Beloon jij je paard wel voldoende?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beloon jij je paard voldoende?

Nee, ik zou het eigenlijk meer moeten doen
6 (2%)
Ik doe mijn best, maar het kan beter
65 (29%)
Ja, ik beloon mijn paard voldoende
148 (67%)

Totaal aantal stemmen: 219

Sigrid

Beloon jij je paard wel voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 22:30

Belonen... we weten allemaal dat het goed is, maar doen we het wel voldoende? Als ik hier zo op bokt wat topics lees waar mensen een rijtechnisch probleem of een gedragsprobleem in bespreken wordt er van alle kanten advies gegeven hoe het paard gecorrigeerd dan wel aangepakt moet worden. Maar blijkbaar staan we niet stil bij het feit dat paarden ook weleens een complimentje verdienen.

Wie zegt nog "braaf" als zijn paard netjes een voetje geeft? Wie geeft zijn paard een oprechte kriebel als iets met het rijden heel goed gaat. Of als je paard braaf langs een eng object loopt.

Zelf ben ik er de laatste tijd meer op gaan letten, omdat ik ervan overtuigd ben dat je met positief gedrag belonen veel meer bereikt. Dat wil niet zeggen dat ik een paard niet corrigeer. Stout is stout en een paard moet niet over je heen lopen. Maar andersom mogen wij ook weleens onze viervoeters bedanken vind ik, al met al vragen we soms best veel van ze voor ons eigen plezier. Het belonen schiet er vaak bij in omdat we veel dingen nou eenmaal "gewoon" zijn gaan vinden. Maar zeg nou zelf, jij werkt toch ook liever voor een baas die je af en toe een positieve opsteker geeft dan voor een baas die alleen maar kan zeuren over dingen die je niet goed hebt gedaan?

Beloon je je paard voldoende of is dat een aandachtspuntje voor jezelf om aan te werken.
En in welke gevallen beloon je paard?

En met belonen bedoel ik "braaf" zeggen, een snoepje, kriebelen op de schoft, het enigszins beruchte "klopje op de hals" enz. In ieder geval uitingen die je paard als een beloning op kan vatten.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:33

je hebt helemaal gelijk ik geloof dat ik wel redelijk beloon maar zal er ook eens op gaan letten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:33

Ik kriebel (friendly game) en geef soms snoep (een paar biksjes), ik klop niet op de hals. Dat is verwarrend voor mijn paard als ik hem heb geleerd om te reageren op het zachtste signaal :D

snoezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:35

Ik doe niet anders.... maar de timing, hè! Zelfs topruiters; belonen als alle moeilijke oefeningen gedaan zijn. Voor het paard niet duidelijk waarvoor het beloond wordt.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:37

Snoep geven doe ik zelden aan m'n tweejarige, maar als ik er mee bezig ben (ongeveer 2x 5min per week) beloon ik haar uitgebreid bij het geven van een voetje, achterwaarts gaan als ik dat vraag etc, gewoon door simpel een kriebeltje en "goedzo"

Als ik aan het rijden ben (niet met die tweejarige ;) ) dan beloon ik tussendoor constant met "goedzo" en een zacht en subtiel kriebeltje langs de hals/naast de schoft.

Stout is stout, en dan is een aanpak nodig, maar het goede wordt ook uitgebreid beloond hier.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:37

Ik beloon m ijn paard eigenlijk altijd wanneer ze iets goed doet of net even dat beetje vertrouwen nodig heeft.
Ze is nog jong (net 4) en ik merk dat ze dit gewoon nodig heeft.
Daarnaast werkt het ook goed tijdens het rijden. Met springen wordt ze nogal "heet"en dan kan ik haar door middel van mijn stem kalmeren (braaf, rustig, goedzo)

Maydine

Re: Beloon jij je paard wel voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:38

Snoep geven doe ik trouwens nooit, daar worden ze schooierig van. na het rijden krijgt ze gewoon haar bak met biks en heel soms een appeltje maar verder niet eigenlijk..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:38

belonen, met belonen kun je een paard erg ver krijgen :j
als mijn paard ergens van onder de indruk is en niet verder wil lopen en omhoog gaat,
beloon ik haar en ga haar geruststellen door rustig en zachtjes
te praten en zachtjes met mijn rechterhand over haar hals kriebelen.
dat helpt gewoon en ze vertrouwt me op die reden.

wanneer ik boos ga brullen gaat ze alleen maar meer omhoog tot
achterover klappen :)

dus een soort vertrouwens idee

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:39

Jep, ik volgens mij wel!

