Pony stormt de stal binnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Pony stormt de stal binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:03

Hallo bokkers,

Ik heb sinds woensdag middag mijn eigen pony :D Ze is een arabische merrie van 13 jaar.
Ze is echt super braaf in de omgang en met rijden, je kan helemaal niet aan haar merken dat ze een arabier is.
Nu ben ik dus vanmiddag met haar gaan rijden, alleen gestapt. En toen wou ik haar op stal zetten en ze liep heel rustig mee. Maar bij de eerste stap die we in de stal zetten loopt ze me bijna omver. En wil ze
gelijk met haar hoofd in de voerbak.(ja, ze is een beetje een vreetzak :P )
Nou denk ik zo van, ja het is allemaal nog nieuw voor haar dus ze moet nog even wennen en het gaat vanzelf wel over.
Maar wat als ze het altijd blijft doen?

Ik zou graag advies willen, wat moet ik doen?

Groetjes.

pets4ever

Re: Pony stormt de stal binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:04

Misschien even afwachten hoe het gaat lopen?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:05

ja daar dacht ik ook al aan, maar ik wou gewoon even advies voor als ze het toch blijft doen.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:06

Ik zou haar toch even duidelijk laten merken dat dit niet de bedoeling is, anders gaat ze er later misschien misbruik van maken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:18

oke bedankt

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:22

als ze dat blijft doen, zet je haar stil voor de stal(je haalt haar dus weer eruit)
Pas als ze rustig is(en dus niet meer naar binnen trekt), laat je haar naar binnen gaan.
Als je rustig naar binnen kunt gaan zet je haar in de stal stil totdat ze rustig is en dan laat je haar gaan.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:24

oke bedankt, verder nog iemand reactie's??

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:27

Ons paard deed dit ook en wat wij toen hebben gedaan is het voer uit de voerbak halen en de staldeur dicht zodat ze toch eerst moest stoppen. Toen ze eenmaal merkte dat er geen voer meer in de bak lag hield het op.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:27

Dat moet je inderdaad niet goed vinden, anders neemt ze straks een loopje met je..
Geen eten in haar voerbak gooien als ze nog niet in stal staat, je moet haar echt leren dat ze pas mag gaan vreten als jij haar loslaat.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:29

Idd meteen corrigeren. Ook al moet ze wennen, ze moet wel weten dat ze dit niet moet doen ;)

iedere keer als ze het doet, weer naar buiten halen idd, en dan weer opnieuw proberen. Doet ze het goed, mag ze blijven staan. Wat bij mijn paard ook erg hielp, is niet het eten al in de bak gooien als ie nog buiten de stal stond, maar pas als ie er in stond.

Veel plezier verder met je eigen paardje!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:31

Ik heb dit ook gehad met mijn pony, omdat ze wist dat ze eten kreeg als ze op stal stond.
Ik liet haar elke keer na een pas stilstaan totdat ze rustig kon blijven met de stal inlopen.
Na een paar keer oefenen ging het al een stuk beter en liep ze me niet meer omver maar bleef ze rustig wachten.
Als ik het halster in de stal af deed mocht ze ook niet gelijk haar hoofd wegtrekken om naar haar voerbak te gaan, maar moest ze rustig wachten tot ik zei dat ze mocht gaan.
Het is wel belangrijk dat je hier consequent in blijft zodat ze rustig blijft en het niet na een tijdje weer gaat proberen.
Vooral nu je haar nog maar net hebt is het belangrijk dat je laat merken dat ze respect voor jou moet hebben, anders word het alleen maar erger.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:31

Bij mijn vroegere verzorgpony stond een paard dat dit ook had, en omdat ik haar vaak op stal moest zetten ken ik het probleem. Vaak komt dit doordat er tijdens het naar binnen leiden niet voorzichtig genoeg is omgesprongen met het paard, het paard hoeft maar even met een flank tegen de zijkant van de opening te stoten en kan daarvan al heel erg schrikken. Als er zoiets gebeurd zou ik het paard daarna meteen nog een paar keer door de opening van de stal leiden om te laten zien dat er toch echt niks aan de hand was, maar je hebt mensen die hier gewoon niet bij stil staan en dan krijg je dus een paard dat dit doet.
Nu gaf het bij deze merrie al heel veel verschil als je haar gewoon rustig uit de wei haalde, (als eerste van de twee paarden want van achteraan lopen werd ze onrustig) en met een los touw naar de stal leidde. Ze was dan relaxt en liep vaak wel rustig naar binnen. Maar als ze zichzelf opfokte ging het soms wel eens helemaal mis. Dan zette ik haar stil voor de stal om het een halve minuut later nog eens te proberen. Steeds als ze erin wilde stormen zette ik haar stil tot ze er normaal in liep. Op een gegeven moment ging dit gewoon helemaal goed.
Helaas waren de eigenaren hier totaal niet mee bezig en als ik haar een tijdje niet op stal had gezet was het weer helemaal mis.
Voor de veiligheid zou ik zelf eerst de stal in lopen en aan de andere kant van de opening gaan staan, en dan aan de zijkant zodat ze je niet omver kan lopen. Verder vooral zelf rustig blijven.
Ik zou dit wel meteen afleren op de manier die ik net heb uitgelegd, want ookal is het misschien wennen in het begin, je hebt grote kans dat ze dit eenmaal als een gewoonte gaat zien.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:36

