Volwassen en voor het eerst starten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Volwassen en voor het eerst starten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 08:55

Veel bokkers zijn waarschijnlijk vanaf hun ponytijd met wedstrijden bezig en er zo ingegroeid als het ware. Maar vast niet iedereen ;)

Hoe hebben jullie het ervaren als volwassene zonder wedstrijdervaring te beginnen met wedstrijden?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:17

ik was heel erg zenuwachtig :o
al 3 weken van tevoren :+
mijn paard is er dan ook 2 x vandoor gegaan op het losrijterrein,in de ring was ze wel heel braaf :j
van t weekend mijn 2e wedstrijd gehad en er was al stukken minder spanning als de allereerste :D

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:46

Ik heb a.s. zondag mijn wedstrijd debuut.. en kan je zeggen ik ben al beetje zenuwachtig. Nou heb ik het voordeel dat ik om 9.00 moet starten en als eerste.. en niet om 17.00 in de middag pas.. want dan zouden de zenuwen niet te houden zijn.. ;)
Ik vind het best spannend.. ik hoop dat de zenuwen weg vallen zodra ik met me proef begin..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:55

Geen idee eigenlijk, ik ga beginnen per 1 januari... :o
Heb vroeger altijd jonge paarden ingereden voor diverse stallen.. en dus ook nog nooit officieel gestart.. :D

Ik ik ben heel benieuwd hoe het allemaal in zijn werk gaat.. ook met mijn zenuwen..

timokyana

Re: Volwassen en voor het eerst starten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:58

ik heb in de ponytijd wedstrijden gereden,echter waren dit manege wedstrijden met manege pony's dus niet te vergelijken.
Ik wil 2010 gaan starten met mijn merrie en als het mee zit ook met mijn ruin.
Voor het eerst en vind het super spannend!

Leuk dat hier een topic over is :-)

Dusty: Veel succes alvast,hou ons op de hoogte!

Zijn jullie allemaal al aangemeld bij een rijvereniging en de startkaart al binnen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 11:08

Zie je wel, er zijn er dus wel meer die er niet van jong af aan in zijn gerold :)

Als het allemaal door gaat kan ik misschien ook volgend jaar starten dus ;)

Ik ben gewoon heel benieuwd of je er makkelijk inrolt. In hoe het in zijn werk gaat op het wedstrijdterrein allemaal..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:12

Nou dan meld ik me ook maar :D Nog geen concrete wedstrijdplannen, maar wil wel erg graag. Ik heb nu een paard dat het makkelijk gaat redden in de dressuurring en het ook erg leuk lijkt te vinden, dus wanneer ik een auto met trekhaak heb gescoord, gaat het er echt van komen. Startkaart ed dus nog niet aangevraagd, maar de plannen zijn er.

Ik heb vroeger wel eens onderlinge manegewedstrijdjes gereden, maar dat was altijd "thuis", dus op locatie wordt nieuw voor ons...Ik ga nu regelmatig mee met een stalgenoot, als groom, en het begint ontzettend te kriebelen :o Zin in dus! :j

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:03

Ik ben vorig jaar begonnen, op mijn 23e. Ik had mijn paard toen bijna 5 jaar.
Ik heb eigenlijk nooit interesse gehad in wedstrijden, pas toen ik vaker mee ging met stalgenootjes begon het te kriebelen.

Ik ben vorig jaar augustus begonnen, ook voor mijn paard was het de eerste wedstrijd. (Zij was 12 jaar) Inmiddels zijn we nu zo'n 9 maanden fanatiek bezig (enkele onderbrekingen gehad) en zijn we L2+7. Ik vind het rijden van wedstrijden hartstikke leuk! Altijd gezellig en ik zie veel bekenden. Ik ben nu ook best fanatiek bezig met wedstrijden, als ik zelf niet rij ga ik graag helpen bij mijn vereniging of schrijven bij een jury.

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:17

Ik heb idd ook vroeger op de manege's wedstrijden gereden op manege pony's. Ik heb wel een soort van wedstrijden gedaan.. BB- springen enzo.. Maar dressuur is toch anders..
Ik heb zondag ook hulp hoor als ik op wedstrijd ga, gelukkig!
Ik ga vanaaf voor het laatst me proefjes oefenen.. morgen gaan we lekker buitenrijden.. en zondag is het zover..
Ik moet zeggen dat ik nu ik echt fanatiek bezig ben met dressuur dat ik het wel leuker begin te vinden.. want waarom ik eigenlijk ga starten is zodat ik me winstpunt in de dressuur kan halen en kan gaan springen.. ;) Maar miss ga ik nu wel gewoon allebei doen.. Haha..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:20

Ik ben in mei als 22 jarige voor het eerst gestart met mijn e-pony. Inmiddel 2x officieel en 2x onderling.
Maar dit jaar wilde ik niet voor de punten gaan. Ik wist dat wij nog niet voldoende bevestigd waren, dus willen rijden voor punten zou een onrealistisch doel zijn.
Voor mij ging het er dit jaar om, om mijn paardje te laten wennen aan concoursen zonder druk erop te leggen voor punten.
Daardoor was er voor ons ook geen stress aan het wedstrijd rijden verbonden en dat was ook te merken aan mijn paardje.
Deze winter trainen we lekker verder en in het voorjaar gaan we weer starten, maar dan wel voor het eggie ;)
En dan hoop ik wel punten te gaan halen.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:36

