Trektocht met PAK-paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Trektocht met PAK-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 17:59

Hey,

misschien een vraag die niet vaak voorkomt! Ik zoek een plaats waar je meerdere dagen met PAK-paarden, en dus ook ALLEEN met PAK-paarden op weg kan. Ik zou dus ook tijdens zo een trektocht willen leren waar je op moet letten bij deze paarden, hoe je de spullen erop doet enzovoorts.

Ik hoop dat hier wat in de buurt is wat mogelijk is? Ik snap dat dit niet veel voor komt, ik wil dus naast het paard lopen, niet op het paard zitten.

Ik heb nog niet een tip-top conditie, maar ik ga wel hard werken om het op te bouwen. This ook net vakantie geweest he :D

Weet iemand iets, bied iemand iets aan, heeft iemand tips?

Caira

Re: Trektocht met PAK-paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:02

pb arabesk eens, die heeft het net gedaan

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:58

Ik heb haar een pb'tje gestuurd! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:12

Je zou Licorne een PB kunnen sturen. Die is vanuit Nederland naar zuid-Frankrijk gereden met een pakpaard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:15

Als je bedoeld wandelen met je bagage op een pony. Er zijn er 1 of 2 bedrijven die dat doen, maar met ezeltjes. Instructies over hoe en wat krijg je dan voor vertrek.
Wil je met eigen dieren op stap en weten hoe en wat zal je via google moeten zoeken op amerikaanse sites, er zijn ook een paar engelse boeken over dit onderwerp.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:44

ikke schreef:
Je zou Licorne een PB kunnen sturen. Die is vanuit Nederland naar zuid-Frankrijk gereden met een pakpaard.

ik heb deze al inderdaad een paar keer voorbij zien komen! Alleen hebben zij het dus zelf op paardenrug gedaan met pakpaard, waar ik dus zelf graag ook wil lopen met het paard naast me. En dit wel een paar dagen lang, hoe langer, hoe beter eigelijk!

Ik heb geen eigen paard, alleen maar verzorg ponies gehad dus dat is helaas niet mogelijk. Ik wil testen of dit misschien iets voor mij is, door het te ervaren dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:08

Als je gaat wandelen met een paard is het belangrijk om niet al te veel kilometers op een dag te maken, maximaal 15 km hoor. Je bent echt kapot en je kunt ook niet echt snel.

Je woont hier niet zo ver vandaan, dus hoe je een paard bepakt kan ik je zo laten zien. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe lang je wil en waarheen, want als je echt ver gaat moet je wel aan een echt pakzadel, maar ook dat weet ik waar het te koop is ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:47

Millanka schreef:
ikke schreef:

ik heb deze al inderdaad een paar keer voorbij zien komen! Alleen hebben zij het dus zelf op paardenrug gedaan met pakpaard, waar ik dus zelf graag ook wil lopen met het paard naast me. En dit wel een paar dagen lang, hoe langer, hoe beter eigelijk!

Ik heb geen eigen paard, alleen maar verzorg ponies gehad dus dat is helaas niet mogelijk. Ik wil testen of dit misschien iets voor mij is, door het te ervaren dus.

Zoals ik al zei, met ezeltjes zijn er genoeg mogelijkheden:
http://www.ezelstal.com/
http://www.intniet.nl/p/ezelwandelingen.html
http://www.dezomerhof.nl/Html/wandelenmetezel.htm

Met een pony een stuk minder, maar waarschijnlijk is dat omdat een ezel bij angst blijft staan. Dat is een stuk veiliger voor een onervaren toerist dan een pony die bij enge dingen gaat rennen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:49

Nou, je moet toch wel meer dan 15 kilometer moeten kunnen lopen lijkt mij. Dat heb je in 3 uur voor elkaar en dan loop je echt vrij langzaam. Het is wel een kwestie van oefenen, maar ongetraind moet je toch zonder al teveel moeite die 15km kunnen lopen. Dus als je traint, dan kun je met gemak 20-30 km per dag lopen. Mits je het goed verdeelt over de dag (qua pauzes e.d.).

Nou ben ik natuurlijk geen trek deskundige, maar ik wandel wel veel (ook met paard) en ga uiteraard ook op pad te paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:52

Het viel mij vies tegen :+, ok ik was dan ongetraind dat wel :D.

