hoi ik heb zelf ook paarden en al regent het of sneeuwt het of hagel ik rij door weer en wind alleen moet je wel ff kijken hoe alles er bij ligt dus de bak of wat dan ook en let er wel op als het zulk weer is de paarden zijn dat altyd wat fris maar een echte ruiter rijd door weer een wind hihihihih zo denk ik dan maar
Ik zelf heb het nooit gedaan , ben veelste bang dat het gaat schuren.. vaak krijg je ook zand en vuil er niet uitgepoetst bij een nat paard..
Silence
Geplaatst: 03-09-09 20:49
Ik doe het niet. Je krijgt het zand er inderdaad niet uitgepoetst als het paard nog nat is. En ik zou het erg jammer vinden als hij schuurplekken krijgt daardoor.
Als het paard niet modderig is ga ik gewoon rijden hoor! Als het zomers heet is dan gaat hij ook zweten en is hij ook nat onder het zadel. Dat gaat ook niet schuren dus ik zie niet in waarom dit wel. Hangt misschien ook van het paard af, sommige paarden hebben wel een gevoelige huid.
A_mieke
Geplaatst: 03-09-09 20:50
nat is niet erg, zand is wel vervelend. Dus als je paard schoon is, maar nat, kun je prima rijden. Als je paard zweet haal je toch ook niet je zadel eraf? En het dekje neemt best al wat vocht op.
Carmen
Geplaatst: 03-09-09 20:51
Eigenlijk gewoon hup zadel erop en rijden maar. Wel het dekje omhoog halen bij de schoft.
Zolang er geen zand of modder op de rug zit is het geen probleem. Dan kan je gewoon rijden. Maar met zand of modder zou ik het niet doen. Dat kan je niet wegpoetsen, en dat is niet fijn voor je paard.
ik rijd ook indien het paard niet gerold heeft (is bij ons meer zand dan modder) dit ivb de zand op zn rug dan doe ik ander werk of mag hij een dagje alleen vertroetelt worden...
x_Quinta_x
Geplaatst: 04-09-09 12:38
Ik rij gewoon hoor. Tegenwoordig zijn er ook van die dikke pads die het vocht opnemen. Je paard is binnen no time droog onder het zadel.
Mariskatw
Geplaatst: 04-09-09 12:40
mijn paarden lopen ook altijd buiten in de buitenbak en in de wei. Die rollen dus regelmatig als het regent in de bak en dat zand krijg je er echt niet af, als ze natgeregend zijn. Gisteren had ik de mazzel dat het van 5 tot 7 even droog was, toen heb ik gauw bij 1 even een regendekentje opgegooid, omdat ik om half 9 les had, dat ze niet weer nat zou worden waar het zadel komt te liggen. Misschien is dat een optie? Ik heb trouwens ook een schuilstal, maar die aapjes gaan er eigenlijk niet vaak uit zichzelf in staan. Ze staan net zo lief in de regen!
Anoniem
Geplaatst: 04-09-09 12:46
Ik rij wel wanneer mijn paard nat is. Wanneer ze zwart van de modder is rij ik in principe niet. Want dat krijg je echt lastig uit de vacht. Overigens heb ik dit laatst wel gedaan ivm les. Met een handdoek heb ik het grootste deel schoon gekregen. Maar dit is niet ideaal. Ik verwacht wanneer je dit vaak gaat doen je toch kans heb op schuurplekken. Idee is natuurlijk om een ongevoerde regendeken op te doen. Maar dat is bij hoge temperaturen ook verre van ideaal.
als je paard natgeregend is en er zit modder/ zand. dan pak je de tuinslang en speolt hem af. tis net zo koud/warm als de regen. Niet boenen natuurlijk alleen spoelen. Zadel erop en rijden maar.
Als je er goed op let dat je het zand er met de harn mee glad afborstelt, dan komt het zand niet tussen de haren en blijft het erop liggen. de hoeveelheid zand zal nooit zoveel zijn dat het erg gaat schuren, dus ik rijd wel gewoon als mijn paard nat is. Is ze echt vies, dan spoel ik het even af.
x__laura
Geplaatst: 06-09-09 11:01
Ik rijd ook gewoon als mijn paard helemaal nat is hoor. Na een kwartiertje rijden is ze weer helemaal droog, als ik ze op stal moet laten drogen duurt het tien keer zo lang voordat ze droog is. Als ze modderig zijn doe ik ook gewoon afspoelen met de tuinslang, nat zijn ze dan toch al...
Ik deed dat wel altijd, gewoon eerst met een handoek een beetje droogmaken, en dan dekje op. Dan droogt het paard vanzelf.
Marieke_K
Geplaatst: 06-09-09 11:03
Ik rijd ook gewoon als Stef nat is. Veeg eventueel het zand weg waar het zadel + singel komen en zadel gewoon op.
Doe het al jaren en hij heeft er niks van
xManon_
Geplaatst: 06-09-09 11:04
Dit vroeg ik me ook af, meestal ga ik heeeel langzaam alles doen in de hoop dat 'ie wat opdroogt. En uiteindelijk gooi ik dan toch wel het zadel erop. Ik had er wel altijd m'n twijfels bij, maar als ik het hier zo lees is het niet erg. Hij is nooit zanderig ofzo.
Vrijdag was het ook zo, ik had uiteindelijk het zadel opgedaan, wilde gaan rijden.. En toen begon het weer te regenen, dus ben ik weer naar binnen gegaan. Zadel had er amper 5 minuten opgelegen en toen was z'n rug weer droog.
Ja als ie niet vuil is moet het volgens mij wel kunnen. maar ik heb het zelf nog nooit gedaan toen ze echt zeiknat was. alleen bij een beetje regen. maar goed, ik houd ook niet zo van rijden met de regen, hihi
Ineke2
Geplaatst: 06-09-09 11:07
splash1999 schreef:
als je paard natgeregend is en er zit modder/ zand. dan pak je de tuinslang en speolt hem af. tis net zo koud/warm als de regen. Niet boenen natuurlijk alleen spoelen. Zadel erop en rijden maar.