Super goede pony, ruiter zoeken of verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

seabiscuitje

Super goede pony, ruiter zoeken of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:24

Hallo allemaal!

Wij hebben een super luxe part-bred welsh merrie van Boginov. Ze is drie jaar en is afgelopen maand sectiekampioen geworden op de CK in Kootwijk. Ze is inmiddels zadelmak, maar nog niet doorgereden.
Het is een hele mooie merrie met geweldige bewegingen...een echt aansprekelijk beestje.

Ze is 1.38 m, een D-pony dus. Het is een pittige dame..en laat graag haar enorme sterke draf zien onder zadel. Als ze eenmaal doorgereden is, denk ik dat ze een geweldige sport-cariere aan kan gaan. Zowel voor dressuur als voor springen zou ze heel geschikt zijn. Ik heb op haar moeder gereden, ook een pittige dame. Met haar heb ik gesprongen in het Z, dressuur gereden in de M2 en we hebben ook Z gereden in de SGW.

Nu komt het volgende:

Momenteel loopt er een meisje van 9 jaar bij ons rond. Ze heeft een aantal keer op de pony gezeten aan de longe, dat gaat best redelijk. Het diertje is nog jong en heeft -sowieso de komende periode- eigenlijk een ruiter/amazone nodig die meer ervaring en overwicht heeft, de pony moet alles leren.
Ik kan de pony zelf niet rijden, ik ben veel te groot (1.80) en ook te oud. Maar waar haal je een kleine ruiter/amazone vandaan die EN heel goed kan rijden EN jonger is dan 18 en dan ook nog eens tijd heeft om onze pony fanatiek te gaan rijden?

We willen heel graag dat deze pony de sport in gaat, het zou zonde zijn als dit niet gebeurd!

Dus nu het dilemma..of we moeten een kleine ervaren ruiter/amazone vinden...of we gaan haar verkopen...

Wat zouden jullie doen?
Hebben jullie tips om een evt ruiter/amazone te vinden?

Bedankt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:29

Je zou haar ook kunnen laten beleren voor de koets en dressuur mennen, vaardigheid en samengesteld kunnen starten. Dan kan je samen met haar de sport in.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:34

janouk schreef:
Je zou haar ook kunnen laten beleren voor de koets en dressuur mennen, vaardigheid en samengesteld kunnen starten. Dan kan je samen met haar de sport in.

Dat is natuurlijk waar, handige tip..maar daar gaat mijn voorkeur helaas niet naar uit.

oOoKellyoOo

Re: Super goede pony, ruiter zoeken of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:37

Als je betere trainings stallen eens belt die weten vaak jonge amitieuze ruiters Of vereningingen in de omgeving. Daar kun je ook vaak terecht voor een geschikt iemand te vinden

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:38

Je kunt altijd eerst iemand zoeken die je pony wil rijden, bevalt het niet of lukt het niet, kun je haar altijd nog verkopen

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:45

oOoKellyoOo schreef:
Als je betere trainings stallen eens belt die weten vaak jonge amitieuze ruiters Of vereningingen in de omgeving. Daar kun je ook vaak terecht voor een geschikt iemand te vinden

Goed idee!! Ik had zelf al bedacht om misschien eens een paar keer bij pony-wedstrijden in de omgeving te gaan kijken..misschien zie ik wel een geschikt iemand die ik evt kan vragen (probleem is dan wellicht dat ze er al 1 te rijden hebben, dus moeten veel tijd hebben).

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:46

koda schreef:
Je kunt altijd eerst iemand zoeken die je pony wil rijden, bevalt het niet of lukt het niet, kun je haar altijd nog verkopen

Dat is idd ook waar!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:25

Iemand zoeken die een kleinere, en vooral goeie pony ook daadwerkelijk goed kan gaan rijden is gewoon moeilijk.
Zit een beetje in hetzelfde parket, ik men met onze Dartmoor (B-pony) in de samengestelde mensport.

Heel graag zou ik ook willen dat ie onder het zadel goed zou worden gereden, omdat ik hier alleen maar profijt van kan hebben. Daarnaast is ie ook keuringskampioen, en zijn zijn bewegingen heel goed.
Maarja.... ook ik ben te groot/zwaar/oud om er op te gaan zitten.

Tot nu toe heb ik niet de juiste persoon kunnen vinden die er op kan rijden, óf ze zijn te jong/onervaren (pony is zadelmak, maar verder helemaal groen wat betreft onder het zadel rijden). Of ze hebben wel degelijk de potentie om heel goed te kunnen rijden en de pony verder op te leiden, maar hebben het te druk met eigen pony's en wedstrijden.

