Ik heb op 27 mei 09' een paard gekocht. Een tweejarige Painted Black x Esteban.
Ik heb hem gekocht van een jonger meisje (16 jaar) Maar ik zou even bij het begin beginnen.
Op 2 mei dit jaar zag ik mijn droompaard op Marktplaats staan , ik heb gereageerd op de advertentie om een afspraak te maken.
Helaas was het paard al verkocht , en ging ik opzoek naar een ander paard. Een dag later kreeg ik een mailtje dat de verkoop niet door was gegaan , en of ik nog interesse had om langs te komen. Ik ben dezelfde dag nog in de auto gestapt met mijn vader om hem te gaan bekijken.
Op het eerste oog leek het paard prima in orde en hij voldeed precies aan mijn wensen. Klein probleem was dat ik diezelfde week op vakantie zou gaan naar Amerika. Ik zou op 9 mei vertrekken , en om 26 mei weer landen.
We hebben onderhandeld over de vraagprijs , maar afgesproken voordat ik een definitief besluit zou nemen dat het paard klinisch gekeurd zou worden , én gecastreerd zou worden. Beide op mijn kosten , ik heb een Kliniek uitgezocht en informatie ingewonnen over de kosten en de nazorg. De dierenarts garandeerde mij dat de klinische keuring (€120,-) en de castratie + antibiotica (€280,-) niet duurder konden worden dan €400 euro. Vervolgens heb ik met de oude eigenaar afgesproken dat zij een datum zou afspreken met de Dierenarts , dit omdat het voor mij nou niet bepaald om de hoek was. (2 uur reistijd) én we hebben afgesproken dat ik haar €850,- zou overmaken. €500,- voor de keuring en castratie (mochten ze nog voorrijkosten rekenen) en €350,- aanbetaling. Op 9 mei is het paard gekeurd en goedgekeurd. Ik heb diezelfde dag de Dierenarts nog aan de telefoon gehad , en deze vertelde mij dat het paard helemaal goed was en dat hij €120,- in rekening zou brengen zoals afgesproken. Vervolgens is het paard op 18 mei gecastreerd. Ook na de castratie kreeg in een telefoontje van de dierenarts dat alles goed was gegaan , en dat hij €280,- in rekening zou brengen. Samen zouden de klinische keuring en castratie dus €400,- euro worden.
Ik had inmiddels een koopcontract opgesteld , welke ook was goedgekeurd door de oude eigenaar.
Hierin staat dat het paard vanaf 27 mei van mij is , als ik akkoord ga met de staat waarin het paard verkeerd én onder voorbehoud dat het paard gecastreerd en klinisch gekeurd is. En dat ik deze documenten ook heb gezien. Er staat dus niets in over wie de kosten op zich neemt , alleen dat ik een klinisch goedgekeurd , en gecastreerd paard koop. En dat anders de koop niet door gaat.
Op de avond dat ik geland was belde de oude eigenaar mij op , ze wou meer geld hebben voor de stalling en het ging heel goed met het paard. We hebben daar een kleine discussie over gehad (daar was immers niets over afgesproken ), en hebben toen uiteindelijk afgesproken dat ik ook de stallingskosten op mij zou nemen. De stallingskosten waren in het begin €125 en een paar uur later belde ze op dat het €300 werd. Omdat ik lichtelijk zenuwachtig werd ben ik maar akkoord gegaan.
De volgende dag hebben wij hem vroeg opgehaald , om 07:00 uur. Toen we aankwamen waren de papieren niet in orde. Ze had het paspoort niet en het stamboek papier niet. Die lagen nog bij de fokker (staleigenaar) en moesten nog gebracht worden. In de tussentijd hebben we bij het paard gekeken. Ik schrok toen ik hem zag , hij was een stuk magerder dan dat ik hem de eerste keer had gezien. En hij had een koker , zo dik/groot als een flinke gele meloen. (
) Wat een pijn moet dat dier gehad hebben. Daarna hebben wij samen het koopcontract doorgenomen , en zijn wij beide akkoord gegaan. Dus handtekeningen eronder. Ik heb haar wel duidelijk gemaakt dat ik niet blij was met de staat waarin hij verkeerde. Ze gaf aan dat ze geen tijd meer voor hem had , en dat hij daarom ook weg ging. (belachelijk natuurlijk !! ) 
Zo zag hij eruit , natuurlijk begrijp ik dat het een jong paard is dus een beetje een slungel. Maar zo zag hij er 2 weken daarvoor echt niet uit !
Hij zag er zo uit bij de eerste keer kijken (2 weken daarvoor dus )
http://i278.photobucket.com/albums/kk87 ... ken011.jpg
In mijn ogen is hij dus slecht verzorgd.
Ik heb hem toch meegenomen , ondanks dat ik baalde van hoe hij eruit zag. En heb hem nu op goed voer staan , en hij knapt echt super op. Ook heb ik thuis de DA bij mijn paard gehad , en die heeft een kuurtje voorgeschreven , waarna hij heel snel weer opknapte.
Nu 3 maand later krijg ik een telefoontje van de oude eigenaar. Ze had de rekening binnen gekregen van de kliniek , en het was 250 euro duurder geworden. Of ik haar dat nog "ff" kon overmaken deze week.
Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan. Het is 3 maand geleden , en de kliniek zegt dat de rekening niet door haar betaald is , en dat het gewoon €400,- is.
De oude eigenaar dreigt nu met maatregelen , zoals de kliniek (deurwaarde , heeft ze het zelfs al over
) mijn gegevens geven zodat ze de rekening naar mij kunnen sturen. En ze e-mailt mij zowat elke dag met daarin (be)dreigingen. Gelukkig heeft ze enkel een mobiel nummer en e-mail adres van mij , dus veel gekkigheid kan ze toch niet uithalen.
Maar zoals jullie begrijpen baal ik hier wel behoorlijk van.
In mijn ogen sta ik in mijn recht , ik heb haar netjes de kosten van de klinische keuring en castratie + €100,- extra overgemaakt. En daarmee is zij akkoord gegaan. Ook heb ik zwart op wit staan dat ik een goedgekeurd en gecastreerd paard mee neem , en niets over dat de kosten voor mij zijn. (kwam ik later pas achter , geen idee waarom ik niets over de kosten erin heb gezet)
Wat denken/vinden jullie , sta ik in mijn recht? Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd.

Nog beter als je ook een beschrijving als bijv. kosten castratie e.d. er bij hebt gezet.