Bij B-proeven, paard aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roozie1997

Bij B-proeven, paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:52

Heey Bokkers,

Ik heb een bijrijdpaard en wil er wedstrijden mee gaan doen.
Loopt alleen erg met zijn hoofd omhoog. Mag dat bij de B?

xxx Rosanne

Juangi

Re: Bij B-proeven, paard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:54

Ja, bij B is nageeflijk nog niet aan de orde. Als je het paard maar niet in de wegzit, aangezien zijn hoofd omhoog zit.

Er zijn jury's die wel verwachten dat je nageeflijk rijd in de B, maar het moet pas in de L!

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:55

natuurlijk is het beter om em aan de teugel t hebben maar voor een winstpunt heb je meer kans op als je em aan de teugel hebt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:09

Als je eens een onderlinge wedstrijd mee wil rijden, kan dat best, maar met een paard dat het hoofd heel hoog draagt, en echt tegen de hand in loopt, niet over de rug, heeft het weinig zin om officiele wedstrijden te gaan rijden. Tenzij je heel goed tegen teleurstellingen kunt.

Ook in de B moet een paard ontspannen over de rug in aanleuning door de baan gaan.
Sterrenkijken wordt niet gewaardeerd door het jurycorps.
Nageeflijkheid is wel degelijk een punt van belang, ook al in de B, als zijn er velen die denken dat dat niet zo hoeft te zijn.

Als ik jou was, zou ik eens gaan kijken op lokale wedstrijden en kijken hoe de B paarden er bij lopen en eens kijken wie er met welke punten naar huis gaat. En dan kijken naar jezelf (misschien kan iemand jullie filmen) om te kijken, of jullie daar ook een beetje staan.
Als je paard echt met het hoofd omhoog loopt, kun je beter goed gaan oefenen met voldoende goede instructie en het wedstrijdrijden nog een poosje uitstellen.

Succes!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:11

In de B wordt nageeflijkheid wel degelijk verwacht, met een hoofd in de lucht ga je geen winstpunten halen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:13

Juangi schreef:
Ja, bij B is nageeflijk nog niet aan de orde. Als je het paard maar niet in de wegzit, aangezien zijn hoofd omhoog zit.

Er zijn jury's die wel verwachten dat je nageeflijk rijd in de B, maar het moet pas in de L!

Bij een onderlinge wedstrijd klopt het wat je aangeeft.
Maar bij de KNHS moet een paard ook nageeflijk lopen in de klasse B.
Nageeflijk betekend niet veel anders dan simpel uitgelegd dat het paard jou hulpen accepteert en daarop reageert.
Een paard dat de hulpen accepteert zal niet met zijn hoofd omhoog lopen.

waarom ook al in de B?
De basis van de basis is een paard dat wil luisteren naar jou hulpen en uiteraard een ruiter die ze ook kan geven.
Pas als dat goed gaat kun je verder in de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:16

Juangi schreef:

Waar haal je deze wijsheid vandaan? :?

Ook in de B moet een paard redelijk nageeflijk lopen, maar mag het best nog wel eens ervoor of erachter kruipen. Als er maar op een vriendelijke manier van achter naar voren wordt gereden. Een paard dat echt mijn hoofd omhoog loopt zal geen punten halen, dit ga je namelijk in alles terugzien, domweg omdat zo'n paard totaal niet over zijn rug loopt. Waarschijnlijk is stelling en buiging dan ook ver te zoeken en nee, dan kom je ook in de B niet ver.. :n

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:18

Aangezien ik dit én vaak op wedstrijden zie, een vriendin in de B reed, ook niet nageeflijk, het hier ookop bokt woord uitgelegd en van de instructrice hoor die Zz heeft gelopen...

Maar TS bedoelde vooral aan de teugel, daar heb ik op gereageerd. Maar zie dat ik het verwar met iets anders...

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:20

Het is heel gek, want het hoeft apsoluut niet!, het paard moet met zn hoofd wel netjes omlaag logen maar niet nagefelijk. Maar de jury waddeert het wel, en onderscheid jou wel van de B ruiter die het wel doet. En zal jou daar wel op beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:22

Mandau schreef:
Het is heel gek, want het hoeft apsoluut niet!, het paard moet met zn hoofd wel netjes omlaag logen maar niet nagefelijk. Maar de jury waddeert het wel, en onderscheid jou wel van de B ruiter die het wel doet. En zal jou daar wel op beoordelen.

