panisch door geluid spraybussen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elsyie

panisch door geluid spraybussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:45

Mijn paard wordt panisch als hij ook maar iets van een spraybusgeluid bij hem in de buurt hoort. Lijkt wel of er blinde paniek bij hem ontstaat als hij het geluid hoort. Dit is erg vervelend hierdoor kan ik niks van wondspray of dazenspray gebruiken. Is er nog hoop dat hij hier ooit aan gaat wennen (hij is 12)? of moet ik mijn toevlucht zoeken tot cremes e.d. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:08

na tien jaar springt die van mij nog steeds een meter opzij bij het geluid van zo'n ding.( en hij is 17!)
staart sprayen gaat eindelijk een beetje goed,al moet ik wel de hele tijd mee rennen haha :P

gewoon niet gebruiken,zijn zat vervangende producten die je gebruiken kunt toch?
sprays kun je ook op een spons doen of op een borstel sprayen en dan op je paard doen.
ik doe er niet zo moeilijk over,ik heb ook dingen die ik eng vind en die dwingt ook niemand mij,dus als poownie bang is voor spuitbussen ?
nou ja dan is dat zo...

Anoniem

Re: panisch door geluid spraybussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:16

Natuurlijk kan je pony er wel aan wennen :) Maar je zal er veel tijd in moeten steken en geduld voor moeten hebben. Doe je wel eens aan grondwerken? Grondwerk is een mooi begin om je pony te kunnen desensibiliseren, ook met sprays gaat dat prima lukken. Ze moeten alleen even wennen aan het geluid en snappen dat het niets engs is. Je hebt meerdere (grondwerk)boeken die zich verdiepen in de desensibiliseren. Het is heel interessant om er meer over te leren en het is alleen maar voordeel voor jou en je pony ;) Stel dat je bij andere paaren bent iemand gebruikt spray voor zijn/haar paard. Dan wil je niet dat jouw pony in paniek raakt dus is het heel handig om eraan te werken voordat je in benarde situaties komt.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:21

op een sponsje doen?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:23

Fluiten... dat werkt welleens.
Bij mij hebben ze gewoon pech. Aan twee kanten vastzetten
en huppa, veerust erover.

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 14:30

@ ellepel & mareeq haha een spons! dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!
@ mis_montana: heb je evt titels van boeken, want ik moet bekennen dat ik niet of nauwelijks aan grondwerk doe

@ barvrouwke, als het zo makkelijk was had ik dat wel gedaan, probeem is dat hij echt omhoog komt, gaat hangen of zitten als een hondje, hij heeft meer dan eens een halstertouw kapotgetrokken, ook heeft hij 1 keer de stalen ketting die aan de muur bevestigd zat eruit getrokken.. gewoon pech is dus niet echt een optie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:32

Laat hem dat geluid maar eens 2 weken lang voor elke voerbeurt horen, als je al met de rammelende voerschep voor zijn box staat.
Wedden dat hij daarna niet meer bang is maar begint te kwijlen als hij een spuitbus hoort?

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:33

Mijn verzorgpony is er niet panisch voor, maar wel bang.

Ik ga dan altijd bij hem in zijn stal staan, deur dicht, maar niet op de haak.

Halster omdoen en een touw eraan, dan middenin zijn stal gaan staan en sprayen maar!
Je longeert hem dan als het ware, want hij gaat steeds rondjes lopen ( :') ), maar het werkt wel :)

edit; zie nu je post hierboven.
in dat geval zou ik het maar niet in zin stal doen _O-

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:35

Van die sprays onder druk houdt mijn paard ook niet, maar ik koop tegenwoordig alleen nog maar van die plantenspuiten, om het zo maar te zeggen. Dat is kennelijk geen eng geluid :D
Overigens kan ik als mijn paard vaststaat wel bijvoorbeeld een plekje inspuiten met acederm, maar niet over zijn hele lijf...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:44

plantenspuit gaat bij die van mij wel,maar echt spuitbus geluid dan flipt hij helemaal...
veearts dacht ooit es een plekje even met acederm in te sprayen,maar die kwam hard op dat idee terug.. >;)
dus gaat er nu betadine oplossing op :j

ohw en grondwerk doen wij ook hoor,maar een spuitbus blijft toch echt een probleem.
zelf heel hard hetzelfde geluid maken als een spuitbus "pssjjjjj!!!"helpt ook niet, evenals rammelen met voer,terwijl hij voor een brokje echt aaaaalles doet.

tja,schijnt blijkbaar toch echt heeeel eng te zijn voor mijn poown :D
sponsje dus,of op een natte doek en eigenlijk heb ik in al die jaren nog niet meegemaakt dat er niet iets anders te koop was dat geen enge geluiden maakt.

