met een kleine pony tussen de paarden starten????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

met een kleine pony tussen de paarden starten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:39

Hoi allemaal,

Ik wilde graag weten of er meer volwassenen zijn die met een kleinere pony tussen de paarden (gaan) starten.
Zelf heb ik namelijk een kleine c pony 1.27,5 .
In eerste instantie was ik opzoek naar een leuke recreatie pony waar mn zoontje ook op kon leren rijden. Toen liep ik tegen deze pony aan en die moest nog door gereden worden, nu we wat verder zijn kom ik erachter dat ze het erg leuk vind om dressuurmatig te rijden en daardoor leert ze ook echt supersnel. Ze begint nu erg leuk te lopen en vandaar dat ik het zonde vind om hier niks mee te doen en haar alleen recreatief te laten lopen, want ze heeft zeker aanleg om hogerop te komen.
Nu is mijn vraag of er dus meerdere volwassenen met kleine pony's tussen de paarden starten en of je daar door de jury op afgerekend word en hoe je dat doet met lessen, ga je gewoon tussen de paarden lessen of hoe gaat dat in zn werk?
Alvast bedankt!
Groeten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:44

Nou, mijn pony is niet zo klein (1.51m) maar ook wij worden aardig afgestraft en moeten echt 300% rijden voor punten.
Veel juryleden waarderen het simpelweg niet. Die roepen al op voorhand dat een pony niet thuis hoort tussen de paarden en het niet kan qua gangen.
Laatst was ik op weg naar de juryauto, hoor ik de jury tegen de schrijver zeggen (ramen stond allemaal open) o jee, daar heb je weer zo´n pony. (met een gezicht dat boekdelen sprak) Dat motiveerd niet, zeker als je dan ook nog maar bijna enkel 4-en op je protocol krijgt.

Ik denk dat je heel goed moet realiseren dat je niet zo snel aan je punten zult komen.
Daardoor zul je dat ook niet als doel moeten stellen.
Ik heb dat ook niet gedaan. Mijn doel is om een pony te hebben die went aan vreemde terreinen en die een proef netjes voor mij loopt.
Dan komen de lage punten een heel stuk minder hard aan.

Ik train deze winter dan ook nog hard door en probeer het volgend buiten seizoen weer gewoon opnieuw.
Ik hoor hier wel vaker dat mensen zeggen dat juryleden op een gegeven moment niet meer om je heen kunnen (als je alles gewoon 100% bevestigd hebt natuurlijk) en dat als je je eerste winstpunt hebt het allemaal sneller gaat. Maar goed, dan moet je wel tot dat punt komen natuurlijk ;)

idylle

Re: met een kleine pony tussen de paarden starten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 09:50

Bedankt voor je reactie :)
Wat ik alleen niet snap dan he.... Wat heb je als klein mens op een groot paard te zoeken ? je benen zijn dan te kort om het paard de juiste aanwijzing te geven. De pony die ik nu heb past kwa grootte gewoon precies bij mij :D
Juist omdat het zo moeilijk is, lijkt het me leuk om het toch te proberen, maar ben idd ook wel bang dat uitspraken zoals , daar heb je weer zon pony, je ook onzeker maken

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:52

Ik heb jaren met mijn pony van 1.40 tussen de paarden gestart en nooit echt problemen ondervonden hoor, ben bijna nooit zonder wp thuisgekomen en vaak ook nog 1ste en 2de prijzen... Maar 1.27 is wel erg klein natuurlijk.

Je moet opletten dat de combinatie er voor het oog nog leuk uitziet. Als jij 1.70 ben en je gaat starten op een pony van 1.28 dan zul je zeker commentaar krijgen en afgerekend worden op het feit dat je te groot bent voor de pony en het algemeen plaatje niet mooi oogt...

Maar als je 1.60 of kleiner bent en je pony is ook redelijk fors gebouwd (niet zo ielig dat je benen er ver onderuit steken) dan zal het plaatje wel meevallen denk ik.

