Paspoortvraagje medische behandelingen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Paspoortvraagje medische behandelingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:38

Hallo bokkers,

Ik lees geregeld over het feit, dat de eigenaar van een paard/pony in het paspoort moet aangeven of deze geschikt is voor de slacht ja of nee. Dit ivm. medicijngebruik en het wel of niet mogen toedienen van verschillende medicijnen.

Nu heb ik het daar laatst met de da over gehad en volgens hem werd dit pas ingevuld op het moment dat het paard een bepaald medicijn krijgt waardoor hij niet meer bestemd is voor de slacht. Hij wilde dus niet meewerken aan het invullen hiervan en volgens hem mocht ik dit absoluut niet zelfstandig invullen.

Maar toch komt het elke keer weer terug in tijdschriften enz. dat je dit moet invullen. Dus wil ik het toch eigenlijk wel in orde maken.
Ik wil dus dat mijn pony niet in aanmerking komt voor de slacht. Moet ik dit dan gewoon zelf invullen?
Of moet dit toch bevestigd worden door de da?

Alvast bedankt.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:09

Geen antwoord, wel dezelfde ervaring. Ook mijn DA wil de verklaring niet ondertekenen en volgens hem is het niet nodig. Echter heb ik gehoord dat bij een wedstrijd in Bornem (B) de paspoorten zijn gecontroleerd mede op aanwezigheid van deze verklaring.

DA zegt dat als hij nu een verklaring voor slacht afgeeft, dat volgens hem niet meer herroepen kan worden en het paard geen (bepaalde) medicijnen meer kan krijgen mocht dat nodig zijn. De andere verklaring wilde hij wel invullen (niet bedoeld voor slacht) maar dat wil ik niet. Ik vraag me ook af of dat zo is, want in het paspoort staan meerdere regels om dit aan te geven, wat dus betekend dat er tussentijds gewijzigd kan worden.

Ik heb van iemand begrepen dat als je de slacht verklaring in laat vullen en je paard krijgt medicijnen, dat hij dan toch niet meer voor slacht geschikt is (medicijngebruik wordt ook in paspoort vermeld) en dan dus geeuthenaseerd zal worden. Vul je echter de verklaring 'geen slacht' in, dan kan je paard niet meer geslacht worden. Dus de 'slacht' verklaring houdt beide mogelijkheden open, de andere verklaring niet. Dat vind ik prettig omdat je dan op het laatste moment nog kan beslissen wat je wilt.

Ben dus ook erg benieuwd hoe of wat.

Alane

Re: Paspoortvraagje medische behandelingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:16

Citaat:
In het hoofdstuk ‘medische behandelingen’ geeft u aan of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als hier niets is ingevuld, is het paard automatisch bestemd voor de slacht.
Het is niet toegestaan om aantekeningen of wijzigingen aan te brengen in het paspoort. De aantekening of een paard bestemd is voor de slacht, is daarop de enige uitzondering.

www.nl-paardenpaspoort.nl

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:44

[quote="Silence"]Hallo bokkers,

Ik lees geregeld over het feit, dat de eigenaar van een paard/pony in het paspoort moet aangeven of deze geschikt is voor de slacht ja of nee. Dit ivm. medicijngebruik en het wel of niet mogen toedienen van verschillende medicijnen.

Nu heb ik het daar laatst met de da over gehad en volgens hem werd dit pas ingevuld op het moment dat het paard een bepaald medicijn krijgt waardoor hij niet meer bestemd is voor de slacht. Hij wilde dus niet meewerken aan het invullen hiervan en volgens hem mocht ik dit absoluut niet zelfstandig invullen.

Maar toch komt het elke keer weer terug in tijdschriften enz. dat je dit moet invullen. Dus wil ik het toch eigenlijk wel in orde maken.
Ik wil dus dat mijn pony niet in aanmerking komt voor de slacht. Moet ik dit dan gewoon zelf invullen?
Of moet dit toch bevestigd worden door de da?

Alvast bedankt.[/quote

Zoals je DA aangeeft zal dit onderdeel vaak ingevuld worden op het moment dat er beslissingen genomen moeten worden. Een paard een behandeling nodig heeft en daardoor niet voor de slacht in aanmerking meer mag komen.
Dat dit nu niet ingevuld wordt heeft ook weer met de waarde te maken. Als je aangeeft dat een paard niet geslacht mag worden voor consumptie is het paard direct minder waard.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:45

Dank je Alane.
Ik kan het dus gewoon zelf invullen zonder handtekening of iets van de da?

Dan ga ik het invullen. Dat hij daardoor minder waard wordt geeft niks. Voor mij is ie genoeg waard en slachten is voor mij toch nooit een optie geweest.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:48

Nee alles moet gestempeld worden met de DA stempel en zijn handtekening (net als je influenza).

Je krijgt pas een aantekening als je paard medicijnen heeft gehad die op de 'zwarte lijst' staan.

@ TS, waarom wil je dat zo graag invullen?

Als ik bij mijn DA ben, moet ik mijn paspoort inleveren. Als hij dan de medicijnen van de zwarte lijst krijgt wordt dit erbij gezet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:07

Quote van nl-paardenpaspoort:
"De verklaring ‘niet bestemd voor de slacht’, kan niet meer worden gewijzigd. Zonder die verklaring is elk paard bestemd voor de slacht!"

