Enkele sprongen middengalop, hoe te tonen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Enkele sprongen middengalop, hoe te tonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:57

Aanwezig: een paard met galopproblemen. Arbeidsgalop is ondertussen goed en bevestigd. Middengalop is nog erg ingewikkeld. Wanneer hij >5 sprongen achter elkaar middengalop moet laten zien, kan hij niet meer netjes terugkomen naar arbeidsgalop. Ergens gaat er iets mis, hij (of ik) verliest zijn balans, met zeer mooie wissels als gevolg.

Nu kan ik hem echter wel goed naar voren rijden en hem na 3-4 sprongen weer terugnemen. Tijdens de training, rijd ik dan 2 verruimingen in 1 volte. Ik zet mijn volte in, rijd hem vooruit, 3-4 sprongen, rijd hem op de helft weer terug en verruim dan de 2e helft weer hetzelfde.

Hoe kijken jullie als jury's hier tegenaan?
Liever 2x korte, goed uitgevoerde verruimingen op die ene volte in de L1.
Of toch gewoon 1x een middengalop aanrijden en desnoods alleen de eerste helft van de volte.
(De hele volte proberen te verruimen wordt hem sowieso nog niet, want met de wedstrijdspanning erbij kun je er donder op zeggen dat hij terugkomt en een serie wissels laat zien)

CM_

Re: Enkele sprongen middengalop, hoe te tonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:00

Er word gevraagd enkele sprongen middengalop, op welk deel van de volte je dat doet maakt niet zo heel veel uit, als je maar duidelijk verschil laat zien.
Ik zou persoonlijk zelf niet twee keer een middengalop doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:01

Ik ben dan wel geen jury, maar er staat 'enkele sprongen'. Ik zou er dus voor kiezen een pas of 4 á 5 sprongen te verruimen en dan weer netjes terug te nemen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:08

Niet twee keer achter elkaar doen hoor, dat wordt echt niet gevraagd met dan vergroot je juist je kansen dat het fout gaat! Zolang je maar enkele sprongen hoeft te doen is een heel fijne manier om mee te tellen, weg twee drie vier, terug twee drie vier. Zo laat je én het wegrijden en verruimen zien en heel mooi ook weer het terugrijden. Daar schort het bij een hoop combinaties aan, die geven gas maar terugrijden ho maar.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:42

Ik sluit me bij daffodil aan, gewoon netjes de tijd nemen enkele sprongen duidelijk verruimen en weer netjes terugnemen.
Tegen het wisselen kan je wat extra stelling en buiging vragen bij het terugrijden.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:01

Gewoon goed blijven oefenen thuis en dan wordt hij vanzelf sterker.
En ik zou ook gewoon maar 1 keer een paar sprongen middengalop tonen.
Als je dat vroeg op de volte doet heb je de rest van de volte nog over om netjes terug te rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:55

Ik blijf ook thuis oefenen, maar heb as. zaterdag wedstrijd. En twijfelde wat ik nu het beste kon doen. Extra stelling en buiging heeft absoluut geen zin, maar bedankt voor die tip.

Punt is nu alleen waar te verruimen, gezien de volte's op E of B gereden worden. Begin ik na de eerste letter meteen te verruimen, kan de jury de verruiming en terugnemen erg goed zien, maar heb ik de 2e helft van de volte gewoon arbeidsgalop. Want heb hem na die 3-4 sprongen vooruit, ook met 2 sprongen weer helemaal terug, dus heb daar ook zeker geen halve volte voor nodig. Dat vind ik er dan zelf weer zo apart uit zien, je voldoet wel aan de enkele sprongen, maar toch... Doe ik het halverwege, zit ik net rond de lange zijde, is het wel mooi verdeeld over de volte, maar dan is het recht op de jury aan of ervanaf, dan kan die het weer niet goed zien....
Dilemma dilemma :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:11

Gewoon doen waar het het beste uitkomt voor jou, taak van de jury om goed te kijken! Tweede helft "gewoon" arbeidsgalop is toch niks mee??

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:49

Je kunt ook vanaf de A-C lijn wegrijden in middengalop (kan de jury mooi de verruiming zien) en op het 2e deel van de volte, in de buurt van de A-C lijn terugrijden, dan is die overgang ook mooi te zien.

