Hoeveel kg paard + trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Hoeveel kg paard + trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:32

Hallo!
Wij zijn aan het denken over een nieuwe auto (lees: we willen het graag maar hebben er de centen niet voor), waarmee we wél op pad kunnen met het paard.
Hoeveel kilo moet een auto (geremd uiteraard) kunnen trekken voor een standaard KWPN (à 500/550/600? Geeeen idee) + trailer?
We hebben een 1 paards tot onze beschikking van 650 kg (komt uit het jaar 0 en ik betwijfel of ons paard er in past, onze pony kon de kont al niet keren), hoeveel weegt een 1,5 paards?
En wat rekent men voor een 2 paardstrailer met 2 paarden?
Alvast bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:45

Ik heb eens de minimale eisen gesteld, om fatsoenlijk met een trailer door het verkeer te kunnen:
Citaat:
Nog maar eens de eisen 1,5 paards:
Motor
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min 1800kg
toegestane kogeldruk min. 100kg

succes met zoeken.

Dit zijn ondergrenzen; mindere auto's zijn voor de wanna-bees.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:47

Bedankt voor je reactie! :)
Maar het gewicht van de auto moet dus lichter zijn dat dat 'ie mag trekken?
En met wannabe's, wat bedoel je daar mee? Dat ze het gewoon niet redden of dat het maar krap gaat?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:50

Ik heb een kwpner van 550kg en een 1,5 paards trailer van 510 kg dat is dus 1060 kg en mijn auto (honda accord) mag 1200 kg trekken, deze auto was ook niet zo duur en dat gaat prima!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:51

Puissance schreef:
Bedankt voor je reactie! :)
Maar het gewicht van de auto moet dus lichter zijn dat dat 'ie mag trekken?
En met wannabe's, wat bedoel je daar mee? Dat ze het gewoon niet redden of dat het maar krap gaat?

Nee!!! Dat is het MINIMALE leeggewicht van de auto!! Meer is beter!
Banna-bees zijn mensen met auto's die eigenlijk (net) geen trailer mogen trekken maar dat toch doen.

Silly1972 schreef:
Ik heb een kwpner van 550kg en een 1,5 paards trailer van 510 kg dat is dus 1060 kg en mijn auto (honda accord) mag 1200 kg trekken, deze auto was ook niet zo duur en dat gaat prima!

Dit bedoel ik dus met een wanna-bee combinatie. Een Honda Accord heeft namelijk geen minimaal toegestane kogeldruk van 75kg!!

Silly1972

Re: Hoeveel kg paard + trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:57

pfffff Whatever! Heb het netjes uitgezocht met de dealer, trailerhandelaar en de politie en het mag en gaat uitstekend, de trekhaak is standaard bij de auto en mag het maximale gewicht trekken en de kogeldruk is ook gemeten, dus er is totaal geen probleem, maar als jij perse meer uit wilt geven dan nodig dan doe je dat toch lekker! Dan ben ik toch lekker een wannabee

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:58

En als je een ongeluk krijgt met een wannabe combinatie, ben je dan wel verzekerd enzo?
Als het eigenlijk niet mag lijkt het me toch van niet..?

Ik kwam net een Honda CR-V tegen, met deze technische gegevens:

Gewichten (kg) (handgeschakeld/ automaat)
Kentekengewicht 1469 / 1504
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 2050 / 2080
Maximaal massa aanhanger geremd 1600 / 1500
Maximaal massa aanhanger ongeremd 600 / 600
Maximale kogeldruk 100
Maximale daklast 80

Hiermee red ik dus een 1,5 en geen 2?

Mijn moeder heeft trouwens wel gewoon een E rijbewijs. :j

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:00

Puissance schreef:

Precies! Een 2 paards met 2 paarden weegt wel net iets meer als 1500 kg...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:06

Silly1972 schreef:

Silly, jij hebt het hier over daadwerkelijk gewicht.
ik schat zo in dat het gewicht op papier meer is.
Je trailer mag vast meer laden dan de 550 kilo van je paard.
Het TOTALE gewicht van je trailer op je KENTEKENBEWIJS is wat je mag trekken.

Een agent langs de weg weet niet hoe zwaar je paard weegt. Hij zou je dan naar een weegbrug moeten begeleiden.
Dat is geen doen dus daarom geldt het gewicht op papier...

