afmelden vanwege de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

afmelden vanwege de jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:35

Zoals de titel al zegt, melden jullie je wel eens af vanwege een jury (of vragen om in een andere ring te starten) en waarom?

corientjuhh

Re: afmelden vanwege de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:37

Nee, tuurlijk niet
De jury doet ook d'r best om zo goed mogelijk en eerlijk te jureren ;)

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:38

Ik heb het zelf nog nooit gedaan. Maar ik ben nu inmiddels wel een aantal juryleden tegen gekomen waarvan ik gezegd heb dat ik nooit meer bij ze zou rijden.
Als ik dan bij hun op de lijst zou staan zou ik me zeker afmelden. Ik ga niet een wedstrijd rijden als ik 100% zeker weet dat die jury mijn paard niet naar waarde weet te schatten.
Deze beslissingen heb ik genomen op bijvoorbeeld jurycommentaar met een video-opname van de proef. Waarbij gewoon blijkt dat de jury niet heeft opgelet. Of zulk bijzonder commentaar, dat het gewoon beledigend was.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:39

ik zie het ook vaak gebeuren. je wordt niet voor niets lager gejureerd je zou dan toch juist aannemen dat men juist daar fanatieker van wordt en JUIST weer bij de gene wil starten om te laten zien dat je er wat mee doet?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:40

Misschien zijn de jury's die laag jureren juist het eerlijkst en rechtvaardigst

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:41

dat denk ik wel....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:41

soofenflo schreef:
.
Deze beslissingen heb ik genomen op bijvoorbeeld jurycommentaar met een video-opname van de proef. Waarbij gewoon blijkt dat de jury niet heeft opgelet. Of zulk bijzonder commentaar, dat het gewoon beledigend was.

Ben je achteraf ook bij de jury gaan vragen waarom je punten zo laag waren, vragen hoe hij/zij het commetaar bedoeld heeft en of hij het extra kon toelichten?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:42

er zijn juryleden die bekend staan om het feit dat ze niet van een bepaald type paard houden of van de kleur dus ik kan begrijpen dat je bij zo n jury na een eerdere slechte jurering niet meer wilt starten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:44

Ik ben zelf jurylid maar als ik bepaalde juryleden op de lijst zie staan, is de neiging om af te melden wel wat groter moet ik zeggen. ;)

Heb het overigens nog nooit gedaan maar er zitten juryleden tussen, waarvan ik denk: vind je het eigenlijk wel leuk om te jureren of reageer je je eigen frustratie af op de ruiters?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:44

Nimmy schreef:
soofenflo schreef:
.

Ben je achteraf ook bij de jury gaan vragen waarom je punten zo laag waren, vragen hoe hij/zij het commetaar bedoeld heeft en of hij het extra kon toelichten?

Daar was helaas de mogelijkheid niet toe. Heb daar zeker naar geïnformeerd.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:45

Ik heb het nooit gedaan, maar er is sowieso één jury bij wie ik niet start :n
Er zijn wel jury's waar ik niet al te enthousiast over ben, waar ik echt álles moet geven voor nét een wp, maar dan heb ik het ook wel verdiend vind ik :j

Maargoed, bij één vent start ik sowieso niet, zonde van mijn tijd.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:45

tamaramt schreef:
er zijn juryleden die bekend staan om het feit dat ze niet van een bepaald type paard houden of van de kleur dus ik kan begrijpen dat je bij zo n jury na een eerdere slechte jurering niet meer wilt starten

Maar is dat niet 9 van de 10 keer (er zal vast een enkele uitzondering zijn) een excuus voor de slechte punten? Als je goed rijdt kunnen ze niet om je heen...

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:46

Aranel schreef:
Er zijn wel jury's waar ik niet al te enthousiast over ben, waar ik echt álles moet geven voor nét een wp, maar dan heb ik het ook wel verdiend vind ik :j

alles geven? dat zou je toch altijd moeten doen?

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:54

Ik heb t 2x gedaan, 1ste x was de reden dat de opa voor wie ik een pony reed de jury was. Hij had ook al gevraagd om van ring te wisselen. Dit om misverstanden te voorkomen. Hij heeft t een x meegemaakt dat de winnaar dezelfde acgternaam had en er werd gelijk gezegd dat dat zn kleindochter was en haar voorgetrokken had. Maar dat was dus niet zo.
De 2de x was dat ik het paard van die opa had gekocht. T was wel niet meer zijn paard, maar toch. Mensen gaan nu eenmaal zeuren als ze maar denken dat je voorgetrokken bent.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:55

vooropgesteld dat een jury een paar uur van zijn of haar tijd opoffert voor een appel en een ei
en soms veel gechagrijn, dat de meeste ruiters helaas gespeend zijn van de nodige zelfreflectie (tot
op het hoogste niveau), vind ik goed en blanco jureren bijna een ondoenlijke zaak.

Het is allemaal mensenwerk, maar ik heb toch ook al behoorlijk vaak gemerkt dat de meeste jury's een
bepaalde voorkeur hebben voor bepaalde paarden. Bijvoorbeeld hier in de regio een jury die Z reed met
haar Fjord twintig jaar geleden en die dus die paarden altijd extra punten geeft. Net zo goed als je
jury's hebt die hun neus ophalen voor zo'n rijdier. Heb wel eens zitten schrijven bij een jury die een persoonlijke
vete met een ruiter uitvocht op het protocol.

