Wie kan mij helpen!! Ten einde raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie kan mij helpen!! Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:30

Hallo bokkers,
Ik zal eerst even wat vertellen over het verleden van mijn paard.

Naam: Figaro
Geslacht: Hengst
Geboortedatum: 12-04-1993

Mijn hengst heeft altijd bij zijn vorige eigenaar appart gestaan. en is zwaar mishandelt.
Ik heb hem toen gekocht toen die 11 was en stond op een pension stal. Maar daar mocht hij niet naar buiten dus hup spullen pakken en op naar het volgende pension nou dat ging zo door omdat niemand een hensgt op een stukje wei wou????

Op een gegeven moment had ik samen met een vriendin een kleinschalig pensionnetje !!

De eigenaar van dat stuk( mijn vriendin) Had ook 2 paarden, een jaarling en een volwassen merrie
Ik had 2 enters, fjord en shet.

Die stonden allemaal bij mijn hengst in de bak, niks aan de hand.
Tot dat mijn hengst een vreselijke blessure opliep en 4 maanden alleen op stal mocht en verder niks,. geen stap buiten de deur.

Hij staat nu weer in het land maar ik kan er echt niks bijzetten of hij valt aan en bijt zijn eigen benen stuk.. pff om moe van te worden.

Weten jullie waar dit gedrag vandaan komt en hoe ik dit kan oplossen ?

Heb namelijk geen zin in een paar doodde paarden.

Als jullie meer infotmatie willen zeg het dan ff.
Ik weet niet of ik het topic hier goed geplaats heb, zo niet willen jullie het dan ook zeggen,

Graag commentaar waar ik wel wat aan heb.

Alvats eel erg badankt.

Marigold

Re: Wie kan mij helpen!! Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:32

castreren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:32

(evt tijdelijk chemisch) laten castreren?

Janike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:47

die blessure altijd met een paard gaan stappen en kijk eens goed naar zijn benen voor pijn .
castreren kan helpen om zijn gedrag beetje onder controle krijgen en hij is gewend geworden van zijn plek en zal het dan proberen te beschermen !.
probeer rustig met hem te zijn en veel geduld te hebben en je kan hem op stal laten en hem laten zien dat het weitje ook voor andere bedoelt is of zet een stukje af voor hem en zet de andere paarden ernaast ! , zolang op stal gestaan wil hij graag zijn eigeplekje !.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:34

Castreren zitten te veel nadelen aan !
risico's
Chemisch Cas
Hebben we gedaan maar er veranderd nietS!!!!

Hij had een beenbreuk dus mocht geen stap zetten.
Dus janike eerst even vragen voordat je een oordeel gaat uiten, Over castreren verder geen reacties want het helpt niet hij is 10 jaar dekhengst geweest en voor al die risico doe ik het niet.
En al helemaal niet te bedenken dat hij op geen enkel manier veranderd!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:42

?? Er zijn veel dekhengsten die op latere leeftijd zijn gecastreerd (ivm hun gedrag en niet meer nuttig voor het stamboek).
Welk risico heb jij het over?

Als jij zijn gedrag nu moeilijk vind zou ik het "risico" (welk eigenlijk) er voor over hebben om hem als ruin weer tussen de andere kunnen zetten.
Juist omdat hij veel heeft kunnen dekken snap ik dat hij meer reageert als hengst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:42

klinkt mij alsof hij sexueel gefrustreerd is.
daar past het benen kapot bijten namelijk precies bij.

ik heb wat topics voor je waar misschien goede info staat:
[MD] Paard bijt zich zelf
[MD] Onbekende stress..? (Zelfpijniging)
Tulandro @ [MD] N.a.v onbekende stress (zelfpijniging) het filmpje!
[MD] Paarden die zichzelf bijten/ pijn doen?

zou ook heel goed kunnen dat als je hem weer een keer laat dekken dat het gedrag over is.
en dat hoeft niet persé op een echte merrie als je die niet kunt vinden, via een dekstation mag je hem daar misschien ook wel op een nepmerrie laten srpingen.
informeer er eens naar

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:45

ik zou hem toch laten castareren dit is pure frustratie

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:47

Als chemisch castreren niet helpt zou ik hem idd niet echt laten castreren, zal weinig verschil uithalen.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:51

ik zou hem ook castreren. en dan toch maar hopen dat hij rustiger wordt. je kan trouwens ook bepaald voer kopen waar ze rustiger van worden, weet niet meer precies wat het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:43

voer heeft hij al.
En zoals Fraznic ook zegt als chemisch al niet helpt,

Waarom zou ik die risico's nemen als je van te voren al weet dat het geen zin heb?

Ellepel. Thnx voor je reactie hier kan ik tenminste wat mee.
Op een merrie hebben we al gedaan maar het blijft gewoon het zelfde.
Het is nie zo dat ie dat de hele dag det maar zeker 3 x in de week, ong 5 minutjes,
Het is niet veel maar hij doet het wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:28

in dit soort gevallen kan een duidelijk flimpje vaak een heel goed beeld geven van wat er precies aan de hand is.
soms kan een ander dan ineens veel meer zien dan jezelf.
weet niet of je die mogelijkheid hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:13

hmm??