Misschien is het een optie je paard langzamer terug te laten komen?
Zo kun je misschien 2/3 passen 'smokkelen' en daarna pas helemaal terugschakelen naar de arbeidsgalop.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:52

Óf juist op het 2e deel van de volte mooi wegrijden. Vind ik persoonlijk mooier als wegrijden in het eerste deel.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:57

En niet in je training altijd evenveel sprongen op hetzelfde stuk rijden.
Ik reed gister in een hoosbui, toen heb ik hem gewoon gereden waar de bodem het best was.
Als ik zelf jureer maakt het me niet uit waar je de sprongen middengalop rijdt, als je ze maar rijdt.
En als jij het eerst netjes voorbereid is dat beter dan wanneer je hals over kop vertrekt omdat dat mooier verdeeld is op de volte.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 17:28

Pion, dat was dus het probleem, paard red het niet om helemaal vanaf de ene AC-lijn naar de andere AC-lijn te verruimen. Dan gaat hij overspringen. Heb vandaag iedere keer op de eerste helft van de volte verruimt, 1e jury kon dat toch niet helemaal waarderen. Maarja, nu heb ik 5en staan en met een paar mooie wissels erin is het max. een 3 (en terecht).

Raket, ik train in een bak van 40x100, dus ik rijd dat soort dingen eigenlijk nooit op een bepaald stuk. Daarbij is het gevoel in een training belangrijker dan de plek. Ik rijd een middengalop (of een overgang of wat dan ook) in de training alleen als het paard goed aanvoelt. Ik denk trouwens dat het voor mijn paard juist nog wel gunstig zou zijn als ik altijd op dezelfde plaats verruim.

Maar allen heel erg bedankt voor de reacties. Probleem is dus opgelost, voorlopig hoeft hij toch niet meer ohz te lopen, en ik verwacht dat we in nov. wel een hele volte middengalop kunnen :)

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:01

Ik ben zelf jury en wanneer er maar enkele sprongen gevraagd worden en er dus ook daadwerkelijk ongeveer 4 goede sprongen getoond worden, met ook een duidelijk verschil in het terugrijden (hier gaat het vaak mis!), geef ik voor zo'n onderdeel gerust een 7 of 8. Mits de verruiming zowel naar voren als terug vloeiend en duidelijk wordt uitgevoerd. Maakt niet uit of dat nou 3 sprongen zijn of 5.
Ik zou er nooit voor kiezen twee keer op de volte weg te rijden, dit wordt niet gevraagd en dus voer je dan het onderdeel niet correct uit, met als gevolg een laag cijfer voor het betreffende onderdeel.

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:03

Ik wil als tip mee geven rij vooral goed terug, daar heb ik zelf altijd veel punten op laten liggen helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:16

Je kunt het thuis oefenen door op de volte steeds een paar sprongen wat meer naar voren te laten springen en dan weer een paar sprongen terug te rijden, bijv steeds 3 om ong.
Zo leer je je je pony (en jezelf) te schakelen en snel te reageren.
je kunt het natuurlijk ook met iets meer sprongen doen, of wat meer sprongen terug als je 'm niet vlot genoeg terug krijgt.
Zorg dat je ook in het terugrijden naar voren blijft denken en kijken en je pony actief aan het been houdt.

succes!

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:17

Waar je de Enkele sprongen middengalop doet maakt niks uit, als je het maar toont, een tweede middengalop zou ik zeker niet doen. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 09:20

Nouvel schreef:
Je kunt het thuis oefenen door op de volte steeds een paar sprongen wat meer naar voren te laten springen en dan weer een paar sprongen terug te rijden, bijv steeds 3 om ong.
Zo leer je je je pony (en jezelf) te schakelen en snel te reageren.
je kunt het natuurlijk ook met iets meer sprongen doen, of wat meer sprongen terug als je 'm niet vlot genoeg terug krijgt.
Zorg dat je ook in het terugrijden naar voren blijft denken en kijken en je pony actief aan het been houdt.

succes!

