Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

__Robijn__

Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:35

Ja ik vroeg me dat af,

scheren jullie je paard z'n oren uit? En weten jullie wat de gevolgen er van kunnen zijn.
Vaak hoor je dat mensen t alleen maar doen omdat t er mooier uit ziet. Of mensen die t alleen maar doen omdat de andere het ook doen...
Ze hebben vaak geen benul waar het haar voor dient en wat de gevolgen zijn als je het helemaal weg scheert.

Er stond laatst een heel stuk in de Horsimo over oren van een paard. Van daar dat ik erop kwam om een poll te starten. Weet niet of mensen ook t stuk in de Horsimo gelezen hebben?

In ieder geval in het kort.

Een paarden oor is super gevoelig. Als je je hoofdstel omdoet of halster is het belangrijk dit met beleid te doen. Als het oor helemaal naar achter klapt, is dit erg pijnlijk voor een paard. Het haar dat in het oor zit beschermd de binnen kant, tegen vliegen, mijt en andere infecties. Het is ook van belang dat je hoofdstel, t kopstuk, niet te strak zit. Dit is erg gevoelig en dus erg vervelend als het te strak zit.
In andere landen is het al verboden om oren uit te scheren en is het strafbaar. Dit omdat het eigenlijk gewoon pure dierenmishandeling is. ( net zoiets als bij belgen de start eraf halen)

Je kunt beter het oor wat dichtknijpen en de plukken die uitsteken eraf knippen. Het staat misschien wel wat minder verzorgd, maar het is een stuk dier vriendelijker.

Dus,

scheren jullie je paard z'n oren uit? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom?

ambre

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:38

Ik scheer ze wel uit omdat het mooi staat.Scheer ook de voelharen af...Zal er nog eens over na gaan denken of ik hier mee door moet gaan.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:40

Ik doe er helemaal niks aan, qua knippen. Vind die pluimpjes eigenlijk wel schattig staan :D Wel haal ik altijd de vieze stukjes eruit.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:40

ik scheer dr haren niet, wil haar zo sober mogelijk houden. (tis een fjord) Verder knip ik wel dr oren bij want oor warmers heeft ze niet nodig (haha)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:41

Ik doe ook idd de oren dicht en dan de uitstekels eraf knippen, zeker omdat de paarden 24 uur op het land staan.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:43

ik scheer de oren niet uit maar knip wel de lange haren eruit.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:46

Ik knip de plukken die eruit steken af. Vind die bruine plukjes niet mooi. Het is een Fries dus die moet helemaal zwart zijn in mijn ogen.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:49

ik knip alleen de plukken af die zichtbaar zijn als je het oor dicht knijpt.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:52

ik scheer de oren wel uit net zoals de neussprieten, baardhaar en over tollig haar boven de sokken van mijn paard. Vind het idd mooier en netjes verzorgd uitzien. Na het lezen van dit stukje denk ik ja het is wel zo maar ik doe het eigelijk al jaren bij paarden die van mij zijn en paarden die ik gereden heb op een friezen stal (eigenaar wilde ook dat zijn paarden er keurig verzorgd uitzagen)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:53

ik knip alleen de vieze stukjes uit de haren bij de oren.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:02

ik knip mijn paard's z'n oren ook uit,(en haar baard), maar niet zodanig dat er geen haar meer over is. vind ik niet mooi.
maar na lezen van dit stukje denk ik dat er nog meer haar er de volgende keren in blijven zitten.
ik vind het er wel netter en verzorgder uitzien, dat een een oor vol :D

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:09

Ik scheer de oren wel uit maar als ik lees wat de gevolgen kunnen zijn krijg ik wel m'n twijfels, maar aan de andere kant, ik doe het echt al jaren en heel veel mensen in m'n omgeving ook en ik heb er echt nooit problemen door gehad... Ik wil het niet goedpraten hoor, maar ik vraag me dus af in hoeverre dit echt zo zielig is...