Je zal alleen wat nadeel ondervinden dat je pony niet de ruime gangen van een paard heeft.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:55

Ik rijd met mijn pony tussen de paarden, die is dan wel wat groter dan de jouwe. Hij is 1.51m net als die van Silence lees ik. Ik word echter nooit afgerekend op het feit dat ik een met een pony start. Rij met enige regelmaat meerdere winstpunten in een proefje en eindig ook vaak als 1e of 2e. Tevens hebben verschillende jury's al een aardige opmerking of compliment onderaan het protocol gezet. Ik ben dus ook gewoon van mening: Als je goed rijdt kan de jury écht niet om je heen ;) Ook als ze niet van pony's tussen de paarden houden kunnen ze je moeilijk zeer weinig punten geven als je een geweldige proef neerzet. Over het algemeen vind ik het een slap excuus om het erop te gooien dat je op een pony, schimmel, fjord of tinker rijdt en je daarom geen punten krijgt.

Ben het wel met bovenstaande reactie eens: het plaatje moet wel passen. Dus zolang je niet te groot bent voor je pony gewoon lekker gaan starten!
Laatst bijgewerkt door Nymeria op 07-09-09 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:56

ik ga ook met een haflinger van 1.40 starten en denk ook niet heel veel probleen te krijgen. ligt eraan hoe je de pony rijd, hoe je de fuguren rijd en netjes afmaakt.

en misschien krijg je op ruimere gangen minder punten, dan kan je op je figuren weer hoger scoren

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:59

Silence, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Mijn pony van 1.52m is bijna nooit zonder winst thuis gekomen en met mijn vorige bijrijder liep hij ook fluitend door de proeven. Haar slechtste klassering was een 3de plaats.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:01

ik wil misschien met mijn ijslander gaan starten maar ik twijfel nog..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:04

Is er niet een minimale grootte waar een pony aan moet voldoen om te mogen starten bij de paarden?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 10:05

[RIJ-ITP] mn zoontje en ik op onze pony

Hier staan foto's van mij en de pony.
(btw zoals je ziet is ze hier nog lang niet wedstrijd klaar voordat ik daar opmerkingen over krijg en het is niet de bedoeling om haar binnen korte tijd te gaan starten ze moet er echt klaar voor zijn)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 10:05

Lihya, nee die is er niet, je mag zelfs met een shetlander tussen de paarden starten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:09

Nou ik zit ook te twijfelen, mag je dan ook doorrijden tot bijv. het Z? Of zit er met een kleinere pony een maximum aan..? Zoiets staat me bij namelijk, maar geen idee of het klopt.

[edit] ik vind het plaatje er prima uitzien hoor! Vind je niet te groot!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 10:14

volgens mij (wat ik ervan weet)
mag je tm z2 doorrijden. Daarna houd het op.
Maar zou het al leuk vinden als we tot de M kwamen :D
Gaat mij er niet om dat ik moet winnen en zsm hogerop moet komen, maar puur omdat zij het leuk vind en er aanleg voor heeft

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:24

Ik hoor om me heen dat het met een pony na het L2 moeilijk zal worden. En je dan gewoon punten tekort gaat komen door de gangen etc...
Dit weerhoudt mij er ook van om wedstrijden te gaan rijden. Mijn pony is rond de 1.55m.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:28

Offtopic, Sta jij bij Kimberly met Yellow :D ?

Ontopic: Ik sta gewoon starten hoor.
De ene jury is de ander niet, dus je zal vast wel is keer punten hebben waarvan je denkt.. Sorry ? ;( Maar ach, jij hebt toch lol gehad dan :D !

Ik rij zelf met mijn Fjord (1.42) tussen de paarden, vooral springen en crossen. Mijn stijlpunten kunnen ook zo uiteenlopend zijn, zo heb ik keer 53 stijlpunten gehad en dan de week erna maar 39 :=. Ach, ik heb dan lekker gereden laten zien dat het ging goed en ben ik blij :D !

