Paard onafscheidelijk van weigenoten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boterfliegje

Paard onafscheidelijk van weigenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:39

2 dagen geleden is mijn paard verplaatst van een manege (waar hij enkel op stal stond) naar een mooie wei met 2 inloopstallen. Hij staat samen met nog 2 andere paarden en het klikt prima. De tweede dag ging het al zo goed tussen het trio dat ik mijn paard niet meer apart kan zetten! Halster aandoen enzo lukt prima en met een beetje moeite krijg ik hem ook richting de stallen tot hij de andere paarden niet meer ziet.. Als hij ze niet meer ziet begint hij hevig te draven en kan ik hem niet meer onder bedwang houden dus zit er niets anders op als zijn touw los te doen. Hierna stormt hij terug naar de andere 2.. De andere paarden meenemen naar de stallen is geen oplossing aangezien ik hem niet kan opzadelen met de 2 andere nieuwsgierige paarden in de buurt. Iemand een ideetje?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:51

Dat is vervelend... Mijn paard had dit eerst ook, maar dan begon hij constant te hinniken en te schrapen naar zijn vriendin.
Maar dat je paard helemaal gaat draven dat is echt vervelend :\
Kun je hem niet eerst gewoon poetsen waar die andere paarden bij zijn en hem laten vasthouden tijdens het opzadelen door iemand anders, zodat hij de andere paarden wel kan zien?
Is er geen mogelijkheid om hem zo vast te zetten dat hij de andere paarden kan zien?
Of even doorzetten, mijn paard is er na een tijdje ook mee opgehouden, toen hij besefte dat hij daarna echt wel naar haar terug mocht.
Maar doorzetten met een wegrennend paard is nou ook weer wat.

Elsie_

Re: Paard onafscheidelijk van weigenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:47

Misschien komt het ook omdat hij daar net staat en nog helemaal vreemd is, dat hij daarom zo naar de andere paarden trekt. Waarschijnlijk wordt het ook minder als je paard wat meer gewend is.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:38

Elsie_: ik hoop dat je gelijk hebt maar ik vrees ervoor..

xkatjj: Ik kan hem in die wei op geen manier vast hangen. We hebben geprobeerd hem tot de stal te krijgen en de tussenliggende schrikdraad dicht te doen voor hij terug kon. Helaas liep hij aan en sprong gewoon over de schrikdraad! Ik durf hem wel bij de andere kuisen en opzadelen maar niet naar buiten rijden! Ik wil er niet opzitten als hij zoiets in z'n hoofd haalt.. Ik ben nu aan het proberen om hem gewoon aan het touw mee te laten gaan en dan te belonen, elke keer een beetje verder.. Ik hoop dat dit helpt? Een hengstenhalster heb ik ook (zo eentje met bit) maar dit is echt wel het laatste dat ik wil proberen..

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:41

Misschien de angst (omdat hij zojuist verhuisd is) dat als je hem meeneemt, hij weer naar een andere plek moet.
Ik denk dat dit steeds minder zal worden naarmate hij door heeft dat hij na het rijden en verzorgen weer gewoon terug naar zijn maatjes kan.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:46

Sando: Dat klopt inderdaad maar ik krijg hem niet tot het verzorgen en rijden deel.. Ik probeer nu gewoon achter een hoekje te gaan met het paard (zo ziet hij de andere niet) te belonen en terug te gaan naar de andere paarden.. Ik hoop dat ik hem zo stilletjes aan verder en verder mee kan nemen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:58

Wow dat is best wel extreem :\
Kun je niet vragen of één van de eigenaren van die andere paarden ene keer met je meerijdt?
Ik denk dat iedere keer belonen en een stukje verder lopen het beste is.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:20

xKatjj: De andere 2 paarden worden niet meer bereden door de eigenaars.. Ik ga nog een paar dagen proberen om hem rustig aan naar de stal te krijgen. Ik laat iets weten hoe het vandaag gegaan is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:44

Je paard is nog helemaal uit z'n doen en onzeker en vindt z'n veiligheid bij zijn nieuwe kuddemaatjes.
Twee dagen is erg kort om te verwachten dat alles weer normaal z'n gangetje moet gaan.
Geef je paard minstens 2 weken de tijd om te acclimatiseren en ga daarna pas dingen vragen zoals met je meegaan uit het zicht van z'n vriendjes.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:46

eerst laten wennen idd, dan zou ik gaan grondwerken, gewoon in de wei met de andere 2 erbij. Hij moet jou als leider gaan zien en jou vertrouwen. Daarna lukt het je vast ook hem bij de rest weg te halen.

ElsVdWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:56

dat hebben wij ook voor gehad, (met beleren van jonge d pony)
mijn pony was direct verzot aan die d pony

ik ging mijn pony in de wei zetten 1.50 m hoog afgemaakt, ging met de d pony rijden in de piste, stond er nog geen minuut en mijn pony was al over de omheining 1.50 m gesprongen

dit probleem kan je mss aanpakken door een ketting touw te gebruiken zodat je de ketting over zn neus kan doen, gaat ie draven dan trek je eens

dit hielp bij ons heel erg goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:59

ElsVdWater schreef:
dit probleem kan je mss aanpakken door een ketting touw te gebruiken zodat je de ketting over zn neus kan doen, gaat ie draven dan trek je eens

Tuuurlijk. :( Hele fijne "oplossing". 8)7

ElsVdWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:01

JoviBan schreef:
ElsVdWater schreef:

Tuuurlijk. :( Hele fijne "oplossing". 8)7

wij trokken niet hard en deden hem dus ook geen pijn
je kan ook een gewoon touw over z'n neus doen, dan doen wij ook

gewoon laten voelen dat ie bij jou moet blijven

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:05

Joh, geef je paard even de tijd om te wennen aan zijn nieuwe plekje. Ik heb met mijn paard bijna een half jaar moeten wachten tot ik ontspannen alleen weg kon rijden bij stal en nóg levert dit zo nu en dan stress op.

Laat hem even een weekje staan dan kan hij even wennen. Daarna rustig aan op gaan pakken :)

Edit: Denk er ook aan dat jij nu ook heel gespannen naar je paard gaat (althans, dat neem ik aan). Je bent al onzeker of hij weer druk en vervelend gaat doen. Je paard voelt dat er iets niet klopt + hij mist zijn kuddegenootjes. Dat geeft alleen maar meer en meer stress. Zorg zelf ook dat je niet bang of onzeker bent en voor je paard heel zeker van je zaak overkomt. Jij bent op dat moment zijn leider en als jij normaal doet zal hem dat ook rust geven.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:16

ElsVdWater schreef:
dat hebben wij ook voor gehad, (met beleren van jonge d pony)
mijn pony was direct verzot aan die d pony

ik ging mijn pony in de wei zetten 1.50 m hoog afgemaakt, ging met de d pony rijden in de piste, stond er nog geen minuut en mijn pony was al over de omheining 1.50 m gesprongen

Ik vind dit ook niet goed. Je 'dwingt' het paard d.m.v. pijn of een vervelend gevoel. Je kunt er beter voor zorgen dat hij zonder dwang normaal mee gaat. Ik vind dit altijd maar een tijdelijke oplossing.

Mijn paard is vroeger met 2 hengstenkettingen uit de wei gesleurd naar de ponyclub omdat ze overal bang voor was. Resultaat; zonder hengstenketting blijft mevrouw bang. Ik heb haar de tijd gegeven, rust en gewoon laten kijken wanneer ze het spannend vond. En ze is nu zo goed als verkeersmak :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:19

Princesje schreef:
Joh, geef je paard even de tijd om te wennen aan zijn nieuwe plekje. Ik heb met mijn paard bijna een half jaar moeten wachten tot ik ontspannen alleen weg kon rijden bij stal en nóg levert dit zo nu en dan stress op.

Laat hem even een weekje staan dan kan hij even wennen. Daarna rustig aan op gaan pakken :)

Edit: Denk er ook aan dat jij nu ook heel gespannen naar je paard gaat (althans, dat neem ik aan). Je bent al onzeker of hij weer druk en vervelend gaat doen. Je paard voelt dat er iets niet klopt + hij mist zijn kuddegenootjes. Dat geeft alleen maar meer en meer stress. Zorg zelf ook dat je niet bang of onzeker bent en voor je paard heel zeker van je zaak overkomt. Jij bent op dat moment zijn leider en als jij normaal doet zal hem dat ook rust geven.

hier sluit ik me bij aan. Toen ik mijn paard verhuisde had ik ook een ander paard. Gelukkig was hij samen met een ander paard verhuisd en hebben we veel samen gereden. Hij klitte totaal aan de anderen vast. Zegt maar weer hoe heftig het voor een paard is om te verhuizen. Geef hem de tijd en maak de tijd die jullie samen delen positief. Lekker poetsen, wandelen door de wei. Kunnen die andere paarden niet met je mee wandelen van het erf af bv? Samen rijden zou de oplossing zijn, jammer dat dat niet kan. Waarom ben je eigenlijk verhuisd? Succes!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:23

Feit is dat jij als eigenaar/ruiter de dominante van het gezelschap moet zijn. Ook in de kudde moeten de paarden "luisteren" naar hun leider. Doen ze dat niet, dan zal deze leider door middel van oog/oor/tanden zijn ongenoegen laten merken, en zo nodig een trap of beet geven.