Tot nu toe heb ik geen geschikt persoon kunnen vinden, ik hoop voor je dat je wel iemand kan vinden.
Tips van verenigingen en trainingsstallen zijn inderdaad goeie, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:28

ze bestaan echt wel hoor, de meisjes die jonger zijn dan 18 en een pony fanatiek willen rijden en uitbrengen. zelf heb ik dat ook gedaan op mijn 13/14e :j
gewoon goed zoeken, adverteren en rondvragen.

jammer dat ik voor ééntje van 1.38 echt de groot ben, een grote D pony pas ik nog pirma op namelijk. dan had je hem zo kunnen brengen :D

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:30

Divine schreef:
Iemand zoeken die een kleinere, en vooral goeie pony ook daadwerkelijk goed kan gaan rijden is gewoon moeilijk.
Zit een beetje in hetzelfde parket, ik men met onze Dartmoor (B-pony) in de samengestelde mensport.

Heel graag zou ik ook willen dat ie onder het zadel goed zou worden gereden, omdat ik hier alleen maar profijt van kan hebben. Daarnaast is ie ook keuringskampioen, en zijn zijn bewegingen heel goed.
Maarja.... ook ik ben te groot/zwaar/oud om er op te gaan zitten.

Tot nu toe heb ik niet de juiste persoon kunnen vinden die er op kan rijden, óf ze zijn te jong/onervaren (pony is zadelmak, maar verder helemaal groen wat betreft onder het zadel rijden). Of ze hebben wel degelijk de potentie om heel goed te kunnen rijden en de pony verder op te leiden, maar hebben het te druk met eigen pony's en wedstrijden.

Tot nu toe heb ik geen geschikt persoon kunnen vinden, ik hoop voor je dat je wel iemand kan vinden.
Tips van verenigingen en trainingsstallen zijn inderdaad goeie, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Rottig he?!
De kinderen die inderdaad fijn kunnen rijden hebben vaak inderdaad een eigen pony..zo hebben ze hun ervaring opgebouwd..! Eigenlijk wil ik gewoon graag iemand van een jaar of 14/15/16 (evt 17) die wat klein is, maarja..vind die maar eens!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:31

Ga eens op de plaatselijke ponyclub kijken, daar kun je de ruitertjes aan het werk zien en meteen kijken wat voor pony ze rijden, zie je een talentvol ruitertje met een niet zo talentvolle pony of een verzorgpony dan kun je de ouders altijd aanspreken, ook kun je de instructeurs op ponyclubs vragen of ze nog iemand weten, vaak zijn er genoeg goede ruiters en maar weinig goede pony's, succes.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:35

LiSSy schreef:
ze bestaan echt wel hoor, de meisjes die jonger zijn dan 18 en een pony fanatiek willen rijden en uitbrengen. zelf heb ik dat ook gedaan op mijn 13/14e :j
gewoon goed zoeken, adverteren en rondvragen.

jammer dat ik voor ééntje van 1.38 echt de groot ben, een grote D pony pas ik nog pirma op namelijk. dan had je hem zo kunnen brengen :D

Hoe groot ben je dan?

De pony ergens naartoe brengen brengt ook weer problemen met zich mee. Ik wil het liefst dat ze thuis blijft staan..dan hebben we er zelf zicht op. Sowieso wil ik dat de eerste keren bij ons thuis zijn..
Maar thuis houden is wel lastig..dan moet je net iemand vinden die op de fiets/bus naar ons toe kan komen..een rijbewijs is natuurlijk geen sprake van.

Waar kan ik het beste adverteren ed?
Laatst bijgewerkt door seabiscuitje op 15-09-09 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:35

bigone schreef:
Ga eens op de plaatselijke ponyclub kijken, daar kun je de ruitertjes aan het werk zien en meteen kijken wat voor pony ze rijden, zie je een talentvol ruitertje met een niet zo talentvolle pony of een verzorgpony dan kun je de ouders altijd aanspreken, ook kun je de instructeurs op ponyclubs vragen of ze nog iemand weten, vaak zijn er genoeg goede ruiters en maar weinig goede pony's, succes.