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:49

Joy2005 schreef:
Ik hoor om me heen dat het met een pony na het L2 moeilijk zal worden. En je dan gewoon punten tekort gaat komen door de gangen etc...
Dit weerhoudt mij er ook van om wedstrijden te gaan rijden. Mijn pony is rond de 1.55m.

Ook niet mee eens, mijn pony liep binnen een jaar van het B naar het M2 en daarna zijn we gaan springen en crossen. Heb daarna ook nooit meer alleen dressuur met hem gestart.

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:15

gr_roos schreef:
Joy2005 schreef:

Ook niet mee eens, mijn pony liep binnen een jaar van het B naar het M2 en daarna zijn we gaan springen en crossen. Heb daarna ook nooit meer alleen dressuur met hem gestart.

Ik ben zelf maar klein en wil daarom geen groter paard. Ik vind dit perfect, maar op wedstrijden zie ik nooit ponys tussen de paarden lopen. Zie jij het wel vaker dan? En hoor je nooit negatieve verhalen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:57

Ik heb vroeger toen ik 16 was met een paard bij de paarden gereden en toen zag ik wel haffies en fjorden, maar geen echte kleine pony's

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:05

http://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZ ... playnext=1

Dit filmpje kwam ik laatst tegen op youtube. Ik vind het echt fantastisch. het shetje start M2 tussen de paarden en doet het nog hartstikke goed ook! Het kan dus zeker!! EN hun punten rijden ze dus ook netjes bij elkaar anders kom je niet zover.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:29

@ Joy2005, ik zag het regelmatig. Nu niet meer, maar dat komt doordat ik nooit meer op een dressuurwedstrijd ben. Er zijn iig genoeg ruiters op een pony, ze zijn uiteraard niet in de meerderheid, maar ze zijn er wel.

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:36

ok, dat brengt me dan toch weer aan het twijfelen. Ik weiger gewoon met mijn 1.58 op een giga paard te gaan zitten omdat de jury dat liever zou zien...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:11

Tja, om eerlijk te zijn vind ik het wel een echte pony pony zeg maar. Vwb maat kun je er wel op. En het zou geen verschil mogen maken vwb jurering. Maarre, met 1.58 zijn er toch zat paardjes waar je prima op kunt hoor. Mijn dochter is 1.55 en rijdt onze merrie van 1.65. Staat prima en lukt prima mbt wedstrijden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:18

Nu ik dit lees eigenlijk moet het geen pony en paarden heten maar tussen de jeugd of volwassenen. Ik denk dat omdat het tussen paarden heet veel mensen twijfelen of ze het moete doen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:22

Niet om uit te sloven ofzo, maar ik heb wel eens 3 wp in 1 proef gehaald met mijn pony (216 punten) in de L1 en toen ook nog 2 wp in de andere proef (206). Ik was ook 2 x eerste hiermee.

Dus het is ook echt niet dat je misschien maar net aan wp bij elkaar rijdt ofzo, als je je pony goed voor elkaar heb moet je de punten wel kunnen rijden.

Ik ga wel mee met aslo, er zijn genoeg 'grotere' ponies/kleine paarden waar je prima op kan rijden ook als je niet zo groot ben.
Kijk maar eens bij Shanna hier op bokt (geloof dat Annash haar bokt naam is) die rijd met haar 1.48 op een paard van bijna 1.70 en is ook alweer M2, of inmiddels alweer Z1...

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat je net zo beperkt als dat je zelf denkt, hetzij met een pony tussen de paarden rijden, hetzij door te denken dat je niet op een grotere pony/paard zou kunnen/willen rijden ivm je eigen lengte ;)

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:24

En gaat jey uiteindelijk niet gewoon om het plzier dat je samen beleefd. Als de dressuur jullie ligt en hem graag wilt starten doe je dat toch gewoon.................... Blijkt de maat toch een punt waarop je minder opunten krijgt dan kijk je toch gewoon alleen naar de opverige punten en waar je daar aan moet werken.