Er is dus helemaal niets mis mee, als het paard jou gaat testen, om hem es op zijn plaats te zetten. Jij bent de leider en jij gaat naar de stal.

Met die beloningen gaat het volgens mij ook niet goedkomen. Het paard doet gewoon zijn eigen zin. Beloon hem wel als hij/zij binnen staat, maar niet eerder.

Kan je niet es iemand die wat sterker is of wat meer ervaring heeft, jouw paard uit de weide laten halen.

Ik heb ook een jaartje "problemen" gehad met mijn merrie, ze was héél onrustig als er geen paarden id buurt waren, maar met consequent & rustig gedrag kom je vaak véél verder dan met betuttelen of het tegenovergestelde, afranselen. Nu loopt ze met los touwtje van & naar de weide.

Je raakt er wel, maar ik zou toch even raad vragen aan iemand die jou kan bijstaan in dit probleem, en dan bedoel ik samen met jou dit kan oplossen en niet je allerhande adviezen geeft via internet.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:24

Een hengstenhalster of een scherp touw doen vrijwel altijd pijn. Zeker als je een paar honderd kilo paard in bedwang wilt houden. De neus is één van de gevoelligste delen van een paard, hier kun je je paard dus ook veel pijn doen (bot en zenuweinden liggen heel dicht op elkaar waardoor het veel meer pijn doet). Dit zal je paard hoogstwaarschijnlijk nog angstiger maken. Ik heb ook een ervaring zoals Princesje: twee mannen dwingen het paard met veel geweld de wei uit, 'die moest maar eens manieren leren'. Paard was eruit, inderdaad... de keer erna stond het paard al in de achterste hoek van de wei. Paardje was ontembaar en onvangbaar. Het duurde wel drie weken voor ik hem zonder problemen de wei uit had, maar dat deed hij dan ook met oortjes naar voren, netjes schuin achter me en zonder het kleinste spoortje angst.
Moraal van het verhaal: als je nu de minst pijnlijke weg kiest, lijkt die nu misschien langer. Kies je de korte weg, dan heb je misschien een paar keer profijt ervan, maar ook grote kans dat je daarna 5 x zo lang bezig bent terug te komen naar het niveau waar je al was :)

Het klinkt voor mij ook of je paard erg onzeker is, en dat hij gewoon nog een tijd moet wennen. Stel, jij wordt verhuisd door je vriend/ouders. Dan wil je denk ik ook wel eerst even wennen voor je 'gedwongen' wordt allerlei spannende nieuwe dingen te doen.

Als standaard regel geldt inderdaad dat je je paard een week of twee zou moeten laten wennen. Dan zal hij aardig 'gesetteld' zijn en kun je van daaruit kijken of het daadwerkelijk een nieuw gedragsprobleem is of dat het gewoon een beetje verhuis-onzekerheid was.

Edit: lientje, ik ben helemaal met je eens dat hij hoort te luisteren, maar een paard is geen robot en zal een verhuizing ook wel eng kunnen vinden. Je kunt en mag er niet van uit gaan dat je paard je dan blindelings volgt, of meteen afstraffen als hij iets niet doet. Als ze het paard mee sleurt, paard zit te vervelen, schrapen, draven en je geeft dán een snoepje... welk gedrag beloon je dan? Dan lijkt het mij beter telkens net een stukje verder te gaan en als dat goed gaat, belonen en terug.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:32

