paard heeft ataxie, maar is bij mij goedgekeurd?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

paard heeft ataxie, maar is bij mij goedgekeurd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 09:37

hallo,

graag zou ik jullie advies willen hoe dit aan te pakken. en dan niet op gevoelsmatige basis, maar op realistische basis.

Ik heb nu een half jaar een paardje. gekocht van een handelaar. ze is 10 jaar en liep op L2 niveau zei hij. leuk paardje, klinisch laten keuren en ze is goedgekeurd. waarschijnlijk een tijd niet gereden, dus niet heel erg bespierd. toen gaan trainen. ging goed. wel kreupelgevoelig omdat ze haar achterbenen nog een stukje doorschuift bij het lopen. met ijzers was dit op de lossen. verder erg rennerig, Osteopaath er bij gehad en die gaf aan dat ze erg vast zat in de rug. ze is nu 2maal behandeld. verder is de hoefstand door de hoefsmid zoveel mogelijk gecorrigeerd. al met al ging het steeds beter enkele wedstrijden gereden (zonder resultaat) en naar trainingsweek in ermelo geweest.

omdat ik het idee had dat het toch wel een paardje met verleden was, deed ik een oproep op bokt. de vorige eigenaar meld zich en geeft aan het paard 3 maanden te hebben gehad. ze vonden haar niet goed en hebben haar meegenomen naar de kliniek in emmeloord. PAARD HAD ATAXIE. ze hebben hem teruggebracht naar de handelaar, het was zijn pakkie an. via via is hij bij de handelaar bij mij in de buurt gekomen en zo bij mij. laten keuren en GOEDGEKEURD. een paard kan toch niet binnen 3 maand herstellen van ataxie?

Ik wil de sport in en wil er zeker van zijn dat mijn paard alles wat ik vraag lichamelijk aan kan. en daar ga ik nu aan twijfelen. en eigenlijk wil ik dit paard dus niet. had ik dit van te voren geweten, had ik het paard NOOIT GEKOCHT. Naar mijn idee is de dierenarts hier dus fout geweest. Ook de handelaar had dit kunnen weten. Ik heb er heel veel tijd en kosten in gestoken en dat blijkt dus voor niets te zijn.

Nou heb ik het rapport van de kliniek waar ze verklaren dat het paard ataxie heeft en niet meer geschikt is voor de sport. en ik heb het rapport van mijn dierenarts dat ze klinisch is goedgekeurd.
WAT KAN IK DOEN? WIE KAN IK VERANTWOORDELIJK STELLEN?

Arnyek

Re: paard heeft ataxie, maar is bij mij goedgekeurd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:42

Rechtsbijstandverzekering bellen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 09:45

zit ik ook aan te denken, wordt zowieso een lange lastige zaak. en wil het goed aanpakken. ik dacht misschien zijn hier juristen op bokt of dergelijke.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:46

lekker suf ook van die andere dierenarts om wel goed te keuren. Dan valt of de ataxie wel mee, of hij heeft dringend een bril nodig.

Ik heb wel veulens meegemaakt die behoorlijk atactisch waren, maar later toen ze groot waren heel goed bijgekomen waren, waardoor het bijna niet meer te zien was.

Als je alle bewijzen in handen hebt maak je een hele goede kans bij je rechtsbijstand hoor :j
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-09-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:47

Is er tijdens de keuring een ataxie-testje gedaan? Die zit er bij ons standaard bij, DA trekt paard aan staart een eind opzij en paard moet dat op tijd corrigeren. En is er toevallig ook bekend wat de ataxie veroorzaakt?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 09:55

Arabesk schreef:
lekker suf ook van die andere dierenarts om wel goed te keuren. Dan valt of de ataxie wel mee, of hij heeft dringend een bril nodig.

Ik heb wel veulens meegemaakt die behoorlijk atactisch waren, maar later toen ze groot waren heel goed bijgekomen waren, waardoor het bijna niet meer te zien was.

