Wanneer heb je een band met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Wanneer heb je een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:15

Goed, misschien een interessante vraag; wanneer vind je dat iemand een band heeft met zijn paard?
Dit een beetje nav dit topic; [PP] Stel, er word een miljoen geboden..

Als je deze foto's ziet, denk je dan dat eigenaar en paard een goede band hebben samen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even mijn eigen situatie als voorbeeld.
Heb een welshpony gehad, als veulen gekocht en 7 jaar gehad.
Beestje was supermoeilijk, heb er letterlijk veel bloed, zweet en tranen ingestoken en het is een superpony geworden waarmee ik kon lezen en schrijven. Was er zelf te groot voor, dus reed er al een tijdje niet meer op, maar bleef er heel fanatiek mee bezig en het was mijn maatje door dik en dun. Toch wilde ik ook wel weer wat meer kunnen rijden en na het perfecte huisje voor hem te hebben gevonden is hij met pijn in mijn hart vertrokken. Pony heeft het super naar zijn zin, ziet er goed uit en is nu eindelijk eczeemvrij omdat hij aan de kust staat; voor hem dus helemaal geweldig en daar ging het me ook zeker om aangezien ik hem dit zelf allemaal niet kon bieden. Ik ben dan ook erg blij dat ik hem heb verkocht naar dit plekje en voor mij is het goed zo, en ben ik niet meer verdrietig maar juist blij :)

In het "miljoen-topic" heb ik gezegd, dat wanneer iemand een miljoen (of ander abnormaal bedrag) zou bieden, mijn huidige paarden ook weg zouden gaan. Storm, mijn haflinger heb ik al van veulen af aan. Heb getwijfeld of ik hem wilde verkopen, aangezien ik al een tijd mijn doelen aan het bijstellen was voor zijn bestwil; ik wilde graag dressuren en hij rijdt liever buiten. Nu heb ik dat twee jaar gedaan voor hem, maar wil ik toch langzamerhand wat meer kunnen dressuren. Gelukkig lijkt hij er nu toch lol in te krijgen en mag hij sowieso lekker blijven :)

Heb een nieuw paard die net een maand terug is van het beleren, vind het een prachtig paard maar heb er nog geen band mee; hij is niet zo knuffelig als ik gewend ben en ik heb er nog maar 3x opgezeten. Aangezien hij nog zo jong is loopt hij merendeel gewoon lekker in de wei en laat ik hem met rust, heb daarom ook nog niet echt kans gehad een band op te bouwen natuurlijk...

Maar goed, in het "miljoen-topic" zijn veel mensen die zeggen hun paard niet voor een miljoen te verkopen, omdat ze er zo'n goede band mee hebben. Vervolgens beweren ze dat de mensen die wel zouden verkopen, dus geen band hebben met hun paard.
Dat vind ik erg raar en daardoor komt bij mij de vraag naar boven: wanneer heb je een band met je paard?
Wanneer vind je dat anderen een band hebben met hun paard?

Ik kan een heel foto-topic maken waarbij ik allemaal reacties zou krijgen in de trant van "wow wat heb jij een band met dat paard en wat een vertrouwen!" en toch wordt in het miljoen-topic beweerd dat ik geen band heb omdat ik het miljoen zou aannemen :?

Ter verduidelijking: ik zou het miljoen aannemen omdat ik dat het meest realistisch/logisch vind en mijn toekomst daarmee zeker kan stellen. Daarbij denk ik dan dus ook zeker niet alleen aan mezelf, maar ook aan mijn partner, familie en onze andere dieren.
Ja ik zou balen en misschien kan ik met een ander paard niet met ogen dicht zonder zadel en hoofdstel door de wei galoperen, maar ik zou zeker wel plezier hebben met een ander paard.

Nou wil ik niet hier de hele discussie weer aanlaaien hoor ;)
Daarom even concreet nog een keer de vraag:

Waarom vind je dat jij wel/geen goede band hebt met je paard?
Wanneer vind je dat anderen een band hebben met hun paard?
En uiteraard; waarom?

