laten stijgeren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BijouxLotje

laten stijgeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 13:51

ik heb een shetten veulen dat gek is op spelen,
het is egt een clowntje!

nu, laat ik haar achter me aan rennen (en ik achter haar aan)
gewoon lekker ravotten en spelen in de wei ;) (vindt ze geweldig! )
maar af en toe begint ze ook te steigeren als ze naast me staat,
ik vind het prachtig om te zien!
maar ben bang, dat als ze later een volwassen ''grote'' pony is,
het dan gewoon te gevaarlijk wordt..

aan de andere kant wil ik haar wel graag het stijgeren aanleren,
en ik ben bang dat, als ik het haar nu afleer, ze te onzeker zal zijn om het uiteindelijk weer aan te leren..

wat denken jullie?
afleren?
of juist aanleren, en alleen belonen als jij zegt dat ze MAG stijgeren...?

alvast bedankt ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:55

Zeker bij zo'n jonkie zou ik het absoluut niet aanmoedigen of aanleren. Leer haar eerst maar eens gewoon respect te hebben voor tweepoters. ;)

Leo

Re: laten stijgeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:17

PP --> OPG

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:28

Levensgevaarlijk! Het is van belang voor jezelf om een veulen eerst respect te leren voor de mens. En steigeren richting de baas valt daar zeker niet onder. En achter je aan laten rennen kan ook later tegen je gebruikt worden. Dan doet ie het ook als jij met je halster de wei in komt om te gaan rijden omdat ie daar toevallig geen zin in heeft.

Eerst leren dat hij dat soort dingen niet mag doen waar je naast staat. En als hij later (over een jaar of wat) respect heeft en ook al andere stemhulpen kent dan kun je als je dat nog steeds wilt hem leren steigeren op commando. Maar daarvoor moet je eerst je paard onder controle hebben.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:29

femke27 schreef:
Levensgevaarlijk! Het is van belang voor jezelf om een veulen eerst respect te leren voor de mens. En steigeren richting de baas valt daar zeker niet onder. En achter je aan laten rennen kan ook later tegen je gebruikt worden. Dan doet ie het ook als jij met je halster de wei in komt om te gaan rijden omdat ie daar toevallig geen zin in heeft.

Eerst leren dat hij dat soort dingen niet mag doen waar je naast staat. En als hij later (over een jaar of wat) respect heeft en ook al andere stemhulpen kent dan kun je als je dat nog steeds wilt hem leren steigeren op commando. Maar daarvoor moet je eerst je paard onder controle hebben.

Daar is alles mee gezegd.
:)

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:31

Ik ben zowiezo niet fan van het leren steigeren.
Maar iedereen zo zijn eigen.
maar nu zowiezo het hem af leren.
straks hangt hij wel eens met zijn voeten in jou nek wat dan?
Ik zou het hem echt afleren..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:36

Het lijkt onschuldig spelen , maar dat is het niet hoor, een volwassen pony zelfs een shet kan levensbedreigend zijn.
Wat jij nu doet is het respect voor de mens op een heel wankel en zeker niet echt onder controle zijnde relatie te plaatsen.
dit is niet veilig.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:39

idd afleren dit is niet correct gedrag..
eerst afleren,, je kunt het altijd op een verantwoorde manier aanleren,, maar schakel daar liever hulp bij in :)

Mloe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:40

Ik zou het misschien toch ook beter afleren
alleen als je pony enkel word gebruikt voor trucjes enzo kan je het hem weer aanleren.
Maar doe wat je zelf wilt :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 01:35

ik zou het nu zeker afleren. ze moet op deze leeftijd leren dat jij de leider bent. als ze groot is en je wilt het dr alsnog aanleren gaat dit zeker wel lukken zolang als jij maar de leider blijft.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:21

Ik zou dit nu niet aanleren.
Als het paard volwassen is EN ingereden of beleerd voor de kar, pas dan kun je zulk soort 'kunstjes' aanleren.
Als je het nu leert zul je er ongetwijfeld een hoop ellende aan ondervinden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:50

Als ik jou was zou ik zelfs stoppen met het zogenaamde spelletje van achter elkaar aan lopen. Ik vrees namelijk dat je niet helemaal weet hoe jij moet zorgen dat jij ten alle tijden de grote baas blijft, aangezien hij al naar je toe steigert. Het lijkt misschien heel schattig en lief nu hij klein is, maar eens hij een grote pony is (en een shet is ook serieus wat kilo's) gaat het alleen maar problemen opleveren.
Een shettenveulen is geen stuk speelgoed, maar een kind dat opgevoed moet worden, spelen kan hij met zijn ponyvriendjes. Je moet er eerst voor zorgen dat je paard alle respect voor je heeft en héél goed luistert, en dan komen spelletjes pas (spelletjes waar het heel duidelijk blijft wie welke plaats in de rangorde heeft).

