Stal zonder licht, nog meer mensen zo de winter in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Stal zonder licht, nog meer mensen zo de winter in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:57

Joehoe,

Ook voor mij staat de winter weer voor de deur en ik merk nu al dat de dagen veel korter worden.
Ik ben dit jaar begonnen met een nieuwe hbo opleiding, en ben vaak pas rond 5 uur/half 6 thuis. Nu kan ik 's avonds nog naar stal, maar dit gaat ook veranderen. Voor het overgrote deel van de paardenmensen geen probleem, maar wij hebben geen licht op stal (Het is gewoon een weiland, buitenstallen en een bak, waar geen elektriciteit aansluiting zit). Zijn er meer mensen met dit probleem, en hoe lossen jullie dit op?

Liefs,
Marije

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:04

Wij hebben inmiddels stroom aangelegd, maar daarvoor gebruikte we een aggregraat of een doodgewone zaklamp...
helaas vonden de buren de aggregraat niet zo geweldig... :o
Maar tegenwoordig heb je steeds meer "geluidsarme" aggregraten/ generators

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:06

flitzz schreef:
Wij hebben inmiddels stroom aangelegd, maar daarvoor gebruikte we een aggregraat of een doodgewone zaklamp...
helaas vonden de buren de aggregraat niet zo geweldig... :o
Maar tegenwoordig heb je steeds meer "geluidsarme" aggregraten/ generators

Maar met een zaklamp kun je toch niet rijden?
Aggregaat zal ik onthouden :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:06

Ik heb dit probleem ook. Zeer irritant als je na school thuiskomt en in het donker de stallen nog moet mesten, paarden voeren, ..
Meestal gebruik ik een zaklamp, maar ben aan het rondkijken voor een licht dat je om je hoofd draagt.
Ik rij dan ook niet in de bak, wel buiten bij helder weer dat ik nog wat heb aan de maan.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 21-09-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:07

Een klein generatortje kopen, enkele spots van laag wattage (anders is het al snel te veel voor een kleine generator) en gaan met die banaan :D

Ik had vroeger een grote generator (helaas, ook opgegaan in de brand bij de stalling) van een oude stoomboot, daar had ik toch wel zo'n 15 spots aan gekoppeld :j

En als dat geen mogelijkheid is, kun je ook lampen kopen op batterijden, lijkend op van die TL buizen.
Als dat ook niet kan, behelpen met zo'n LED-lampje dat je op je hoofd zet :D

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:12

Dorienn schreef:
Ik heb dit probleem ook. Zeer irritant als je na school thuiskomt en in het donker de stallen nog moet mesten, paarden voeren, ..
Meestal gebruik ik een zaklamp, maar ben aan het rondkijken voor een licht dat je om je hoofd draagt.
Ik rij dan ook niet in de bak, wel buiten bij helder weer dat ik nog wat heb aan de maan.

Kun je dan echt lekker trainen? Ik heb dat nog nooit geprobeerd..

whisperramse schreef:
Een klein generatortje kopen, enkele spots van laag wattage (anders is het al snel te veel voor een kleine generator) en gaan met die banaan :D

Ik had vroeger een grote generator (helaas, ook opgegaan in de brand bij de stalling) van een oude stoomboot, daar had ik toch wel zo'n 15 spots aan gekoppeld :j

En als dat geen mogelijkheid is, kun je ook lampen kopen op batterijden, lijkend op van die TL buizen.
Als dat ook niet kan, behelpen met zo'n LED-lampje dat je op je hoofd zet :D

Had je de spots dan op de rand van de bak staan? Of hoog op een paal?
En kan dat allemaal gewoon in de regen blijven staan?

Dino1995

Re: Stal zonder licht, nog meer mensen zo de winter in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:21

Als het goed is bestaan er ook bouwlampen op accu, heb daar ooit naar gekeken toen wij ook nog geen licht op stal hadden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:23

Ik heb ook geen licht bij de buitenstallen. Ik ben het gewend want ik ga 's avonds nog vaak hooi brengen. Ik weet alles op de tast te vinden. Mocht het echt extreem donker zijn (dus geen maan en sterren te zien) dan neem ik een zaklamp mee.

