Zweten met rijden = na rijden koud. Wat voor een truitje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Zweten met rijden = na rijden koud. Wat voor een truitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 00:06

Tja, hoe verwoord je dit in een titel :P

Maargoed, nu de avonden al een stuk frisser worden en ik altijd lekker op de fiets ga ben ik benieuwd wat voor een shirtjes jullie juist wel of juist niet dragen met dit weer. Het probleem is dat ik na het (fanatieke) rijden gezweet heb (niet heel gek toch?) maar daarna krijg je het daarvan steenkoud en je droogt niet meer op (vooral je rug).

Wie heef het ideale truitje uitgevonden? Of do's/dont's?

Ik weet dat er vorig jaar ook zo'n topic was, maar ik kan die nergens meer vinden helaas.

anneliesdj

Re: Zweten met rijden = na rijden koud. Wat voor een truitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:08

Haha, misschien gewoon een jas of trui meenemen die je na het rijden aantrekt?
Iets anders kun je niet doen lijkt me, als je 't warm krijgt ga je niet met een dikke trui rijden en als je zweet opdroogd krijg je 't nu eenmaal koud...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:08

Kijk eens in een sportwinkel, daar hebben ze vaak van die shirts die super snel drogen. Of anders in een campeerwinkel. Fleece droogt ook snel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:10

Thermo-ondergoed (vooral thermoshirt). Bevalt mij erg goed, vocht wordt van je huid afgevoerd, het is lekker dun dus je hebt er geen last van, en het overbrugt grote temperatuursverschillen zonder /te/ warm te worden.
Te vinden bij de buitensportzaken (Bever, Perry), en goedkoper bij Hema, Hans Textiel en soms in aanbiedingen bij de Lidl of het Kruidvat.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 00:12

Shadow0 schreef:
Thermo-ondergoed (vooral thermoshirt). Bevalt mij erg goed, vocht wordt van je huid afgevoerd, het is lekker dun dus je hebt er geen last van, en het overbrugt grote temperatuursverschillen zonder /te/ warm te worden.
Te vinden bij de buitensportzaken (Bever, Perry), en goedkoper bij Hema, Hans Textiel en soms in aanbiedingen bij de Lidl of het Kruidvat.

Danku! Dat ga ik eens proberen, zoiets zoek ik ook idd!

Ik ga eens kijken, we hebben hier verschillende sportzaken in de buurt :j

Annelies, je lacht me toch niet uit he :\ :P. Ook al rijd ik nu in een t-shirt, ik zweet toch hoor :P. En die jas na het rijden krijgt mij dan niet meer droog/warm helaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:13

Ik leg een trui of een jas klaar zodat ik lekker warm blijf en niet te snel af koel na het rijden :) Minder zweten doe je niet maar je word ook niet ziek...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:14

Nee je moet inderdaad iets anders verzinnen. Ik kwam niet meer op de naam maar ik bedoel hetzelfde als shadow. Veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:14

Uiteraard zweet je, dat doe je ook nog wel als je thermo-ondergoed aantrekt ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 00:16

anneliesdj schreef:

Maar als dat ervoor zorgt dat mijn huid wat droger blijft dan nu dan scheelt dat een hele hoop denk ik :j.

Wat ik dus zoek is een shirt dat vocht naar buiten voert. Ik ga thermo zeker proberen!

[edit] En nu is het zelfs nog niet koud in de avond, laat staan als het gaat vriezen..brrrrrrrrrr (ziet er nu al tegenop :o :7 )

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:20

Ik neem gewoon een vest of extra shirt mee dat ik voor het rijden uittrek en erna weer aantrek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:24

zap schreef:
anneliesdj schreef:

Maar als dat ervoor zorgt dat mijn huid wat droger blijft dan nu dan scheelt dat een hele hoop denk ik :j.

Wat ik dus zoek is een shirt dat vocht naar buiten voert. Ik ga thermo zeker proberen!