Ik zal ff rond kijken!
Thnx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:17

Als hij al uit frustratie in zichzelf bijt, ben je met een echte castratie al te laat. Om je paard meer rust te geven zou ik het wel doen, dat echte castreren. In de kliniek, zodat hij onder controle is. Dan is het risico van de castratie oom minder groot.

Maar je paard zo door laten emmeren omdat jij geen enkel risico durft te nemen grenst aan mishandeling.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:57

ik denk niet dat castreren nog nut heeft, ik heb mee gekregen dat je het zo jong mogelijk moet doen , tussen 1/2/3 jaar.. omdat het daarna anders al bijna geen nut meer heeft? Nou denk dat bij 16 jaar helemaal geen nut meer heeft,
zou eigenlijk ook niet durven zeggen wat het zou moeten zijn ! Succes ermee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:02

ik zou bach remedies kunnen aanraden en zo langzaam hem weer in zijn normale doen krijgen. Het is een sterk paard maar er komt echt een keer een eind aan.
-altijd alleen
-mishandelt
-veel verhuizen
-blesure
wat wil je... Voor nu zou je ook kunnen kijken op http://www.belladeva.nl staat het verhaal van mijn hengst ook op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:09

Tjaaaa , das net zo'n geval van verkeerd aangeleerd gedrag, en veroorzaakt door de mens.
Ook jij hebt hier je aandeel in, je wou persé dat hij hengst bleef, dus zit je nu idd met een hengst die niet bij de andere paarden kan, niet kan of mag dekken, en dus op die manier eigenlijk gefrustreerd geraakt, en ook door zijn hormonen toch over de grens gejaagd wordt.
Het houden van een hengst is op die manier eigenlijk een vorm van diermishandeling, en is dan ook niet verwonderlijk dat je dan idd ook gedragsstoornissen krijgt.
Het risiko waar jij over praat denk ik dat toch zeer gering zal zijn hoor, en tjaaa idd er zal zeker nog heel wat overblijven van zijn gedrag na castratie, dit doordat hij idd niet meer zo jong is, maar toch zou het voor het paard een echte bevrijding zijn, hij kan dan weer op een weide, bij andere paarden, zal ook iets beter en makkelijker te behandelen zijn, eigenlijk niks dan voordelen.
Eindconclusie , castreren dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:30

Maddox__ schreef:
ik denk niet dat castreren nog nut heeft, ik heb mee gekregen dat je het zo jong mogelijk moet doen , tussen 1/2/3 jaar.. omdat het daarna anders al bijna geen nut meer heeft? Nou denk dat bij 16 jaar helemaal geen nut meer heeft,
zou eigenlijk ook niet durven zeggen wat het zou moeten zijn ! Succes ermee

de mijne is met bijna 7 gecastreerd, is allemaal hartstikke goed gegaan :D
heeft wel lang machogedrag gehouden,maar dat is juist heel fijn vind ik

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:57

ik denk ook dat castreren nog zeker nut kan hebben. hij heeft uiteindelijk geen last meer van hormonen, dus zal zeker veranderen. zo ook mijn moord monster van 8 dit jaar. staat momenteel bij iemand anders met 2 shet merries en jaarling ruin. ruin is zijn vriendje geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:01

fuerzaR schreef:
risico's
Chemisch Cas

Dus janike eerst even vragen voordat je een oordeel gaat uiten, Over castreren verder geen reacties want het helpt niet hij is 10 jaar dekhengst geweest en voor al die risico doe ik het niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat de risico's van een (ernstig) gewond paard omdat hij zichzelf bijt, of van gewonde weidegenootjes, veel groter is dan het risico van castreren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:58