kijk ik ben gewoon van mening dat als je al heel veel geprobeerd hebt en het wil gewoon niet je dan dus ook wat anders kunt gaan proberen wat toch hetzelfde effect geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:49

elsyie schreef:
@ mis_montana: heb je evt titels van boeken, want ik moet bekennen dat ik niet of nauwelijks aan grondwerk doe

Persoonlijk vind ik 'the 100% horse' erg leuk. Alleen of deze ook in het Nederlands te krijgen is weet ik niet.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:49

Inderdaad Ellepel, zo denk ik er ook over. Waarom een hele stoeipartij aan gaan als je ook gewoon met een handigheidje hetzelfde kan bereiken?
Ik grondwerk ook veel en mijn paard kent heel goed het 'clickeren' (ik gebruik alleen geen clicker) Toch blijft de bus eng, dus dan maar op een andere manier!

@Elysie, ik vind het boek grondwerk met paarden van Inge Teblick erg leuk! En alles staat stap voor stap uitgelegd. Verkrijgbaar via paardnatuurlijk.nl geloof ik, anders moet je ff googelen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:12

Ik zou ook beginnen met sponsjes! Veel makkelijker.

De mijne was ook panisch voor alles wat spoot. Nu vind ze het nog niet leuk, en de eerste spray zie je haar lichaam wel bewegen, maar daarna staat ze keurig stil! En dat in 3 weken tijd! Kan haar soms zelfs zonder halster insprayen! Al wil ze wel wegrennen als ze daar de kans voor krijgt :+

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:48

De pony waar ik mee werk (en andere pony's waar ik mee heb gewerkt) is er ook bang voor. Ik heb geleerd (bij grondwerktraining geloof ik, weet niet meer zeker >;) ) dat je als een paard iets eng vind, zoals de spray, juist door moet gaan. Het sprayen een 1 stuk door is minder 'eng' dan dat je elke keer weer opnieuw het knopje in moet drukken. Doordat je doorgaat merkt het paard vanzelf dat het niet eng is, of iig, dat hij er niet bang voor hoeft te zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:02

Sonja schreef:
Laat hem dat geluid maar eens 2 weken lang voor elke voerbeurt horen, als je al met de rammelende voerschep voor zijn box staat.
Wedden dat hij daarna niet meer bang is maar begint te kwijlen als hij een spuitbus hoort?

Een dergelijke pavlovreactie heb je niet bij paarden, die maken pas speeksel aan wanneer ze kauwen.

Tja, er zijn nou eenmaal paarden die zo'n spray eng vinden. Ken er ook een, ik wist niet dat ze het eng vond en begon te sprayen. Huppa, paard het hele erf over :Y) Het hielp bij haar een beetje om er op te gaan zitten, maar ja, om nou voor iedere keer sprayen je paard te zadelen :+ Als ik ts was zou ik voor wondjes zalfjes gebruiken ipv sprays, en vliegenspul op een doekje doen, of zelf antidaas maken en kijken of het paard aan een plantenspuit kan wennen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:05

Wat ze bedoelt is dat je het paard binnen no time kan leren dat het geluid van de spuitbus betekent 'SNOEPJE' :D en dus het geluid positief wordt voor het paard.

En als je nog even dooroefent, dan komt hij op je afgerend zodra hij de spuitbus alleen al zíet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:54

Idd.

Maar eehhhh hestejente, mijn merrie kauwt en kwijlt al bij voorbaat hoor als ze de brokkenkar hoort ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:05

hestejente schreef:
Tja, er zijn nou eenmaal paarden die zo'n spray eng vinden. Ken er ook een, ik wist niet dat ze het eng vond en begon te sprayen. Huppa, paard het hele erf over :Y) Het hielp bij haar een beetje om er op te gaan zitten, maar ja, om nou voor iedere keer sprayen je paard te zadelen :+ Als ik ts was zou ik voor wondjes zalfjes gebruiken ipv sprays, en vliegenspul op een doekje doen, of zelf antidaas maken en kijken of het paard aan een plantenspuit kan wennen.

Je kan het wel zo 'oplossen' maar je kan het nooit voorkomen dat je paard er niet meer mee in aanraking komt. Als de pony alleen al in paniek raakt van het geluidje heb je gewoon een mega groot probleem zodra je op een poetsplaats staat naast andere paarden. Mocht degene naast je vliegenspray of antiklit bij zijn/haar paard willen gebruiken moet dat gewoon kunnen. Als het paard ernaast dan flipt, over het erf rent en gevaarlijke situaties gaat veroorzaken is dat niet erg handig en er kunnen gewonden vallen. Dat wil geen enkele paardeneigenaar op zijn of haar geweten hebben. In principe kan elk paard er gewoon aan wennen net als bij alle andere 'enge' dingen en daar hoeft zeker geen geweld of een 'stoeipartij' aan te pas te komen. Zoals de tip die Sonja geeft is ook erg handig om mee te werken, zeker het proberen waard.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:03

hier vinden ze het ook niet erg leuk, maar na vaak doen wennen ze er aan en sommige blijven gewoon los in de wei staan, andere weer niet.

anders evt op een spons doen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:07

Sonja schreef:
Idd.

