Hoe passen jullie je aan in het dazenseizoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caroline27

Hoe passen jullie je aan in het dazenseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:35

Hello allemaal,

Tijdens het dazenseizoen moet ik mijn paardrijschema helemaal aanpassen want ze zijn echter talrijk aanwezig bij ons :(

Tijdens het dazenseizoen (juni - september) sta ik op rond 5u om 1 van mijn paarden te rijden voor ongeveer een klein uur en dan me wassen, klaar maken om te gaan werken zodat ik rond 9u op mijn bureau ben, ik werk full time dus pas terug thuis rond 7h (naar mijn werk rijden duurt ongeveer 45 min, zonder file, met file véél langer) Dan stallen mesten en paarden buiten zetten. Slapen en terug hetzelfde schema.

Anders is het eerst gaan werken en dan rijden wat aangenamer is daar ik me dan niet zo moet opjagen om tijdig op mijn werk te zijn.

Nu vroeg ik me af, hoe is jullie dagindeling nu met de dazen?

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Groetjes,

Caroline.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:41

Op werkdagen (3 x p/w) ga ik 's avonds, mijn knollie staat dag en nacht buiten, dus daar geen stress voor mij. In het weekend zit ik er regelmatig om 6 uur 's ochtends op, inderdaad om dazen voor te zijn, maar ik kijk ook erg uit naar de tijd dat dazen weer in winterslaap gaan, en ik weer op een meer christelijke tijd (lees 7 uur) mijn knollie kan gaan uitlaten... :D

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:43

Ik rij meestal 's avonds, en buitenrijden daar ben ik voorlopig helemaal mee gestopt. Op plekken waar er veel bomen staan worden zowel het paard als ikzelf helemaal lek gestoken. Ik vind er niks aan zo. Ik wacht wel tot het weer wat frisser is...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:44

Niet veel anders dan normaal :n
Ik werk van 9 tot 6. ben om kwart over 6 op stal, en doe dan gewoon wat ik altijd doe.
Mesten en beide paarden rijden.
Als het echt heet is laat ik ze een dag staan, maar dan niet vanwege de dazen.
Hier valt het reuze mee met de dazen dit jaar!
Ik rij ook gerust om 2/3 uur 's middags in het weekend en ook dan valt het best mee :j

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:16

Op werkdagen doe ik meestal mijn paardje s'avonds. Soms als ik de ochtend vrij ben sta ik vroeg op om mijn paardje dan al te doen. Ik spray mijn paardje in met vliegen/dazen spray, en mezelf meestal ook! Als ik merk dat mijn paardje er écht last van heeft, dan stop ik met rijden. Dat is voor allebei gewoon erg irritant!

caroline27

Re: Hoe passen jullie je aan in het dazenseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:17

Zo te horen moeten jullie je nog niet zo erg aanpassen - Ben ik jalours ;)

's Avonds rijden is geen optie voor mij daar de dazen bij mij thuis actief zijn tem 22h of later zelfs op de echt warme dagen (lees boven 26 graden).

Ik ben verzot op de zomer maar zal het toch niet erg vinden als die voorbij is mbt de dazen...

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:28

Ik rijd eigenlijk altijd buiten en in het dazenseizoen gebruik ik een vliegenuitrijddeken en als het heel erg is ook een vliegenmasker. Paardje loopt dan heerlijk ontspannen. Zelf heb ik dit jaar weinig last gehad, maar anders smeer ik me in met antimuggenspul o.i.d.
Bremsenbremse heeft een gel wat je voor het paard voor zijn hoofd kunt gebruiken en zelf ook voor je armen, etc.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:56

Hier rij ik dan vaak iets later. Ga ik normaal doordeweeks rond 18/19u naar stal nu vaker pas na 20u en weekend ga ik normaal overdag maar nu ook liever 's avonds of als ik in de bak rij kan ook nog smorgens tot ca 10u.
Als het echt heet is laat ik der staan, maar da's idd meer omdat ik ook niet tegen die hitte kan :o dan voor de dazen.
Ze staat 24/7 buiten met inloopstallen (in bosrijke omgeving in brabant) en ze staan overdag wel idd regelmatig binnen ivm de dazen.

In de bak valt het hier dus wel mee met de dazen, want dat is een redelijk open stuk alleen smiddags merk je toch wel dat het dazentijd is.

