Paard kopen: moeilijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Paard kopen: moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:05

Ik ben nu 3 maanden op zoek naar een ander paard omdat mijn 8 jarige ruin is afgekeurd om verschillende redenen.

ben dus nu op zoek naar een ander paard, heb er al een stuk om 10-15 bekeken waarvan ik er 3 echt leuk vond. het lijkt wel bijna onmogelijk om een paard zonder gebreken te vinden.
gezien de ellende die ik heb gehad met mijn huidige paard zoek in nu een paard dat bij aankoop in ieder geval rontgenologisch goed is zonder bemerkingen.
Dat valt dus nog niet mee. Verkopers geven aan dat paarden rontgenologisch goedgekeurd zijn en dan krijg ik het rapport te lezen en dan heeft ie bijvoorbeeld ocd, verbening van het hoefkraakbeen en noem maar op!

hoe lang hebben jullie gezocht voordat jullie een nieuw, goed paard vonden?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:08

ik vond het kopen van mijn nieuwe paard ook ontzettend lastig. Nadat de beslissing gemaakt was om er een te kopen zijn we zo'n 4 maanden bezig geweest, ook omdat er uiteindelijk moeilijkheden waren met het paard die we besloten mee te willen nemen. Was kreupel toen ie gekeurd werd etc. (wat achteraf niks blijkt te zijn ;) ) maar je weet het maar nooit.
Erg lastig, maarja wat kun je eraan doen, doe het goed of doe het niet ;)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:10

ik heb afgelopen april mijn fjord moeten verkopen omdat de klik er niet was.

ik heb daarna 1 tinker gezien op een handelstal , meerdere op een fokkerij , toen weer 1 particulier ,en daarna was het raak bij een particulier.

ik heb er een aantal gezien en een maand gezocht !

het is inderdaad moeilijk om een goed paard te vinden.

veel succes met je zoektocht.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:33

ik ben nu ook al 2 a 3 maanden opzoek naar een eigen paardje.
zelf hou ik er niet van om bij handelaren ofzo te kijken ( heb wel een keer ergens 3 paarden bekeken, viel erg tegen :7 )
en nu heb ik een manege paardje op het oog, een arabiertje *D
zelf is ze nog niet lang een manege paard en onwijs lief.
en wat ook handig is dat ik bijna altijd op der rijd en ken der dus ook al redelijk :o
nu nog kijken hoe ze alleen in een bak is en goedkeuren }:0
succes met het zoeken nog! ;)

Adin

Re: Paard kopen: moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:42

Ik hou ook niet erg van handelaren, maar begin bijna wanhopig te worden!
Vaak worden (stal) gebreken ook niet vermeld in de advertentie of zelfs bij rechtstreeks contact met de verkoper. Komt er dan op neer dat ik eigenlijk weer voor niets ergens heen rijdt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:22

Het is inderdaad ontzettend moeilijk om een leuk paard te vinden. Ik zocht destijds een groot paard en had in de add. er ook bij gezet dat dat minimaal 1.70 moest zijn, leeftijdscategorie erbij, benodigde ervaring en gezond.
Je wil niet weten wat ik allemaal voor reacties gehad heb :+

De meeste paarden waren niet gezond, liepen onregelmatig, vielen compleet buiten de prijsklasse, te klein, hartstikke groen, noem maar op.
Zelfs als je van tevoren telefonisch contact hebt en alles door de telefoon bespreekt blijkt het nog allemaal anders te zijn als je in het echt gaat kijken.
Uiteindelijk heb ik na een half jaar zoeken toch mijn paard gevonden.

Het enige dat je eraan kunt doen is proberen voordat je gaat kijken zoveel mogelijk informatie te bemachtigen (telefoon, mail, foto's). Succes met de zoektocht naar je paard.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:25

ik heb inderdaad precies dezelfde ervaringen als die jij opnoemt.
het is echt vreselijk wat je allemaal tegenkomt.
Hmm wel een half jaar gezocht dus.......nou dan heb ik nog even te gaan!
bedankt voor je reactie.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:27

Een paard kan natuurlijk ook met een bemerking goed zijn voor de sport.
Dat is dan een bemerking waar de dierenarts niet verwacht dat het ooit een belemmering gaat zijn.
Dergelijk paard zou ik niet laten staan.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:29

een maand gezocht, 15 paarden getest (allemaal van particulieren, soms 5 op een weekend ;-))
En uiteindelijk de 16e is het geworden :-p

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:31

Ik heb ook veel ellende gehad bij het zoeken naar een paard. Uiteindelijk had ik na een ruim jaar dan eindelijk een leuk paard! En ja, ook bij mij mankeerde er aan ieder leuk paard wel wat... Dat is echt niet leuk meer! Nu heb ik een paard wat een heel licht zoefje heeft bij het hart. Hier heb ik dan uiteindelijk maar genoegen mee genomen. Ze heeft er geen last van.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:31

Wij hebben een half jaar gezocht en zijn vaak naar het paard toegeweest die we uiteindelijk gekocht te hebben.. De klik was er maar we wilden geen overhaaste beslissingen maken.. Ook meerdere keren gereden op het paard en laten keuren.
Hij kwam goed uit de keuring, maar toen hij eenmaal op zijn nieuwe stal stond, begon hij gelijk met luchtzuigen..