Brand maar los :)

funnyhorses

Re: Wanneer heb je een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:29

aan de hand van foto's kunnen anderen niet oordelen of iemand een goede band heeft met een dier.Een foto is een moment opname!
Een goede band tussen mens en dier kun je alleen zien als je erbij staat.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf wel weet of die een goeie band heeft met zijn dier of niet.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:34

Ik vind de foto's absoluut geen teken van een band, dat zegt niet dat hij er niet is natuurlijk!
Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk:
Ik heb 1 merrie waar ik zo op zou stappen zonder wat dan maar ook, maar ik heb absoluut geen band met haar!
Ik waardeer haar wel heel erg(door haar prettige gedrag, pit en betrouwbaarheid), maar het klikt gewoon niet...

Daarnaast heb ik een ruin, echt mijn droompaard!
Maar: ik kan er heel weinig mee, gewoon omdat er nog zoveel problemen zijn.
Met hem voel ik me wel helemaal veilig en ik kan hem erg goed aanvoelen(en hij mij).

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:35

Ik denk toch wel dat je het ook van foto's af kan zien! :j
Ook denk ik dat het een gevoel is, wat voor ieder weer anders is. Zelf weet je het beste of je een goede band/klik heb met je paard!
Ik heb een band met mijn pony. Ik hoor dat ook van mensen. Ze vertrouwd op mij. Begroet me lief, staat ongeduldig te schrapen, en als ze in de paddock moet staat ze al te wachten tot ik haar kom halen!
Kan niet 'stiekem' kijken wat ze doet, want ze merkt dat altijd als ik om het hoekje gluur :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:38

Gevoel is natuurlijk niet te fotograferen.. een plaatje zegt helemaal niks.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 11:39

Nee, foto's zeggen misschien niet of er een band is ja of nee. Toch kun je sommige dingen misschien niet doen als er geen band is, of je moet wel een superbraaf paard hebben die het niet uitmaakt wie er op zijn rug zit? Dan zou je het dus niet eens op een foto te zien krijgen.
Maar toch zou ik een heel topic kunnen vullen met bijzondere momenten en zouden denk ik veel mensen zeggen "wat een band/vertrouwen hebben jullie zeg!". Daarom vind ik het zo vreemd dat anderen dat beoordelen, daarom heb ik de foto's ook juist geplaatst hier :)
Enige vraag waarom het me dan ook gaat is; wat maakt dat jij wel of geen band hebt met je paard? Wanneer zou die band er wel zijn als hij er nu niet is, wanneer/hoe is je band ontstaan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:55

Ik heb zeker een band met mijn merrie, een hele sterke ook.
En hoe merk ik dat? Ze is in haar gedrag gewoon heel erg op mij gefixeerd en aan mij gehecht, en ik ook aan haar.
We kunnen qua rijden eigenlijk heel weinig samen, alleen lekker genieten (wat natuurlijk het allerbelangrijkste is), maar ik kan niet zo zonder hoofdstel oid. op haar wegrijden. Dat betekend natuurlijk absoluut niet dat er geen band/vertrouwen is, alleen dat ze die hulpen niet kent, want qua vertrouwen zou ik dat meteen doen. :j
Maar waaraan merk ik dat we een sterke band hebben?:
- Ze komt altijd op me af gestormd als ik bij haar kom (en nee, dan heb ik geen eten voor haar, alleen knuffels). En dat doet ze ook niet bij andere mensen, als bijv. mijn moeder (die ze al net zo lang kent) haar roept, komt ze niet..
- Ze vertrouwd op mij, dus als ze bang voor iets is en ik vertel haar dat het niet eng/gevaarlijk is, gaat ze er toch langs.
En zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen. Misschien betekenen dit soort dingen voor andere mensen wel helemaal niet dat er een band is, maar het is ook een gevoel wat je hebt, dat je gewoon wéét en voelt dat je paard jou vertrouwd en jij hem/haar.
En dan gaat natuurlijk ook niet alles vlekkenloos, bij mij ook niet (integendeel!).
Toch hoor ik van iedereen, dat ze zien dat ik zo'n band met mijn paard heb en dat we ook niet zonder elkaar kunnen.
Voorbeeld:
Als mijn paard weg/dood zou gaan, zouden ze mij ook wel kunnen wegslepen. Dat hoor ik van meerdere mensen.
En
Als ik een paar dagen weg ben, is mijn paard altijd boos/van slag omdat ik dan weg ben.. Dat lijkt me ook wel een vrij duidelijk voorbeeld.