Bij hoevenkrabben even een krabbeltje en 'goed zo!', na moeilijke oefening of als een gang goed ging even met losse teugel stappen en kriebelen op kont en belonen, veel praten onder rijden,belonen na aansingelen vanwege gevoeligheid daarmee, zij reageert goed=beloning=klopje op hals en braaaaaaaaf! en snoepje na afzadelen en rijden:)

Paard word dus tevaak beloond, denk ik... :')

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:40

Mmhh, ik beloon mijn paardje eigenlijk best veel. Dit gaat van onder het rijden spontaan 'goedzo' of 'keurig' te roepen, een aai over de hals en natuurlijk druk vermindering en halsstrekken, wat toch ook wel degelijk beloning is voor je paard.
In de omgang praat ik vaak op een gezellige toon tegen haar en bijvoorbeeld bij het neerzetten van de hoeven zeg ik ook vaak automatisch 'yep weer gedaan of ok en nu de volgende', toch ook wel een beloning. (paard weet toch niet wat je zegt als het maar vrolijk klinkt) ;) .
En ja, ze krijgt elke dag wat lekkers!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 03:22

Ik kriebel mijn paard altijd als ze iets goed gedaan heeft onder het zadel :j Aan de hand misschien wat minder, en idd misschien iets om over na te denken :j

Klopje op de hals doe ik eigenlijk nooit. Ik geloof niet dat een paard dat prettig vind :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:43

Beloning is de beste trainingsvorm!
Sommige mensen worden doodmoe van mij, ik l*l mijn paard de oren van d'r kop. Maar ondertussen doet ze wel vreselijk haar best voor me, lief paard.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:47

ikke schreef:
Beloning is de beste trainingsvorm!
Sommige mensen worden doodmoe van mij, ik l*l mijn paard de oren van d'r kop. Maar ondertussen doet ze wel vreselijk haar best voor me, lief paard.

Hier nog zo een.
Ik prees mijn knol altijd helemaal de hemel in en dat ga ik bij de volgende ook weer doen.
Ik krijg ook graag complimentjes dus als mijn paard braaf is deel ik ze zelf ook met plezier uit. :)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:49

Heel herkenbaar. Ik zit ook constant mijn tegen mijn paard te praten. Niet eens alleen tijdens het rijden, maar ook als hij buiten het rijden om braaf is.
Soms beloon in met een snoepje, maar meestal met stem.
Gewoon: brááááf paard.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:52

Ik zal er eens op gaan letten, ik praat altijd tegen hem, gewoon als die braaf is: 'Goedzo, braaf enz.' ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:53

Ik beloon heel veel! :j
Uit de wei halen en naar de bak brengen.. Dan krijgt meneer klopjes en praat ik tegen 'm.. Zodra die een klopje krijgt schieten de oren naar voren! :D
Tijdens 't rijden beloon ik regelmatig met rust, klopjes en stem. Tijdens VD krijgt meneer nog voor elk kunstje een snoepje, ben het nu wat aan het minderen, hij krijgt nu alleen nog voor de moeilijkere oefeningen een snoepje..

Edit; domme typfout! :')
Laatst bijgewerkt door Captain op 20-09-09 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:54

Ik beloon veel, ook met mijn stem, maar ik denk dat het nog wel beter kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:55

Ik beloon ook zoveel mogelijk. Het paard dat ik rijd is heel snel gespannen, als ze lekker ontspannen loopt dan beloon ik haar met mijn stem of een aai over de manen. Ook in stal, met voetjes uitkrabben enzo beloon ik haar met mijn stem, ik beloon niet met voedsel omdat ze dan weer gestressed op zoek gaat naar het volgende hapje :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:57

Ik beloon soms met mijn stem, zelden met klopjes/kriebels en vrijwel altijd met vrijheid:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:02

Ik beloon dr als ze iets moeilijk vind, maar toch lukt, of als ze iets eng vind, maar toch langs durft.
Meestal met een ''braaf'' of ''goedzo meiske'', maar als de les ofzo super goed ging, kan ik dr helemaal opknuffelen :')

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:04

Ik probeer mijn paard ook zo veel mogelijk te belonen, maar het schiet er idd nog wel eens bij in bij de normaal geworden dingen.
Erg slecht ja ik weet het. Ik zal er eens extra op gaan letten, dit had ik mezelf al voorgenomen.

Belonen na een moeilijke oefening, of iets engs doe ik wel. Maar mag volgens mij nog veel meer.

Goed topic

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:04

ben haar eigenlijk de hele tijd aan het belonen :')
Met rijden 'goedzo Bonny' eigenlijk contstant :P
Met poetsen krijgt ze regelmatig een compliment en wat lekkers ;)

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:05

Ik beloon best veel, met m'n stem of hem even kriebelen. Hij vind het heerlijk! :D Maar ik merk soms wel dat ik neig om, wanneer hij een vervelende bui heeft, veel corrigeren en om kleine verbeteringen dan vergeet te belonen. Dus hier valt nog wel wat in te verbeteren!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:03

Ik beloon heel erg veel. Met stem, soms met iets lekkers, of met een kriebel. Of een knuffel :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:44

ik beloon ook genoeg naar mijn inzien, ik beloon ook altijd na een wedstrijd ook al ging het helemaal niet hoe ik het wilde en ging het helemaal fout, tijdens de ring verlaten beloon ik uitgebreid, en tussen door met het rijden, een kriebel op de schouder of op haar billen etc ;)