Shettie vervoeren in grote paarden trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samba

Shettie vervoeren in grote paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:35

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik veilig een kleine shet kan vervoeren in een twee paards trailer. Ik rijd met mijn appaloosa wedstrijden maar zij heeft er een hekel aan alleen vervoerd te worden. Onderweg staat ze rustig maar het laden is een ramp. Nu hebben we sinds een paar maanden ook een shetlander en ik wilde uitproberen of het beter gaat als hij mee gaat op stap.

Ik heb zelf bedacht dat het misschien het handigst is hem aan twee kanten vast te binden (aan het middenschot en aan de zijkant) maar misschien hebben jullie andere/betere ideeen

LinSa

Re: Shettie vervoeren in grote paarden trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:37

Ik heb ook een shetlander en die vervoeren we gewoon in een paarden trailer.
Dan zetten we een paar balen stro/hooi voor.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:47

Ik vervoer mijn shet wel in een tweepaardstrailer. Maar dan alleen en halen we het tussenschot eruit. En staat ze er gewoon los in, net een klein rijdend stalletje :j
Het probleem bij het tussenschot is dat een paard er wel tegen aan kan "leunen" maar als een shet er tegen aan "leunt" dattie doorklapt, en dat is reuze gevaarlijk.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:51

Ojee daar gaat mijn mooie plan om op wedstrijd te gaan. Maar als hij aan twee kanten vast gebonden staat (wat volgens mij wel vaker word gedaan bij allerlei soorten paarden) dan kan hij niet tegen het schot aan leunen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:55

Heel sneaky, maar kan je de shetlander niet eerst inladen, dan de appaloosa en dan je shetlander er weer uit halen? *D

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:59

Onze shet gaat ook altijd mee op concour, mn zusjes pony wil namelijk ook niet alleen op de trailer. En om nou mijn reus van 1.75m steeds mee te slepen :+

Wij hebben een 2 paards trailer met een zadelkamer erin, dus de ene plaats is aan de voorkant afgesloten door de zadelkamer. Daar staat de shet dan, en wel aan 2 kanten vast anders kan ze zich omdraaien. Gaat erg goed.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:00

ja thuis kan dat wel maar dan sta ik in bleiswijk of wijdewormer en dan moet het zonder shet. Mijn wedstrijden zijn altijd een beetje ver :o

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:01

Wij barikaderen het voorste stuk (onder de stang) met pakken hooi/stro, zodat ze niet onder de stang door piepen. Zetten ze aan twee kanten vast en dan gaat het prima.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:03

een reus mee slepen is een beetje onpraktisch :D . Ik ga toch is goed over nadenken want onze shet kennende vind hij het geweldig als hij mee op "reis" mag.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:04

klinkt wel als een plan zoetjes. Die dingen schuiven onderweg toch niet

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:05

wij hebben aan de voorste stang een stukje waar wij de shet aanvast zetten, het is een soort 3 hoekje die er aan de voorkant aanvast zit(weet niet hoe ik het uit moet leggen.
en daar staat ie dan aan vast..

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:06

alleen hebben wij geen kleine balen hmmmm....... Nee je moet op wedstrijd gaan. Het word een halve volksverhuizing :-)
Wat je er allemaal niet voor over hebt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:07

Ik heb mijn minipaardje ook wel eens meegenomen naar concour, naast mn tinker :)
2 strobalen of zaagselbalen aan voorkant, en achterkant. :)
Zet 'm niet vast, risico dat ie ophangt vind ik eng.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:08

maar als je de voorste stang eruit haalt .......... hij kan toch niet verder voor of achteruit dan dat het touwtje lang is

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:10

@melanieB dat heb ik ook maar als hij aan twee zijkanten vastgebonden staat en hij gaat hangen........ ik weet het niet

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:11

ophangen lijkt me meer een geval als hij zo lang vast staat dat het touw om zijn nek komt

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:20

samba schreef:
klinkt wel als een plan zoetjes. Die dingen schuiven onderweg toch niet

Nee hoor, wij knopen de pakken aan elkaar vast en vervolgens aan de voorstang. :D Een mens wordt handig gaande de jaren :(

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:26

Wij vervoeren onze Shetlanders gewoon als gewone paarden in de trailer. Dus met hoge stangen en gewoon aan het touw. Is nog nooit iets verkeerd gegaan (in 11 jaar tijd) nooit vast in het touw, ergens onderdoor gelopen of omgeklapte schotten. Voor de echte lange ritten (en dan heb ik het over 3 uur of langer) hebben we speciale stangen laten maken die lager bevestigd zitten en dichter bij elkaar staan. Dan gaat het tussenschot eruit en kunnen ze met zn 2en (of zelfs 3en) naast elkaar staan, en staan ze echt 'klem' tussen de voor en achterstang. Maar voor de gewone wedstrijden of als er een groter paard mee moet dan staan ze gewoon als ieder ander paard. Gaat prima :j

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:27

Eliine schreef:
Wij vervoeren onze Shetlanders gewoon als gewone paarden in de trailer. Dus met hoge stangen en gewoon aan het touw. Is nog nooit iets verkeerd gegaan (in 11 jaar tijd) nooit vast in het touw, ergens onderdoor gelopen of omgeklapte schotten. Voor de echte lange ritten (en dan heb ik het over 3 uur of langer) hebben we speciale stangen laten maken die lager bevestigd zitten en dichter bij elkaar staan. Dan gaat het tussenschot eruit en kunnen ze met zn 2en (of zelfs 3en) naast elkaar staan, en staan ze echt 'klem' tussen de voor en achterstang. Maar voor de gewone wedstrijden of als er een groter paard mee moet dan staan ze gewoon als ieder ander paard. Gaat prima :j

Brave shetten!!! :Y) :D Die van ons (minhengstjes) piepen echt overal onder door.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:31

haha ja die van ons zijn wel gewend op de trailer te staan en zijn grotemaat shetten. Scheelt al de helft denk k ;)
Heel vroeger hadden we een jaarling minihengstje, en die kwam steevast met zn neus eerst de laadklep al afdenderen als je de klep opendeed :') niks hielp bij dat beest :+

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:33

oh ja probleem is een beetje dat we niet zo goed weten wat de shet doet onderweg want hij is nog niet zo vaak met de trailer mee geweest. En de enige manier blijft toch om het gewoon een keer te doen. Misschien moet je ook gewoon niet te moeilijk denken

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:33

Eliine schreef:
haha ja die van ons zijn wel gewend op de trailer te staan en zijn grotemaat shetten. Scheelt al de helft denk k ;)
Heel vroeger hadden we een jaarling minihengstje, en die kwam steevast met zn neus eerst de laadklep al afdenderen als je de klep opendeed :') niks hielp bij dat beest :+

Ach, heb er zelfs een die bij aankomst gewoon doodleuk bovenop de pakken hooi stond :( :( :( Nu hebben we maar een speciale shettentrailer gekocht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:34

mijn shets gaan ook mee in een 2paards met schot. Zet ze ook gewoon vast aan 2 touwtjes, gaat prima.

Heb 1x met hooibalen gewerkt en dat was toen ik met een zieke naar Utrecht moest.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:35

@TS je kunt natuurlijk ook 4 extra 'ogen' maken waar je de stangen in kun doen op shetlandmaat. Dus die bevestig je aan het schot en de zijkant. Op die manier kan ie geen kant op (als je zorgt dat de stang op borsthoogte zit) en hoef je niet te gaan aanrommelen met balen stro e.d.

samba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:36

als we een grote hoop hooi neer leggen heeft de dikzak geen tijd om ergens anders over na te denken dan eten ;-)