Springles met groot paard en pony; 'bouwtips' gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Springles met groot paard en pony; 'bouwtips' gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 13:32

Ik ben benieuwd of er nog mensen tips hebben wat betreft het bouwen van hindernissen en het maken van 'lijntjes'.

Het gaat om een springles voor een groot paard en een pony, die beiden gewend zijn om te springen.

Zijn er nog slimme bouwtruucjes of tips om hindernissen te kunnen combineren?

Pure nieuwsgierigheid. :)

ponyta

Re: Springles met groot paard en pony; 'bouwtips' gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:03

Ik zou zeggen! Zeg gewoon wat neer?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:24

RT--> JI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:28

Heb ik regelmatig in de springles, grote paarden en een paar ponies bij elkaar in de groep. Bepaald niet optimaal.
Met lijntjes zorg ik dat ik zo bouw dat ik ze lijnen verder of minder ver uit kan laten rijden, en dat bespreek ik ook vóór, voor ze aanrijden. Om ze zo ook inzicht te gaan geven in afstanden en hoe te rijden, wat verzamelder, of juist wat meer naar voren.
Als ik met inuitjes of dubbelsprongen aan het werk ga dan bouw ik stomweg dubbel, omdat ik me anders het apelazerus loop te zeulen om die achterste steeds weer te verplaatsen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 19:59

@ Ponyta, dat was precies niet wat ik wilde horen. :+

@ Scum, bedankt voor het verplaatsen. (Ik had mezelf geTeMt) :o

@ Sonja, bedankt voor je reactie.

Ik weet zelf 'hoe het hoort' wat betreft afstanden, maar daar is het meeste wel mee gezegd.
Ik ben nu meerdere keren tegengekomen dat er een dergelijke situatie was en vind het interessant om te zien hoe mensen daar mee omgaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:29

Ik probeer ze mee te geven dat ze een beetje met het paard meedenken, en het 'm niet alleen maar zelf uit laten zoeken, zoals ik in zoveel manegelessen zie gebeuren.
Dus zelf ook nalopen soms, lijntje uitpluizen hoe het moet, en indien nodig help ik ze dan ook wel door bv even ergens een pionnetje neer te zetten of een extra balkje ter controle neer te leggen. Dus dat je sprongetje, galop, galop, balkje, galop, galop, sprongetje krijgt zeg maar.

:= Lastig uitleggen zo :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:50

Ik geloof dat ik je wel volg hoor. :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:54

Ik weet niet wat je bedoelt met gewend om te springen maar met de meer ervaren ruiters (toch redelijk wedstrijdgericht etc) is het best goed om gewoon een lijntje op te zetten met redelijk veel meter ertussen en dan zelf te laten oplossen. Kijken hoe het beste gaat, 5 volgen of 6 verzameld en het paard bijvoorbeeld 3 volgen 4 verzameld (slecht voorveeld). Met in-uitje etc zou ik het ook niet weten!

Pris_Odes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:05

Ik zou ook gewoon wat kruisjes en steiltjes en oxers neer zetten wissel het af en maak er iets leuks van :D

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:47

Ik ben dol op springen alleen heb niet genoeg hindernis materiaal ;(
Ik heb 3 balken en 6 staanders.
Meestal spring ik ook nog hooi pakken en zet ik iets van een wit bord naast de hindernis (eng!).
Onder een hindernis zet ik soms emmers of andere dingen.
Sprongen van 2 kanten springen is ook leuk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 19:33

Ik heb liever concrete tips, zelf was 'bedenken en zien hoe het uitkomt' kan ik zelf ook. ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:36

in uitjes springen het liefst honderd achter elkaar hihi
ze hoeven niet hoog te staan alleen het maakt het paard sterker en hij kan beter zijn vinden met een elastieken bijzet van die heel erg meegeeft heb je meer resultaat(longeren)

hoop dat je er wat aan hebt.
ps: als je het onder het zadel doet moet je wel goee kunnen zitten en meegeven in de sprong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:23

wendy_paard schreef:
in uitjes springen het liefst honderd achter elkaar hihi

Maar hoe doe je dat dan als je zowel paarden als ponies in je les hebt.... ;)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:25

je hoeft niet hoog te bouwen,
je kan van 50 cm en wat achter elkaar bouwen dan maak je links op de lange zeide voor paarden recths voor pony`s
(als jee grote bak hebt het is echt goed voor de paarden en goed voor de ruiter je leert er veel van helemaal met evenwicht en balans je flikkert er gelijk af als je dus iets fout hard maar je leert het wel zo:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:32

Dan bouw je je toch helemaal de tandjes? Misschien ben ik wat kritischer omdat de grote 4 d'r aan zit te komen hoor, maar ik kijk wel een klein beetje uit met hoeveel ik moet verslepen in m'n lessen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 12:34

Ik ben inderdaad ook nog op zoek naar handige tips, alles dubbelbouwen zou kunnen maar vind ik geen fijne optie. ;)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:48

Gebroken lijntjes kan altijd fijn met verschillende formaten paarden. De kleine kunnen dan bijvoorbeeld een galopsprong minder rijden door de binnenbocht te nemen. Of juist een keer de buitenbocht.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:49

Oh TG, thanks, dat is een goede tip die ik dus echt niet zelf bedacht had. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:34

Grmmmbblllll heb een paar voorbeelden uit zitten tekenen maar nu krijg ik m'n scan niet geuploaded :( Even geduld tot er een handigere collega in de buurt is :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 15:58

Wel lief in elk geval van je, Sonja. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:02

Misschien is een scheef gebouwde tripple ook een optie, dus aan de ene kant breder (uitgewaaierd) dan de andere kant.

Moet je hem wel zo neerzetten dat ie door beide mooi aangereden kan worden natuurlijk, maar dat lijkt me logisch :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:17

Je kunt in het midden een gekruiste hindernis bouwen en hiervan bij twee een ponymaat aanhouden en bij twee een paarden maat. Ik weet het, een beetje ongenuanceerd uitgelegd... :+

Je bouwt op de x in totaal vier hindernissen die je in een x opstelt. De hindernissen moeten door een diagonaal vanuit ongeveer de hoek aan te rijden zijn. Op die manier kun je twee verschillende lijntjes bouwen (door op de pony of paardendiagonaal hindernissen toe te voegen). Snap je m nog? Kan helaas niets tekenen, zit op mn werk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:20

Zoals Yucca zegt is een scheve lijn handig. Bijvoorbeeld een gebroken lijn. Let wel dat de ruiters wel netjes aan blijven rijden.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:23

Zet een stijltje neer, met daarachter schuin naar links een hindernis op pony-afstand, en schuin naar rechts een op paardenafstand.

Dan kun je ze bv bij C laten afwenden, op de AClijn stijltje laten springen, pony's in de linkergalop laten landen en de 2 springen, en paarden in de rechtergalop laten landen en de 2e springen.

Hoop dat je het snapt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:25

sans6 schreef:
Zet een stijltje neer, met daarachter schuin naar links een hindernis op pony-afstand, en schuin naar rechts een op paardenafstand.

Dan kun je ze bv bij C laten afwenden, op de AClijn stijltje laten springen, pony's in de linkergalop laten landen en de 2 springen, en paarden in de rechtergalop laten landen en de 2e springen.

Hoop dat je het snapt ;)

Klinkt leuk, maar het lijkt me vrij chaotisch worden als je dat te gelijk gaat rijden ;)

Ik deed trouwens ook nog wel een een lange lijn met 4 of 5 galopsprongen.
Dan leer je de ruiters goed schakelen.