Puberteit bij paarden? ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kunnen paarden in de pubertijd komen?

Ja, paarden kunnen puberen
108 (94%)
Nee, pubertijd bestaat niet bij paarden
2 (1%)
Weet ik niet
4 (3%)

Totaal aantal stemmen: 114

Woody2015

Puberteit bij paarden? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:24

Mijn nu 4,4 jarige haflinger ruin is de afgelopen maanden giga in gedrag veranderd.
Zo gingen we eerst altijd samen op pad zonder problemen, nu vlieg ik er af door een schrikreactie of hij staat te snuiven en wil ergens niet langs.....achteruit en omhoog en uiteindelijk naar een klein tikje toch maar door :+
Ongelooflijk kijkerig en fris zijn.....en nee hij krijgt bijna geen krachtvoer.
Veel energie hebben en zelfs aan de hand lastig zijn en dagen van idioot gedrag zijn bij te weinig beweging meer normaal dan een uitzondering.

Ik behandel hem hierin consequent, straf hem af bij slecht gedrag en beweeg hem iets meer zodat hij niet zo gek doet.

En bij welke leeftijd hoort dat dan?

Nu vroeg ik mij af......zou het echt zo zijn, kunnen paarden puberen en worden ze om die reden tegen de draad, lastiger, frisser en noem maar op?

Wat denken jullie:

KAN EEN PAARD IN DE PUBERTIJD KOMEN?
Waaraan hebben jullie dat gemerkt en hoelang bleef het?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:31

Paarden komen zeker in een puberteit terecht. :j

Het verschilt heel erg hoe een paard er op reageerd. Ik ken paarden die totaal niet veranderden, maar ook paarden die hun baasjes flink uit gingen proberen.

Staat hij op het land of op stal? Kan een hoop schelen in energie!

diddletje

Re: Puberteit bij paarden? ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:42

paarden kunnen idd gaan puberen hoe het zich uit en hoe lang het duurt verschilt volgens mij van paard tot paard (net als bij mensen)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:21

Nou hij staat van sóchtend tot algemeen later in de avond op de wei.
Hij staat nu wel alleen op een stukje, wel met neuscontact maar dat andere paard sloopt hem ;) vandaar, helaas is het nu niet anders maar had uiteraard liever gezien dat hij een speelmaatje had maar wie weet wat de toekomst brengt.

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:36

Het klopt dat paarden in de puberteit terecht komen! ;)
Dit verschilt (net als bij mensen) inderdaad zeer van paard tot paard.

Het is goed dat je nu erg consequent bent, hij is je ook ongelovelijk aan het uittesten namelijk!

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:12

ja hoor lekker staken en niet doen wat jij wilt is meestal tussen de 4 a 6 jaar

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:15

Ja, paarden komen zeker, net als mensen, in de puberteit terecht.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:20

idd zoals de rest al zij, bij paarden is dat ook zo

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:21

Absoluut, dat is de periode waarin ze onwijs je uitproberen en zich gewoon anders gedragen in de omgang. Mijn paard heeft er gelukkig niet zo een last van gehad :d

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:47

Maar geen probleem, gewoon inrijden op de juiste leeftijd, en dat is na de pubertijd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:51

Ghehe zo heb ik er ook een.
Het begon ongeveer toen ze 4,5 was. Ze is nu 5,3 en het wordt al stukken beter. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:52

Ja ze kunnen puberen....dat ondervind ik nu helaas ook met mijn 2 shetlanderhengstjes :))

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:56

mijn haflinger heb ik nu 8 maanden ze was toen 7 en nu 8..merk sinds 2 maanden dat ze de pubertijt uit komt..is echt verschillend dus denk ik

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:58

Ik weet niet of je bij een gecastreerd paard van puberen kan spreken,het heeft niets met hormonen te maken(?)
Mijn 2 hengstveulens(1 en 2 jaar) zijn bezig met hun hormonen en duidelijk veel meer geinterreseerd in knappe merries dan in mij ^)
De 'latere' crises is meer de ontdekking dat hij groot en sterk is en jij maar klein,en dan even testen of het echt nodig is naar je te luisteren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:02

Zeker weten dat paarden puberen. Mijn jonge hengst, nu 4,5, begint nu een beetje over zijn puberteit heen te raken, maar het zal nog wel een klein jaartje duren voordat het over is. De andere 2 heren hebben er ook last van gehad, bij de Lusitano was het ook rond 5,5 jaar over en dat is nu een schat van een hengst, de Arabier heb ik als 3,5 jarige laten castreren omdat die zo'n last had van zijn hormonen dat hij niet meer als hengst te handhaven was. Dat is nu een heel lieve ruin ;) .

