18 en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rooosalie

18 en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:36

hallo bokkers. =)

ik zit al heel lang met een vraag en nu bedacht ik me zo: waarom vraag ik het hier niet gewoon. ik weet trouwens niet
of deze topic hier goed staat. :o

maare nu mijn vraag. ik ben 16, en rijd bij de pony's op een grote D pony, maar wat nu als ik 18 ben? ik heb wel eens gehoord dat je
dan het jaar nog uit mag rijden, en als je 19 bent je absoluut niet meer bij de pony's mag starten en dat je dan naar de paarden moet.
hopenlijk weten jullie het antwoord. =)

xxx'

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:37

Dat is inderdaad waar, eventueel kan je dan de keuze maken om met je pony tussen de paarden te gaan starten. ;)
Maar meestal kom je dan niet meer mee en moet er als nog een paard komen. :)
Laatst bijgewerkt door Oeless op 23-08-09 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:37

klopt wat je schrijft. Het jaar waarin je 18 bent geworden mag je bij de pony's uitrijden, daarna moet je over na de paarden.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:38

je mag het jaar uit rijden waarin je 18 word t/m dec.
en dan vanaf 1 januari ( het jaar dat je 19 word) mag
je niet meer bij de pony's starten en moet je officieel
bij de paarden!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:40

Larissa3 schreef:
Dat is inderdaad waar, eventueel kan je dan de keuze maken om met je pony tussen de paarden te gaan starten. ;)

ik rijd nu ook met een klein paardje (1.57) bij de paarden, maar kom altijd makkelijk mee in het springen& dressuur!!

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:41

wakiekie schreef:
Larissa3 schreef:

ik rijd nu ook met een klein paardje (1.57) bij de paarden, maar kom altijd makkelijk mee in het springen& dressuur!!

Maar dat is inpricipe al een paard. :j
Er zijn enkel wel pony's die mee komen, maar toch maar een klein handje vol.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:46

wakiekie schreef:
Larissa3 schreef:

Maar dat is inpricipe al een paard. :j
Er zijn enkel wel pony's die mee komen, maar toch maar een klein handje vol.[/quote]

ja daar heb je gelijk in, inpricipe een paard. :P maar ze gaat bij ons door als E-pony :P
maar in de dressuur zou het niet veel uit mogen maken, en kun je dus makkelijk de overstap maken zeg maar..! van je 18 na het 19 jaar!

dyaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:47

als je 18jarige leeftijd heb berijkt moet je tussen de paarden gaan starten.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:52

@wakiekie, dat klopt ook wat je zegt, maar mocht jij echt uitbreken in de dressuursport, dan mag je er geen Subtop mee starten, maar dat is voor latere zorg. :)
De B tm de Z2, zou je mee kunnen komen maar dan moet je wel iets extra's hebben op de paarden ruiters. :)

Voor springen zou het allemaal lastiger worden, dan zou ik wel echt de overstap naar de paarden maken.

Rooosalie

Re: 18 en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:05

ja, opzich zou dat wel kunnen toch. dressuur starten met een pony tussen de paarden? maar hoe zit dat dan? als je bijvoorbeeld
M1 bent, mag je dan ook M1 starten bij de paarden, want die proeven zijn toch hetzelfde..

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:52

nee dan ga je 1 satpje terug, dan start je dus L2 tussen de paarden

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:38

Larissa3 schreef:
@wakiekie, dat klopt ook wat je zegt, maar mocht jij echt uitbreken in de dressuursport, dan mag je er geen Subtop mee starten, maar dat is voor latere zorg. :)
De B tm de Z2, zou je mee kunnen komen maar dan moet je wel iets extra's hebben op de paarden ruiters. :)

Voor springen zou het allemaal lastiger worden, dan zou ik wel echt de overstap naar de paarden maken.

dat klopt! voor de subtop is een paard van rond de 1.70 iets handiger! het toont gewoon iets meer :D,
en als ik met mijn paard van 1.75 een proef rijd kan ik me iets meer fouten veroorloven dan met de kleine! ( voor mijn gevoel)de zelfde ''foutjes'' worden iets eerder af gestraft zeg maar.. en springen heb ik met de kleine gelukkig nergens last van.. moet der nog terug rijden op lijnen en in dubbels! (dat zullen er ongetwijfeld ook niet veel zijn) en ze is wendbaarder! elk voordeel heeft zijn nadeel en elk nadeel heeft zijn voordeel!

en bij de paarden is het gewoon iets serieuzer als bij de pony's qua jureren in de B/L2! dus om dan je eigen vertrouwde pony mee te nemen na de paarden is de overstap iets kleiner, omdat je dan waarschijnlijk al weet waar je voor de staat!(qua punten)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:47

Was het ook niet zo , dat in het jaar dat je 18 werd je na je 18 jaar alleen nog maar mocht dressuur rijden?
Mijn ervaring was met pony's tussen de paarden dat ze het toch niet altijd gingen redden

