Koopovereenkomst veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Koopovereenkomst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:42

Hallo,

Ik sta op het punt om een veulen te kopen. Natuurlijk is dat best een gok maar ik wil dat alles graag klopt en naar mijn mening hoort daar ook een koop overeenkomst bij. Is dat iets wat ook bij een veulen kan? En hoe ziet het contract er dan ongeveer uit?

Alvast bedankt voor het reageren :D

Wachtff

Re: Koopovereenkomst veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:45

Ja dat kan, een koopovereenkomst stelt meestal de verkoper op en daar kan je het mee eens zijn of niet. Verder is het gewoon een A4tje met een handtekening en is rechtsgeldig. Wel in 2fout tekenen en zorgen dat jij en de verkoper dezelfde overeenkomst hebben. Het zegt het eigenlijk al: koop...overeenkomst ;) Suc-6 met je aankoop :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:45

Ik heb een koopovereenkomst van het veulen wat ik gekocht heb, staat oa. in dat zolang ze bij haar moeder staat ze voor risico van de verkoper is.
Hoogte van de aanbetaling, verkoopprijs, ras, registreerd bij welk stamboek.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:47

Ik heb een koopovkmst opgesteld voor de verkoop van mijn veulen..

Misschien heb je er iets aan;

Ondergetekenden

, wonende ******, ******, ********,
Verder te noemen verkoper;

en

Ondergetekende *****, wonende te ********, ********, *******,
Verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van het veulen:

Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeders Vader ;
Ras ;
Geslacht ;
Geboortedatum ;
Kleur ;
Aftekeningen ;
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;
Overige kenmerken ;

2. Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt dit veulen van verkoper. De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van € (Zegge: ). Met in achtneming van een aanbetaling van € (Zegge: ). Restant van (Zegge: ) dient te worden betaald bij het afhalen van het veulen.

3. De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op *** op de locatie ****, ***, tegen directe betaling van het openstaande bedrag, zie onder 2.

4. Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

5. Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

6. Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

7. Verkoper staat er niet voor garant dat het bij 1 beschreven dier vrij is van stalgebreken. Het onder 1 beschreven dier wordt indien aan alle verplichtingen voldaan is zoals beschreven in deze koopovereenkomst overgedragen aan koper zonder enige vorm van garantie dan wel aansprakelijkheid op verkoper, op welke vorm van gebreken dan ook.

8. Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Datum; Datum;

Handtekening; Handtekening;
Laatst bijgewerkt door PercyLeen op 23-07-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:48

Ik kan je wel de hoofdkopjes van mijn koopovereenkomst PBen maar ik ben niet thuis ;) Ik heb mijn merrie met 8 maanden gekocht, hoe oud is het veulen wat je op het oog hebt? :wave:

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:53

Ze is nu van mei dit jaar. Voorbeelden zijn trouwens altijd welkom ;)

Maar een koop overeenkomst is dus eigenlijk voor de verkoper? Maar wat als een verkoper dat niet doet? Kan je dat als koper dan aanbieden om een overeenkomst te maken?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:56

Ja hoor dat kan! Koper van mijn veulen heeft er ook om gevraagd :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:56

Verkoper mag ook een koopovereenkomst maken.
Als beide partijen tekenen is het geldig.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:57

Thanks voor de antwoorden.

@ Jeanine84, duidelijke overeenkomst. Punt 7 is dat omdat het nog veulen is en zulke dingen nog niet kan of heeft ontwikkeld?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:02

izzy1985 schreef:
Thanks voor de antwoorden.

@ Jeanine84, duidelijke overeenkomst. Punt 7 is dat omdat het nog veulen is en zulke dingen nog niet kan of heeft ontwikkeld?

Mijn veulen heeft alleen de eerste 10dgn op stal gestaan dus of ze stalgebreken heeft kan ik niet over oordelen. Verder is ze nog te jong om te keuren..dus weet ik niet of ze rontgenologisch niets mankeert..iedereen weet dit natuurlijk bij een veulen maar dan kan ze iig nooit terug komen en zeggen 'ze is niet goed'

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:04

Een veulen is inderdaad lastig te keuren, zowiso rontgenologisch. Maar een klinisch keuring kan toch wel? Even hartje luisteren en longen luisteren of het gezond is? Of is dat raar?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:05

Dat kan vast wel, geen idee! Mijn veulen is alleen na de geboorte bekeken door een DA :j

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:12

Die van mij is ook bekeken door een DA. Nou was het wel de verkoper haar DA en ik was er niet bij (veel te ver weg) Maar dat is een risico die ik heb genomen en vertrouwen hebben in de verkoper denk ik. Ze leeft nog steeds dus de DA zal zijn werk wel goed gedaan hebben :')
Ze loopt nu iets naar binnen maar dat is ook wel weer een beetje aan het bijtrekken. Ook had ze een flinke navelbreuk, die is sinds deze maand bijna helemaal verdwenen (heel vreemd, moet nog een DA laten komen om te checken). Heel veel risico's genomen dus, maar nog steeds geen spijt, wij horen gewoon bij elkaar en dat voel je ;) (Dit was overgens wel het eerste paard waar ik ben gaan kijken, ja ook niet slim, maar ik raad jou aan om ook even verder te kijken. Vriendin van mij had hetzelfde en kon daarna haar paard verkopen door toch geen klik te hebben.