Merries hebben er ook zeker last van. Jong gecastreerde ruinen minder omdat er geen hormonen aanwezig zijn.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 17:39

Ok dat is toch fijn om te horen.
Huij heeft momenteel ook zo'n fratsen met binnehalen, als hij als laatste uyit de wei moet dan rent hij je onderhand overhoop, gisteren flink boos geworden en ga dit ook consequent herhalen totdat hij gewoon netjes meegaat ook wanneer hij als laatste uit de wei word gehaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:43

Mijn pony was rond zijn 4e jaar een ramp op 4 benen :+ Echt zoooo dwars, niet luisteren onder het zadel (en gewoon fijn in 1 ruk door naar huis rennen :+) Op een gegeven moment was het helemaal over! Vergt wat van je geduld, maar consequent blijven kun je iig voorkomen dat het straks ook nog zo doorgaat dat etteren. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:11

RT--> OPG

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:00

Je hebt er zelfs 2... De veulen-puberteit en de gewone puberteit. De eerste duurt meestal niet langer dan een maand of 8, deze kan al starten vanaf 8 maanden oud maar ook later, met op zijn hoogst 2,5 als startleeftijd (uitschieters en uitzonderingen zijn er altijd). Deze merk je sneller op bij jonge hengsten.
De andere duurt gemiddeld 2 jaar en komt voor vanaf +/- 4 tot +/- 8 jaar (ergens daartussen). Deze merk je bij bijna elk paard, echter soms alleen wanneer het bijna over is omdat dan de gedragsverschillen weer duidelijk worden (het dier wordt rustiger, volwassener). De start gaat meestal geleidelijk en daar groei je in mee. Rond deze tijd zie je ook veel "problemen" en als gevolg veel paarden die van eigenaar wisselen.

Een enkeling krijgt dan nog last op latere leeftijd, zo tegen de 20 jaar aan, van een soort 2e-jeugd-idee ;) Zie je een oudere merrie die altijd wat nukkig en rustig in de weide stond ineens als een jong veulen bokkend en springend het land door crossen :+

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:11

Jaa paarden kunnen puberen! en hoe haha
Meestal begint hij rond de 4 en eindigt het rond de 8..

Maar zoals ShamalArabs al zegt je heb ook van die 20 jarige merrie's die zich nog als een 3 jarig gedragen..
Maar dat heb je met mensen ook hahaha je ziet wel eens van die 50 jarige vrouwen die denken dat ze nog 25 zijn hahahahah

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:39

Poeh dan heb ik nog 3,5 jaar te gaan hihi ;)

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:25

Ik denk wel dat paarden inderdaad puberteit hebben. Omdat er bij bijna elk paard wel een jaar tussen zit dat hij heel vervelend is.

Roseeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:12

jaa zeker wel,

ik ken een paardje die haar baasje helemaal ging uit proberen rond die leeftijd, en nu is het een hele lieve merrie.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:12

Je hebt verschillende puberteiten bij paarden.
Ik heb bij mijn shet toe die ong 2 was ging die ook heel irritant doen wou niet meelopen en schrikkerig
Dus met 4 is misschien wel de volgende puberteit. Ik denk dat verschilt per paard.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:01

ShamalArabs schreef:
Je hebt er zelfs 2... De veulen-puberteit en de gewone puberteit. De eerste duurt meestal niet langer dan een maand of 8, deze kan al starten vanaf 8 maanden oud maar ook later, met op zijn hoogst 2,5 als startleeftijd (uitschieters en uitzonderingen zijn er altijd). Deze merk je sneller op bij jonge hengsten.
De andere duurt gemiddeld 2 jaar en komt voor vanaf +/- 4 tot +/- 8 jaar (ergens daartussen). Deze merk je bij bijna elk paard, echter

Ik heb nu een puberend veulen staan van mezelf (zie mijn topic), en een jonge hengst die ik rijd, die net 6 is geworden, begint eindelijk zijn puberstreken wat kwijt te geraken. Laat ik dat laatste maar niet te luid roepen, of ik krijg straks weer een lading over me heen :)