Wilt bitje niet in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1206

Wilt bitje niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:56

heeeey.
Ik rij vaak met me paard maar ze doet altijd erg moelijk om haar bitje in te doen.
Het kan soms wel 10 minuten duren voordat ik hem er in heb gekregen .
Hebben jullie mischien tips om het bitje er makelijk in te krijgen

alvast dankjewel :D

Ruga

Re: Wilt bitje niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:59

Je eens afvragen waarom dat zo is?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:00

heb je wel eens geprobeerd met je rechterhand het hoofdstel vast te houden boven zijn hoofd (dus onder zijn nek door en dan zijn neus/hoofd vasthouden) en dan met je linkerhand je duim in zijn mondhoek doen. Dat werkt 9 van de 10 x wel ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:01

Ik sluit me aan bij Bandida. Is er iets met het gebit? Ligt het bit niet goed?

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:03

Heb je les? Laat je instructeur eens meekijken als je het bit in wil doen. Meestal doet een paard niet voor niets moeilijk en is er iets aan de hand. Bit niet goed, hoofdstel zit niet goed op maat, slechte ervaring. Maar ook jouw manier van bit indoen kan er mee te maken hebben.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:04

zijn de tanden wel nagekeken en goed ?
ze zal het wel niet voor niks niet in willen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:08

Als een paard iets niet wil is het 'meestal' omdat hij er last van heeft. Misschien even na laten kijken door een tandarts.
Succes!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:35

En naast al het bovenstaande: hoe rijdt je haar en heeft zij daar plezier in?
Want als het bit voor haar de associatie is met vervelend werk, gesjor in de mond, pijn, waar dan ook, is het ook logisch dat ze het ding liever weigert ;)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:39

Vind dat er nog wel erg snel gesuggereerd wordt dat het bit niet goed ligt of dat de ruiter te hard in de hand is o.i.d.
maargoed, welkom op bokt.. :')

Mijn paard is ook erg lastig met het bit in doen maar dat komt omdat het meisje die er voor mij twee weekjes op reed het altijd vreselijk onbenullig en later hardhandig deed. Met veel geduld gaat het nu wel steeds beter.

De tip van MissBambi is een hele goede naar mijn mening, die werkt bijna altijd en ook doe ik wel eens als het echt lastig gaat een suikerklontje op mijn hand onder het bit, als hij het suikerklontje dan wil moet hij wel zijn mond open doen en dit werkt ook bijna altijd.

Succes :)

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:45

Ben je toevallig overgestapt naar een ander bitje?

Mijn paardje heb ik een tijdje terug enkele weekjes met een ander bit gereden maar merkte dat ze niet meer zo gewillig was om het bit in te doen. Voorheen deed ze zelf al haar mond open als ik met het hoofdstel aankwam. Toen ik met het ander bit reed werd dit minder tot niet. Dat was voor mij een reden om te zeggen, ik stop met het bitje en doe haar oude bitje weer in. En nu doet ze zelf haar mond weer open!
Het zou dus kunnen dat het bitje niet lekker in de mond ligt van je paard.... het is maar een idee uit eigen ervaring maar zoek toch naar een reden waarom..
Succes ermee!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:46

De beruchte "Bokt-suggesties" zijn misschien niet altijd even goed op hun plaats, maar er zit wel een kern van waarheid in: mijn ruin was de laatste tijd ook erg moeilijk met het openen van zijn mond. Hij vertikte het gewoon en soms stond ik idd ook wel vijf minuten alleen maar te wachten...

Tot....

Ik een ander bit aanschafte: niet alleen liep hij nu tien keer losser en minder hangerig (niet overdreven!), maar ook doet hij nu vrijwillig zijn mond open als ik het bit alleen maar voor zijn mond hou. Blijkbaar is er door het nieuwe bit (Myler :D) toch iets veranderd waardoor hij het nu niet erg meer vindt....

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:49

Klopt ook wel dat er een kern van waarheid inzit :j, maar snap niet waarom zoals hier dan ook weer de eerste reactie moet zijn: "Euuuh misschien even nagaan hoe dat kan komen? :? "
Daarvoor opent de TS toch juist een topic denk ik dan.
Reageer dan gewoon niet, of geef een nuttige tip ipv alleen maar te komen zieken. Maargoed, wel erg offtopic nu.