Afleren dat steigeren dus, en ook nooit terug aanleren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:53

ze is nu te jong om het te leren en dit is dominant gedrag. nu afleren en straks al ze oud genoeg is en je het nog wilt netjes aanleren.

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:56

Ik zal het afleren!!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:59

Ik ben het eens met xKatleentjex, ik raad het af om het aan te leren!
Nu is het misschien nog leuk, en gaaf om te zien, maar als hij het straks uit zichzelf gaat doen is het niet meer zo grappig, zie het dan maar weer af te leren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:02

achter je aan rennen is nu nog misschien leuk, maar dat kan later ontaarden in jou opjagen
steigeren is misschien ook nu nog leuk, maar als je later een hoef tegen je hoofd krijg en je op de intensive care (als dat nog zin heeft) beland, dan is dat ook niet meer zo grappig
ondanks dat shetlanders zo klein zijn (en zeker als veulen zijnde) kunnen ze over ongelofelijk veel kracht beschikken

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:06

niet doen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:14

Ik zou ook niet afleren, en het dan 'later weer aanleren als je dat wilt'. Steigeren is enkel en alleen iets voor ervaren mensen die voor 200% zeker weten hoe ze hun pony/paard moeten controleren, en als je op bokt al moet gaan vragen wat je moet doen wanneer je pony ongevraagd naar je steigert 'omdat het wel prachtig is om te zien...', dan ben je simpelweg niet de geschikte persoon om een paard te leren steigeren (ik trouwens ook niet, daar niet van).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 01:12

Afleren en gewoon zo laten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:24

Niet aanmoedigen, kan het begin zijn van een enkeltje slachthuis! Voordat je aan de oefening "steigeren" toebent moet een paard volledig onder appel staan!

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:28

het steigeren is een teken van vriendschap, want onderling spelen veulens ook met elkaar. Maar ik zou haar niet belonen, want als ze haar sprong eens misrekent en ze land bv op jou...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:48

Shana_Pakko schreef:
het steigeren is een teken van vriendschap, ...

Daar geloof ik nu eens niets van ;) . De meeste paarden die steigeren zijn nu juist nèt geen lieve vriendjes :D :D .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:52

aan de ene kant is het verstandig om af te leren.. aan de andere kant kan er nu ook voordeel inzitten voor later als ze het nu veel doet. Als jij het nu op commando zet (Ik weet niet of je daar ervaring mee hebt (andere kunsten) anders zou ik het niet doen) Dan heb je later een paard dat op commando kan steigeren en die het nu niet meer doet tenzij het gevraagd word.

Zo heeft een vriendin van mij het ook gedaan, paard steigerde altijd als veulen, ze heeft er een commando aan vast gekoppeld en sindsdien kan hij prachtig steigeren maar doet hij 't nooit meer ongevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:16

Hannah_Menno schreef:
aan de ene kant is het verstandig om af te leren.. aan de andere kant kan er nu ook voordeel inzitten voor later als ze het nu veel doet. Als jij het nu op commando zet (Ik weet niet of je daar ervaring mee hebt (andere kunsten) anders zou ik het niet doen) Dan heb je later een paard dat op commando kan steigeren en die het nu niet meer doet tenzij het gevraagd word.

Zo heeft een vriendin van mij het ook gedaan, paard steigerde altijd als veulen, ze heeft er een commando aan vast gekoppeld en sindsdien kan hij prachtig steigeren maar doet hij 't nooit meer ongevraagd.

en dan heeft ze dus geluk gehad
er zijn veels te veel verhalen van klein meisje wou paard leren steigeren, en paardje eindigde op de slacht want hij begon het overal te doen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:02

Daarom zeg ik ook dat je er wel ervaring mee moet hebben! ;)
Dat heeft niks met geluk hebben te maken hoor. Als je weet waar je mee bezig bent kun je dat goed aanleren. (Al ligt dat natuurlijk ook aan 't type paard) Als je weet dat je dat niet aankan of niet genoeg ervaring hebt dan moet je 't em afleren.