Net verhuist? Ik zou je paard maar even laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en over een weekje ofzo maar aan de gang gaan met je paardje..
Als ik mijn eigen paardjes van de ene wei naar de andere breng. Laat ik ze ook even een tijdje met rust.
En na een paar dagen komen ze vanzelf naar voren toe. ;)
Dus mijn advies is even laten staan tot die gewend is.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:35

mijn d-pony deed dit ook in begin toen hij net bij ons was.
hij klampte zich vast aan een maatje als steun omdat hij die vertrouwde. de andere paarden zaten nogal eens achter hem en beten hem behalve die ene.
was ook heel onrustig aan de poetsplaats en enorm wild aan de hand.
maar dat is langzaamaan verbeterd en zelfs helemaal overgegaan!
ik heb het opgebouwd door in begin telkens vriendje in de buurt te houden zodat hij die kon blijven zien. In begin bond ik die ook aan de poetsplaats en zo telkens verder en verder tot die gewoon op de wei kon blijven en uiteindelijk zelfs buiten zicht.
op de duur wist hij dat er niets aan de hand was, dat hij erna terug bij het vriendje kon zijn en dat ik ook wel een vriend was.
succes :)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:59

Een ervaring met een 'zachte aanpak': Groot paard stond alleen, daar kwam een paard bij als gezelschap. Fijn aan elkaar laten wennen, totdat bleek dat ze wel heel erg onafscheidelijk werden. Begonnen met rondstappen in de wei e.d. om ze toch afzonderlijk mee te laten lopen. Maar nu is het zo ver dat het grote paard niet meer te pakken is en ze dus ook zeker niet meer afzonderlijk uit de wei te halen zijn. Grote vraag: hoe nu dát weer op te lossen?
TS kan in deze alleen zelf de situatie inschatten, dat gaat vanachter een computer niet. Maar soms kan je er dus beter actief op inspelen en mee aan de slag gaan, wat echt geen idioot harde aanpak hoeft te betekenen neem ik aan, dan toekijken en hopen dat het minder erg wordt ipv extremer.
De paarden waar ik zelf op rijd vertonen overigens ook dit niet te scheiden gedrag, maar gelukkig rijden we vrijwel altijd met minstens twee tegelijk en worden ze derhalve met z'n allen opgehaald. Ik lees toch even mee voor een gouden tip.
Overigens, hoe gaat het als ze met z'n allen op stal staan en jij alleen jouw paard meeneemt naar bijvoorbeeld de bak?

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:08

JoviBan schreef:
Je paard is nog helemaal uit z'n doen en onzeker en vindt z'n veiligheid bij zijn nieuwe kuddemaatjes.
Twee dagen is erg kort om te verwachten dat alles weer normaal z'n gangetje moet gaan.
Geef je paard minstens 2 weken de tijd om te acclimatiseren en ga daarna pas dingen vragen zoals met je meegaan uit het zicht van z'n vriendjes.

Ik denk dat het inderdaad vanzelf wel iets beter gaat gaan. 2 weken stil staan zal voor zijn training helaas niet goed doen..

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:11

Princesje schreef:

Ik ga hem inderdaad laten wennen maar onzeker overkomen doe ik zeker nog niet. Het is een doodbraaf paard en ik vertrouw hem volledig en begin er elke keer weer met goede moed aan.. Hopelijk blijf ik de moed er nog een tijdje in houden ;) Vandaag ging het al iets beter denk ik (of hoop ik :p)

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:16

Ws is het onwennigheid.. Zou hem eerste dagen even laten wennen aan nieuwe omgeving nieuwe soortgenoten..
Komt wel goed maar ik zou het wel doorzetten en niet hem evengoed naar die andere paarden laten kijken, dan leert hij het nooit.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:17

rakni schreef:
Princesje schreef:

hier sluit ik me bij aan. Toen ik mijn paard verhuisde had ik ook een ander paard. Gelukkig was hij samen met een ander paard verhuisd en hebben we veel samen gereden. Hij klitte totaal aan de anderen vast. Zegt maar weer hoe heftig het voor een paard is om te verhuizen. Geef hem de tijd en maak de tijd die jullie samen delen positief. Lekker poetsen, wandelen door de wei. Kunnen die andere paarden niet met je mee wandelen van het erf af bv? Samen rijden zou de oplossing zijn, jammer dat dat niet kan. Waarom ben je eigenlijk verhuisd? Succes!

Ik heb het paard nog maar net gekocht. Hij was eerst van een vriendin van me maar ze was bang van het paard (was zelf nog niet lang aan het rijden). Ik heb dus lang met het paard gereden om hem in beweging te houden. Later heeft ze dan ook gevraagt of ik hem eventueel over wou kopen. Persoonlijk ben ik niet zo voor manege's aangezien iedereen de paarden maar eten geeft en hij mocht amper op wei.. Nu kan ik rustig wennen aan het paard (en hij aan mij) :)