Hoe moet ik dit zien? Ik begrijp er nl. uit dat dit inmiddels niet meer gewijzigd kan worden, dat het voor een bepaalde datum had moeten gebeuren en indien niet, elk paard dus bestemd is voor de slacht.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:08

Maar in het citaat hierboven staat dat de eigenaar het wel in moet vullen.

En waarom ik het in wil vullen...omdat het moet en ik mijn paard absoluut niet naar de slacht wil hebben.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:12

Maar als je paard in geval van heengaan niet naar de slacht gaat, wat dan? Rendac? Crematie?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:13

Dat klopt. Er is een lijst met een aantal medicijnen waardoor je paard niet meer geschikt is voor consumptie. Niet geschikt voor consumptie is levenslang.

Ik kan met mijn dierenarts overleggen dat ik wil dat hij geschikt blijft voor consumptie. Dan krijgt hij andere medicijnen (maar dit vind ik niet nodig).

@ Aslo, inderdaad Rendac of crematie

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:14

@ Silence. Heeft je paard medicatie van die lijst gekregen.

En ja, ok, je wil niet dat hij naar de slacht gaat... Maar daar ben je toch zelf bij?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:15

Maar laatst zei iemand mij ook dat ik dit alvast in moet vullen als ik uberhaupt niet wil dat hij geslacht wordt. Medicijngebruik of niet.
Zijzelf had dat ook gedaan op aanraden van haar DA.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:15

Mo_van_dijk: dat er dan alleen rendac of crematie overblijft snap ik, maar was nieuwsgierig waar Silence dan wel voor kiest ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:17

@ Silence, maar je kan er toch zelf voor kiezen wat je doet? Waarom moet het dan persé in je paspoort staan?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:18

Omdat ik geregeld aan lees dat dit onderdeel verplicht ingevuld moet worden ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:21

Heb even opgezocht. Crematie kost 1400 tot 1600 euro. Dat is best veel geld!

Ik zou voor Rendac kiezen en in laten slapen in zijn vertrouwde stalletje... en er niet over willen nadenken hoe hij van stal naar weg in vrachtwagen geladen wordt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:22

Ik heb dat allemaal al voor mezelf op papier staan en daar gaat dit topic nu ook even niet over ;)

Het gaat er mij om of het invullen nu wel of niet verplicht is.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:22

@ Silence, dit onderdeel dient VERPLICHT ingevuld te worden als hij medicatie van de lijst heeft gekregen. Als jouw paard dit niet heeft gekregen, is invullen nergens voor nodig!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:24

Ik heb gister het medisch inlegvel thuis gekregen en ik nam aan (hoe het op de kaart staat) dat de eigenaar het zelf in moet vullen, heb ik dus ook gedaan aangezien ik ook niet wil dat hij voor menselijke concumptie gebruikt mag worden.
Naam adres datum en handtekening was voldoende.
Idd pas verplicht als paard medicatie van de lijst heeft gekregen. Maar ik wil het sowieso niet. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:25

Precies, zoals je het overal leest moet je invullen.
Wat heb je precies erbij geschreven?
Laatst bijgewerkt door Silence op 24-07-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:25

Citaat:
Op de pagina’s ‘medische behandeling’ vermeldt de eigenaar of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als een eigenaar hier niets heeft aangegeven, is het paard automatisch bestemd voor de slacht. De dierenarts moet bij paarden die bestemd zijn voor de slacht het gebruik van bepaalde medicijnen optekenen in het paspoort. Het gaat om de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat.

Wel bestemd voor de slacht is het paard dan als de eigenaar hier niets invult...
Pas als je paard medicijnen nodig heeft waardoor het paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie vul je dat in in het paspoort.

Het in NIET zo dat wanneer je je niets invult dat je paard dan geslacht MOET worden voor menselijke consumptie, daarom zou ik daar dus niets invullen tenzij het noodzakelijk is ivm toe te dienen medicijnen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:26

Dank je Alane.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:34

Ik heb er verder niks bijgeschreven alleen de gevraagde dingen ingevuld zoals naam, adres, woonplaats en de datum + mijn handtekening.
Ik zal vanavond thuis kijken of er een stempel van mijn da bij hoort maar het lijkt me sterk want ik ben de eigenaar en ik beslis.

Op de site waarvan de link hier ergens in dit topic staat dat het paard wel voor menselijke consumptie is, als de eigenaar in dat vak niks invult. Vandaar dat ik het dus wel heb ingevuld.

CITAAT:
De verklaring ‘niet bestemd voor de slacht’, kan niet meer worden gewijzigd. Zonder die verklaring is elk paard bestemd voor de slacht!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:11

Maar als jij je paard niet naar de slacht wil hebben kan dat hoor. Als je paard een natuurlijke dood sterft of je laat hem inslapen is hij sowieso niet meer geschikt voor consumptie maar wordt hij opgehaald door Rendac (of crematie als je dat wil)

@ Silence: je MOET het alleen invullen als je paard medicatie heeft gehad. Als je niet wil, dat je paard naar de slacht gaat MAG je het invullen, maar dat is niet nodig. Je kan ook de keuze maken voor Rendac ZONDER dat het in paspoort staat!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:18

Bedankt, ik ben nu in ieder geval een stuk wijzer.