Uiteindelijk kan er altijd wat met het paard zijn, we hebben hem gewoon gehouden, want we werden met de dag nog verliefder op hem! En hij heeft er geen last van..;)

Succes met zoeken :)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:35

Ik heb het paard van mijn instructrice overgekocht. Dat was de 1e die ik bekeken heb. (maar kende beestje al een paar jaar). Toen hing het inderdaad ook van de keuring af want ook ik wilde, na ellende in het verleden, een paard zonder bemerkingen.

Ik heb wel contact gehad met een aantal mensen die op het oog leuke beestjes te koop hadden. Het helpt als je van te voren duidelijk aangeeft dat je op zoek bent naar een paard zonder bemerkingen en dat als ter plekke blijkt dat er wel bemerkingen zijn (op basis van een bestaand keuringsrapport) je het paard zeker niet wil. Dat scheelt jou maar ook de verkoper tijd. (voor dat argument zijn verkopers vaak wel te porren om maar meteen te zeggen dat er iets mankeert)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:38

Aangezien mijn 8 jarige ruin is afgekeurd en een waslijst aan gebreken heeft (gehad) zoek ik echt een paard zonder bemerkingen bij aankoop. Mijn paard had ocd in zijn sprongewrichten, kissing spines (waar hij veel last van heeft) en artrose in zijn halswervels. Ondanks dat een dierenarts zegt dat een paard hoogstwaarschijnlijk geen last gaat krijgen van de bemerkingen is het risico mij gewoon te groot.
Straks kan ik beter een rusthuis voor paarden gaan beginnen dan dat ik lekker kan rijden.
Na aankoop kan er natuurlijk ook nog vanalles misgaan maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ik het paard goed heb gekocht.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:39

Heb er ook een half jaar over gedaan :j

Mijn merrie is min of meer afgekeurd vanwege hoefkatrol en slijtage problemen. Die dient nu als recreatiepaard en grasmaaier.

Ik ging dus ook op zoek en heb ook zo'n 15 paarden gereden en getest, zowel bij handelsstal en particulier. Mijn huidige paard kwam ik als 3e al tegen, maar vond hem toen te duur en wilde weten wat ik voor dat geld nog meer kon kopen, dus verder gegaan met zoeken, maar ik kreeg hem maar niet uit mijn hoofd :) De klik was er meteen en hij voldeed echt aan al mijn eisen en dat waren er een hoop :Y) Heb er ook een topic over gehad: zoektocht naar paard: zijn mijn eisen te hoog? Nu ben ik helemaal gelukkig met met paardje. Jouw droompaard komt ook, geduld hebben en blijven zoeken en kijken. Laat hem wel volledig keuren door je eigen dierenarts en als het paard al gekeurd is, doen dan de cd van de foto's even laten bekijken door je eigen dierenarts, just in case... Veel succes en geef de moed niet op!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:43

de paarden waar ik tot nu toe een klik mee heb gehad hadden helaas toch allemaal "verborgen" gebreken die vooraf niet waren meegedeeld.
probeer zo duidelijk mogelijk te zijn tegen de verkoper maar toch is er vaak weer een addertje onder het gras.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:44

Adin schreef:
Aangezien mijn 8 jarige ruin is afgekeurd en een waslijst aan gebreken heeft (gehad) zoek ik echt een paard zonder bemerkingen bij aankoop. Mijn paard had ocd in zijn sprongewrichten, kissing spines (waar hij veel last van heeft) en artrose in zijn halswervels. Ondanks dat een dierenarts zegt dat een paard hoogstwaarschijnlijk geen last gaat krijgen van de bemerkingen is het risico mij gewoon te groot.
Straks kan ik beter een rusthuis voor paarden gaan beginnen dan dat ik lekker kan rijden.
Na aankoop kan er natuurlijk ook nog vanalles misgaan maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ik het paard goed heb gekocht.

Al die aandoeningen zal een paard ook niet op goedgekeurd worden.
Daar hoef je dan ook niet zo bang voor te zijn. :)
Maar bijvoorbeeld een kleine OC is ook een bemerking.
Daar ben ik toch echt niet bang voor.
100% goede zijn er niet veel.

KS en artrose in de halswervels is vaak een teken van in het front gereden paarden zonder ontspanning.
Dat zijn vaak al geen fijne paarden om om te scholen, dus zou ik dan persoonlijk sowiso al laten staan.
Zonder dat er ooit een foto is gemaakt.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:48

mijn paard heb ik destijds alleen klinisch laten keuren dus dat kwam ook niet aan het licht.
Ik snap dat een oc(d)'tje niet altijd kwaad hoeft te kunnen, maar die van mij heb ik wel laten opereren, kostte toch weer ruim 1000 euro.
Voel er weinig voor om dat weer mee te maken, nog los van de lange revalidatie periode.

