Paard wil niet in de trailer !! wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Rozanne_

Paard wil niet in de trailer !! wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:14

Hallo allemaal,
Hopelijk kan iemand mij helpen!!
Neem rustig de tijd om dit te lezen..

Bij het begin beginnen: De 1e dag oefenen met de trailer ging wel redelijk Mona is er wel in geweest maar het ging nog niet super het was ook pas de eerste keer na anderhalf jaar.

De 2e keer: ze liep er zo in wel met hulp van een voerbak met lekker eten daarna lukte het nog een paar keer, alleen op een gegeven moment wou ze gewoon niet meer het lukte niet en ik kreeg het gevoel dat ze niet meer bang was maar dat ze gewoon geen zin meer had en het nut er niet van in zag.Toen zijn we maar gestopt.

De 3 keer wouden we al een stukje gaan rijden.. maar ook met voer, het lukte gewoon niet meer ze wou niet maar het leek op pure eigenwijsheid! (Ze is ook een haflinger maar toch) Ik ben wel een uur bezig geweest ik heb geprobeerd met verschillende soorten voer, met een longeerlijn achter de kont. Ik wou niet boos op haar worden maar maar vader zei tot je gewoon even moest laten zien wie de baas was! Ik probeerde boos te worden maar het werkte niet! Het werdt alleen nog maar erger dus was ik maar weer gestopt. Ik en mijn vriendin hebben Mona toen heel rustig en lokkend erin proberen te krijgen maar we kwamen niet ver. Mona's beste vriendje ging er wel zo in. De eigenaar van de stal zei: dan moet je haar vriendje(Saff) in de trailer vast zetten en dan komt ze wel. Maar wij dachten dat Saff dan zou flippen ook mijn vader vond het een goed idee. Dus zeiden wij we zullen het laten zien.. het eerste stuk bleef saff nog rustig staan maar Mona wou er nog steeds niet in. En ja hoor na een tijd raakte saff in paniek en wist hij zich los te maken en ging er van door. Toen we het weer probeerde wou Saff er niet meer in. Hadden we nou maar niet geluisterd! Toen hebben we het op gegeven en ze op de wei gezet..

Verder gaat het in de omgan super ze is braaf en ik doe aan vrijheidsdressuur en natural horsemanship Ook heb ik het gevoel dat ze me vertrouwd want ze loopt als een mak lammetje achter me aan.. en ik kan alles met haar doen( onder haar door op haar liggen bitloos rijden enz..) maar de trailer in, wil ze niet..

Het is wel belangrijk dat het gaat lukken want over 2 weken gaan we verhuizen en is de stal al opgezegd..
dus moeten we Mona er wel in krijgen..

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen of goede tips heeft!!!

Alvast bedankt!

Groetjes, Rozanne

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:17

Ik zou het rustiger aandoen, eerst eens laten wennen aan de trailer zelf. Zet hem maar in het land zodat ze er goed naar kan kijken en er niet alleen mee geconfronteerd wordt als jij haar erin wil hebben :)
Vervolgens klep open (altijd auto ervoor!) en kijken of ze wil snuffelen, dit een paar keer herhalen (niet dwingen, gewoon paar keer per week doen).
Op den dur eens een voetje op de klep vragen, belonen en weer zelf achterwaarts eraf leiden.
Dit kun je opbouwen naar nog een voetje, altijd op tijd zelf stoppen en belonen en zelf achteruit eraf leiden.
Als je haar erop krijgt; belonen, en weer eraf.
Als dat goed gaat, stang erachter en lekker hooinet/biksbak voor dr neus en laten eten :)
Pas als je paard goed de trailer op wil moet je gaan rijden, anders ga je te snel en wordt het volgende keer weer moeilijker!
Ga in ieder geval niet lokken met voer, dat werkt toch niet voor lange tijd.

Succes!

