Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dana01 schreef:wij hadden er ook zo 1 hier, wat wij hebben gedaan, is gewoon op een dag de trailer opengezet, paard aan halster en touw meegenomen naar de trailer, en elke pas voorwaarts belonen met een pas achteruit.....
uiteindelijk was deze het zo zat, dat ze in 1 keer de trailer in schoot en keurig bleef staan....
het word pas leuk als het niet mag he
rhijnauwen schreef:Heb je manier zoals bv Annemarie vd Toorn http://www.montyroberts.nl werkt al geprobeerd? Wij werken ook volgens deze methode en alle paarden lopen uiteindelijk allemaal zelf de trailer in. MIsschien kun je iemand bij jou in de buurt vinden die volgens deze methode werkt en jou erbij wil helpen. Succes! (uitspraak van Monty Roberts: Violence is never the answer!)
_Sigrid_ schreef:Mijn ervaring is dat je kan oefenen tot je een ons weegt. Maar soms net even de fijne kneepjes mist om een paard op de trailer te zetten. Petra Vlasblom is hier gewoon supergoed in. Ze heeft twee mensen bij mij op stal enorm goed geholpen en hun paarden laden nu altijd perfect.
Je kan het inderdaad niet echt uitleggen via een boekje, maar het is een kwestie van timing, lichte druk en direct druk laten wegvallen als het paard in de goede richting beweegt. Dit luistert gewoon heel nauw en daar hebben veel mensen een beetje coaching bij nodig. Als ik jou was zou het ik meteen goed aanpakken, dan heb je daar de komende jaren alleen maar plezier van.
Dana01 schreef:geduld is het allerbelangrijkste, deze gaat er echt niet in als ze onder druk staat, nu met een paar keer nee, je mag er niet in (wel opsluiten rondom) gaat ze er graag in
je moet er zelf in geloven, als je 1 keer twijfelt, gaan ze er echt niet meer in
siskeh schreef:@TS: zijkanten afzetten helpt zeker, met twee longeerlijnen kan je het afzetten, maar je moet niet met een longeerlijn achter je paard gaan!
trouwens wat ook kan helpen, je hebt dan een schuur met van die schuifdeuren nodig(al is schuif misschien niet nodig)
als je, je paard in de schuur zet, en de trailer tussen de schuifdeuren.
deurtje van de trailer open zodat ze het licht kan zien.
en dan zou ze mogelijk eerder op het licht aflopen