Bedankt voor je tips.
Hier ben ik ook inderdaad mee bezig. Maar met galopwonder Sem is dat niet in 2 weken opgelost. Straks in de L2 zit de middengalop op de lange zijde, dat ligt hem sowieso beter denk ik. Ik rijd hem terug op mijn zit, zodra ik hem op mijn handen terugneem krijg ik sowieso een wissel.
Komt goed, het duurt alleen even. Als je bedenkt dat we ook bijna een jaar bezig zijn geweest met de arbeidsgalop, dan zal de middengalop ook nog wel even duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:56

Ben zelf geen jury, maar wel fanatiek wedstrijdamazone en instructrice: ik besteed altijd veel aandacht juist aan de overgangen, dus duidelijk weg rijden en weer duidelijk opvangen.
Ook kan je een beetje 'smokkelen', net voor de middengalop iets doorsluiten en ook overgang terug net een pasje terughouden voordat weer arbeidsgalop rijdt, dan lijkt je middengalop altijd meteen een stuk beter! (kost even wat consequente training, maar snappen ze vrij snel, wel atijd blijven controleren dat niet zelf al teveel teruggaan vallen dan, moeten naar voren blijven denken)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:14

ik ben geen jury, maar ik heb gemerkt dat als ik netjes iets verruim en heel netjes weer terug rijd, krijg ik een 6je.
geef je vol gas (met behoud van ruimte) en krijg je hem dan weer terug, heb je veel hogere punten,
het gaat meer om het vertrekken.

en thuis kon ik dit goed oefenen door na de middengalop het paard po te vangen met een kleine volte

Pris_Odes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:11

Ik begin meestal pas na 1 of 2 galopsprongen met de midden galop

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:52

ouder topic, maar gaat ook over mijn probleem:

ga de overgang maken naar L1 en de galop van mijn pony is niet om over naar huis te schrijven. Ze vindt het erg moeilijk. Ze draaft sowieso liever, ook in de wei, of op het strand etc.

Maar nu moeten we dus enkele passen middengalop. Het wegrijden gaat goed, maar bij het terugkomen heeft ze constant de neiging om in draf te vallen. Iemand daarvoor tips?

Ik moet er bijzeggen, dat ze meestal in de proef weinig impuls heeft (ik moet zelf leren er meer aan te rijden daar) en ik dan dus ook grote moeite moet doen voor die galop. Laat staanm dus vanuit middengalop in arbeidsgalop houden straks

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:59

Voorzichtiger opvangen en net in galop zien te houden.
Als ik zo om me heen kijk zijn er weinig paarden die de overgang terug maken, dus je zal niet de enige zijn :) Neem dus niet meer terug dan dat je er weer aan kunt rijden.

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:15

Lonnie dit heb ik inderdaad ook precies hetzelfde haha :o , maar het is voor mijn pony sowieso ook moeilijk om in een rustig tempo te galopperen.
Ik zie dat je ook een Tinker rijdt. Misschien helpt het ook om de pony eerst wat meer proberen te verzamelen in galop en daarmee te oefenen, zodat je wat meer verschil kan laten zien? Dat is voor Tinkers ook altijd wel moeilijk blijkt.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:13

ik heb idd en tinker, maar rijd wedstrijden met mijn fjord ;)

ik heb me voor 8 november ingeschreven en dan zien we wel. ga wel veel oefenen, maar liever een 5 voor iets wat niet goed getoond word, dan een 3 als ze eruit valt. Het verzamelen in galop begint wel beter te gaan, alleen het verschil van helemaal naar voren naar een stukje terug is echt te lastig nog. ze wil wel graag naar voren, maar raakt dan te enthousisast, waardoor ze de hulp voor wat meet terug niet doorkrijgt, dus moet ik meer opvangen met als gevolg dat ze in draf valt....maar we gaan ons best doen!

meliss85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:31

Ik doe het altijd op de 2e helft van de volte. Dan kan je de volte goed en netjes inzetten bij de eerste helft. Na de bocht ENKELE passen verruimen en netjes terugrijden, zodat de jruy duidelijk verschil ziet. Houd je been er goed aan als ze de neiging heeft om in draf te vallen.
Succes!