Maar eehhhh hestejente, mijn merrie kauwt en kwijlt al bij voorbaat hoor als ze de brokkenkar hoort ;)

Dat kan idd zeker wel, wij hebben een friesje op stal staan die begint spontaan te kwijlen
als ze eten in zicht krijgt, echt flinke klodders die op de grond vallen :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:09

Mijn pony was er ook doodsbang voor. Eerst deden we het altijd met een sponsje maar met vliegenspul ga je er dan zelf ook helemaal naar stinken. :+

Toen zijn we begonnen met het maken van spuitgeluiden ( :') ) Toen hij aan dat geluid gewend was zijn we met een spuitbus in de lucht gaan spuiten, steeds dichterbij totdat we hem in konden spuiten. Dit heeft echt heel lang geduurd en nog steeds moet je het rustig aan doen. Maar hij blijft wel braaf staan. :j

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:12

Mijn paard had ik hier ook veel last van was toen ook al 14. Ooit eens bij een clinic van Monty geweest en daar de oplossing gevonden. Het gewoon doorsprayen werkte overigens niet want hij mepte me gewoon aan de kant.

Nou weet ik niet of die van jou het heeft maar de mijne vond na verloop van tijd de bus ook al eng. Ik nam hem mee naar de bak of buiten op terrein en nam de bus naar hem toe gevolg hij ging rondjes om mij heen lopen. Gewoon laten lopen en de bus erbij houden zodra hij stilstond haalde ik de bus weg. Na een tijdje bewoog hij alleen ietsje maar liep niet weg de andere kant hetzelfde gedaan. En toen met spuiten erbij gewoon laten lopen en als hij stilstond spuit weg. Nu kan ik hem zonder enige moeite inspuiten! En deze techniek is zonder druk ik vond hem erg prettig werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:45

Miss_Montana schreef:
hestejente schreef:

Je kan het wel zo 'oplossen' maar je kan het nooit voorkomen dat je paard er niet meer mee in aanraking komt. Als de pony alleen al in paniek raakt van het geluidje heb je gewoon een mega groot probleem zodra je op een poetsplaats staat naast andere paarden. Mocht degene naast je vliegenspray of antiklit bij zijn/haar paard willen gebruiken moet dat gewoon kunnen. Als het paard ernaast dan flipt, over het erf rent en gevaarlijke situaties gaat veroorzaken is dat niet erg handig en er kunnen gewonden vallen. Dat wil geen enkele paardeneigenaar op zijn of haar geweten hebben. In principe kan elk paard er gewoon aan wennen net als bij alle andere 'enge' dingen en daar hoeft zeker geen geweld of een 'stoeipartij' aan te pas te komen. Zoals de tip die Sonja geeft is ook erg handig om mee te werken, zeker het proberen waard.

Antiklit klinkt heel anders dan een vliegenspray uit zo'n houder onder druk. Vliegensprays en antiklitachtige dingen zitten in die stal in flessen die niet zo'n sissend geluid maken, bovendien is het paard niet bang voor het geluid maar voor het gevoel van zo'n spraysel op haar vacht. Kan dus prima in de buurt van besprayd wordende paarden staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:47

hestejente schreef:
Antiklit klinkt heel anders dan een vliegenspray uit zo'n houder onder druk. Vliegensprays en antiklitachtige dingen zitten in die stal in flessen die niet zo'n sissend geluid maken, bovendien is het paard niet bang voor het geluid maar voor het gevoel van zo'n spraysel op haar vacht. Kan dus prima in de buurt van besprayd wordende paarden staan ;)

Dan is het niet zo'n probleem. Maar in het geval van de TS is het toch zeker wel iets waar ze aan moet werken ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:52

Sonja schreef:

Inderdaad.
En gewoon erop spuiten in de stal,
Zelf bij het hoofd blijven staan en laat hem maar draaien of wat ook.
Gewoon niet toegeven en sprayen.
Niet met je stem sussen als hij zich loopot aan te stellen, dan bevestig je alleen maar.
Wel belonen bij een pas stilstaan en dan ook ophouden.

Ik heb een paard die echt flauw is betrefende geluiden.
Maar die spuit ik voortaan gewoon in met veerust.
Ik moet hem nog wel een touwtje aan het halster doen, dan staat hij netjes en braaf stil.
Doe ik hem niets aan dan dan dreigt hij nog steeds.