Dat ga ik doen! :j

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:36

Ik zou zoals je zelf al zegt, ook eerst op zoek gaan naar een geschikt ruitertje voor je pony.
Je zou de manege's in je omgeving eens kunnen bellen, of er langsgaan en eens een kijkje nemen bij de lessen voor gevorderde ruitertjes. Wellicht zit daar een talentje tussen.
Op wedstrijden zou je ook kunnen rondkijken, maar zoals al eerder gezegd hebben die ruitertjes al een pony te rijden. Hoewel je ook kunt zoeken naar een kind dat van de A/B pony's overgaat naar een maatje groter?

Succes ermee!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:37

Yorghos schreef:
Hoewel je ook kunt zoeken naar een kind dat van de A/B pony's overgaat naar een maatje groter?

Dat is een goed idee!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:39

erg jammer dat ik al te oud ben want ik woon niet heel verweg (groningen). Met mijn 27 kom ik helaas echt niet meer tussen de pony's
maar wat lengte betreft past dit prima, ik ben zelf namelijk maar 1.56m klein en pas dus prima op pony's.
Mij leek het altijd leuk om pony's te rijden en evt uit te brengen, maarja ik zal toch altijd tussen de
paarden moeten starten en dat heb je al een nadeel helaas.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:41

zijn genoeg kleineren hoor
neem voorbeeld aan mij :D
1.55, 16 jaar :P.
en rijd al 11 jaar paard zullen vast wel meer zulke meiden zijn :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:42

#
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-09-23 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:44

marlo schreef:
erg jammer dat ik al te oud ben want ik woon niet heel verweg (groningen). Met mijn 27 kom ik helaas echt niet meer tussen de pony's
maar wat lengte betreft past dit prima, ik ben zelf namelijk maar 1.56m klein en pas dus prima op pony's.
Mij leek het altijd leuk om pony's te rijden en evt uit te brengen, maarja ik zal toch altijd tussen de
paarden moeten starten en dat heb je al een nadeel helaas.

Tjah, met een grote D of E zou het misschien nog wel kunnen...deze is helaas 1.38..dus echt klein!
Zal eens met mijn vader overleggen of het starten tussen de paarden een optie is...maar ik denk bijna van niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:44

Ja zoiets is altijd lastig.
Dit probleem hebben wij ook gehad.
Nu hebben we eigenlijk alleen maar paarden of grotere pony's.

Ze zijn er wel hoor, talent volle jonge meiden.
Maar inderdaad, die zijn meestal al voorzien.
Ik vind het een hele goede tip om op rijverenigingen/wedstrijden te kijken.
Ook inderdaad handelsstallen afbellen of goede instructie's langs bellen.
Die komen ook overal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:47

Een grote D/E tussen de paarden kan nog maar een grote C, want deze word gewoon in de c-tjes gemeten , ik zou het niet doen , daar doe je de pony geen recht mee en zij zal tussen de paarden ook niet de punten krijgen die ze verdiend, niet terecht maar zo werkt het nu eenmaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:47

bigone schreef:
Een grote D/E tussen de paarden kan nog maar een grote C, want deze word gewoon in de c-tjes gemeten , ik zou het niet doen , daar doe je de pony geen recht mee en zij zal tussen de paarden ook niet de punten krijgen die ze verdiend, niet terecht maar zo werkt het nu eenmaal.

Nee een C zou ik ook niet tussen de paarden starten/.
Daar heb je niks aan.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:49

daantjuhhh schreef:
Ja zoiets is altijd lastig.
Dit probleem hebben wij ook gehad.
Nu hebben we eigenlijk alleen maar paarden of grotere pony's.

Ze zijn er wel hoor, talent volle jonge meiden.
Maar inderdaad, die zijn meestal al voorzien.
Ik vind het een hele goede tip om op rijverenigingen/wedstrijden te kijken.
Ook inderdaad handelsstallen afbellen of goede instructie's langs bellen.
Die komen ook overal.

Wij willen eigenlijk ook langzaam over naar de paarden. We hebben alle pony-fokmerries verkocht (welsh en NRPS). Nu hebben we er echter nog een stel lopen allemaal tussen de 1 en 3. Om de pony's zo weg te doen vinden we jammer..vooral de talentjes. dat betekend alleen wel dat we nog een paar jaar met de pony's verder zullen moeten (willen).

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:49

Hmmm, ik had het graag voor je gedaan, maar Beilen is denk ik net niet te doen, kweet ook niet hoelang het met de bus is trouwens..
en ik denk dat ik ook al aan de ietjes grote kant zit ..
Laatst bijgewerkt door anoukkk. op 15-09-09 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 20:51

Hoezo wordt deze in de C-maat gemeten? Ze is 1.38 dus net een D.

Toch?!