Tja, als je zeker weet dat castreren helpt....maar dat weet je niet en topic starter vindt het geen optie.
Ik heb geen ervaring met hengsten met dit probleem. Wel met agressieve merries / ruinen.
Tja, het gaat in ieder geval veel tijd kosten en ik vrees dat je er voorlopig niet 90% van op aan kunt dat hij nooit meer agressief gaat doen, maar van welk paard weet je dat wel.
Mijn geslaagde aanpak, 3x met van die monsters, maar dat waren 2 merries en een ruin.
1. Landurige aanpak, zelfde omgeving en geleidelijk opbouwen. Eerst goed rijden /afmatten :+ en dan samen in de bak rijden / wei lopen, wandelen. Dat een paar weken volhouden. Dan met lijntje ertussen (ook weer na goed rijden, samen in de bak, wei lopen). Dan zonder eerst rijden / begin je met samen in de bak lopen / wei lopen / lijntje ertussen. Dan samen in de bak lopen / wei lopen / los lijntje ertussen / dan wei lopen / lijntje ertussen. En dan helemaal zonder lijn.
2. Totaal andere omgeving, gewoon in de bak met ander paard, niets aan de hand. (erg he, ik was van stal veranderd en de staleigenaar dacht me er een plezier mee te doen door mijn paard er op een winterdag uit te gooien met een ander paard....ik kom toevallig langs, schrik me rot: staat mijn paard gewoon rustig gezellig naast die ander!) Ze bleef overigens wel haar voorkeuren houden maar zo erg als het geweest was (ze had 2x een paard bijna vermoord die bij 'haar' kudde kwam) is het nooit meer geweest. Maar ik heb haar ook nooit meer in een kudde gezet maar altijd maar met een ander paard op een stuk land. Zodat ze wel haar gezelschap had maar niet iets hoefde te verdedigen.
3. Met een grote ruin en een mini paardje. Eerst scharrelde het mini'tje voor de box rond en ontweek zeer handig alle gedreig en open monden. Langzamerhand ging het mini'tje toch steeds weer snuffelen en heel voorzichtig met snoetje naar voren .Andere paard reageerde eerder verbaasd dan boos. Dit ging zo'n maandje door. Toen vervolg met aanpak 1.

Weet niet of je er wat aan hebt, wat ik zeg, ik weet niet hou jouw paard zou reageren. Als ik alles zo lees zou ik gaan voor aanpak 3 in combi met aanpak 1. Sterkte, vervelend probleem.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:02

Ik vind dit gedrag een groter risico dan het castreren... :\

Castreren die hap.. dan kan ie ook weer lekker veilig naar buiten met maatjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:32

VanHuisUit schreef:
Tja, als je zeker weet dat castreren helpt....maar dat weet je niet en topic starter vindt het geen optie.
Ik heb geen ervaring met hengsten met dit probleem. Wel met agressieve merries / ruinen.
Tja, het gaat in ieder geval veel tijd kosten en ik vrees dat je er voorlopig niet 90% van op aan kunt dat hij nooit meer agressief gaat doen, maar van welk paard weet je dat wel.
Mijn geslaagde aanpak, 3x met van die monsters, maar dat waren 2 merries en een ruin.
1. Landurige aanpak, zelfde omgeving en geleidelijk opbouwen. Eerst goed rijden /afmatten :+ en dan samen in de bak rijden / wei lopen, wandelen. Dat een paar weken volhouden. Dan met lijntje ertussen (ook weer na goed rijden, samen in de bak, wei lopen). Dan zonder eerst rijden / begin je met samen in de bak lopen / wei lopen / lijntje ertussen. Dan samen in de bak lopen / wei lopen / los lijntje ertussen / dan wei lopen / lijntje ertussen. En dan helemaal zonder lijn.
2. Totaal andere omgeving, gewoon in de bak met ander paard, niets aan de hand. (erg he, ik was van stal veranderd en de staleigenaar dacht me er een plezier mee te doen door mijn paard er op een winterdag uit te gooien met een ander paard....ik kom toevallig langs, schrik me rot: staat mijn paard gewoon rustig gezellig naast die ander!) Ze bleef overigens wel haar voorkeuren houden maar zo erg als het geweest was (ze had 2x een paard bijna vermoord die bij 'haar' kudde kwam) is het nooit meer geweest. Maar ik heb haar ook nooit meer in een kudde gezet maar altijd maar met een ander paard op een stuk land. Zodat ze wel haar gezelschap had maar niet iets hoefde te verdedigen.
3. Met een grote ruin en een mini paardje. Eerst scharrelde het mini'tje voor de box rond en ontweek zeer handig alle gedreig en open monden. Langzamerhand ging het mini'tje toch steeds weer snuffelen en heel voorzichtig met snoetje naar voren .Andere paard reageerde eerder verbaasd dan boos. Dit ging zo'n maandje door. Toen vervolg met aanpak 1.

Weet niet of je er wat aan hebt, wat ik zeg, ik weet niet hou jouw paard zou reageren. Als ik alles zo lees zou ik gaan voor aanpak 3 in combi met aanpak 1. Sterkte, vervelend probleem.

Bedankt daar heb ik echt wat aan!!

Het lijntje staat er tussen niks geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:33

Jolliegirl schreef:
Ik vind dit gedrag een groter risico dan het castreren... :\

Castreren die hap.. dan kan ie ook weer lekker veilig naar buiten met maatjes...

Veilig is het wel, heb hem helemaal onder controle.
Ik denk niet dat jij het hele topic gelezen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:33

Blijheid schreef:
fuerzaR schreef:
risico's
Chemisch Cas

Ik denk eerlijk gezegd dat de risico's van een (ernstig) gewond paard omdat hij zichzelf bijt, of van gewonde weidegenootjes, veel groter is dan het risico van castreren.

Hij erwond zich zelf niet!!!!!
En hij staat met en lijn tussen de andere paarden. dus dat kan ook niet.