als dat scheelt) :)

Het is moeilijk want overdag is het lekker warm en 's nachts wordt het gemeen fris.

Mijn paard staat overdag nog naakt en 's nachts een zweetdekentje om, als ik haar 's nachts nog naakt laat is ze de volgende dag niet zo lekker en om nou al zo'n dikke deken op te doen :+ Heb dus het idee dat het zweetdekentje nu wel genoeg is voor haar. Haar stal is wel een soort buitenstal idee, maar alsnog lekker van tempratuur, staat ook geen harde wind oid op.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:17

Priscilla_90 schreef:

als hij buiten staat 24/7 zou ik onder zijn regendeken een vliesdeken doen, is net effe iets warmer voor de nacht want die worden nu wel koud hoor!
groetjes van bren ;)

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 18:20

Priscilla laat jij je paard dan heel de winter 's nachts buiten of gaat hij straks wel op stal?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:22

Je kan ook een dikkere regendeken kopen natuurlijk...
Ik heb altijd een gevoerde 0 grams en een 200 of 250 grams....
Met een fleece onder de 0 grams merk ik altijd dat de fleece naar achteren kruipt op de "stoppels" hihi!!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:35

ja das beter, natuurlijk, alleen heb ik nog steeds het probleem als je dus scheert alleen nummer 6 ofzo moet je dan een deken omdoen?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:36

nou mijn vraag was dus
is een ongevoerde regendeken met nylon erin dan niet te warm?

@viviannev
hy staat gewoon paar uurtjes per dag buiten maar gaat in de avond altijd wel weer op stal
@plaisir
haha ja maar ik moet hem het hele jaar door scheren he!
scheer hem al een paar jaar

maar omdat het nu nog goed weer is voor dit seizoen
vroeg ik me af wat jullie aan zouden raden

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:38

ohhhh meid das toch goed? hij staat snachts lekker op stal dat scheelt al veel.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:39

ja maar hy staat nu wel gewoon onder een zomerdekentje he!
lijkt mij dat er niet veel verschil tusse een ongevoerde regendeken of een zomerdeken inzit?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:40

nee das waar, kwa warmte zal het niet veel uitmaken. ;)

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:41

dus voor overdag& nacht is het niet te koud?:P

ahaaje ben nogal vragerig
maar hy maak snel vacht aan!
en heb geen zin om hem over 2/3 maande weer te gaan scheren

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:42

brennie75 schreef:
ja das beter, natuurlijk, alleen heb ik nog steeds het probleem als je dus scheert alleen nummer 6 ofzo moet je dan een deken omdoen?

Persoonlijk vind ik het dan handiger om helemaal te scheren en gewoon deken op te doen... ideaal... nooit meer nat paard!!

Je moet natuurlijk wel een goed ademende deken hebben... maar tegenwoordig zijn de dekens dat vaak wel....

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:43

Priscilla_90 schreef:
dus voor overdag& nacht is het niet te koud?:P

ahaaje ben nogal vragerig
maar hy maak snel vacht aan!
en heb geen zin om hem over 2/3 maande weer te gaan scheren

voor overdag niet, maar voor de nacht zou ik een 100 of 200 grams opleggen.
want de nachten zijn toch kouder! ;)