mijn pony schraapt met zijn tanden langs tralies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

mijn pony schraapt met zijn tanden langs tralies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 21:25

ik heb mijn pony donderdag 9 juli laten keuren.
hij was goedgekeurd dus mee naar huis!
alles ging goed en hij wende al snel!
er stond een shetje met veulen langs zijn stal het zijn stallen waar ze naar elkaar kunnen kijken.
zondags 12 juli kwam er een nieuwe bij de stal.
(ik heb een stal gehuurd met 3 stallen, stuk land en een buitenbak.)
en sindsdien gaat hij vaak met zijn tanden langs de tralies.
hij pakt het niet vast ofzo maar schraapt er met zijn tanden langs

hij is sinds april 3 jaar.
wie kan me tips geven.
hij komt buiten met goed weer.
krijgt onbeperkt hooi

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:29

Hoi,
Ik heb geen tips voor je maar mijn pony doet dit ook, ze schuurt eigenlijk overal met haar tanden bij langs. Waarom ze dit doet weet ik ook niet.
Dus ik leed maar even mee als je het niet erg vindt. ;)

patserke

Re: mijn pony schraapt met zijn tanden langs tralies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 21:34

nee hoor!!! wie weet kom jij ook aan een tip!!

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:37

Dit heeft een pony van een vriendin van me ook gehad. In een ruitersportwinkel hebben ze van die middeltjes die je op hout kan smeren waardoor het vies wordt en gaat stinken zodat ze er niet meer aan knagen. In de ruitersportwinkel waar zij was geweest hebben ze van dat spul aangeraden om op de tralies te smeren, bij haar pony werkte het!
Veel succes ermee ;)

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:38

Mijn paard schraapt ook wel eens : als ik de stal binnen kom lopen en niet meteen naar zijn box ga, wanneer ik klets met iemand op stal en hij mij aandacht wil of wanneer het etenstijd is. Mijn vermoeden : aandacht en wel nu! Maar nu spreek ik geheel uit eigen ervaring. Andere paarden kunnen totaal andere redenen hebben om te schrapen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 21:39

xx_Mariekee schreef:
Dit heeft een pony van een vriendin van me ook gehad. In een ruitersportwinkel hebben ze van die middeltjes die je op hout kan smeren waardoor het vies wordt en gaat stinken zodat ze er niet meer aan knagen. In de ruitersportwinkel waar zij was geweest hebben ze van dat spul aangeraden om op de tralies te smeren, bij haar pony werkte het!
Veel succes ermee ;)

kun je misschien vragen hoe dat heet?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:40

Mijn paard heeft ook deze neiging ik smeer er Liquid cribox op en dan doet ze het de eerste tijd niet meer ( ze wil ook wel aan hout knagen). Dit is apart voor paarden die daaraan zitten. Het is spuitvorm maar ook in zalf vorm maar dat is zeer hard en niet makelijk smeerbaar. Maar de goede oplossing nog niet gevonden.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 18-07-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:43

patserke schreef:
xx_Mariekee schreef:
Veel succes ermee ;)

kun je misschien vragen hoe dat heet?
Ik zou het een keer vragen. Ik weet niet of ze het nog weet aangezien ze die pony een jaar geleden heeft verkocht omdat ze te groot was en het spul nu niet meer gebruikt. Waarschijnlijk weten ze bij een ruiterportwinkel wel wat je bedoeld als je zegt dat je iets moet hebben tegen het 'bijten' in tralies/hout/etc.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 21:48

dank je wel voor de reacties ik zal eens gaan vragen andere tips zijn altijd welkom

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:03

Eerst en vooral een 3 jarig paard hoort buiten te staan al is het alleen maar in een paddock (bij mooi weer natuurlijk de wei), de meeste paarden schrapen (en andere stalondeugden) omdat ze zich vervelen, als je paard op stal staat verveeld hij zich en gaat zich bezig houden met andere dingen, in zijn geval dus schrapen.