Bedankt voor jullie tips, maar ik stal mijn paard op de manege en daar geven ze dus voer op vaste tijden en dat kan ik dus niet beslissen. Ik denk ook wel dat ik weet waarom het komt; omdat ze een veulen heeft gehad die vanaf woensdag bij haar weg is en normaal bij de oude eigenaar liep ze ook best snel de stal in naar haar veulen, nu denk ik dus dat ze denkt dat haar veulen nog in de stal staat en dat ze daar snel naar toe wil of omdat ze gewoon honger heeft .

Zafiro3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:51

dat is waarschijnlijk aangeleerd...oh stal, jeej eten...
aanleren gaat makkelijker, afleren?? tja

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:46

Ah misschien zoekt ze haar veulentje :(:)

Maar het kan ook van het voer komen.
Ze moet gewoon even de regeltjes weten ;)

Je kunt haar ook achterwaarts de stal in doen.
Of een stapje in de stal zetten, wachten belonen en weer terug.
Dan weer een stapje en steeds verder.
Maar wel weer heel goed belonen als ze het braaf doet.

Het komt wel goed hoor.
Neem de tijd ervoor.
Veel succes :(:)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:00

kainda schreef:
Ah misschien zoekt ze haar veulentje :(:)

Maar het kan ook van het voer komen.
Ze moet gewoon even de regeltjes weten ;)

Je kunt haar ook achterwaarts de stal in doen.
Of een stapje in de stal zetten, wachten belonen en weer terug.
Dan weer een stapje en steeds verder.
Maar wel weer heel goed belonen als ze het braaf doet.

Het komt wel goed hoor.
Neem de tijd ervoor.
Veel succes :(:)

als ik haar een stapje de stal in wil zetten rent ze gelijk naar binnen, dus kan ik haar haast niet houden, maar achterwaarts gaan is wel een goed idee, ik zal het proberen. Bedankt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:36

Niet accepteren hoor! Ook is er een goede reden voor (al zijn er 1000 goede redenen voor) ze mag je simpelweg niet omver lopen.. Desnoods het voer uit de etensbak halen voor je haar in de stal laat gaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:41

mischien heeft ze ooit haar heupel gestoten tegen de wand?
DUs een reactie op '' ohjee stal = pij'n ''

corrigeren dus, stilzetten voor de stal, loopt ze door, tikje op de boeg. net zo lang oefenen tot ze netjes in de stal gaat, dan uiteraard belonen.
wel op de boeg tikken,NIET op het hoofd klappen, want dan gaat ze het helemaal vergelijken met pijn.. als dit al zo is..

geen voer in de bak doen vóór je paard op stal staat, hier krijgen ze nare gewoonten van!

succes

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:37

heej,
zoals ik begrijp gaat ze naar de voerbak toe, kun je haar dan beter nog geen voer geven en dat pas doen als jullie klaar zijn als ze dan nog een paar keer hard naar de voerbak rent en merkt dat er niets in zit, misschien gaat het dan wel over.
groetjes

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:41

Ik heb niet alle reactie's gelezen maar dit moet je niet accepteren. Als je naar haar stal toe loopt en er vlakbij bent, zal ik haar stil zetten en een paar passen achteruit. Paar pasjes vooruit en dan weer achteruit. Zorg dat ze achter jou blijft, niet dat voor je uit rent. Zet haar recht voor de stal weer stil, en weer achteruit. Dit moet je blijven herhalen en consucent zijn. Als ze alsnog haar stal inrent, weer eruit halen en weer stil zetten voor haar stal ect.
Succes!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 11:55

bedankt allemaal, ik ga het vandaag zeker proberen. Als het toch verkeerd gaat haal ik hulp erbij :)

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:43

Bij mij op de manege hebben we ook een paard die zijn stal uit rent en in rent.
Om dit te voorkomen moet je gewoon heel rustig lopen en het paard gerust stellen (dat werkt tenminste bij dit paard).
Maar misschien gaat het vanzelf wel over.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 19:36

He, bedankt allemaal voor de tips ben vandaag gelijk bezig geweest. Ik heb haar een paar keer in het gang pad laten stil staan en achter uit laten gaan, ook heb ik dit een paar keer vlak voor de stal gedaan. Toen ben ik in de stal gelopen ze rende nog wel naar binnen maar minder als de vorige keer. Dus het gaat wel helpen denk ik. Gewoon steeds kleine beetjes.

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:38

het laten wachten voor de stal is al een hele goeie!
wat ik mijn pony heb aangeleerd (die rende meteen zijn stal weer uit zodra je je omdraaide, dus het is wel iets anders) is dat als ik hem op stal zet, hem in de hoek zet en dat hij daar moet wachten tot jij de stal uit bent en dat hij daarna pas naar zijn voerbak toe mag.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 19:58

oke bedankt.