Met buitenrijden pas ik mijn routes aan dus meer de open stukken/ langs de weg of stukken in bos waar ik weet dat er minder/ geen dazen zijn. Voor de zekerheid altijd inspuiten en vliegendeken op en mezelf ook inspuiten en als ik dan per ongeluk toch in een stuk met veel dazen kom dan ga ik draven of galopje op weg naar open/ beter stuk := meestal heb ik ze dan wel zo "afgeschud" }>
Verder probeer ik haar buiten niet teveel in het zweet te rijden, zodat eventuele dazen niet extra aangetrokken worden en zorg dus ook altijd dat in ieder geval mijn uitstapstuk open/ daasvrij is :)

Heb ook wel het geluk dat paard niet (overdreven) reageert op dazen, dus kan de "gok" wel wagen om te kijken waar het wel/ niet te doen is en zo weet ik ondertussen welk gebied/ welke paden ik in zomer beter kan mijden ;)

Maar gelukkig is het ondertussen alweer augustus en wordt het langzaam alweer minder *\o/* hoeven we daar geen rekening meer mee te houden!!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:31

Ik lees toch vrij veel reacties van mensen die hun paard ook inpakken, gelukkig ben ik dan kennelijk niet de enige 8-)
Bo is altijd van neus tot staart ingepakt als we gaan rijden, en stinkt een uur (of twee :D ) in de wind naar Atex, zelf hoe warm ook, pfffff... heb ik altijd een blouse met lange mouwen aan, en nóg heb ik er meer last van dan Bo; ik zit er soms echt op als een halve spast; sla als een gek met twee armen in de rondte. :D :o

Paar dagen terug nog mezelf echt loeihard in mijn gezicht gemept met de knop van mijn zweep... Afbeelding Oja, die had ik ook nog vast.... :roll:

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:35

In de bak heb ik er hier niet heel veel last van, maar buitenrijden zonder vliegenuitrijdeken doe ik hier niet.
Heb nu sinds een weekje zo'n deken, echt een superuitvinding!
Zelfs op de plekken waar er onwijs veel dazen zitten heeft mijn paard er nu geen last meer van!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:53

Oe bah atex (alles met hertshoornolie) :r al vind ik dazen nog zo vervelend dat spul vind ik NOG véél vreselijker :o

Bij Say werkt gelukkig veerust net zo goed :j en voor der hoofd/ buik heb ik nog van die gel van Hunter (maar die is helaas niet meer te koop ;( die horselotion om af te sponzen is ook echt geweldig +:)+ maar nu dus zûnig mee doen :\)

Azijn met water wil trouwens ook best goed werken :j en ik spray mezelf dus in met veerust of Autan.

Verder hier dus alleen vliegendeken zonder hals/ hoofdding ;)

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:20

Ik pas me eigenlijk ook niet aan. :n Hier zitten behoorlijk veel dazen, maar gelukkig reageert mijn Fjord er niet zo sterk op. Ik probeer wel 's ochtends of 's avonds te rijden, maar dat doe ik eigenlijk altijd al. Ik ga nu niet op extreem vroege of late tijdstippen rijden.

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:05

zoals grid, azijn met water prima!
en alleen ook met vliegendeken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:07

als er veel dazen zijn rij ik 's ochtends of 's avonds. nu in mijn vakantie is dat niet zo lastig, maar als ik volgende week weer aan het werk ben wordt het alleen 's avonds.
ik spray goed in met vliegenspray (zowel paard als ik) en dan gaat het prima

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:56

Ik rijd of 's ochtends vroeg (tussen 7 en 9:30) of ik rijd 's avonds laat (tussen 21:00 en 23:00). Scheelt een hoop ergernis en dazenspray.
Overdag schuilen de paarden in de paddock en dan het liefst in de schuilstal. Vanaf einde van de middag proberen ze op het te doen is in het land, maar met slechte dagen kan het wel na 21:00 zijn voor ze rustig kinnen grazen en zijn ze 's ochtends voor 10 uur al uit het land. Ik voer ze maar bij met hooi overdag omdat ze anders wel erg op dieet staan...

In het bos kom ik deze 2 maanden niet, dat vind ik geen doen. Blokje om over landweggetjes doe ik nog wel 's avonds of 's ochtends, maar ook niet te vaak.