Edit: aangezien je met NH bezig bent, volgens mij is het Parelli die vanaf de zijkant zijn paard kant trailerladen?
zin wel filmpjes van te vinden meen ik en vast ook wel goede uitleg.
Opbouwen met tussen pilonnen doorlopen bijvoorbeeld, en dan tussen pilon en de laadklep en dan steeds smaller maken zodat ze over de klep moeten lopen enz enz.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:25

Ik had twee pony's die met geen mogelijkheid de trailer/veewagen in wilden. Ik heb er iemand bijgehaald die werkte met druk en belonen. Dat werkte perfect. Degene die het moeilijkste was loopt nu op een vingeraanwijzing de laadklep op dan loop ik achter hem aan en klik hem vast. Dus werken met druk en elke reactie belonen met de druk direct weg te halen. Geen snoepjes of brok. En al helemaal niet praten. Waar woon je? Misschien wel in de buurt van die persoon. Dan zou je hem eventueel even kunnen bellen of hij je kan helpen. Wij zijn nu al een paar jaar verder en ze lopen nog steeds zonder problemen de laadklep op.

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:47

Yinnar schreef:
Ik had twee pony's die met geen mogelijkheid de trailer/veewagen in wilden. Ik heb er iemand bijgehaald die werkte met druk en belonen. Dat werkte perfect. Degene die het moeilijkste was loopt nu op een vingeraanwijzing de laadklep op dan loop ik achter hem aan en klik hem vast. Dus werken met druk en elke reactie belonen met de druk direct weg te halen. Geen snoepjes of brok. En al helemaal niet praten. Waar woon je? Misschien wel in de buurt van die persoon. Dan zou je hem eventueel even kunnen bellen of hij je kan helpen. Wij zijn nu al een paar jaar verder en ze lopen nog steeds zonder problemen de laadklep op.

Ik woon bij Nijmegen in de buurt heb je misschien een site of telefoon nummer van die persoon want het klinkt goed!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:00

Hij heet Erik Janssen en is van ONC-africhting. Hij heeft inmiddels ook een aparte site en wel http://www.trailerladen.com
Heel leerzaam en interessant. Moet je maar eens doornemen. Misschien heb je er wat aan. Anders moet je hem even bellen. Telefoonummer en e-mail adres kan je op de site vinden. Hij heeft veel voor mijn pony's en uiteraard ons betekend. En het werkt nog steeds na al die jaren!

sindy11

Re: Paard wil niet in de trailer !! wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:02

Anders neem contact op met Janneke Buddendijk, die woont vlak bij Nijmegen. Zij werkt samen met Erik, ook te vinden op
www.trailerladen.com

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:08

ik heb precies het zelfde met mijn paard, zeker in het begin is het heel lastig.
Wou er ook onder geen omstandigheden in, stond gewoon voor de laadklep en deed verder helemaal niks. Eerst dacht ik ook dat het gewoon eigenwijsheid was, maar vaak als ze nergens meer op reageren sluiten ze zich juist helemaal van je af en dat is vaak uit angst. Ik heb enkele cursussen bij Annemarie van der Toorn gevolgd en dat heeft zeker geholpen. Boos worden werkt vaak juist heel erg averechts en dan sluiten ze zich alleen maar meer van je af. Bij mij heeft een drukhalster heel erg goed geholpen, maar zeker in het begin zou ik er wel begeleiding bij hebben.
Belangrijk is om vooral niet je geduld te verliezen! (ik heb soms wel 4 uur gestaan in de regen)
En zoals al wordt bescheven, steeds druk zetten op het halster en dan zodra je paard iets toegeeft gelijk de druk weer loslaten. dat hebben ze snel genoeg door. en vooral heeeeel veel oefenen en liever niet met eten!
Succes, ik weet hoe vervelend het is als je paard niet laad! je kan me altijd pben!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:10

sindy11 schreef:
Anders neem contact op met Janneke Buddendijk, die woont vlak bij Nijmegen. Zij werkt samen met Erik, ook te vinden op
http://www.trailerladen.com

Ik ken Janneke niet omdat Erik destijds bij ons is geweest maar aangezien zij met Erik samenwerkt moet zij ook wel goed zijn. Dus dat is wel een idee Rozanne14.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:53

je bent al met NH bezig, op welke manier en volgens welke´methode´?
Volgens mij gebruiken Erik en Janneke de methode van Parelli, dus zou je het ook zelf kunnen, maar het vereist wel inzicht en kunnen lezen van je paard, je timing moet perfect zijn en je moet weten hoe je wijken voor druk gebruikt.

