Dressuurzadel op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquelien_x

Dressuurzadel op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:32

Even wat vragen..

-> Is er een niveau waarbij een dressuurzadel verplicht word?

-> Vanaf welk niveau rijden over het algemeen 'alle' ruiters op een dressurzadel?

-> Op welke zadel rijden de meeste B ruiters - dressuur of vzh?

Alvast bedankt!

IkenVin

Re: Dressuurzadel op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:36

Volgens mij is er geen niveau waarop het verplicht is. Het is net wat je lekker vind zitten en wat je ter beschikking heb. In de B is heel veel verschil. Het gaat ook verder niet over welk zadel je erop hebt liggen als die maar past. Het gaat om jou en je pony hoe hij/zij loopt en jij rijd.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:37

er is geen niveau waar het verplicht wordt :)
ik ken iemand die rijdt Z1 met een vzh zadel,maar ze zeggen dat het gewoon fijner om met een dressuur te rijden omdat die langere zweetbladen heeft...

het verschilt gewoon per persoon wat je fijner vindt ;)

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:38

ik rijd nu in de M1 en rijd nog steeds met vzh, maar bijna iedereen rijd in de M1 wel met een dressuur zadel, (ik wil er zelf ook een kopen, maar moet nog even spaaren;) ik geloof dat in de B/L ook zeker wel de helft mer dressuur zadel rijd.
Geen idee vanaf welke klasse het verplicht is eigenlijk.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:12

Het is niet verplicht om met een dressuurzadel te rijden.
Ik zie om me heen dat vanaf het M1 de meeste ruiters toch wel op een dressuurzadel rijden. In de B is het redelijk 50/50.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:14

Het is niet verplicht om met een dressuurzadel te rijden. Ik rijd alleen maar met een dressuurzadel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:22

Hangt er van af waar je rijd. In de kempische regionale van België is het vanaf Niv 3 (2Z bij jullie) verplicht om met dressuurzadel te rijden. :)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:26

ik heb een springpaardje welke ik altijd met vzh zadel rijdt. en een dressuurpaardje welke ik altijd met dressuurzadel rij. Ongeacht of ik nu met de springmuts ga dressuren of andersom. Het zadel past bij het paard en met een dressuurzadel kan je ook springen en andersom ook... Tis idd maar net wat je lekker vind zitten (oftewel, wat je gewend bent.)

Laartjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:32

Volgens mij is er geen niveau waarbij een dressuurzadel verplicht is. Gisteren was ik op concours, en toen zag ik ook verschillende dressuurruiters, zowel in de B als L, die met een vzh zadel reden.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:48

Ik heb zelf het idee dat je bij een dressuurzadel makkelijker in de goede houding zit. Ik heb bijv. nu een dressuurzadel met héle dikke kniewrongen, die me in de goede houding duwen. (wel moeite mee gehad in het begin :')) maar als jij in een veelzijdigheidzadel lekkerder zit, zou ik dat gebruiken.
Ik weet niet welk zadel je nu hebt, maar ik neem aan een vzh? (gezien je vragen).
Dan zou ik niet persee nu al op zoek gaan naar een dressuuzadel, maar voorlopig lekker doorrijden op je vzhzadel.
In de B hoef je nog immers niet in de 'Anky' houding. Al is het wel zo, dat sommige mensen lekkerder zitten op een dressuurzadel.
Het is dus voor jezelf wat je fijner vindt. :)

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:52

Volgens mij ligt het er ook gewoon aan wat die gene allemaal doet met zijn paard als die ook spring wedstrijden rijd zal die eerder gewoon met vzh zadel rijden ik heb een dressuur gekocht omdat ik toch geen spring wedstrijden ga rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:54

Een zadel hoort je niet in een houding te drukken :(:) Een anky zit is op élk niveau belangrijk.... Jeetje mijn oren tuiten van jouw bericht wake_up...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:02

Een Anky zit vind ik in de B echt niet belangrijk hoor :n Ik zie liever dat een ruiter het paard nageeflijk rijdt en de basis er duidelijk inheeft, dan dat de ruiter perfect als een pop op het paard zit..
Wbt mijn zadel: De kniewrongen zijn een soort blokken. Ik had met m'n vorige zadel de neiging om nogal veel met m'n been te bewegen, en bij dit zadel houdt de kniewrong me bijv. tegen. Dat bedoel ik er meer mee..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:06

Bij de UDR staat het volgende
Citaat:
Dressuurzadel :
tot niveau twee inbegrepen is het veelzijdigheidszadel toegelaten

nu heb ik de vraag, mag je met een springzadel (dat de neiging naar een VZH heeft) starten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:08

Jep, maar vanaf dat je niv 3 wil starten moet je dressuurzadel hebben.