Mijn merrie (4 jaar) doet het soms ook, ze is nogal energiek en zij doet het puur uit verveling en voor aandacht (alleen in de winter als ze op stal staat).. Ze staat in de zomer (ong. 5 maand) 24/7 op het land en dan doet ze helemaal niets. Haar buurvrouw doet presies hetzelfde (en zuigt ook nog eens lucht) en zij hebben al alles geprobeerd maar niets wil helpen, ook al die speciale middeltjes willen niet werken. Zelfs niet als ik teer aan de tralies/rand smeer, als iets ontzettend stinkt willen ze er normaal niet naar toe maar zelfs dat helpt niet... Zij is begonnen met lucht zuigen en schrapen enzo omdat ze vroeger op een manege stond waar ze niet buiten mochten en doet het dus uit verveling.

De enige oplossing is dus, je paard op het land zetten en aandacht geven, als ze op stal moeten staan kun je het beste zoeken naar iets waarmee hij zich kan bezig houden, denk aan een liksteen, jollybal, gewone bal in een hooinet, als je hooi geeft dat ook in een hooinet steken want zo moeten ze meer moeite doen,..... Hopelijk verminderd het schrapen, als hij het nog niet lang doet kan hij misschien nog stoppen of in ieder geval verminderen want als ze het blijven doen kunnen ze tandproblemen krijgen ;)

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:03

Dat deed mijn pony ook eerst. Toen was ik aangeraden om mosterd op de tralies te smeren. Werkt goed!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:30

je pony alleen naar buiten met goed weer? gaat ie in de zomer op vakantie naar het strand?
sorry hoor, het is een dier! natuurlijk moet je er goed voor zorgen, maar een paard/pony hoort zoveel mogelijk buiten, weer of geen weer. alleen bij ijzel of onweer gaan mijn pony's naar binnen.
en een flinke regenbui is gelijk aan een douche voor jou, dat vinden ze heerlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:31

Het is ook mogelijk dat je paard met z'n tanden schraapt omdat hij aan het wisselen is (met 2,5 jaar gaan de hoektanden, met 3,5 jaar de middelste snijtanden). Hij zou zelfs ook last van haken op z'n kiezen kunnen hebben, ondanks dat hij nog erg jong is. Laat dus in ieder geval ook even z'n gebit nakijken.

Heeft hij gezelschap op stal of staat hij alleen? Dat laatste kan ook verveling en irritatie en dus schrapen of andere 'ondeugden' in de hand werken.
Dat hij het beste 24 uur in de wei staat is al voldoende aangegeven.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 15:31

hij staat met een shet en veulen op stal en een haflinger, en er staat een shet hengstje van 4 maanden bij hem in de stal om de dag de andere dag bij de haflinger.
hij staat een uur of 5 per dag buiten.
er staat namelijk weinig stroom op de draad omdat er gras tegenaan staat, dit moeten we nog maaien.
maar mijn vriend heeft volgende week pas vakantie en dan gaan we daar aan de slag.
anders gaan ze smorgens na brok na buiten en gaan ze savonds naar binnen als het mooi weer is.
als het hard regend staat hij te popelen voor het hek om naar binnen te gaan.
ik zal is een hooinet in zijn stal hangen.
eens kijken wat die daar van vind.
ik had ook zon liksteen met daaronder een bal gezien.
weet iemand hoe die heten?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:35

Hooinet in de stal hangen vind ik erg gevaarlijk. Daar kunnen ze met een hoef in komen te zitten. Gewoon op de grond voeren. Is ook de meest natuurlijke houding.