Hoe oud is je pony en is ze wel vaker in de trailer geweest?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:08

Volgens mij wil ze zich laten bijstaan door of Erik of Janneke. ;) Erik werkt voor zover ik weet niet volgens de methode van Parelli. Hij heeft buiten de trailerladensessies ook een aantal cursussen bij mij op locatie gegeven en ik zag er niets van Parelli in terug. Hij hanteert zijn eigen methode. ONC ofwel "Ongedwongen Nonverbale Communicatie"

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:18

Is prima als TS zich wil laten bijstaan door Eric/Janneke, beter hulp gezocht dan verder zelf aanklooien en geen resultaten boeken.
Het wijzen met het touw en de materialen die ze gebruiken lijken anders verdacht veel op... maar goed, ik heb ze nog nooit in het echt bezig gezien maar ik vind het tot dusver wel veel op Parelli lijken.
Ik laad wel paarden volgens Parelli al gooi ik er ook zelf nog wel eens wat anders tussendoor, al naar gelang het soort paard. Eigenlijk ook wel wat ONC ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:40

Ik heb iemand wel eens een paard, die de trailer niet op wilde, volgens de methode van Parelli zien werken en dat vond ik afschuwelijk. Die merrie was doodsbenauwd en hij had zo'n stokkie (carrot stick heet dat volgens mij) en hij bleef maar met dat ding op der hoofd slaan als ze weigerde. Ik werd er naar van en ben weggelopen.

Bij Erik gaat alles in complete rust. Zonder fysiek geweld. Hij zegt niets, beloont ook niet dmv snoepjes maar werkt met druk en de beloning is de druk eraf als de pony doet wat hij vraagt. En dat hoeft maar iets heel kleins te zijn. Bijvoorbeeld een kleine beweging. Van daaruit gaat hij verder. Het enige wat hij gebruikt is een touwhalster en een leadrope. Het is inmiddels een jaar of 4 geleden en nog steeds lopen mijn pony's met hun oortjes naar voren de laadklep op. En je wilt niet weten wat een drama's we hebben gehad. Ik heb wel eens zitten janken in de wagen als we na 3 uur de pony nog niet op de trailer hadden. Ik denk dat TS er heel veel baat bij heeft om hem of Janneke in te schakelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:56

dan heeft diegene de methode van parelli duidelijk niet begrepen!
Ik zou m de stick uit zn handen hebben getrokken en terug hebben gestuurd naar zn level 1 cursus!

Ik doe het ook zoals Erik als ik jou zo lees. Puur op lichaamstaal en wijken voor druk en belonen door niks te doen en ze rust te geven. Als ze eenmaal op de trailer staan krijgen ze wel wat lekkers maar dat is meer voor de gemoedsrust vd eigenaar dan voor de psyche van het paard ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:16

Ik had er al rekening mee gehouden dat hoe hij het deed niet helemaal de bedoeling was. Maar ik heb persoonlijk al moeite met die carrot stick. Dus Parelli heb ik me bij voorbaat al niet in verdiept. Wel lachen want mijn fjord kent blijkbaar de seven games en ik weet niet hoe dat gaat..haha

Maar waarom een carrot stick gebruiken? Een leadrope kan je meer dan genoeg mee. Volgens mij is een carrot stick in zijn methode wel bedoeld om mee te straffen heb ik begrepen. Daar kan ik me dus totaal niet in vinden.

Ik had die zogenaamde "parellier" graag gezegd hoe ik erover dacht maar de eigenaren van die merrie (moeder en dochter) stonden erbij en die wisten niet beter. Ik heb nog wel zachtjes een opmerking geplaatst over dat slaan maar ze keken naar hem alsof hij de messiah was. Ik heb ze later nog wel gesproken en gezegd dat dit toch niet echt de manier was maar hij zou dezelfde week weer terugkomen voor een vervolgsessie. Ik had bij voorbaat al medelijden met het paardje maar was blij dat ik er niet bij zou zijn.

Erik werkt echt zonder snoepjes. Hij legt ook heel duidelijk uit waarom dus heb je er als eigenaar vrede mee. Verder is praten tegen het paard op dat moment verboden. Best wel moeilijk want je kletst altijd tegen je paardje. Maar hij zei een paard spreekt geen Nederlands..hahaha..tja en daar heeft hij wel gelijk in.

Hoe dan ook zijn methode werkt gewoon! Natuurlijk is het niet zo dat je niet mag kletsen of knuffelen met je paardje maar tijdens het trailerladen niet.