Ik ben ook pas bij de paarden voor het eerst gestart, was toen achtien (januari dit jaar) was super zenuwachtig maar had een super leerpaard en goede coach. helaas kan ik niet meer met dat paard starten omdat hij een blessure heeft.. maar had geen beter begin kunnen hebben

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:00

Bienotje schreef:
Zie je wel, er zijn er dus wel meer die er niet van jong af aan in zijn gerold :)

Als het allemaal door gaat kan ik misschien ook volgend jaar starten dus ;)

Ik ben gewoon heel benieuwd of je er makkelijk inrolt. In hoe het in zijn werk gaat op het wedstrijdterrein allemaal..

ik ben vaak meegegaan met anderen op wedstrijd :j
zo kan je rustig aan kijken hoe het allemaal in zijn werk gaat ;)

SoloLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:40

Hoi
Ten eerste wilde ik je even succes wensen..
En een tip, klinkt gek maar in een banaan zit een bepaalde stof, die je wat minder zenuwachtig maakt, try it..
Heb een lesklantje die het ook doet en waarbij het goed werkt..
Ik deed het met schoolexamens..

Nogmaals veel succes
Groetjes Lotte

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:18

Het enige wat me tegenhoudt is dat ik als enige met rimpels in de B start :D.
Wil volgend jaar weer beginnen, maar nu wel KNHS. Heb tot mijn 15e (ben nu 28) wel onderlinge wedstrijden gereden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:32

Ik ben op mijn 24ste begonnen met KNHS wedstrijden (daarvoor alleen onderling gestart)

Vooraf ben ik een aantal keer meegeweest met mensen die gingen starten om alles eens te bekijken. En daarna maar gewoon gegaan :D Een goede groom die weet hoe het werkt is fijn om bij je te hebben en verder gewoon vragen als je iets niet weet of begrijpt.

Er zijn legio vrouwen die pas in hun paardentijd voor het eerst gaan starten en ieder doet het voor zn lol (want wij zullen geen Anky meer worden ;) ) en dat maakt het leuk vind ik.

@Jenny_B: er rijden wel oudere dames rond dan 28 in de B hoor ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:36

Ik was al volwassen toen ik leerde paardrijden......was bijna 22 toen, ben nu 37. Heb op mijn 31e mijn eigen paard gekocht en na een blauwe maandag met die van een ander gestart te zijn, met die van mij dus pas echt gestart! Vond t allemaal wel leuk hoor en zeker niet spannend in het begin. Beetje stress, maar normaal.

Heb cursussen gevolgd om les te geven en jureer inmiddels ook al een aantal jaren. Ook erg leuk om te doen!

Merkte alleen wel dat ik steeds hoger ging rijden en de druk ook steeds hoger kwam te liggen! Dat is jammer. Maar ik heb er nog steeds heel erg veel lol in, ondanks dat ik geen natuurtalent ben of zal worden! En dat is per slot van rekening toch echt het allerbelangrijkste ,lol erin houden!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:39

daffodil schreef:
Merkte alleen wel dat ik steeds hoger ging rijden en de druk ook steeds hoger kwam te liggen! Dat is jammer. Maar ik heb er nog steeds heel erg veel lol in, ondanks dat ik geen natuurtalent ben of zal worden! En dat is per slot van rekening toch echt het allerbelangrijkste ,lol erin houden!

Als je eenmaal de lol van winstpunten rijden doorhebt wil je inderdaad meer :D Toen ik net ging starten was ik niet heel fanatiek, maar het is zo leuk en je wilt toch altijd een beetje meer..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:55

Dat is het ja, en een paar keer leuk in de prijzen rijden doet ook wonderen! Overigens start ik nu met mijn tweede eigen paard. Nummer 1 is aan het rentenieren op de heide, die heeft het tot en met de M1 gedaan maar was meer geschikt om forse ritten mee te doen en dat is bij ons in de omgeving errug moeilijk.

Nummer twee staat uiteraard nu met stip op 1 en is dus nummer 1 geworden, daar start ik nu Z1 mee.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:04

Ik ben pas op 34 jarige leeftijd begonnen met paardrijden. Heb tot nu toe 1x een officiele wedstrijd gereden. Was toen 39.
Men wat was ik zenuwachtig. Ondanks voorlezen ben ik toch nog fout gereden.
Maar het smaakt echt naar meer, ben dus hard aan het trainen om weer te kunnen gaan starten, nu op mijn eigen paard.