Als die dingen hebben er voor gezorgd dat ik zeer huiverig ben voor een paard met bemerkingen.

had een zeer leuke ruin op het oog, rontgenologisch keuring was prima, voor de zekerheid de rug laten fotograferen, en ja hoor, kissing spines met sclerosering, dus irritatie. Paard had er geen last van maar het was wel een verhoogd risico. Helaas dus maar weer teruggebracht naar de eigenaar.
Zo gaat het steeds.....

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:51

Ik ben onderhand ook al een flinke tijd op zoek naar een paard.
Heb al al veel paarden gezien. Uiteindelijk eindelijk een geschikte gevonden, mocht ik hem niet laten keuren...rare zaak, dus maar weer verder zoeken. Wordt ook wat wanhopig. Vooral omdat veel mensen gewoon niet helemaal eerlijk zijn over hun paard.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:55

ik ben opzoek na een draver,
ik wil hem voor de koest zetten,
dus zoek ik eigenlijk eentje die niet meekomt in de ren,
maar de meeste hebben gewoon prijzen in hewt hoofd niet normaal.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:55

Ik kwam toevallig een paardje tegen op marktplaats. Zonder dat ik echt opzoek was. En dat is dus nu mijn eigen :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:00

Een paard kopen is net als een lotje bij de Loterij...ik kan er ook al een boekje over schrijven.
Geld is de grootste factor die meespeelt in de verkoop met veel bedrog als gevolg.
Als gevolg koop nooit of te nimmer nog een paard dat al onder het zadel is.
Niet dat dit een garantie is op een perfect paard maar het percentage op slagen zal wel hoger liggen naar mijn mening.
Veel succes, ik hoop dat je je droompaardje snel vindt. ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:08

Ik was toen ik mijn eerste paard kocht ook stad en land afgereden om het juiste paard te vinden. Wilde nl een iets ouder en goed doorgereden paard. Helaas ook veel paarden die ik leuk vond kwamen niet door de keuring heen. Daarom uiteindelijk besloten een jong paard te kopen. Die kwam glansrijk door de keuring heen.
Succes.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:09

Een vriendin van mij is ook al máánden op zoek. Niet te vinden! Eindelijk eentje gevonden en die werd klinisch afgekeurd. Zij zoekt wel iets anders dan jij (recreatiepaard die gewoonweg bomproof moet zijn) maar ze zijn er gewoon bijna niet. Haar budget heeft ze al verhoogd en is echt niet slecht te noemen…

Mag ik jou 1 tip geven na alle ellende die je al hebt meegemaakt? Maar ook van mijn eigen ervaringen?
Laat bij je nieuwe paard, als die röntgenologisch en klinisch goed bevonden wordt…ook de rug op de foto zetten.

Tegenwoordig hoor ik het zoveel….allemaal kissing spines, beschadigde ruggen etc. Eén grote ellende wat ik er over hoor.

Als mijn huidige paard met pensioen gaat en áls ik ooit na hem nog een ander sportpaard koop, dan gaat wat mij betreft echt alles op de foto, benen + rug (inclusief hals). Geen garantie, ik weet het, maar ellende als kissing spines etc….mij niet gezien! Een klapper kunnen ze altijd na aankoop nog maken maar je weet wel genoeg bij eventuele aankoop.

Edit: ik lees dat je dat met een ander paard al gedaan hebt. Goed van je!!!
Ik laat mijn stukje staan, als advies voor anderen die dit lezen...

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:13

Ik heb er ook een paar maanden over gedaan om een leuk en gezond paard te vinden. Ben het hele land doorgereden om paarden te kijken... Toen ik het eigenlijk even helemaal gehad had stond mijn droompaardje gewoon in mijn woonplaats.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:35

Heb die van mij via marktplaats gevonden,stond toevallig ook nog in de buurt.
Het was het eerste paard wat ik ging kijken en heb haar meteen gekocht.
Heb er niet eens opgezeten(was net bevallen)heb haar voor laten rijden door de verkoper en een vriendin van mij.
Zag haar en dacht,mooie kleur,mooi type,mooie maat,goede galop,goede sprong,braaf,prok-gekeurd en dan ook nog een mooie prijs.
Het enige wat er aan mankeert is dat ze soms een beetje ontdeugend is maar hier kan ik goed mee overweg.
Ik vind dat paarden röntgenologisch goed in orde moeten zijn.Wat rijden betreft moet je er zelf aan werken.Als een paard lichamelijk goed in elkaar zit hoeft dit geen probleem te zijn.
Ze is inmiddels Elite en M springen met vele wp.
Tot nu toe heb ik heel veel plezier met dit paard.