Met een paard gaat het toch langzamer, je moet toch pauzeren om ze te laten eten, soms moet je stoppen omdat er wat met het paard is, of paard durft ergens niet langs, of dit of dat, er is altijd wel wat met die knollen :+

We hebben met de garmin gemeten wat onze gemiddelde snelheid was..... 3 km/h, ok we hebben ḿ niet altijd uitgezet tijdens pauzeren etc, maar toch :oo

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:07

Lijkt mij ook leuk hoor, hiking met een paard. Afgelopen zomer ben ik met twee ezeltjes 4 dagen op pad geweest en een fantastische ervaring als je van wandelen én dieren houdt. Wij gaan volgend jaar weer :)

Het is trouwens niet zo dat alle ezeltjes blijven staan als ze schrikken, ze springen ook opzij, net zo als een paard maar ze zijn van een handzaam formaat en snel gekalmeerd.

Maar ga eerst even wandelen zonder paard om een wandelconditie op te bouwen en te leren kaartlezen en te bedenken wat voor landschap of gebied je boeiend vind om doorheen te lopen. In een heuvelachtig gebied loopt een paard (of ezel) een beklimming of afdaling in zijn eigen balans en tempo. Het is handig als je al wat wandelervaring hebt, dan loop je elkaar niet in de weg.

Edit: we hadden een etappe van 25 kilometer en dat was echt te ver want ezels lopen een stuk trager dan wij. Dan ben je 10 uur onderweg en dat is te lang. Het was die dag ook erg heet en zodra we op een stuk vals plat kwamen gingen de ezels al in hun bergversnelling... :Z

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:19

Arabesk schreef:
Het viel mij vies tegen :+, ok ik was dan ongetraind dat wel :D.

Met een paard gaat het toch langzamer, je moet toch pauzeren om ze te laten eten, soms moet je stoppen omdat er wat met het paard is, of paard durft ergens niet langs, of dit of dat, er is altijd wel wat met die knollen :+

We hebben met de garmin gemeten wat onze gemiddelde snelheid was..... 3 km/h, ok we hebben ḿ niet altijd uitgezet tijdens pauzeren etc, maar toch :oo

Maar jij bent gewoon een zeurpiet ;) :Y) ! Haha, nee natuurlijk valt het even tegen als je ongetraind bent. Daarom zeg ik ook dat je wel moet gaan trainen, maar ongetraind moet je als niet compleet ongezond persoon die 15km vrij makkelijk kunnen hebben. Dat redde ik ook, en het ik had nog niet eens last van moeheid ofzo, had zelfs geen blaren (op nieuwe schoenen!). Alleen is mijn makke dat mijn voeten nogal ruk zijn, waardoor ik constant met pijn loop, na 15 km is die pijn ook niet echt heel fijn meer :n. Maarja, na 5 km ook al niet. En je rug ga je ook voelen na zo'n dag. Gekke is dat ik aan het einde van zo'n dag alleen maar harder door ga lopen, dan ben ik er maar vanaf :D.

Stel dat je inderdaad voor ieder uur lopen, een uur pauze neemt, als je dan 20 km loopt dan ben je 8 uur verder, maar dat is dan ook wel veel beter vol te houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:26

hyppolyte schreef:
Dus als je traint, dan kun je met gemak 20-30 km per dag lopen.

Ik loop héél veel met de paarden als eerste fase van de meeste leersessies.
Daarbij veel in draf.
Ik combineer deze sessies vaak met boodschappen halen in het dorp. Draaf dan terug met ´bepakking´.
Omdat ik hier in de bergen loop en het wárm is, loop ik normaal 12-18 km. Rond de 8 km/u gemiddeld.
In de wintermaanden langere afstanden.
Pauzeren doe ik niet aan. Drink water en maak plasstops, dat is het.

25-30 kilometer per dag is echt geen probleem. Dat is een normale wandelafstand voor lange afstand wandelaars en jíj loopt zonder bagage.

Waar je wel even over moet denken en duidelijk ´afspraken´ met je paard over moet maken is waar jullie ten opzichte van elkaar lopen.
Je paard achter je is géén goed idee; je hebt er geen zicht op en het kan op je hielen stappen bij het minste of geringste.
Het makkelijkste is naast de schouder van het paard.

Neem bij het voorbereidende trainen íets om in je hand te ´dragen´ mee, want je loopt met een leidtouw in je hand.

Kies liever een lánger leidtouw. Liever 5 dan 3 meter. Mocht het paard schrikken dan kan je meer sturen naarmate het touw langer is. Een paar lussen is alleen in het begin wat onhandig, went snel.