Voor op de tralies kun je bijvoorbeeld cribox kopen. Hoeft maar een dun laagje op hoor.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:36

is dit eigenlijk niet een begin van luchtzuigen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:39

@TS: dit kan het begin zijn van een stalondeugd(als dit het al niet is)

maar ik weet 1 ding zeker, als ik mijn paard maar 5 uur p.d. naar buiten zou doen zou hij ook een of ander probleem ontwikkelen...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:42

ik hoop ook dat hij binnenkort langer buiten kan staan!!!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:40

Kun je hem dan voorlopig niet in de bak zetten? Ze hoeven niet persé de hele dag in de wei lopen, bak is ook al goed maar dan moet je gewoon ng een baal hooi leggen zodat ze wel kunnen knabbelen...
Dat je paard voor het hek staat als het regent moet je niet achter kijken, die van mij is ook zo, vanaf als het begint te regenen staat hij voor het hek en dan mag ik me absoluut niet laten zien/horen want anders begint hij nogal kwaad te hinniken :+ gewoon negeren ;) .

Ik versta iets niet goed, je zegt dat er niet genoeg stroom is omdat het gras te lang is en je dit nog moet maaien maar dit pas volgende week kunt doen omdat je vriend dan pas vrij heeft? Kun je dit dan niet zelf doen, ook al is het alleen maar onder de draad? En naar mijn weten heeft te hoog gras niets te maken dat je stroom verminderd..

Die liksteen met bal onder is z'on likit met skippybal, zou ik zelf niet kopen omdat een likit puur suiker is. Af en toe kan het natuurlijk geen kwaad maar z'on houder kost redelijk veel geld

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:53

bedankt voor je antwoord, nou in de buitenbak lukt niet echt. omdat de shetjes die we hebben eronder door gaan. en daar geen stroom op staat.
hij vind het niet leuk om dan daar alleen in te wandelen, want bij het land staan naast hem ook vriendjes enzo.. en dan staat hij die steeds te roepen
de eigenaar van mijn stal is over een week thuis van vakantie. dan ga ik vragen of hij daar stroom op wilt zetten.
mijn vriend zit in de koeien business en die zei dat het kwam door het gras dat tegen het draad aan zit dat het dan niet goed aard ofzo. geen verstand van... maar dan willen we zo'n maaier meenemen die je op je rug neemt...speciaal voor lang gras ofzoo:P hmm nee lijkt me ook niks zo'n ding van puur suiker. hij heeft wel een mineralenblok in stal hangen

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:17

Die van mij doet dat uit jaloezie als ik met de pony bezig ben. Als een paar keer waarschuwen niet helpt gooi ik meestal met een spons een paar druppels water richting hem en dan is het vaak over.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:46

Middeltjes op de tralies smeren is symptoombestrijding, géén oplossing. Daar moet je dus sowieso niet aan beginnen. :n Ik denk inderdaad dat het verveling is, het beste wat je kunt doen is om je paard zoveel mogelijk in de gelegenheid te stellen om zijn natuurlijke gedrag te uiten, dus zo vaak mogelijk ruwvoer voeren, zo min mogelijk op stal, maar naar buiten met andere paarden. Succes! :)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 20:27

hij heeft ook al bultjes op zijn kont van teveel eiwit denk ik dus hij staat genoeg op de wei denk ik zo haha, het is minimaal 5 uurtjes dat ze erop staan... op stal krijgt hij ook onbeperkt kuil

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:32

mmm kan hij die bultjes niet krijgen van teveel kuil?
en als het wel blijkt dat hij niet lang op het gras kan staan, wat ga je dan doen?

die van mij kan ook niet veel gras hebben ivm hoefbevangenheid, maar dan nog kan ze de hele dag buiten staan op zand, met hooi ervoor

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 23:01

we zijn al bezig om hooi te zoeken, en we moeten ook een plekje vinden om het op te slaan...
als de eigenaar van de stal terug is ga ik overleggen of er stroom op de buitenbak kan.
ik laat toch binnenkort een da komen omdat hij nog geent moet worden, dus dan kan hij ook even kijken en tips geven over de bultjes en eiwit en dergerlijke