Dusty_Dilly heel veel succes morgen! enne niet teveel zenuwen dat je niet meer kunt genieten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:14

Ik heb pasgeleden mijn eerste endurance wedstrijd gereden. Vond ik erg leuk om te doen, maar ik zit er toch over te denken om een startkaart aan te vragen en lekker in de winter dressuurwedstrijden te gaan rijden. Ben 45 (ja ja) en mijn paard is 19. Mijn probleem is ook de zenuwen. Heb ooit als kind een onderlinge wedstrijd gereden en was zo ontzettend nerveus dat ik er bijna ziek van was. sindsdien heb ik wedstrijden afgezworen. ook nu met mijn eigen paardje, onderlinge op stal enzo. ik doe niet mee! Maar nu paardje toch zo lekker gaat lopen krijg ik toch dressuurkriebeltjes. Dus misschien, zien jullie mij ooit nog eens inde ring volgend jaar of zo. Kijk of ik de zenuwen toch de baas kan worden. De endurance is heel leuk, maar ik kom met mijn paardje toch niet veel verder als klasse 1, misschien korte klasse 2. maar die bedoeling hebben we nooit gehad met endurance rijden om klasse 2 te worden. Dus misschien nog een kleine dressuurcarriere in het verschiet. Met mijn paardje zal ik ook in de dressuur niet meer zo ver komen (wil ik waarschijnlijk ook niet), maar ooit om te proberen, ja misschien wel.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:30

Gewoon dus allemaal de tip van Lotte uitproberen. Banaan eten.
Ik ga het beslist doen.

sheela ik ben niet veel jonger hoor, inmiddels al 43. Mijn paard is 15 en heeft ook nog geen wedstrijdervaring.

jennyB ben echt bang dat ik meer rimpels heb, dus schroom niet gewoon gaan!

Ben altijd groom geweest, eerst voor mijn kids en nu mijn vriendin.
Weet dus wel hoe het gaat, maar het zelf te doen.........
*snel op zoek naar een banaan* alleen de gedachte al...... :o :D

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:10

Jenny_B schreef:
Het enige wat me tegenhoudt is dat ik als enige met rimpels in de B start :D.
Wil volgend jaar weer beginnen, maar nu wel KNHS. Heb tot mijn 15e (ben nu 28) wel onderlinge wedstrijden gereden.

Nee hoor, ik ben 40 en heb vandaag mijn 3e officiele wedstrijd gereden tussen de "guppies". Ik heb wel pret, veel stress en (te) fanatieke ouders om me heen, wat vreselijk om soms te zien! Wij doen het echt voor ons plezier en ben weer dik tevreden naar huis gegaan met 165 en 174 punten. Mijn lieverd gaat steeds braver en beter lopen en daar doe ik het voor, voor mezelf dus en niet voor winstpunten o.i.d. die komen vanzelf (of niet, lekker belangrijk)! Dat vind ik wel het mooie van ouder zijn, je relativeerd alles veel meer en maakt je eigen keuzes zonder druk! Wat een heerlijk gevoel is dat!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:59

Ik start volgende week voor het eerst officieel.
Heb wel een paar onderlinge wedstrijden gereden.
Maar denk toch dat officieel niet anders gaat ervaren.

Ik denk altijd zo ik ga voor m'n plezier en rij ik voor me zelf naar te vredeheid ben ik al blij.
Als de jury ook zo denkt is het mooi meegenomen en anders volgende keer beter.

Op onderlinge wedstrijden was ik pas zenuwachtig als ik erop zat en tijdens het losrijden maar dat was snel al over voor ik de proef in ging.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:09

jaaaa ik start dit binnen seizoen ook officieel. Ben nog maar net 'volwassen' maar daarvoor nog nooit officieel gestart. Ben nu al bijna nerveus! haha. Maar hou gewoon in mijn hoofd dat ik er niet zoveel van moet verwachten. Dat doe ik ook altijd bij onderlinge. Gewoon lekker rijden zonder enige verwachting. Gewoon beetje bij beetje kijken wat er van komt.
Succes hee!

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:55

timokyana schreef:
Dusty: Veel succes alvast,hou ons op de hoogte!

Nou gister was het dus zover mijn debuut.. Om 6.00 ging de wekker.. om 8.00 reden we van stal weg naar de wedstrijd.. gelukkig was het maar 10 min rijden.. Me zusje heeft me aangemeld en betaald.. zodat ik ondertussen Dusty kon zadelen..
Toen losrijden in de buitenbak.. ging best fijn.. Toen werd mijn naam omgeroepen.. Spannend! 1ste proefje 180 punten.. en tweede proefje 173 punten.. hij was zo tegen de hand in de laatste proef.. ik moets E-B doorzitten en dan B-E aanspringen galop.. wat doet ie, will hij al tussen E-B aanpringen, dus ik probeer hem tegen te houden.. Gaat ie bokken.. leek net of hij de conga aan het doen was.. en hij deed wel op meerdere plekken ineens aanspringen.. maar ja mijn doel is bereikt ik heb mijn winstpunt om te gaan springen.. maar moet wel zeggen dat ik wel vaker dressuur wedstrijden wil gaan rijden want het is echt leuk!! En ik ben natuurlijk heel trots op Dusty..!!