Als je alle bewijzen in handen hebt maak je een hele goede kans bij je rechtsbijstand hoor :j

volgens de vorige eigenaar was het wel erg dramatisch indd. maar het was mezelf ook niet opgevallen. ze liep niet kreupel of zo.

van de ataxie test weet ik niet zeker meer. wel reflexie en zo.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:57

Joltsje schreef:
Ik heb nu een half jaar een paardje.
klinisch laten keuren en ze is goedgekeurd.
toen gaan trainen. ging goed.

al met al ging het steeds beter enkele wedstrijden gereden en naar trainingsweek in ermelo geweest.

een paard kan toch niet binnen 3 maand herstellen van ataxie?

Als jij na het keuren bent gaan trainen en dat ging meteen goed en is (na osteo en smid) alleen nog maar verbeterd, plus het feit dat je wedstrijden hebt gereden en een week bekeken bent door lesgevers in Ermelo, dan denk ik dat er nu niets aan het paard te zien is dat op ataxie wijst? Als het meteen na de keuring goed was, dan zal het paard tijdens de klinische keuring wrs ook niets van dien aard hebben laten zien, dan lijkt mij die DA niet fout geweest?

Citaat:
Nou heb ik het rapport van de kliniek waar ze verklaren dat het paard ataxie heeft en niet meer geschikt is voor de sport. en ik heb het rapport van mijn dierenarts dat ze klinisch is goedgekeurd.
WAT KAN IK DOEN? WIE KAN IK VERANTWOORDELIJK STELLEN?

Ik denk eigenlijk niemand, want je paard heeft nu geen aantoonbaar probeem?
Als je nu nog eens zou laten keuren, bij een derde DA onbekend met het verhaal, zou ze er mss gewoon weer door komen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:58

Sientje schreef:
Is er tijdens de keuring een ataxie-testje gedaan? Die zit er bij ons standaard bij, DA trekt paard aan staart een eind opzij en paard moet dat op tijd corrigeren. En is er toevallig ook bekend wat de ataxie veroorzaakt?

Je gaat ervan uit dat als je je paard laat keuren en de DA zegt hij is goed, dat het ook goed is. Ik zou eerst de DA een brief/e-mail sturen met je bevindingen. Ook de handelaar brief/email sturen, waarin je aangeeft dat het paard een ernstige afwijking had ten tijde van de koop. Wat is de exacte aankoop datum?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:02

@nicole288 dat is ook wat ik eerst dacht toen ik het hoorde. het zal nu wel goed zijn. nooit gedacht dat dat het was. osteopaath heeft het niet gezegd en in ermelo hebben ze ook niets gezien.. zal wel niet zo zijn.

maar ja wil nu het zekere van het onzekere.

@chocobroodje. dat is ook wat ik van plan ben, maar wil het graag goed aanpakken en vraag daarom om advies.

was indd van plan de dierenartsen in te lichten en dan is het aan hun om het tegendeel te bewijzen. verder indd naar de handelaar om het aan te geven (Is sinds gister enigsinds op de hoogte)

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:04

Als ik het goed begrijp heb jij haar laten keuren door een dierenarts die jij zelf hebt uitgekozen?
Dan denk ik dat je er weinig aan kunt doen.

Ik heb ook een atactisch paard na een behandeling in de kliniek in vinkega is hij enorm vooruit gegaan, we laten er eens per half jaar een ostheopaat bij komen en het gaat super met hem.
Goede training en ze kunnen ontzettend opknappen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:07

ik ga er vanuit dat het een fout van inschatting is van de dierenarts. dat kan gebeuren. maar ik ben er nu de dupe van. dat is het probleem.

als zij hun fout aangeven, dan kan ik eventueel naar de handelaar en zeggen sus en zo en dan is het misschien meer zijn pakkie aan. al zal de handelaar zeggen, hij is goedgekeurd. basta. oftewel. wil het goed aanpakken