Ondanks dat het al zolang geleden is en ik de meiden heb laten laden onder zijn begeleiding en ik als toeschouwer aan de kant stond weet ik nog alles wat hij destijds heeft laten zien en uitgelegd.

ashleydjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:35

ik heb ook zo'n paard,
ik heb uiteindelijk gewoon een andere trailer gekocht,die er ruimer uitziet, en misschien voor jou een 2paardstrailer proberen?

en verder moet ik me paard er altijd in takelen, dit komt super zielig over, maar monty roberts gebruikt deze techniek over, en werkt echt super..

je knoopt 2longeerlijnen aan elkaar, je doet hem om der middel heen,achter de voorbenen,doe je hem door het lusje van de lijn, en trek je hem door de voorbenen heen, door het halster heen,en dan naar de borst balk, gooi je hem erover heen, dan de lijn wat je over houd, achter de billen langs, en trekken, zo word je paard er van alle kanten in getrokken, wilt ze nogal weigeren,dan helpen met voetje voor voetje...
dit werkt goed bij mijn paard, die rent er dan ook altijd weer uit,maar als je haar opdezelfde manier ook eruit krijgt,moet dit goed werken..
werkt dit, zet je paard dan gewoon in de trailer, beloon der echt flink, en laat der maar 15min staan, en dan er weer uit, na een weekje, als ze t goed doet, moet je pas gaan rijden,ong halfuurtje...
misschien heb je er wat aan, mijn paard deed dit, wanneer ze geopereerd werd aan koliek..en onze trailer had ook een vrij hoge opstap...kijk daar ook maar naar...en of het allemaal kraakt of piept(de laadklep,tussenwand,etc) dit is vaak ook het probleem, ze zijn vrij claustrofobisc, en kunnen in een trailer niet vluchten...
ik hoop voor dat dit werkt, anders moet je een africhter zoeken,die neem dan je paard een week bij hem op stal op ermee te oefenen,kost ong perweek 150,-

gr!! en succe!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:15

Wel veel attributen komen erbij kijken zeg. En de kosten van iemand die je helpt met laden kunnen verschillen hoor! Hier gebruikte hij alleen een touwhalster en leadrope. Hij is twee keer geweest en de 2e keer liep mijn ruin al op een aanwijzing de laadklep op en deze is vrij stijl. Boven blijft hij netjes wachten tot we hem vastklikken. En nog steeds doet hij dit. Ik adviseer echt een trailertraining van Erik Janssen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:09

Yinnar schreef:
Maar waarom een carrot stick gebruiken? Een leadrope kan je meer dan genoeg mee. Volgens mij is een carrot stick in zijn methode wel bedoeld om mee te straffen heb ik begrepen. Daar kan ik me dus totaal niet in vinden.

Een carrot stick is bedoeld als verlengde van je arm en zeker niet om te straffen! Je kunt met die stick je paard veilig op plaatsen aanraken waar hij gevoleig is zonder dat je bang hoeft te zijn voor een lel van een been bijv. Ook kun je met die stick heel veel aanwijzingen geven en ben je groter en langer als je paard met zo´n stick in je hand. Je kunt m uiteraard ook gebruiken om te straffen maar daar is ie niet voor bedoeld. Het heet niet voor niks carrot stick, carrot is van belonen, je kunt dus je paard door zachtjes met de stick te aaien je paard belonen. Maar goed, daar ging het hier niet over en we waren het er al over eens dat die vent het niet begrepen had. :)

TS heb je inmiddels al contact gezocht met iemand die je gaat helpen?

@ashleydjv , LEVENSGEVAARLIJK die manier van jou, wat nou als paard gaat flippen of omdraaien, dan zitten die lijnen om de balk en inmiddels ook om zn benen...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:43

Ik had het ergens gelezen...dat je het gebruikt om te corrigeren. Ik ben wat dat betreft wel een muts hoor. Alles moet in rust en zonder fysiek geweld. Daar voel ik me het beste bij. Wel lachen dat mijn fjord de seven games kent maar ik niet weet hoe ik het moet doen. Ik heb wel gezien dat ze het met hem deden toen hij net werd gebracht.

Maar oke...ik ben inmiddels ook wel benieuwd wat TS gaat doen of heeft gedaan n.a.v. tot dit topic.

delana2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:08

Hai,

Als expert op de cursus van Janneke en dus ook het werk van Erik en trailerladen.com ( zij werken daarin namelijk samen ) kan ik je absoluut aanraden met hen contact op te nemen, Janneke zit in Ewijk en Erik in Dongen en ze geven regelmatig cursussen door het land dus altijd wel een plaats waar je aan kunt sluiten.