Loop verder NOOIT aan de rijbaanzijde. Als het paard een zijstap maakt sta jij óp de rijbaan...

Oh, en bedenk dat als je rechts naast de schouder van je paard loopt, achteropkomend verkeer jouw veilige hesje vrijwel niet kan zien. Hang dat dus liever over de bagage; daar is het zichtbaar.

Veel voorpret vast!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:58

Huertecilla schreef:
hyppolyte schreef:

Omdat ik hier in de bergen loop en het wárm is, loop ik normaal 12-18 km. Rond de 8 km/u gemiddeld.

25-30 kilometer per dag is echt geen probleem. Dat is een normale wandelafstand voor lange afstand wandelaars en jíj loopt zonder bagage.

!

Wow dat vind ik een heel sportief tempo, met een moyen van 8 km/u een berg oprennen.

Etappes van 25-30 km per dag zijn voor een wandelaar niet overdreven maar het vraagt wel wat oefening en afgeharde voeten. Als je met een dier op pad bent, kost de verzorging van dat dier tijd, heel veel meer tijd dan als ik alleen met wandelaars op pad zou gaan. Je wilt toch graag voor het donker wordt je dieren goed verzorgen, eten en je tent opgezet hebben...

Ook het vertrek 's ochtends kost veel meer tijd dan als je gewoon gaat hiken. Naast het afbreken van je tent moet je je dieren verzorgen en bepakken. Ik denk dat de ideale etappe met een pakpaard of pakezel rond de 15 kilometer is om het een beetje leuk te houden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:21

Ik ben niet nieuw met wandelen, en ook zeker geen toerist wandelaar. Een half jaartje terug wandelde ik meerdere keren per week een paar uur in de duinen en kwam ik er nog redelijk fris vannaf. Dit betekend niet dat ik getraind ben natuurlijk! Maar ik heb ook geen hele slechte conditie, en ik ben bereid om hiervoor hard te trainen.

Ik wil uiteindelijk een reis maken van een paar maanden tot een jaar met pakpaard. Dit word nog heel wat voorbereiden natuurlijk omdat ik er weinig vannaf weet en ik weet niet of het wat voor mij is. Daarom wil ik ook zo graag met pony/paard (of ezel? Wat zijn de mogelijkheden?) dit eerst uittesten voor een week ofzo om te kijken of het iets is.

Verder hoef ik ook niet weken achter elkaar 30 kilometer per dag af te leggen. Ik heb ondertussen wel wat onderzoek gedaan op mensen die met pipowagen en paard rondreizen (dit is ook iets dat ik enorm graag wil doen maar het leven is nog lang, ik ben nog jong!) en vooraf kijken hoeveel je per dag reist, hoe lang je over een reis doet is moeilijk te plannen. Zoals Arabesk al zei, er is altijd wel iets met de paarden. Of dingen die je niet aan ziet komen.

De ondergrond waarop ik ga reizen weet ik nog niet. Omdat ik niet weet waarnaar of waarvan ik ga reizen. Liggend aan de mogelijkheden zit ik te denken Van NL naar Zweden of van Zweden naar NL. Zweden is de keuze omdat ik er na mijn studie heen ga verhuizen.

Maar de reis zal pas als het komt over 3 jaar plaats gaan nemen (dan is mijn studie klaar). Dit duurt nog even maar daarom zoek ik nu alvast een plaats waar ik het kan uitproberen. Is het iets, dan ga ik flink wat onderzoek doen en trainen, geld verdienen enz, zodat ik als ik klaar ben ook gewoon kan gaan! *D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:10

Winnie_Smit schreef:
Huertecilla schreef:

Etappes van 25-30 km per dag zijn voor een wandelaar niet overdreven maar het vraagt wel wat oefening en afgeharde voeten. Als je met een dier op pad bent, kost de verzorging van dat dier tijd, heel veel meer tijd dan als ik alleen met wandelaars op pad zou gaan. Je wilt toch graag voor het donker wordt je dieren goed verzorgen, eten en je tent opgezet hebben...

Verzorging is niet anders dan onder het zadel, alleen heeft het paard het makkelijker want minder last te dragen.

Stel 30 km. met slechts 5 km/u = 6 uur.
1,5 uur pauze voor warme maaltijd onderweg.
Bij elkaar 7,5 uur.
Wekker om 07.30 uur.
Kan je op je dooie gemak om 09.00 op pad.
Ben je om 16.30 uur op je bestemming.
Heb je 15 uur !!!! voor de wekker weer gaat.....