Een veulen is erg leuk, je moet er alleen rekening mee houden dat je nog langenie kan rijden ;) Dus bewust besluiten is wel zo handig ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:16

Koopovereenkomst mits getekend en betaling bewezen is geldig als eigendomsbewijs. Paspoort is dat niet. Laat in de koopovereenkomst ook zetten dat de verkoper de eigenaar is en er geen derden aanspraak kunnen maken op het dier.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:17

Dit is een bewust besluit :D Lang overna gedacht, 3 jaar ofzo? Dit is wel het eerste veulen waarnaar ik in het echt ben gaan kijken, heb er meerdere op foto gezien maar deze sprak me het meeste aan. Ik ga volgende week donderdag weer kijken.
De eerste keer voelde gelijk goed, het veulen is sociaal, blijft nieuwsgierig en ik heb haar niet een keer met de oren in de nek gezien. Moeder is ook erg vriendelijk.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:18

tamary schreef:
Koopovereenkomst mits getekend en betaling bewezen is geldig als eigendomsbewijs. Paspoort is dat niet. Laat in de koopovereenkomst ook zetten dat de verkoper de eigenaar is en er geen derden aanspraak kunnen maken op het dier.

Das ook inderdaad een goed puntje! Thanks!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:21

izzy1985 schreef:
Dit is een bewust besluit :D Lang overna gedacht, 3 jaar ofzo? Dit is wel het eerste veulen waarnaar ik in het echt ben gaan kijken, heb er meerdere op foto gezien maar deze sprak me het meeste aan. Ik ga volgende week donderdag weer kijken.
De eerste keer voelde gelijk goed, het veulen is sociaal, blijft nieuwsgierig en ik heb haar niet een keer met de oren in de nek gezien. Moeder is ook erg vriendelijk.

Haha, lijkt op mij! Precies hetzelfde: de eerste foto deed het um :P Lastig uit je hoofd te zetten en meestal zit het wel goed maar ik zou toch even ook naar andere veulens kijken. En pas verschrikkelijk op dat je niet teveel betaald, want als jij zo enthausiast bent kan de koper er zo nog 100,- of meer bovenop doen (niet als je al een prijs weet natuurlijk) ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:22

Keuren doen de meeste DA's vanaf 2 jaar. Je kan hem wel natuurlijk even losgooien en zien hoe hij loopt, stand van de benen etc.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:23

Stand van benen kun je niet zeggen, dit is een baby die nog in de groei zit en alles kan nog veranderen! Maar een DA kan gewoon keuren op gezondheid hoor ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:27

kan je doen maar denk niet dat er veel uit komt. een buigproef zal nog niet gaan ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:30

Ik sta op een veulenopfok en van 2 beestjes zag je echt al erg snel dat er iets niet klopte aan de benen. Ze zijn nu 2,5 jaar en het is nog echt niet verbeterd! Tuurlijk, een veulen kopen is altijd een gok....

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:33

Jeanine84 schreef:
Ik heb een koopovkmst opgesteld voor de verkoop van mijn veulen..

Misschien heb je er iets aan;

Ondergetekenden

, wonende ******, ******, ********,
Verder te noemen verkoper;

en

Ondergetekende *****, wonende te ********, ********, *******,
Verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van het veulen:

Naam ;
Naam Vader ;
Naam Moeders Vader ;
Ras ;
Geslacht ;
Geboortedatum ;
Kleur ;
Aftekeningen ;
Stamboeknummer ;
Chipnummer ;
Overige kenmerken ;

2. Verkoper verkoopt aan koper en koper koopt dit veulen van verkoper. De koper betaalt aan de verkoper een koopsom ter hoogte van € (Zegge: ). Met in achtneming van een aanbetaling van € (Zegge: ). Restant van (Zegge: ) dient te worden betaald bij het afhalen van het veulen.

3. De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op *** op de locatie ****, ***, tegen directe betaling van het openstaande bedrag, zie onder 2.

4. Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

5. Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

6. Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

7. Verkoper staat er niet voor garant dat het bij 1 beschreven dier vrij is van stalgebreken. Het onder 1 beschreven dier wordt indien aan alle verplichtingen voldaan is zoals beschreven in deze koopovereenkomst overgedragen aan koper zonder enige vorm van garantie dan wel aansprakelijkheid op verkoper, op welke vorm van gebreken dan ook.

8. Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Datum; Datum;

Handtekening; Handtekening;

Zo 1 heb ik ook ontvangen bij de aankoop van mijn veulen :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:35

@mo_van_dijk: Tja, maar dan is het duidelijk te zien. Bij een gewoon uitziend jong veulen kan je ook niet zeggen of het over 4 jaar wel een mooie bouw heeft en een mooie beenstand. Dat blijven idd gokjes, maar met loslopen en gangen zien kan je echt niet nu al zien of het goed gaat lopen later. Er zijn natuurlijk uitzonderingen als je nu al kan zien dat er iets niet goed is.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:41

ik doelde trouwens niet op beweging en buigproeven e.d. Gaat er mij om dat het hartje goed is en de longen ook. De rest is voor later ;)

Prijs weet ik al en het zat zelfs onder mijn eigen berekening/budget. Dus ik hou dat maar aan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:46

Nee, bij deze waren het echt heel erg:

Bij een voorbeen van veulen 1 leek het alsof het been er van af was gehaald, 45 graden was gedraaid en weer was terug gezet..

Het andere veulen heeft de eerste paar maanden op zijn hoefballen gelopen (achter) vanwege veels te slappe spieren en pezen in het achterbeen. Die achterbenen staan heel schuin naar voren en de hoefstand is ook drama...

Maar dit zijn wel twee extremen!

Bij ons op de opfok staan heleboel veulens en jaarlingen van een DA cq. fokker. Paard 4 jaar in de opfok geweest. Nooit iets gehad. Uit de opfok gehaald en niet operabele OCD's.... Die kon hij dus wegbrengen!

Maar zo vaak gaat het wel goed!!

@ TS: Succes met de koop en veel plezier! Je kan een DA bellen voor de zekerheid. Even vragen of het mogelijk is!