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:10

Joltsje schreef:
ik ga er vanuit dat het een fout van inschatting is van de dierenarts. dat kan gebeuren. maar ik ben er nu de dupe van. dat is het probleem.

als zij hun fout aangeven, dan kan ik eventueel naar de handelaar en zeggen sus en zo en dan is het misschien meer zijn pakkie aan. al zal de handelaar zeggen, hij is goedgekeurd. basta. oftewel. wil het goed aanpakken

Maar wie zegt dat die eerste diagnose van atactie niet fout is geweest?
Laat het paard nog een keer nakijken door een andere d.a.
Laatst bijgewerkt door pastel op 13-09-09 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:10

Was je bij de keuring?
Heb jij zelf de dierenarts gekozen?

Nooit vertrouwen op de handelaar en diens dierenarts..

ataxi is een beetje een grijs gebied.
Zo te horen heeft ie lichte ataxi, en geen zware
Met lichte ataxi kun je makkelijk wedstrijden rijden, maar vanaf het M2 word het dan beperkt, omdat er dan oprichting gevraagd word, en een paard met ataxi heeft te weinig controle en kracht in de achterhand om het bekken te kantelen en goed onder te brengen.

Dat ie L2 gelopen heeft is dus geen garantie dat ie geen ataxi heeft,
heeft ie uberhaupt wel L2 gelopen?
Ook daarin willen handelaren nogal eens overdrijven...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:13

Een osteo haalt ataxie er als het goed is helemaal wel uit, die kijkt normaal gesproken je hele paard na, kijkt uitvoerig naar hoe een paard zich belast.

Ataxie kan verschillende oorzaken hebben, het kan soms zijn dat de zenuw bekneld is doordat er een zwelling/bloeduitstorting op drukt. Als de zwelling (met de tijd dus) door het lichaam opgeruimd wordt neemt dat de druk op de zenuw weg en kan het paard weer herstellen.
Het is dus niet helemaal onmogelijk, weet je ook hoe lang het paard bij de vorige eigenaar de ataxie verschijnselen heeft gehad? Er staat ongeveer een half jaar voor dat je een paard met ataxie de tijd kunt geven, treedt in de tussentijd verbetering op dan kan het de hierboven beschreven variant zijn en kan het paard herstellen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:15

dus je hebt het paard alleen klinisch laten keuren, en je wilt graag de sport in, dan had je beter voor een uitgebreider keuring kunnen kiezen. daar heb je nu niks aan dat weet ik wel, maar als ik jou was nam ik contact op met je dierenarts die em gekeurd heeft. kijken wat hij ervan zegt. kan het kloppen dat je niet echt een hoog bedrag hebt betaald voor dit dier??

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:22

oke, jullie zeggen dus dat ze het misschien niet heeft. zou alleen maar mooi zijn natuurlijk. dan heb ik gewoon een gezond paardje.

dat de osteo niets gezegd heeft, verbaasd me ook. ze gaf wel aan dat ze echt heel erg vast zat.

ik schrijf een brief naar de dierenartsen praktijk met mijn probleem. ik vind dat zij dan maar het tegendeel moeten bewijzen en het liefste heb ik dat ze haar meenemen naar de kliniek waar ze toen in onderzocht om het tegendeel te bewijzen (is voor ons sowieso de dichtsbijzijnde goeie kliniek)

@criollolover,ik heb er naar mijn idee een gewone prijs voor betaald die je voor een gezond paard betaald. al mijn voorgaande paarden heb ik niet eens laten keuren omdat ik dat naar mijn inziens zelf redelijk kan zien qua beenwerk en ik van bekenden heb gekocht (dit is mijn 4e paardje) maar omdat ik handelaren nooit vertrouw heb ik haar laten keuren. rontgonologisch vind ik meestal overbodig, want zolang het het paard niet belemmert vind ik het niet nodig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:26

Vind je laatste opmerking erg vreemd... want helaas hebben wij rontchenogen, en klinisch kan een paard met 3tjes of ocd's gezond zijn, maar met training kunnen ze wel degelijk kats kreupel worden daarvan :=