Maar goed, ieder heeft het eigen idee van vakantie. Uiteindelijk is het vakantie en de reis op zich het doel. De dagafstand daardoor irrelevant.

hc

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:38

Huertecilla schreef:
hyppolyte schreef:
Dus als je traint, dan kun je met gemak 20-30 km per dag lopen.

Ik loop héél veel met de paarden als eerste fase van de meeste leersessies.
Daarbij veel in draf.
Ik combineer deze sessies vaak met boodschappen halen in het dorp. Draaf dan terug met ´bepakking´.
In de wintermaanden langere afstanden.
Pauzeren doe ik niet aan. Drink water en maak plasstops, dat is het.

Ah, HC, de expert wat dit soort dingen betreft lijkt me :j. Dan zat ik er toch niet zo heel ver naast met mijn schatting, en dit zijn nog niet eens hele lange afstanden. Pas vanaf die 30km dan wordt het pittig. Kom jij ook aan die 8km per uur met enkel ernaast lopen, of is dat inclusief terugrijden? Als je maar een paar uur loopt dan zijn pauzes inderdaad niet heel hard nodig, maar na een uur of 3 à 4 lijkt het me toch wel tijd om te pauzeren. Voornamelijk omdat je zelf waarschijnlijk moe wordt en om het paard te laten eten en drinken. Als ik zelf langere ritten maak dan ga ik rustig 3 uur op pad zonder pauzes, maar dat is al rijdend en na die 3 uur heeft ze de rest van de dag om weer bij te eten etc. Als het warm is doe ik ze wel onderweg een paar keer koelen met water.

Citaat:
Waar je wel even over moet denken en duidelijk ´afspraken´ met je paard over moet maken is waar jullie ten opzichte van elkaar lopen.
Je paard achter je is géén goed idee; je hebt er geen zicht op en het kan op je hielen stappen bij het minste of geringste.
Het makkelijkste is naast de schouder van het paard.

Neem bij het voorbereidende trainen íets om in je hand te ´dragen´ mee, want je loopt met een leidtouw in je hand.

Kies liever een lánger leidtouw. Liever 5 dan 3 meter. Mocht het paard schrikken dan kan je meer sturen naarmate het touw langer is. Een paar lussen is alleen in het begin wat onhandig, went snel.

Hier was ik zelf nou weer niet opgekomen, ik heb mijn paard meestal achter me lopen (zijn dan ook geen hele tochten hoor). Gelukkig let ze altijd goed op, hoewel een ongelukje altijd kan gebeuren natuurlijk. Met ernaast heb je ook weer een risico dat ze bovenop je springen.
Langer touw ben ik het mee eens, is uiteindelijk een stuk praktischer, wel even wennen, maar daar wen je snel genoeg aan :j.

Citaat:
Wow dat vind ik een heel sportief tempo, met een moyen van 8 km/u een berg oprennen.

Ook het vertrek 's ochtends kost veel meer tijd dan als je gewoon gaat hiken. Naast het afbreken van je tent moet je je dieren verzorgen en bepakken. Ik denk dat de ideale etappe met een pakpaard of pakezel rond de 15 kilometer is om het een beetje leuk te houden.

Bergop is het inderdaad vrij snel, maar 7 à 8 km per uur zou je moeten kunnen redden zonder al teveel training (vlak dan...), hangt ook een beetje van je natuurlijke looptempo af. Mijn ex vriend heeft een lager tempo dan ik, hoewel hij wel meer getraind is.

Zelfs als je heel langzaam loopt dan heb je nog ruim voldoende tijd.

@ TS
Ik lees nu net het doel voor je reis, dan zou ik inderdaad voor wat minder km gaan, als je uitgaat van een tocht van ongeveer een half jaar, dan kun je het inderdaad beter houden bij een maximum van 15-20 km per dag. Voor een tocht van een week (of 2/3) kun je die 30 km wel volhouden, maar als je echt van plan bent om er een paar maanden over te doen, dan kun je het aantal km's inderdaad beter wat lager houden.
Dan moet je trouwens wel echt flink gaan trainen, het is goed dat je pas van plan bent om dat over een jaar of 3 te gaan doen, want een dergelijke conditie opbouwen (vooral qua voeten) heeft echt veel tijd nodig. Dat geldt zowel voor jou als voor je paard. Hoe zit het trouwens met het 'schoeisel' van je paard, ben je van plan om dat met ijzers of blote pootjes te gaan doen? Bovendien moet je dan ook echt gaan nadenken over hoe je dat met voeding gaat doen (dat moet natuurlijk sowieso), je hebt geen garantie van voer, en je kunt dat ook moeilijk zelf allemaal mee gaan slepen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 18:30