En om dan toch nog even terug te komen op het topic over de miljoenen.
Mijn mening is.. Een vriend waar je van houdt verkoop je niet. En ik zie het absoluut net zo als bijvoorbeeld je kat of hond verkopen..

En.. Tja.. Mijn droom is al vrij lang geweest om endurance te rijden met mijn paard. Dat kan niet omdat ze kogelartrose heeft in haar voorbenen. De kans bestaat dat ik misschien nooit meer op haar zou kunnen rijden. Maar betekend dat dan dat ik haar weg doe? Neee! Natuurlijk niet. Ik HOU van haar, ze betekend echt ontzettend veel voor mij. Ik snap dat voor andere mensen een paard veel minder voor ze betekend dan mijn paard voor mij, en daarom snap ik dat mensen een paard makkelijker weg doen.. Dat respecteer ik ook maar volgens mij zijn er ook niet heel veel mensen die op de manier waarvan ik van mijn paard hou, van hun paard houden..

En dan nog een ding (dan houd ik op met dit veels te lange verhaal. :=).
Als mijn paard het ergens anders beter zou kunnen krijgen, zou ik haar wel weg doen. Want als ik haar dan zou houden zou dat puur egoisme zijn. Ook al zou ik daar kapot van gaan en tijdenlang stok ongelukkig zijn, toch zou ik het wel doen.
Maar daar denk ik absoluut niet aan omdat mijn paardje nu op een droomplekje staat. (24/7 buiten heerlijk genieten).

Zo, klaar.. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:56

Ik beschouw dit wel als de bekroning op het werk en energie dat ik gestoken heb in het opbouwen van de band met mijn paard:

Afbeelding

met mijn nieuwe paard, het zoontje van deze, ben ik nog lang niet zo ver en die band is dus ook nog niet zo sterk en het vertrouwen is wederzijds nog niet zo ver als met zijn vader.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:10

Ik was één van diegene in het topic die hun paard niet weg doet voor een miljoen.
Maar ik was het niet die zei dat mensen die het wel doen geen band hebben met hun paard.
Echter vraag ik me wel af.......wat heb je nou aan die miljoen als je je beste maatje kwijt bent.
Kijk als je geen band hebt met je paardje, dan kan ik die beslissen uiteraard begrijpen.
Ik las dat vele een duurder paard zouden kopen........maar waarom? Voel je je dan beter ofzo?
Kun je daar dan mee showen? Wat maakt dat duurdere paard nou beter dan je beste maatje die je daarnet verkocht hebt?

Voor mij staat het echter wel vast dat Silence nooit meer weg gaat.
En ja, wij hebben een band opgebouwd in die 3,5 jaar dat ik hem heb.
Dit heeft heel veel moeite en verdriet gekost en ik had niet het vertrouwen dat er ooit een band zou komen.
En deze is er wel gekomen uiteindelijk.
Dat merk ik aan alles, mensen zeggen het ook altijd. Er is echt iets tussen die twee zeggen ze dan.
Doordat ik echt alles, maar dan ook alles voor dit kanjertje over heb gehad, en uiteraard hij ook voor mij, zonder zijn inzet was het nooit goed gekomen, zal hij ook nooit meer weggaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 14:45

Oh ik zou geen duurder paard kopen nee, voel me absoluut niet minderwaardig op mn haffie :)
Storm is ook voor mij zekerweten mn beste (paarden)maatje, maar mijn partner, straks onze kinderen, onze toekomst enz zijn voor mij toch wel degelijk belangrijker. Daarom vind ik het ook niet gek om te kiezen.