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:50

nee dat is niet zo, je mag gewoon doorijden in alle diciplines

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:48

YRT => WD-V

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:05

LisaB schreef:
nee dat is niet zo, je mag gewoon doorijden in alle diciplines

Nee zeker niet, ze rijd op een D pony dus heeft ze voor in de Subtop net pech.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:11

Het klopt wat je zegt. Mensen die in januari jarig zijn mogen nog dat hele jaar uitrijden en mensen die in november jarig zijn ook.
Daarnaast mag je met je pony tussen de paarden starten en tot en met het M2 is dat in dezelfde klasse als je bij de pony's in die klasse winst had. In het Z wordt het anders omdat de pony proeven afwijken van die van de paarden. Hoe en wat weet ik niet heel precies hoor.

Even op de opmerking dat je met een D pony niet mee zou kunnen komen tussen de paarden is klinklare onzin! Als jij goede proeven neerzet kunnen ze niet om je heen. Wel heb ik het idee dat je bij veel juryleden net wat meer moet doen, maar bij de nieuwe lichting is dat vaak al niet meer zo. Ikzelf rijd met een D pony tussen de paarden, momenteel in het M1, en ook daar kom ik nog goed mee met de betere helft van de rubrieken. Al zie je vaak dat een kampioenschap rijden weinig zin heeft want daar hebben ze liever "echte" paarden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:43

@Larissa3; ik denk dat ze dressuuur/springen bedoeld met diciplines ;)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:16

Mag je ook bij beiden rubrieken rijden als je 18 bent? Dus bij de pony's tot DEC maar ondertussen ook tussen de paarden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:50

Romytjuuh schreef:
Mag je ook bij beiden rubrieken rijden als je 18 bent? Dus bij de pony's tot DEC maar ondertussen ook tussen de paarden?

Nee, want je kan maar 1 startkaart hebben bij 1 paard/pony. En dat is dan een ponystartkaart óf een paardenstartkaart.

Rooosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 23:52

oké, dus ik mag tot december als ik 18 ben nog bij de pony's rijden en daarna moet ik over tot de paarden, met een paard of met mijn pony. dus niet tot mijn 19de verjaardag?

chrisje_83: ik denk wel dat je gelijk hebt! met een d pony zal je ook vast tussen de paarden kunnen rijden, de jury's hebben vast wel sneller een vooroordeel klaar liggen, maar dat neemt niet weg om het niet te proberen. denk ook inderdaad wel, dat het moeilijker is op de kampioenschappen, maar ach. dat geef niet, het is wel jammer, maar je doet er toch niets op. en die kans heb je meestal ook al kunnen krijgen bij de pony's..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:07

Ja idd, tot en met 31 december van het jaar waarin je 18 wordt mag je bij de pony's uitkomen.

Daarna mag je met je pony blijven uitkomen in zowel dressuur, springen als SGW. Of je kunt (daarnaast) endurance gaan rijden, daar wordt geen onderscheid gemaakt naar leeftijd en stokmaat, daar rijdt gewoon alles tegen en door elkaar. ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:25

Rooosalie schreef:
oké, dus ik mag tot december als ik 18 ben nog bij de pony's rijden en daarna moet ik over tot de paarden, met een paard of met mijn pony. dus niet tot mijn 19de verjaardag?

Dat klopt ja. Het kalenderjaar waarin men 18 wordt mag uitgereden worden bij de pony's.

Rooosalie schreef:
chrisje_83: ik denk wel dat je gelijk hebt! met een d pony zal je ook vast tussen de paarden kunnen rijden, de jury's hebben vast wel sneller een vooroordeel klaar liggen, maar dat neemt niet weg om het niet te proberen. denk ook inderdaad wel, dat het moeilijker is op de kampioenschappen, maar ach. dat geef niet, het is wel jammer, maar je doet er toch niets op. en die kans heb je meestal ook al kunnen krijgen bij de pony's..

Tja niet iedereen heeft de middelen om een paard te kunnen of willen kopen. Dus blijf je met je pony aan de gang ;) Het valt mij wel op dat er steeds meer met een pony tussen de paarden gaan starten, het wordt dus wel normaler nu.

Rooosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:38

het probleem is niet dat er geen kunnen kopen, maar ik was gewoon benieuwd hoe dat nu in elkaar zat, want ik ook een paard. alleen daar ga ik nog niet een starten, want ze is nog vrij groen, en op concour flipt ze een beetje. en omdat ik het heel erg leuk vind om met m'n pony concoursen te rijden, en ik dat nog graag erg lang wil gaan doen! vroeg ik het me zo af. (:

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:09

Ah ik snap het! Gewoon lekker met je pony door blijven rijden dus ;) Al wordt dat dan straks tussen de paarden :D