Maar je hebt ook niet geantwoord op de vraag of je bij de keuring was ?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:29

ooh ja, ik was bij de keuring aanwezig. van veel mensen hoor ik dat je rontgonologisch vanaf een eurotje of 3.500 gaat doen.. daar zat ik dus wel onder.

ik was zelf bij de keuring dus en heb ook wel het idee of het juist is uitgevoerd en was blij dat mijn paard goedgekeurd was. maar het feit dat ze 3 maand daarvoor afgekeurd was en als enige doel het einde had.. vind ik het zo vreemd. ]het is een paard met een ontzettende wilskracht en een doorzettingsvermogen tot en met. dus kan ook zijn dat het over gegaan is. maar dan zit de eerste dierenarts fout. oftewel. ik wil weten wat mijn paard mankeert en waar ik de komende jaren op kan rekenen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:32

Oke dan heb je in elk geval gedaan aan je onderzoeksplicht als het om juridische zaken gaat :)

vanaf 3500 keuren is helaas een verkoperspraatje, veel paarden met rontchenologische bemerkingen gaan daarom onder die prijs weg, zodat mensen geen foto's laten maken ;)

Ik zou dus juist foto's laten maken als een potentieel sportpaard onder die prijsklasse valt.. zeker bij een handelaar!
Doorgaans zijn jonge sportpaarden met normale potentie ook wel duurder dan 3500 .

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:38

paard was 10 jaar en al mijn paarden tot dusver vallen onder die prijsklasse hier. bijna alle pensionpaarden bij onze stal zijn dat. maar dat is een ander onderwerp. als ik een paard laat keuren dan ga ik er vanuit dat ik een gezond paard heb als ze goedgekeurd word.

er wordt op het raport ook aangegeven dat ze voor de sport is dus ook dat lijkt me juist. de handelaar weet ook dat ik met het paard de sport in wil. dus ook dat is duidelijk. naar mijn idee heb ik dus indd mijn onderzoeksplicht gedaan.

edit: ik heb fotos van het paard onder het zadel van dag 1 tot nu. filmpjes ook eventueel. maar weet niet of dat relevant is
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 13-09-09 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:39

Helaas wijst de praktijk iets anders uit.
1 op de 3 paarden mankeerd wat op de foto's ..

Dus je moet net geluk hebben dat jij bij die 2 van de 3 hoort...

Ik koop geen paard zonder foto's ... ook als je zelf het dier weer wilt verkopen dan willen de meeste mensen foto's en wat als paard dan wat blijkt te hebben... raak je beest aan de straatstenen niet kwijt.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:40

dus onder de 3500 euro, dat had ik dus goed aangevoeld, het is zoals cm_ zegt, een gezond sportpaard is absoluut duurder dan 3500 euro....maar ik wens je sterkte en succes verder met alles, en het zou fijn zijn als je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen

er zijn helaas heel veel paarden die afgekeurd zijn voor de sport en door handelaren voor een schappelijke prijs worden aangeboden, jammer dat dit nog steeds veel gebeurd

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:43

over de prijs, ja dat vind ik lastig. paard bleek inderdaad alleen maar b te zijn gestart. is al 10 jaar en erg heet in haar hoofd (ontzettende braaf, maar fokt zichzelf op) een 10 jarig paard wat zich in de sport niet bewezen heeft vind ik niet meer dan 3500 waard.

nogmaals heb eventueel fotos en filmpjes van het paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:44

Het klopt wel dat gewone paarden erg goedkoop zijn op het moment hoor, daar niet van.

Maar feit is dat veel paarden onder de verzekeringsgrens van 3500 verkocht worden omdat ze op de foto's wat mankeren...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:49

ik heb fotos laten maken van 1 been omdat daar een bult opzat. dat was niks en werd dus oo goedgekeurd (een 1tje). persoonlijk vind ik dit een ander onderwerp. je zet de benen op de foto dan en niet de rug