Dat ik een goede band heb met Storm staat voor mij wel vast, de beslissing om hem wel of niet te verkopen (voor welk bedrag dan ook) vind ik daar ook weinig mee te maken hebben; daar heeft ieder zo zijn beweegredenen voor.
Maar daar gaat het me hier verder ook niet om; wat maakt dat jij en Silence zo'n goede band hebben? Waaruit blijkt dat, hoe en wanneer is dat bij jullie gekomen? Wanneer noem je iets een band, en wanneer is het gewoon goed met elkaar overweg kunnen?

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:02

Interessant topic! De reden achter een verkoop is soms een andere dan enkel een band kwestie. Juist als je een goede band met je paard hebt en hem dus het beste gunt is de beslissing om hem te verkopen soms de juist (denk aan tijdgebrek, gezondheidsituatie, verandering in huisvesting...)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:04

ik vind 'te koop wegens geen klik (meer)' zo slap. Mijn paard was echt hel toen ik hem kreeg; slaan schoppen bijten weglopen wilde niks en kon niks.

Bij elke aanraking dook hij in elkaar en hij haatte mensen. Het heeft jaren geduurd en nu hebben we dít bereikt.

'Geen klik' is voor mij synoniem aan 'ik heb geen zin om door te zetten'

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 15:13

Mwah, geen zin hoeft het niet altijd te zijn, het paard kan toch ook gewoon niet bij je blijken te passen?
Kan ook gebrek aan kennis zijn trouwens?

BePa, precies de reden dat ik mijn welsh heb verkocht; hij is er enorm op vooruit gegaan!
Iedereen keek me verbaasd aan dat JUIST ik hem wilde verkopen; hij was mijn alles!
Maar hij is nu gewoon echt beter af.

Hetzelfde verhaal met mijn haf; hij wilde buitenrijden dus deed ik dat, heb mijn doelen bijgesteld.
Waar ik nu sta kan ik niet buitenrijden en gelukkig krijgt hij nu veel meer lol in het rijden in de bak, anders zocht ik er ook een plekej voor bij iemand die hem lekker mee naar buiten wil nemen.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 27-09-09 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:13

Arabesk schreef:
ik vind 'te koop wegens geen klik (meer)' zo slap. Mijn paard was echt hel toen ik hem kreeg; slaan schoppen bijten weglopen wilde niks en kon niks.

Bij elke aanraking dook hij in elkaar en hij haatte mensen. Het heeft jaren geduurd en nu hebben we dít bereikt.

Misschien heb je wel gelijk,
maar dat kan je die mensen niet kwalijk nemen :n
Jij hebt blijkbaar jaren met een 'vervelend' paard gezeten en uiteindelijk heb je wat bereikt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik betwijfel of ik 'm zo lang had gehouden.
Paardrijden is voor mij een hobby, dus dat moet ook leuk zijn, anders vergooi je je geld.

Edit;
ontopic, wanneer je een band hebt..
Geen idee..
Met mijn verzorgknol denk ik af en toe 'Ja, dit is het!',
maar af en toe gaat het ook belabberd en zou ik misschien het liefst wel stoppen.
Ik geloof denk ik niet zo zeer in een band, als wel in een paard begrijpen/kennen en ('m) op de juiste (be)handelen.
Als je dat kan dan dan gaat 't goed en dat zou je misschien een band kunnen noemen,
maar aan de andere kan wat ik nu beschrijf ook gewoon tolereren van wat de ander doet zijn...
Laatst bijgewerkt door TE5 op 27-09-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:21

Dat ben ik met je eens Arabesk :) Gebrek aan kennis kan natuurlijk ook, maar kennis kan je opdoen.