[edit] En nu is het zelfs nog niet koud in de avond, laat staan als het gaat vriezen..brrrrrrrrrr (ziet er nu al tegenop :o :7 )

Tjah, persoonlijk boeit het me niet zo, ik doe een vest aan zodra ik aan het uitstappen ben, dus als ik het nog vrij warm heb.
Paardje verzorgen en snel naar huis om te douchen, hoe harder je hebt gezweet, hoe lekkerder je je voelt na het douchen :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:52

Ik zou ook Thermo ondergoed adviseren. Dat transporteert transpiratie en je lichaam blijft droog, voorkomt dat je shirt nat wordt en koud wordt na het rijden.
Als je buiten rijdt, en je geen thermo ondergoed hebt of wilt gebruiken, zou ik op de momenten dat je aan het uitstappen bent een windblock fleece aandoen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 01:09

Draag iig geen katoen, maar wel synthetische shirts, runnershirtjes zijn hier super voor: die ademen, voeren vocht af en zitten lekker.
Daarboven momenteel een heel licht truitje met dezelfde ademenende en vochtafvoerende kwaliteit, doch met een beetje isolerende werking, iets met een héél dun laagje fleece dus!

Kijk eens bij loopkleren, daar zie je dus wat de bedoeling is ;)

piey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 01:19

Katoen vind ik altijd het prettigst dragen, alleen heb je vaak van die polyesterstoffen in de paardenwinkels. Het blijft uitproberen, maar voor de zekerheid toch maar iets schoons mee naar stal... ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:07

Als veel fietser (+/- 18.000 km per jaar, gans het jaar door) kan ik je aanraden om een onderhemdje in 100 % Coolmax stof te dragen. Deze stof voert je zweet zeer goed af en blijft tegen je huid droog aanvoelen.
Hierover kan je dan flees of andere technische stoffen dragen die snel drogen, NOOIT katoen want dit houd vocht vast.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:12

Ik doe altijd met deze temperatuur een lekker fleece vest aan over me kleding.
Wat onderkleding betreft weet ik het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:45

Ik vind katoen juist het fijnst. Het neemt vocht op, inderdaad, maar voor mij is dat juist goed. Op een of andere manier blijf ik met fleece en coolmax-producten koud en ook klammig - het voert het vocht blijkbaar niet genoeg af voor mij. (En het waren op zich gewoon kwaliteitsproducten.)
Bij katoen wordt wel mijn tshirt nat, maar is mijn huid tenmiste droog en iets minder koud. Over mijn thermoshirt heb ik ook altijd een katoenen shirt.

't Is dus een beetje uitproberen wat het beste werkt. Na het rijden (/wandelen / andere inspanning) zorg ik dat ik op z'n minst een laagje voor erover heb, en eventueel een droog shirt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:36

Ik neem meestal een bodywarmer mee voor na het rijden.
Werkt ideaal als je iemand bent die het na het rijden koud krijgt. :D

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:14

Inderdaad de coolmax shirtjes. Ik zweer erbij. Daarover heen iets van een hardloopshirt en je wordt bijna niet koud. Mijn oordeel is ook dat katoen te lang nat blijft, waardoor je het dus koud krijgt. En wat ook al gezegd is bij het in- uitstappen wat aantrekken...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:07

Ik heb eigenlijk altijd katoenen shirts/vesten aan, je kunt ook een t-shirt/dunne trui aantrekken met rijden en na het rijden een vest er overheen doen, evt. een jas. Heb er verder nooit last van dat ik het dan nog koud heb.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 13:34

Ik heb jullie adviezen allemaal opgeschreven en vertrek zo naar de sportzaak :) Ben benieuwd!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:36

In de winter draag ik vaak een fleecetrui. Nu trek ik na het rijden een jas aan.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:48

Bij de anwb hebben ze in de wintercollectie ook verschillende diktes fleecetruien en vesten. Ideaal.
De jassen van de anwb zijn overigens de enige jassen tot nu toe die ook echt waterdicht bleken en bleven.
(heb geen aandelen Human Nature...)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:34

Ik gebruik adidas shirts met het CLIMACOOL systeem. Het transporteert het vocht naar buiten, waardoor je zelf geen natte rug krijgt. Zowel in de zomer als winter heel erg prettig in gebruik :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:36

coolmax is inderdaad ideaal. meestal heb ik met dit weer een shirt aan met 3 kwartmouw en een vestje er overheen. met rijden doe ik het vestje uit en als ik aan het uitstappen ben trek ik hem weer aan. op die manier koel je ook niet te snel af