Het is heel gek, maar dan zal ik het zeker ieder weekend dat ik zit te jureren wel verkeerd doen.. :+ Een paard wat niet nageeflijk loopt moet wel een super nette en 100% foutloze proef rijden wil die nog met een kleine winstpunt naar huis gaan..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:23

Relaxed, dan doen wij het beiden net zo gek, denk ik...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:25

Relaxed schreef:
Mandau schreef:

Het is heel gek, maar dan zal ik het zeker ieder weekend dat ik zit te jureren wel verkeerd doen.. :+ Een paard wat niet nageeflijk loopt moet wel een super nette en 100% foutloze proef rijden wil die nog met een kleine winstpunt naar huis gaan..

Inderdaad.

Een paard moet nageeflijk zijn.
Een voorwaarde voor elke klasse.
De jip en janneke uitleg wat dat betekend heb ik hierboven trachten uit te leggen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:47

Roozie1997 schreef:
Heey Bokkers,

Ik heb een bijrijdpaard en wil er wedstrijden mee gaan doen.
Loopt alleen erg met zijn hoofd omhoog. Mag dat bij de B?

xxx Rosanne

Ja, dat mag (om je vraag maar heel kort te beantwoorden).

Ik vermoed echter dat jij wil weten of het erg afgestraft zal worden. Daarop is het antwoord ook ja ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:48

Juangi schreef:

Waar staat dat ergens in het reglement?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:13

Er is ook een groot verschil tussen paarden en ponies ;) Ik neem aan dat jij bij de paarden wilt gaan starten? Bij de ponies kun je er nog mee weg komen dat je pony niet volledig rond loopt...

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:36

je hebt wel eerder kans op een wistpunt als je paard aan de teugel rijd. dat ziet netter uit dan met de neus in de lucht.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:29

Scum schreef:
Juangi schreef:

Waar staat dat ergens in het reglement?

in het boekje van de proeven staat ook dat nagefelijk heid heel belangrijk is dus ik ben het er niet mee eens dat het nog niet aan de oorde is .......... het staat er toch duidelijk

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:33

Dat zegt ze niet ;) Ze zegt dat het MOET in het L1.
En dat staat natuurlijk nergens in het reglement, dat ik als jurylid in huis heb liggen ;)

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:58

Relaxed schreef:
Mandau schreef:

Hoe bedoel je dat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:47

Mandau schreef:
Relaxed schreef:

Jij zegt dat een paard absoluut niet nageeflijk hoeft te lopen.. En ik zeg dat een paard wat niet nageeflijk loopt erg moeilijk een winstpunt zal lopen. Domweg omdat wij als juryleden toch echt wel graag een paard nageeflijk zien lopen, óók in de B..

Mandau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:53

Relaxed schreef:

Mandau schreef:

Jij zegt dat een paard absoluut niet nageeflijk hoeft te lopen.. En ik zeg dat een paard wat niet nageeflijk loopt erg moeilijk een winstpunt zal lopen. Domweg omdat wij als juryleden toch echt wel graag een paard nageeflijk zien lopen, óók in de B..[/quote]

Ik heb het wel wat overdreven ja, maar ik wil over een paar jaar ook jury cursus gaan doen, dus moet nu al goed opletten ;) :D

deniesje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:57

ik zou hem ook aan de teugel rijden maar het is idd niet verplicht in de b maar je zit zo in de L1 als je veel winstpunten rijd in de B dus zou toch eerst oefenen voor je wedstrijden gaat rijden in de B

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:03

Je mag best starten, maar ga er dan wel vanuit dat je ergens onderaan eindigt...

Nageeflijkheid is van groot belang in de dressuur, dus ook in de B.
Nu hoeven ze in de B nog niet in de perfecte houding te lopen, ze mogen wat hoger, lager ,ronder of neus eruit lopen. Maar nageeflijkheid dient er te zijn..

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:53

Het hoeft in principe niet. Nageeflijkheid is wel een pre.

Je hoeft het niet te doen, maar al je concurrenten doen het waarschijnlijk wel. Dus je hebt geen schijn van kans als het om de prijzen en/of punten gaat.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:59

hoeft niet aan de teugel, een vriendin van mij reed met haar vorige pony ook in de L maar die reed ze ook niet aan de teugel ;)
nageeflijkheid word volgens mij wel beoordeeld