Ikzelf vind zonder hoofdstel (en zadel) rijden nou niet echt een teken van een band hebben. Meer een teken van een goed rijdbaar paard (goed op de gewichtshulpen). Vind ook knap van de ruiter dat ze dat op bijv. op het strand durven maar aan de andere kant, als een paard ervandoor gaat helpt een hoofdstel ook niet altijd.

Ik weet ook eerlijk gezegt niet of Plaisir (mijn paard) en ik een 'band' hebben samen. Wel weet ik dat ik soms 'kriebels' in mijn buik voel als ik haar zie staan. Kan ook uren met haar knuffelen en tutten.

Weet eigenlijk niet eens precies wat een band inhoud of wanneer je die hebt. Zoals het vaak in de penny wordt beschreven met een hinnik als je aan komt lopen, tja dan heb ik wel een band, is ook niet zo gek als je bedenkt wie er steeds het eten komt brengen :+.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 15:29

Maar, dat goed rijdbare paard zou misschien niet goed rijdbaar zijn geworden als er geen band was tussen hem en de eigenaar?
Het ligt denk ik ook heel erg aan het paard. Mijn welsh had duidelijke voorkeur voor mij t.o.v anderen, mijn nieuwe paard loopt met jan en alleman mee en ondanks dat hij net een maand onder het zadel is maakt het hem niet uit wie er op zijn rug zit; met zo'n paard bouw je ook minder snel een band op denk ik?

Tja, ik voer zelf niet, ben er soms wel 3x per dag en altijd komen ze (behalve de nieuwe dus) er aan en hinniken ze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:31

Arabesk schreef:

Een klik is er, of niet. Voor mij is dat een gevoel, of 'iets' dat ik in een mens of dier zie, de èchte persoonlijkheid. Het gedrag hoeft daar dan (nog) niet altijd mee te rijmen. Ik neem aan dat jij iets in je paard zag waardoor je wel besloot door te zetten? Ik zou dat ook doen, maar dan wel als ik er heil in zou zien. Niet alle paardenpersoonlijkheden passen bij alle mensenpersoonlijkheden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:37

Natuurlijk ligt het aan het paard en de persoon die er dan op klimt. Als er iemand opkomt die er helemaal niks van kan zal het sowieso ookal stuk moeilijker gaan. Maar als er bijv. iemand opkomt die super ermee om kan gaan lijkt het me stug dat er in 1x een super goede band is ontstaan, mij lijkt het dan aanemelijker dat de persoon met het karakter van paard/pony overweg kan.

RedPassion schreef:
Arabesk schreef:

Een klik is er, of niet. Voor mij is dat een gevoel, of 'iets' dat ik in een mens of dier zie, de èchte persoonlijkheid. Het gedrag hoeft daar dan (nog) niet altijd mee te rijmen. Ik neem aan dat jij iets in je paard zag waardoor je wel besloot door te zetten? Ik zou dat ook doen, maar dan wel als ik er heil in zou zien. Niet alle paardenpersoonlijkheden passen bij alle mensenpersoonlijkheden.

Maar dan moet er bij het kijken/proefrijden toch al een 'klik' zijn? Anders neem je het paard niet lijkt me. Dus dan zouden er ook geen paarden (meer) te koop staan met 'er is geen klik' om maar zo te zeggen :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:39

ik vind dat je het niet van een foto kunt zeggen. heel simpel: op jouw eerste foto zie ik een paard dat duidelijk iets aangeeft. dan is mijn vraag: hoe gaat de ruiter dara op in? rijd ze door? ziet ze het signaal van het paard? daarvan afhankelijk heeft ze wel of geen band met het paard.

of een paard iets kan of niet vind ik geen graadmeter. doet het paard dit omdat het graag samenwerkt? of wordt het paard gedwongen?

ik vind dat ik een band met mijn paard heb omdat: zij alles voor me doet, ik DENK haar goed aan te kunnen voelen, en ze heel erg op mij gericht is ook al wordt ze door iemand anders bereden, ze wil bij mij blijven, of mij iig kunnen blijven zien...