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:04

Door niet te rijden, dan heb ik mijn paard totaal geen last.. :P hahaha. Nee, dan rijden we vroeg in de ochtend. Tegen de avond kan niet, dan worden we allebei lekgestoken, ondanks het rijden met vliegendeken en daasspray :( Of er moet veel wind staan, dan lukt het savonds ook nog ;)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:04

Momenteel lig ik er met twee paarden uit, maar goed, als ik zou kunnen rijden, doe ik als volgt ;-)
Ik begin om 7h te werken, moet om 6h vertrekken dus daar voor rijden haal ik echt niet. Wel worden ze 's ochtends ingespoten met dazenspray, en als ze naar het land gaan trekt mijn vriend hun dazen-pyjama's aan voor ze buiten komen. Als er echt heel veel van die rotbeesten zitten, krijgen ze ook een kap om (vooral de Arab, die heeft héél veel last van de oogjes).
Omstreeks 18h ben ik thuis, als er dan minder dazen zijn doe ik hun jasjes uit, anders spuit ik nog eens in en laat ik de dekens op tot ze meer weg zijn.
Als ik ga rijden: nog eens insprayen, vliegendeken om (heb er zo een met uitsparing, heel handig) en netje om hun ogen. Om in de bak te geraken moet ik 200 m door een bosweggetje, het laatste stuk zitten altijd enorm veel dazen, daar draaf ik dan door ;-)
Rotbeesten zijn het toch hé!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:07

Eén van onze paarden heb er erg veel last van, het andere paard helemaal niet :+.
Ik of de eigenaresse gaan dan voor ons werk langs om flink te sprayen. Nu hebben we eindelijk goede spray dus de dazen blijven wel lekker weg nu!

Rijden doen we sowieso 's avonds ivm werk

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:01

Wij zitten op dit moment in Belgie met paard, en het stikt hier ook echt van de dazen...

De eerste dag heb ik in m'n korte broek op de wagen gezeten, maar dat was gelijk de laatste keer, ik heb nu 2 enorm dikke onderbenen van de steken... :+
Ik zorg nu dat ik een lange broek en evt een dunne jas aan heb en in smeer me in met vliegenspul (wat niet echt werkt volgens mij), paard wordt volledig ingepakt met menvliegendeken met hals, en ik smeer het hoofd in met vliegenspul en spuit het hele lijf ook nog in voor de deken erop gaat.
Rijden doen we wel gewoon overdags, op deze manier gaat dat prima, ze heeft niet extreem veel last, al wordt ze nog wel gestoken.

Ze staat verder op stal hier, en gaat 2 uurtjes de wei in met vliegendeken en masker op, dat gaat prima, ze blijft er heel rustig onder.

Thuis hebben wij helemaal geen dazen, da's toch wel een stuk eenvoudiger... 8-)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:04

Ik rij meestal zo laat mogelijk 's avonds.

Jammer dat de dagen weer korter worden nu maar als het erg is met de dazen dan rij ik pas rond half 10 en dan de baklamp maar aan.

Buitenrijden doe ik wel gewoon op dagen dat het wat minder is met de dazen.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:05

Ben een aantal keer in de zomer meegeweest als leiding van een ponykamp in een gebied waar behoorlijk wat dazen zitten. Dat was echt vreselijk. We konden in verband met het dagprogramma niet héél vroeg of juist laat gaan rijden en dus zaten we op het tijdstip dat de meeste dazen van de partij waren lekker in het bos. Ze prikte me recht door mn rijbroek heen (had er zelfs twee over elkaar aangetrokken maar ook dat mocht niet baten!) Ik blijf dus in de zomer lekker uit de bossen vandaan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:07

Mijn merrie is nu 3.5 en wij gaan nu rustig aan beginnen..Als ik wat met dr doe is dit s avonds later! En de paarden gaan nu de hele nacht naar buiten ipv overdag! Ik zal blij zijn als die vieze beesten weer weg zijn!

Janice_T88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:31

Welke maanden zijn die beesten het meeste aanwezig en actief ?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:38

Dazenperiode is grofweg tussen half juni en half augustus ;)

Waarbij het dus langzaam meer en langzaam minder wordt en ook deels afhankelijk is van het weer maar naar mijn idee dus JULI toch wel de ergste maand is >;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:44

Enige aanpassingen die ik maak is dat ik geen buitenritten in het bos maak maar naar de hei ga als ik buiten wil rijden, en dat ik als ik op de renbaan rijdt niet de hele baan rond ga, maar alleen de helft pak die niet naast de eikenbomen ligt.

Op stal houden ze er rekening mee door de groep paarden die midden op de dag naar buiten gaat nu 's nachts op het land te zetten, ons paard gaat altijd 's ochtends naar buiten en die gaat nu dus een stuk vroeger dan normaal het land op.