Daarnaast blijf ik vinden dat het menselijk oog in 7 van 10 gevallen te langzaam is om een dressuurproef
goed te volgen. Er moet nogal wat beoordeeld worden, het paard en zijn beweging, de ruiter en zijn of haar inwerking
en de gevraagde oefeningen. Een B-proef is nog wel simpel, maar vanaf de M wordt het duidelijk lastiger.
Sommige jury's concentreren zich op louter de oefeningen, dan krijg je commentaar zoals: paard staat niet vierkant, de voltes zijn niet
rond/te groot/te klein, gebroken lijn niet tot x, enz. Zo een proef beoordelen is wel het meest simpel.

zelf starten we liever niet bij slechts één jury. Ooit onmin mee gehad vanwege iets buiten de paarden om.
Maar misschien is het al zo lang geleden dat het ook niet meer uitmaakt. Voor de rest, strenge jury's: graag *D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:56

Fitzroy schreef:
Ik ben zelf jurylid maar als ik bepaalde juryleden op de lijst zie staan, is de neiging om af te melden wel wat groter moet ik zeggen. ;)

Heb het overigens nog nooit gedaan maar er zitten juryleden tussen, waarvan ik denk: vind je het eigenlijk wel leuk om te jureren of reageer je je eigen frustratie af op de ruiters?

Idd FR , mooi gesproken, ik deel je mening volledig.
Wil daar nog wel een type jury aan toevoegen :
De corrupte vriendjespolitiekjury..

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:58

crossmonster schreef:
Fitzroy schreef:

Idd FR , mooi gesproken, ik deel je mening volledig.

ja, dat kliekje bestaat uiteraard niet,
maar is er wel 8-)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:58

Bij 1 jury kom ik niet in de ring.
Mocht zijn naam al bekend staan op de startlijst, dan meld ik me af en als het niet bekend is maar ik hem herken vanuit de jury-auto, dan groet ik af. :(:)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 19:02

Leonora schreef:
crossmonster schreef:

ja, dat kliekje bestaat uiteraard niet,
maar is er wel 8-)

Ik zal niet ontkennen dat ze bestaan, maar volgens mij is t een minderheid binnen t jurykorps.

@Puissance waarom start je niet bij die jury?
@jeske81 om die reden kan ik t het me heel goed voorstellen, zo voorkom je scheve blikken...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:06

Nimmy schreef:
@Puissance waarom start je niet bij die jury?

Meneer gaf mij bijna een verliespunt, en wilde geen toelichting geven.
Prima dat je mij lage punten geeft, maar geef dan wel commentaar op de coupon, en geef al helemaal een toelichting als desbetreffende ruiter om een beetje uitleg komt vragen omdat ze het commentaar niet snapt en waarom ze 3en krijgt voor onderdelen waar ze normaal 7ens en 8en op scoort.
Ik vind dat je op concours bent voor je plezier en om te leren, ach, als deze meneer het zo onsportief wil, vooral doen, ik verdoe mijn tijd er niet aan. :(:)
Verdere vragen over desbetreffend jurylid graag via PB. :D

Edit: Typo.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 19:08

In zn geval kan ik t begrijpen, lijkt me niet meer dan normaal dat je in zn geval iig wil weten waarom je zulke punten kreeg.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:10

Met een vorige pony zou ik bij 1 jury nooit meer starten, die gaf zonder reden 150 punten, nouja haar reden was dat mijn zweep te lang was. Na het nameten was hij gewoon 20cm binnen de limiet. Maar ze had alsnog de pik op mij en gezien het een valk was, die je dus makkelijk herkend, besloten om zodra ik haar kreeg ik binnen zou rijden 1 onderdeel doen en dan weer afgroeten.

Het andere proefje, die slechter was als proefje bij betreffend jurylid had ik toen 194 ;)

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door mistid op 13-08-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:10

Rana schreef:
Aranel schreef:

alles geven? dat zou je toch altijd moeten doen?

tuurlijk, maar meestal kan ik me wel een paar foutjes permitteren ;) Ik doe wel altijd mijn best hoor, maar bij dit jurylid heb ik het gevoel dat ik in passage mag binnenkomen voor een 6 :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:11

Ik heb 1 jury waar ik liever niet bij rijd, ik start wel gewoon bij hem, maar ik heb hem niet graag omwille van een opmerking. Ik reed voor mijn merrie een ponyhengstje. Was een schimmel en mijn merrie is bruin. Na een proef die, naar mijn merrie haar normen heel erg goed ging, kwam ie in de kantine naar me toe, een heel verhaal afsteken dat hij deze merrie al een stuk beter had zien lopen wat er met me aan de hand was, of ik geen zin meer had dat ik niet mijn best deed en dat mijn punten dus ook een stuk lager waren gezien er duidelijk gebrek aan motivatie was.. Dus ik vraag hem "wanneer hebt u haar precies beter zien lopen, want de laatste keer dat u ons jureerde stond ze om de tien meter op haar achterbenen en is ze vier keer weg geschoten..."

waarop de bewuste meneer antwoord: jamaar, met je andere paard........ Ik heb nog nooit iemand zo lomp zitten aanstaren denk ik :') Ik wist niet dat juryleden een pony en een paard met elkaar mochten vergelijken op hun punten op te baseren... Ik start overigens wel nog gewoon en de ene zondag is het een fantastisch paard en ben ik dé ruiter om haar gereden te krijgen, de andere zondag kunnen we haar maar beter verkopen want het word toch niets :(:) Dus ik hem hem echt niet graag :')

Aranel: als je hier in passage binnenkomt heb je een 0 vrees ik :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:16

ik heb met de winkel op heel, heel veel wedstrijden gestaan.......... en in mijn werkzame carriere ook heel veel wedstrijd ruiters begeleid en zelf wedstrijden gereden........

en er zijn inderdaad wel juryleden die ernstig negatief opvallen :) en dat zit hem dan niet in de punten