Ben wel benieuwd of er hier mensen op bokt zijn die problemen kregen doordat ze de oren van hun paard hadden uitgeschoren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:18

Voor een wedstrijd, of als ze mooi voor de dag moet komen (foto's of zo) wil ik het nog weleens doen. Maar de meeste tijd mogen ze puur natuur rondhobbelen, juist en helemaal in de weideperiode als er veel insecten zijn.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:22

ja ik scheer de oren helemaal uit als ze kleine oortjes hebben vind ik mooi, ook de baard scheer ik weg. Heb nog nooit gemerkt dat ze er last van hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:09

het ziet er wel verzorgd uit misschien voor de mens, maar voor het paard haal je essentiele bescherming weg. Al die haren zitten er niet voor niets, dat voorkomt dat er beestjes en vuil in de oren komen en dat kan evt. gaan ontsteken of irriteren.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:16

Ik ben van het puur-natuur. Ik knip en trek zo weinig mogelijk. Ook de voelharen om de mond niet. Het zit er allemaal niet voor nix.

natasjahut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:16

bij ons op stal scheren ze het alleen voor de keuring daarna niet meer.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:19

Ik scheer het ook niet weg!
Scheer knip trek eigenlijk helemaal niet! Behalve dan af en toe de onderkant van de staart bijpunten en de vette samengekleefte haren bij de oren wegknippen.

Maar dat komt voor het grootste gedeelte omdat ik lange manen vele malen mooier vind, en niet houd van zo'n blote konten koppie (alle tastharen eraf, oren scheren, sokken afscheren e.d.).

En idd. al die haren zitten er niet voor niets!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:22

Ik knip alleen de ver uitstekende plukken (noem ik altijd bloemkool := ) weg. Tastharen laat ik ook zitten. Zit er allemaal niet voor niets.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:23

op mij komt het net zo belachelijk over als poedels die in zo'n raar modelletje geschoren zijn :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:23

Ik knip de lange plukken eruit. Tastharen mogen blijven zitten, manen knip ik en sokken ook. Die haren zitten daar niet voor niets.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:27

Ik scheer de oren ook uit, alleen nu ze dag en nacht buiten staan niet. Maar zit nu ook wel te twijfelen na het lezen van dit stukje tekst.. Van de andere kant, zijn er ook paarden die van zichzelf heel weinig haar in hun oren hebben..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:28

Het compleet verwijderen van tastharen en haren uit de oren vind ik pure dierenmishandeling.

Tastharen zitten er niet voor niets,die hebben ze nodig om de ogen te beschermen en te voelen wat ze met hun neus doen...
Haren in de oren zijn er voor de bescherming van het oor,vuil en insecten blijven buiten.Pluimen knippen is tot daar aan toe,maar uitscheren... :n

Zo'n blote-billen gezicht vind ik persoonlijk ook erg lelijk :o Ik meen dat er in Duitsland ook een diskwalificatie-regel voor is...iig voor westernpaarden.Minimale lengte op het gezicht voor de tastharen is 5cm bij import paarden (corrigeer mij als dit niet zo is)

Ik houd van puur natuur :)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:28

Ik scheer de oren uit, de baardharen, het stuk aan de onderkand van het paardenhoofd scheer ik, de voetjes tot op de "knie" , en de zijkant van de staart knip ik altijd weg aan de onderkant omdat het er anders onverzorgd uitziet in mijn ogen. ze staan hier trouwens niet de hele dag buiten. meestal van 8 tot half 1 en 's avonds rijden of andersom,
edit: die tasthaartjes boven de ogen laat ik wel zitten, behalve ze te lang worden dat ze gaan hangen, dan knip ik er een stukje af maar nooit helemaal!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:32

Hihi, ik zou wel willen, maar de pleuris breekt werkelijk uit als ik ook maar met een schaar in de buurt van z'n oren kom ;) !! Zelfs dat het stukje manen onder het hoofdstel is een ware kunst om weggeknipt te krijgen.... :o

Als ik de ergste plukken weg heb kunnen knippen ben ik al dik tevreden!! *D