Je woont in Limburg, waarom kijk je dan niet bij de KR?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:12

Omdat de UDR ook in Leopoldsburg komt en daar woon ik wel heel dichtbij :D
en als ik start, start mijn vriendin ook UDR en da's gezelliger (vind ik) maar waarschijnlijk ga ik, als ik mezelf voldoende goed vind, KR starten :P
ik wil er wel echt goed uitzien als ik Provinciaal ga starten :D

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:15

Heb een vzh zadel. Heb nog nooit op een dressuurzadel gereden, wel een paar keer op springzadel met springen. Vond het toen wel fijner dan vzh.
Wil wel graag een dressuurzadel en springzadel.
Maar voordat ik dat geld bij elkaar gespaard heb ben ik nog wel een aantal jaar verder. Eerst dus maar lekker starten op mijn vzh.
Rij dan in de L1, veel om mij heen hebben wel dressuurzadel. Ben denk ik 1 van de weinigen met vzh zadel. In 't springen ook, de meesten hebben springzadel. Maar zijn dan ook veelal grote stallen, dus dat is dan ook logisch.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:20

pharagirlke schreef:
Een zadel hoort je niet in een houding te drukken :(:) Een anky zit is op élk niveau belangrijk.... Jeetje mijn oren tuiten van jouw bericht wake_up...

Nou ik zit toch ook veel beter op dressuurzadel hoor, mijn benen worden als het ware vanzelf naar achteren gelegd! Dus 'corrigerend' is het wel. Je wordt ongeveer wel in de goede houding geduwd, uiteraard kan je dan nog altijd een foute zit hebben maar het helpt wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:20

Dan zit je niet onafhankelijk. En dan moet je eerst daar aan werken. :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:24

Dus, wou jij beweren dat je op een springzadel net zo zit als op je dressuurzadel? Een dressuurzadel heet niets voor niets dressuurzadel. Het helpt je met je houding voor de dressuur. Anders hadden we net zo goed zadelloos wedstrijden kunnen rijden. Want ja, als je dressuuurzadel aan je houding meehelpt, heb je volgens jou geen onafhankelijke zit. Dus dan maakt het ook niet uit of je met of zonder zadel gaat rijden, of met een westernzadel, je moet overal net zo goed op kunnen zitten..

Daar ben ik het dus niet mee eens :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:25

Als het gewoon een plat springzadel is (dus geen dat je in een houding dwingt) zit ik daar hetzelfde op ja. :)

Zadelloos zou ik nog eens een goed idee vinden! Daar leer je meteen goed van zitten. (Ik rijd net zo rustig zonder zadel dus zo'n wonder is dat niet :') )
Westernzadel vind ik persoonlijk nog makkelijker om goed te zitten :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-07-09 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:26

Weet je, ik rij nu al bijna een jaar met een springzadel, en ik zat voor geen meter!
Hoe kwam dat? door altijd met een dressuurzadel te rijden of VZH zadels meer naar dressuur vormend.
en nu, nu leer ik echt zitten, niet geforceerd, maar recht in mijn zadel.Dat is zwaar geweest hoor, maar je hebt er meer profeit van denk 'k dan :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:28

Inderdaat setefurii. Ik heb een dressuurzadel op mijn merrie liggen omdat ik dat "mooier" vind voor dressuur :') Op mijn pony ligt een VZ zadel en ik zit er exact hetzelfde op als op dat dressuurzadel. Op de andere pony ligt geen zadel en ook dat gaat prima. Als je ongedwongen kan zitten, dan heb je daar echt heel veel profijt van en niet enkel jij, ook je paard!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:32

Ik rij ook regelmatig zonder zadel, en m'n houding is dan niet anders dan in het dressuurzadel dan ik nu heb. Ik stap, draaf, galoppeer en spring 1 meter ( niet met deze pony, maar met de vorige). Als ik geen onafhankelijke zit had gehad dan had ik zonder zadel ook een stuk slechter gezeten.

het dressuurzadel wat ik nu heb 'leert' me goed zitten als het ware, en net die andere spieren gebruiken die je daarvoor nodig hebt.. Dus ik snap eerlijk gezegd niet wat er fout aan is..
Op een springzadel kan ik misschien hetzelfde leren, al doe ik er dan 3 keer zo lang over..

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:55

Volgens mij wordt een dressuurzadel in de dressuur pas vanaf ergens in de subtop verplicht, dus je hoeft je voorlopig nog geen zorgen te maken ;)