In de bak waar ik rijd daar is verlichting en poetsen dat doe ik dan onder de straatverlichting. Of ik neem ze mee naar mijn huis, daar heb ik wel licht en dat is nog geen 100 meter lopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:24

Ik zou in elk geval kijken naar lampjes op zonlicht, waarmee je een aantal plaatsen markeren kunt. Misschien kun je ze ook wel als kaarsen langs de bakrand zetten whahaha. Denk dat je met een accu, omvormer en een handig persoon een heel eind kunt komen wat licht betreft :)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:24

Een paal van plus minus 2m hoogte, maar bij mij waren het wel spots van 500 watt, een behoorlijke generator kan zo'n 3500 watt aan.
Ik had er twee op iedere hoek, en dan nog 2 op de lange zijde, rechtover elkaar.
Is een 20 op 45m bak.
Gewoon deftige materialen kopen, dus niet met stopcontactjes en zo beginnen werken, maar met dikke elektriciteitskabels, waterdichte verdeeldoosjes, en de generator ergens overdekt zetten hé.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:29

Ik heb dit probleem ook... Ik heb wel een generator, maar nog niet echt een accu oid. In de stallen zelf heb ik ook geen ligt. Wat ik doe is een zaklamp ophangen in de stal. Ik heb een zaklamp met een tl-buisje. Dat zou genoeg ligt moeten geven... Ik heb het verder nog niet uitgeprobeerd....

Verder een lampje ophange in de zadelkast. Ook daar heb ik geen licht..

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:32

Er zijn lampjes te koop die op batterijen werken. Geven super veel licht zeker voor in de stal en bij het poetsen. Je kan ze ophangen of aan de wand plakken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:38

Wietsje, dat doe ik dus ook ;)

Even voor de duidelijkheid. Ik heb geen bak bij mij op stal. De bak is op ongeveer 20 minuten stappen. Dit doe ik wel gewoon in het donker (met voor en achter verlichting en reflectoren) en bij de ponyclub is wel een bak met verlichting ;) dus dat is wel mooi :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:41

Het voeren etc. lukt allemaal in het donker en het poetsen en zadelen kan bij mijn opa en oma (mijn pony staat bij de buren van mijn opa en oma, en mijn spullen liggen bij opa en oma), maar ik weet niet zo goed wat ik met het rijden aan moet..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:45

sja.. ik heb een lampje wat de bak in schijnt, een beetje..
echter op bewegingsmelder, dus hij gaat uit
en ik ben een schijterd :+ dus ik rijd zelden als het donker is wanneer ik op stal ben :o
alleen als het helder is en het volle maan is! dan is het verdomd licht daar...

fellowgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:46

Wij hebben ook een aggregaat op stal. Daarnaast hebben we van die ronde campinglampjes met van die LED-lampjes erin. Deze geven echt superveel licht en ze zijn zuinig. Ik heb ze bij de Action gekocht voor 3 euro ofzo per stuk. Ik heb die met 3 standen: groot licht, klein licht en discolicht (leuk voor als je een wedstrijd gewonnen hebt ;)) Je kunt de lampjes gewoon met een spijker aan de muur ophangen. Ook is er geloof ik zo'n lamp voor op je hoofd in de aanbieding bij de action. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. Evt. kun je ook nog lampen aansluiten op accu's, maar dan moet je wel elke keer de accu mee naar huis nemen en echt fel licht kun je er niet op aansluiten(te weinig vermogen accu). Ik zou persoonlijk voor de campinglampjes gaan. Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:05

het zal je verbazen hoeveel je nog ziet 's nachts ;-) als de maan schijnt is het echt goed te doen hoor

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:08

Heb wel stroom bij de wei maar alleen op het hek en geen stopcontact oid. Ga dus ook 'donker' de winter in :)) Wil wel een aantal lampjes bij de container zetten die op zonne energie werken, hebben we nu thuis ook in de tuin staan en werkt wel aardig.
Moest toevallig vanmorgen om kwart over 6 mn pony al medicijnen geven en heb met mn mobiel lopen zwaaien ter verlichting :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:09

ja, maar als je de stal moet uitmesten, dan kan je echt een poep zien hoor ;) En je hoofdstel kan je ook al zo lastig vinden in je kast... Ookal weet je wle wara hij hangt..