Ik had een tijd besloten op hoefschoenen maar dit is natuurlijk ook niet het ideale. Ijzers doe ik tenminste zeker niet. Dit kost behoorlijk wat, en het ligt nog niet eens aan de kosten (want hier wil ik zeker niet op terug houden, het welzijn van het paard staat voorop) maar het verwisselen is moeilijk, in verband met telkens maar weer een hoefsmid in de buurt vinden. Vooral in het buiteland gaat dit moeilijk worden. Daarnaast paarden op ijzers hebben zoveel minder grip op de grond, de kans op vallen op verschillende terreinen is veel groter. Ik wil van te voren tenminste een cursus natuurlijk bekappen doen, als dit genoeg is hou ik het natuurlijk daarbij, zouden de hoeven te veel slijten (wat ik wel verwacht) dan ga ik alsnog gewoon voor hoefschoenen die ik voor ik het buiteland in ga nog eens extra bestel (pas als ik bij de grens ben omdat de hoeven misschien anders gevormd zijn tegen de tijd van die reis en voor die reden pas daar i.p.v. het begin.)

Voeding ben ik mee bezig, het ligt aan het paard dat ik mee zou nemen. Ik ben nog bezig om het uit te zoeken hoe ik dit bij elkaar krijg. Natuurlijk ga ik uit van een sterk, sobere pony. In Zweden word dit al makkelijk, hier geld het allemansrecht, waarbij je voor een paar dagen op andermans land mag staan, mits je geen schade toebrengt aan het land en niet in het zicht gaat staan van de landhouder. Waar je in Nederland goed moet zoeken naar een stukje grasveld mag je in Zweden er een paar dagen blijven en je pony naar hartelust laten grazen. Nadeel is dat alles ver van elkaar af ligt en je ver moet reizen voor een huis, dorpje, ect. Alleen gras is s'winters natuurlijk geen optie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:29

Met wandelen heb je aan een kleine pony genoeg (mits je een simpele uitrusting gebruikt) Hou er wel rekening mee dat een sobere pony weinig extra nodig heeft en dat je snel te veel en dus te dik voert. Sommige smeden hebben sterk de indruk dat kleine pony's hardere hoefjes hebben, omdat het aantal hoefgroeipunten voor alle paarden hetzelfde zijn, minder oppervlak per stuk maakt dan sterker en slijt dus minder hard.
Midden in de winter is zeker verder noordelijk niet echt de prettigste tijd om te trekken. Liever wil je voor of najaar (voor of na de steekbeesten) In beide gevallen zit er dan voor een sobere pony snel genoeg in het gras, zeker met een 10 min. graaspauze elk uur en een 30/45 min. eet/rustpauze rond lunchtijd. Kan je garanderen dat je ook voor jezelf elke 5/6 dagen een rustdag wil inlassen (soms 2) om kleding te wassen, boodschapjes doen, tuig repareren, etc.
Raadzaam is het dan wel om een goed supplement bij te voeren voor vitamines/mineralen. (vitaplus van farnam is dan een goede optie, pony 28gr. per dag en heel compleet)

Lees deze site eens door, is weliswaar op ruiters gericht, maar is ook lange tochten en zijn de problemen vrijwel hetzelfde.
http://www.thelongridersguild.com/

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:58

hyppolyte schreef:
Kom jij ook aan die 8km per uur met enkel ernaast lopen, of is dat inclusief terugrijden? Als je maar een paar uur loopt dan zijn pauzes inderdaad niet heel hard nodig, maar na een uur of 3 à 4 lijkt het me toch wel tijd om te pauzeren.

Ik heb het over te voet.
Te paard ga ik véél sneller ;)

Op zich is de dagafstand voor een paard niet zó veel langer omdat je de stuwkracht op de rug (zie mijn site) moet beperken. Je bent alleen veel sneller. Dat vermindert de stuwkracht.
Die stuwkracht is ook dé kritische factor bij lopen met pakpaard als de last enigzins serieus is. Doordat de gemiddelde selheid laag is, ligt die last lááááng op de rug.
Pauzeren is daardoor eerder nadelig dan voordelig als je niet geheel afzadeld.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:34

Ik vind de adviezen die ik hier krijg echt super! Blij dat mensen ook niet negatief reageren, zoals ik wel vaak zie. Dat is tien keer meer hulpvol dan mensen die zeggen "doe het niet, je kan het niet, het is zielig" enz... Ik heb er ook echt veel aan, ik leer er enorm van waar ik rekening mee moet houden en wat ik het beste kan doen ect.

rustdagen is ook zeker iets dat ik goed ga gebruiken, ik heb geen haast, hoef niet snel ergens te zijn.

