Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

vorame schreef:Het ligt naar mijn idee voor een groot deel aan de ervaring van de mensen.
Een veulen kun je alles aanleren en je hoeft niet perse dat elke dag week te herhalen.
1 keer in de 12 weken bij de hoefsmid is op zich herhaling genoeg.
Die je het meer en je weet waar je mee bezig bent is dat niet direct een probleem.
Dus niet te lang door gaat en goed consequent bent.
Ben je dat niet, mis je de ervaring dan gaat deze zin niet op:
omdat ik niet wil dat als ze straks een jaar of 3 zijn en hun eigen kracht kennen
Een 3 jarige uit het land heeft nog niet geleerd dat hij steker is dan een mens.
Gaat die dan naar iemand met verstand er van, gaat hij dat ook helemaal nooit leren.
Blijft een paard staan bij iemand met te weinig ervaring, dan leert hij door de jaren heen dat hij sterker is dan de mens.
En daar ook nog mee weg kan komen ook zonder grenzen.
Dan wens ik de persoon die hem zadelmak gaat maken er veel succes toe en vooral veel bescherm engelen.
Een jong paard correct opvoeden is een vak opzich. (en beter als andere paarden kunnen wij het nooit)
Natuurlijk is het ene paard gemakkelijker dan de ander.
En dan hoor je ook de mensen met weinig ervaring de geweldige succes ervaringen vertellen.
Totdat ze een iets dominanter paard op hun weg komt en dan begint de ellende van bijten, over het erf sleuren, aanvallen in de weide en noem maar op.
Laat ze dan maar mooi in de kudde staan en tegen de tijd van beleren naar een professionele stal gaan.
Om daarna te kijken of het samen wel kan.
en we zien u over 2.5 jaar wel weer
wendy_paard schreef:ik ben het niet echt eens dat een paard vanuit de wei niet weet dat hij sterker is dan een mens.
We hadden een paard die kwam uit frankrijk en hij mocht nog een maandje de wei in voor we gingen beginnen met hem.
LEuk leuk een paar weidemaatjes hartstikke gezellig, maar meneer ik dender over alles heen wist echt wel dat hij sterker was als ze weten ik kan een paard aan en daar ben ik de baas over duurt het niet lang om te bedenken dat hij over die ukkepuk (voor hem) met dat banketstaaf touwtje kan scheuren.
ps: hij kwam uit frankrijk en de man waarvan die vandaan kwam dat was geen doetje en die hield absoluut niet van geintjes!
dus daar kan die het niet geleerd hebben.
ik ben het wel met vorame eens dat je een veulen niet elke da uit de wei hoeft te slepen voor poetstijd!!!
2 x per week een rondje lopen poestbeurt en hoefjes optillen doe jhe denk ik de hoefsmid ook een plezier mee haha

Het gaat erom wat jullie mening is, als jullie een jong paard in handen geduwd zouden krijgen, en waarom jullie voor bepaalde handelingen kiezen.
Met het feit dat hij sterker is dan jij en dat hij dat weet bedoel ik dat hij door je heenwalst, niet oplet, als hij iets niet wil niet zo om te leiden is dat hij het doet, omdat hij toch weet dat als hij wil hij maar hoeft te trekken/bijten/schuppen om dat te laten merken. Pluttersput schreef:@ vorame: ik zeg ook niet dat hij weet dat hij sterker is dan de mens, ik wil alleen aangeven dat hij zijn kracht kent. Dat wil zeggen weten dat als hij doordramt dat hij er toch wel komt. En probeer dan maar eens een 3 jarig paard tegen te gaan houden die nog niet veel kent. Of vergis ik mij daarin?
Ik ben het zeker met jullie eens hoor, dat mensen zonder ervaring niet aan een jong paard moeten beginnen. Maar daar gaat dit niet direct omHet gaat erom wat jullie mening is, als jullie een jong paard in handen geduwd zouden krijgen, en waarom jullie voor bepaalde handelingen kiezen.

Maar meer dat hij gewoon lastiger is omdat je dus niet zoveel met hem hebt gedaan. Pluttersput schreef:Laat ik het anders formulerenMet het feit dat hij sterker is dan jij en dat hij dat weet bedoel ik dat hij door je heenwalst, niet oplet, als hij iets niet wil niet zo om te leiden is dat hij het doet, omdat hij toch weet dat als hij wil hij maar hoeft te trekken/bijten/schuppen om dat te laten merken.
Ik denk inderdaad dat veel paarden weten dat ze sterker zijn, maar inderdaad door opvoeding en respect het niet in hun hoofd halen om ertussenuit te knijpen/iets anders te doen.
, al hoewel hij je niet meer er heen sleurt (dat doet hij dus wel weer bij onzekere mensen). Bijten en schoppen heeft hij nog nooit gedaan, daar is hij veel te vriendelijk voor. Hij is een ideale spiegel voor onzekere mensen. Je moet echt leiding geven, dan volgt hij je graag.
Pluttersput schreef:En dat respect verdien je alleen door veel te doen met je paard, helemaal in de eerste levensjaren. En daarom zou je juist veel moeten doen met een jong paard, maar dat is mijn visie.
Pluttersput schreef:En dat respect verdien je alleen door veel te doen met je paard, helemaal in de eerste levensjaren. En daarom zou je juist veel moeten doen met een jong paard, maar dat is mijn visie.
...... 
Heb me er niet veel aangetrokken hoor.