Met poetsen en opzadel heb ik eerlijk gezecht geen ligt nodig. Het zou het wel vergemakkelijken. maar super nodig is het niet...

Met rijden vind ik het toch wel vij in in de bak ligt te hebben. Buiten maakt het me eigenlijk niks uit...

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:15

Ik gebruik om mijn paarden van het land te halen zon mijnwerkers lampje voor op je hoofd dus (xenos)
Mijn stalgenoten hadden me allemaal voor gek verklaard maar dragen ze nu allemaal...
Ik ben zo nachtblind als de pest maar daar zit echt mega veel licht in je kan dr ook goed mee rijden als je dat lampje over je cap doet.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:17

Er zijn verschillende opties.
Ik had vroeger ook een stal zonder electra (heb nu gelukkig een stal bij huis).
In de stal had ik oude autolampen van de sloop opgehangen, die waren aangesloten op een accu met een schakelaar er tussen.
De accu nam ik mee naar huis om op te laden aan de oplader. Zo kon ik in het donker toch nog uitmesten. Ik deed best wel lang met de accu. Hoefde niet zo vaak op te laden.
Ik hoefde daar niet te rijden, reed een stukje in het donker naar een verlichte bak.
Of ging met de trailer naar de rijvereniging.
Iemand anders die een stal op hetzelfde terrein had, had zonnepanelen op het dak van de stal en kon daar alle verlichting op aansluiten. Ook verlichting voor zijn longeerbak.
Misschien is dat iets voor je, is wel kostbaar.
Een aggregaat kan ook goed....maar maakt wel herrie. Maar als je een flinke hebt, kun je er ook goed verlichting van krijgen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:06

Ik had dit probleem vorig jaar ook! Ik kocht een enorme zaklamp, en daar verzorgde ik haar mee. Rijden/longeren zat er op zulke dagen niet in. Ik reed haar op vrije dagen of op zaterdag.
Nu sta ik op een pensionstal waar licht is! Dat is echt een enorme uitkomst!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:48

Zonnepanelen zijn inderdaad handig, omdat het automatisch gaat en je niets mee naar huis hoeft te slepen. Maar -tenzij het je eigen land is en je dus verzekerd bent van een zeer langdurig verblijf daar- wel echt te kostbaar denk ik?
Ik zou zelf simpelweg niet gaan rijden tenzij je vroeg vrij bent van school/werk. Wil je wel in de winter volop kunnen rijden, zit er waarschijnlijk niets anders op dan of te verhuizen of een fikse investering te doen in materiaal...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:08

Hier zijn ze al van voor ik mijn pony ging halen (5 jaar geleden ondertussen :') ) aan het zeggen dat ze licht gaan installeren... We hadden vroeger tenminste al licht op stal (voor te voeren enz.) maar door de storm is onze stal 2 jaar geleden in elkaar gezakt dus ja da's ook niks meer nu :') Kortom: ik ga van licht bij het voeren enz naar helemaal geen licht meer... Op zich niet zo erg zou je denken... Maar ik ben dus nachtblind :') Ik zie zelfs geen heel klein beetje, met maanlicht zie ik enkel lichtverschillen, wit of hele lichte kleuren = grijs, al de rest is zwart:') Nu kan ik sowieso niet vol op rijden ivm het weer, we redden ons altijd wel :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:36

Je kunt acculichten gebruiken of nog andere oplossingen zoeken...

Maar ik denk dat je aan hele kleine lichtjes niets hebt. Je ogen wennen beter aan het donker/ je ziet beter zonder licht dan. :)