Kan inderdaad ook goed te maken hebben met dat je een ander bitje moet proberen of hebt geprobeerd? Deed je pony het altijd al of is het iets van de laatste tijd?

natasja1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:29

Ze heeft het altijd al gedaan.

natasja1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:29

Als je niks bijzonders te meldden hebt.
Klik dan niet op deze forum :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:36

als je zeker bent dat er niks mis is met de tanden of mond:

-honing op je bit smeren of toch een snoepje geven als ze het bit aanneemt
- een ander bitje proberen, misschien heeft ze niet zoveel ruimte in haar mond en vindt ze het bit dus echt niet prettig

verder goed je rechterhand boven de neus, dan kan je met de muis van je hand "drukken/tegenhouden" en met je vingers het hoofdstel zodanig houden dat het bit voor haar tanden blijft en met je linkerhand tussen de tanden op de tong duwen tot ze haar mond opent.

ik prijs me elke keer weer gelukkig dat mijn paard naar haar bit hapt alsof het een snoepje is, het hoofdstel verder tegoei aankrijgen is weer een ander verhaal :D

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:43

natasja1206 schreef:

Sorry maar hoe kan ik je nou sirieus nemen als je niet eens fatsoenliljk nederlands schrijft?
Anyway.....

Wat kan helpen is het hoofdstel riempje aan je bit aan 1 kant los te maken, en dan eerst het hoofdstel vast maken aant hoofd zeg maar. Nu hant t bit er naast. Dan rustig aan het bit voor de mond houden en je duim in z'n mondhoek zetten. Mijn paard vind het overigens prettiger als ik het bitje even opwarm met mijn handen, die dingen zijn nogal vaak best koud.... dan voelt niet zo lekker aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:47

Lies21 schreef:
natasja1206 schreef:

Sorry maar hoe kan ik je nou sirieus nemen als je niet eens fatsoenliljk nederlands schrijft?
Anyway.....

Wat kan helpen is het hoofdstel riempje aan je bit aan 1 kant los te maken, en dan eerst het hoofdstel vast maken aant hoofd zeg maar. Nu hant t bit er naast. Dan rustig aan het bit voor de mond houden en je duim in z'n mondhoek zetten. Mijn paard vind het overigens prettiger als ik het bitje even opwarm met mijn handen, die dingen zijn nogal vaak best koud.... dan voelt niet zo lekker aan.

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.... ;)

Enfin.
Inderdaad kan het helpen een duim in de mondhoek te doen, of iets op het bit te smeren.
Mocht dit niet helpen moet je toch een ander bit aanschaffen vrees ik :)
Maar dat zal wel niet zo zijn..... ;)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:49

uuuh dat heeft niks met nederlands schrijven te maken maar met heeeeeeeeel snel typen!!! *D
Je snapt vast wat ik bedoel......

natasja1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:08

jaa snel typen inderdaaad.
maar je snapt wat ik bedoel
dus geen probleem toch ?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:18

DEZE TOPIC schrijven heeft niks met snel typen te maken.....
Geheel off topic trouwens

Hoop dat je wat aan mijn tips hebt...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:30

Lies21 schreef:
DEZE TOPIC schrijven heeft niks met snel typen te maken.....
Geheel off topic trouwens

Hoop dat je wat aan mijn tips hebt...

'Deze topic' is juist zeer correct, hoe weinig gebruikt ook. Dat móest ik gewoon even zeggen, sorry. *offtopic*...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:27

En wat gaat natasja1206 nu ondernemen?

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:31

Inderdaad. Wil TS nu nog wat met de gekregen tips doen of alleen maar verwijten maken naar de mensen die reageren?
Mijn suggestie om iemand mee te laten kijken is simpel; 2 zien er meer dan 1. En iemand met verstand van zaken is dan net zo handig.
Maar we krijgen nog niet echt reactie...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:33

ga nog eens naar een andere tandarts, idd 2 zien meer dan 1 ;)
verder kun je spul op het bitje doen zoals (een beetje jam,
appelstroop noem maar op)
anders kun je de da of tandarts tips vragen :)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:34

Citaat:
Wat kan helpen is het hoofdstel riempje aan je bit aan 1 kant los te maken, en dan eerst het hoofdstel vast maken aant hoofd zeg maar. Nu hant t bit er naast. Dan rustig aan het bit voor de mond houden en je duim in z'n mondhoek zetten

Mijn jonge paard wou in het begin ook erg moeilijk een bit in en op bovenstaande manier lukte het wel. Ik gaf in het begin een snoepje waardoor ze haar mond open deed.