Ik weet nog niet precies de bestemming, het ligt er ook aan of ik alleen ga of met iemand anders die het misschien ook leuk vind, dat is nu nog niet te zien. Zou er iemand mee gaan dan worden alle beslissingen natuurlijk eerst overlegt voordat er zoiets als een echte bestemming word gekozen. Maar ik wil wel die richting op gaan.

Ik heb ook veel aan de sites die mensen geven! Staat veel nuttige informatie in.

ik dacht aan het paardenras Criollo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:49

Hoewel Criollo's super paarden zijn (heb er zelf 1) Is het niet verstandig om je vast te leggen op 1 ras. Zelfde advies als voor een rij of menpony gaat hier ook op. Maak een lijstje eigenschappen die je wel wil en dingen die je absoluut niet wil in het dier waar je naar zoekt.
Omdat je dit dier als pakpaard wil gebruiken mag die niet te groot zijn ivm het vastmaken van de bepakking. Anders moet je boven je macht gaan werken en dat is op de lange termijn funest. Afhankelijk van hoe lang je zelf bent is er ook een minimum stokmaat, anders moet je je heel vaak 3dubbelvouwen om voetjes te doen, aan te singelen, etc.
Stap eens bij een lokale manege binnen en leg daar voor wat je van plan bent. Als die vriendelijk zijn vraag dan of je een paar rondjes door de bak mag wandelen met verschillende maten pony's, en op en afzadelen, voetjes uitkrabben, neem iets mee dat niet zo zwaar is, maar wel redelijk groot (richting formaat paktas) en leg die over de ruggen/zadels. Dan kan je duidelijkheid krijgen over welke stokmaat voor jouw het meest handzaam is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:03

Millanka schreef:
Ik had een tijd besloten op hoefschoenen maar dit is natuurlijk ook niet het ideale. Ijzers doe ik tenminste zeker niet.

Ik begrijp dat je paarden nog moet aanschaffen of gaat huren.
Dan zijn veel keuzes al gemaakt.

Je kan niet veel paarden huren voor een trip zonder begeleiding. Je kan nog minder paarden huuren voor een pak-trip...

hc

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:14

;) ik ga de paarden er voor aanschaffen, huren is natuurlijk onmogelijk voor een paar maanden (zeker als pakpaard) Als ik de aanschaf en er zitten hoefijzers onder haal ik ze er onder vandaan. Ik schaf de dieren ook niet een dag ervoor aan, minstens een jaar tot hooguit een half jaar van te voren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:50

Millanka schreef:
;) ik ga de paarden er voor aanschaffen, huren is natuurlijk onmogelijk voor een paar maanden (zeker als pakpaard) Als ik de aanschaf en er zitten hoefijzers onder haal ik ze er onder vandaan. Ik schaf de dieren ook niet een dag ervoor aan, minstens een jaar tot hooguit een half jaar van te voren.

Als er hoefijzers onder gezonde hoeven zitten reken dan een jaar voor je er onbeslagen dag in dag uit over wat je tegen komt mee op pad kunt. Ook met hoefschoenen.
Verkijk je verder niet op onbeslagen trekken. Beslag is een onderhoudspost doch het paard wel inzetbaar over alle terrein.
Onbeslagen vraagt veel aandacht en alle ondergrond zwaarder dan de dagelijkse leefomstandigheden is potentieel problematisch.
Zelfs bij mij hier, met ecotope camprocrossers 24/7 ravottend op de ondergrond waarop ze ook ingezet worden, zijn de hoeven dé kritische factor.

Een NL-paard heeft het gevolgen voor de bestemming.
Tenzij je van huis vertrekt zal je ze moeten vervoeren naar het vertrekpunt en dat is geen vanzelfsprekendheid noch detail.
Het legt ook beperkingen op met betrekking tot het klimaat. Het is onverstandig om met NL-paard onder de zuidelijke zon te gaan lopen.
Idem met betrekking tot het landschap.

hc