Een paard met wat voor hulpmiddel dan ook op een halstertouw en je eigen persoon de trailer op krijgen is namelijk niet de bedoeling, als hij niet wil is er angst of geen begrip vanuit je paard en dat kun je echt bij ieder paard oplossen! Ik heb wat dat betreft echt de leukste paarden aller tijden gehad, waren er echt niet in te krijgen, na een cursus van hen lopen ze er allen zonder ook maar enig woord te zeggen in, zonder lokkertjes, zonder bezems, zonder longeerlijnen etc etc. Echt perfect!

Op Paard en Koets 2009 geven ze op zaterdag en zondag demo's en je kunt dan een clinic van ze erover winnen, zeker de moeite waard!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:54

delana2009 schreef:
Een paard met wat voor hulpmiddel dan ook op een halstertouw en je eigen persoon de trailer op krijgen is namelijk niet de bedoeling, als hij niet wil is er angst of geen begrip vanuit je paard en dat kun je echt bij ieder paard oplossen!

ben je niet wat woorden vergeten? Ik denk dat het nl wél de bedoeling is om met een halster en touw en je eigen persoon het paard op de trailer te krijgen....
en behalve angst of geen begrip is er ook nog zoiets als geen respect en vertrouwen in de eigenaar, maar ook dat is op te lossen.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:59

Ik adviseer je te verdiepen in de methode van Monty Roberts. Ook wij hebben met één van de paarden een laadprobleem gehad en het enige wat uiteindelijk hielp was op de manier van Monty Roberts.

Succes

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:51

Even de zoekfunctie gebruiken ;) Zijn al meerdere topic's over geweest.

ninaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:07

Haai,
ik zou elke dag even met haar langs de trailer lopen en haar laten kijken. en dan na een weekje ofzo het weer proberen, niet te lang doorgaan, dan word ze alleen maar banger.
succes!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:15

Diaantjev schreef:
Ik adviseer je te verdiepen in de methode van Monty Roberts. Ook wij hebben met één van de paarden een laadprobleem gehad en het enige wat uiteindelijk hielp was op de manier van Monty Roberts.

Succes

Helemaal met je eens mijn paard hadden ze verziekt met een opvoelbox in de Kliniek van Luik en vergeleek de trailer daar dus iedere keer mee. Heb les gehad van Bernice (heeft geleerd bij monty Roberts in Amerika) Heeft ons probleem dus binnen een paar lessen opgelost met behulp van de Dually halster weet niet of dat goed geschreven is) Ben echt super te vreden kan nu weer lekker met mijn meid op stap met de trailer (wedstrijden, lessen en uitrijden) allemaal geen probleem.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:40

tja zulke dingen blijven altijd lastig, probeer goed uit te zoeken of het hier gaat om angst of om het gewoon niet willen.

als het gaat om niet willen, dan zijn er genoeg trucjes om hem er toch van te overtuigen dat het toch echt de bedoeling is dat hij op die trailer gaat.

je kan de trailer bijv in de deuropening van de stal zetten mits deze groot genoeg is zodat de overgang licht>donker niet zo groot is.

je kan je trailer ook zo dicht mogelijk tegen een muur aan zetten zodat hij een optie minder heeft om van de klep te lopen.

je kan hem ook met een zweep of bezem vertellen dat het geen spelletje is.

je kan ook met 2 sterke personen de pony de trailer in trekken met een longeerlijn achterlangs of elkaar een hand geven en zo trekken.

je kan ook voor een wat minder subtiele methode kiezen en dat is met een trekker en een strobaal die pony de trailer in duwen.

maar zeg je er wel bij, dat moet je niet proberen als hij bang is, want dan maak je het alleen maar erger.

wees kreatief en probeer de situatie goed in te schatten en zo nodig de methode iets aan te passen.

en met een uur lang ho braaf roepen en snoepjes geven heb ik nog nooit een paard vrijwillig een trailer op zien lopen. daarbij spreek je jezelf ook gewoon tegen want
1 hij moet niet ho maar die trailer in
2 hij is niet braaf anders had hij wel al op die trailer gestaan

succes ermee