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:41

tsja, wanneer heb je een klik? ik durf het niet te zeggen. ik heb mijn paard nu een jaar en het blijft moeilijk. heb er zelf ook een topic over gemaakt, waar ik uit een lopende reacties op kreeg. de een vond dat ik een voorbeeld was van iemand die geen zin had om er tijd in te steken (??) en andere bokkers begrepen het wel en gaven advies. ik kan zeggen dat ik met paarden uit het verleden meer een klik had dan met mijn huidige paard. elk dier heeft een eigen karakter en dat kan klikken of niet.
ik heb in het topic van een miljoen ook gezegd dat ik mijn paard weg zou doen daarvoor. ik heb hier de maandelijke financiele kopzorgen en het zou prettig zijn om die niet meer te hebben en zo kan ik nog wel meer redenen geven. het kan nog zo'n schat van een dier zijn, maar er is meer dan dat in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:43

Plaisir schreef:
Maar dan moet er bij het kijken/proefrijden toch al een 'klik' zijn? Anders neem je het paard niet lijkt me. Dus dan zouden er ook geen paarden (meer) te koop staan met 'er is geen klik' om maar zo te zeggen :P

Ja uiteraard. :j
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ga altijd op mijn eerste indruk af. Ik weet vrijwel meteen of ik een klik met een mens of dier heb.

Mensen die er later achter komen dat ze toch geen klik met het paard hebben... tja, die kennen zichzelf misschien niet goed genoeg of ze gebruiken gewoon een smoesje. ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:44

Een band met een dier vind ik iets wat heel lastig is om aan te geven. Alle bovenstaande foto's waarop paarden bereden worden, kunnen duiden op een goede band waar het paard de ruiter vertrouwd, maar het kan ook gewoon een braaf en/of goed getraind paard zijn.

Mijn paard is overduidelijk blij als ze me ziet, en als ik een langere periode weg ben is ze boos op me. Verder kan ik met haar dingen doen die anderen niet kunnen. Duidt dat op een band? Of ben ik gewoon degene die gemiddeld gezien het meeste met haar doet?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 15:47

@ zij; het zal de onwennigheid zijn die je ziet, het was de 2e keer dat ik zo zonder hoofdstel door de bak reed. De foto van zonder zadel en hoofdstel in de wei was de 1e keer, daar ook weer de oortjes door mijn wiebeligheid. Tja, ik rijd door (met zadel was na het rijden, dus uitdraven en stappen) en stel hem gerust en beloon veel, dan wordt het op den duur wel beter :)

De dignen die jij noemt waaruit jij vind blijken dat je een paard hebt, heb ik met Storm inderdaad ook. Met Wisse heb ik dat (nog) niet, die wil zoals ik al zei met iedereen wel mee en alles doen...

Yessy, wat voor dingen kun jij er wel mee en anderen niet?

valkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:50

zo als ik na de foto's kan kijken lijkt het wel zo ik bedoel je kunt niet zomaar op elke pony zo rijden:P

ik heb ook een pony een merrie ik kan daar ook gewoon opzitten en zo en ik heb wel echt een band met haar.
ik ben er nog nooit afgevvallen (ow om dit te zegge veroorzaakt probelem :o ) ik bedoel gelukkig ben ik er nog nooit afgevallen :D :D :D :D
ma ze springt alles en ze vertrouwd me 100% en ik haar. *D *D *D *D *D *D *D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:54

Wat jij op bovenstaande foto's doet sowieso, maar ook eenvoudige dingen als op bepaalde momenten geruststellen/rustig houden. Dat kan zijn voor dingen die ze eng vindt, maar ook die haar pijn doen (vb. dierenarts).

Hmm als ik m'n eigen tekst teruglees denk ik: ja toch iig een vorm van wederzijds vertrouwen. Maar je hebt ook veel paarden die met alles en iedereen braaf meegaan. Dat kan karakter van het paard zijn, maar ook training. Ik ken geweldig goede wedstrijdpaarden waar je iedere redelijke ruiter op kan zetten, de knopjes kan uitleggen en ze kunnen er zo mee starten ;)