Echt waar!!
Werkte het maar anders, dan had ik mn goedkope mazdatje kunnen houden ipv dat dure bakbeest waar ik nu in rijd.
En ik kan het weten... heb gister en vandaag nog een verkeerscursus gehad.
Dus pas op!
Een boete is niet het ergste. wat als er wat gebeurd? Je verzekering betaald dan echt niet uit!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:10

zodiacje schreef:

Daar gaat het toch ook om?
Je moet alleen zorgen dat je er niet overheen komt zodat het wettelijk nog mag...
Maar ik mag ook achter mijn auto die maar 1500 mag trekken een aanhanger hangen waar wel 2000 kg mee geladen mag worden... Als je maar BE hebt dan ;) Anders zouden er heel veel een zwaardere auto nodig hebben! De pliessie is verplicht om je mee naar een weegbrug te nemen als ze het niet weten :(:)
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 15-07-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:12

Puissance schreef:
En als je een ongeluk krijgt met een wannabe combinatie, ben je dan wel verzekerd enzo?
Als het eigenlijk niet mag lijkt het me toch van niet..?

Als het niet klopt en je maakt brokken, ben je inderdaad niet verzekerd!!
Puissance schreef:
Ik kwam net een Honda CR-V tegen, met deze technische gegevens:

Gewichten (kg) (handgeschakeld/ automaat)
Kentekengewicht 1469 / 1504
Maximaal toelaatbaar totaalgewicht 2050 / 2080
Maximaal massa aanhanger geremd 1600 / 1500
Maximaal massa aanhanger ongeremd 600 / 600
Maximale kogeldruk 100
Maximale daklast 80

Mijn moeder heeft trouwens wel gewoon een E rijbewijs. :j

Qua gewichten is een 1,5 paards geen probleem. Wat zijn de motorprestaties??

Silly1972 schreef:
pfffff Whatever! Heb het netjes uitgezocht met de dealer, trailerhandelaar en de politie en het mag en gaat uitstekend, de trekhaak is standaard bij de auto en mag het maximale gewicht trekken en de kogeldruk is ook gemeten, dus er is totaal geen probleem, maar als jij perse meer uit wilt geven dan nodig dan doe je dat toch lekker! Dan ben ik toch lekker een wannabee

Doe eens een kopie van de technische gegevens dan. Laat ik je haarfijn zien waar de verzekering je op pakt bij brokken.

zodiacje schreef:
Silly1972 schreef:

ik schat zo in dat het gewicht op papier meer is.
Je trailer mag vast meer laden dan de 550 kilo van je paard.
Het TOTALE gewicht van je trailer op je KENTEKENBEWIJS is wat je mag trekken.

Een agent langs de weg weet niet hoe zwaar je paard weegt. Hij zou je dan naar een weegbrug moeten begeleiden.
Dat is geen doen dus daarom geldt het gewicht op papier...

Echt waar!!
Werkte het maar anders, dan had ik mn goedkope mazdatje kunnen houden ipv dat dure bakbeest waar ik nu in rijd.
En ik kan het weten... heb gister en vandaag nog een verkeerscursus gehad.
Dus pas op!
Een boete is niet het ergste. wat als er wat gebeurd? Je verzekering betaald dan echt niet uit!

Sorry maar je l*lt uit je nek. Oom agent mag niet uitgaan van papier maar MOET uitgaan van feiten zodra de chauffeur B-E rijbewijs heeft. Dat betekend inderdaad dat de combi naar de weegbrug MOET!! Sterker nog, als oom agent weigerd wanneer de chauffeur een weging eist, is de agent fout!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:16

NEE!
Natuurlijk gaat het niet om het daadwerkelijke gewicht. Heb jij een weegbrug bij je dan?
Oom agent weet echt niet hoe zwaar een paard weegt. Het gaat om de gewichten op je kentekenbewijs.
zoveel weegbruggen zijn er niet. zou trouwens ook niet fijn zijn voor je paard, even een ommetje naar de weegbrug...

Als je auto maar 1500 mag trekken mag je ook alleen maar een trailer trekken met totaal gewicht (eigen gewicht + te laden gewicht) van 1500. Geen 2000. Je mag hier echt niet mee rijden!

Misschien iets voor de bokt redactie om eens een officieel bericht te plaatsen met daarin hoe het nou echt zit.

@ ikke. je kan het niet eens met me zijn maar dat kan je ook anders zeggen hoor. Met mn nek is alles in orde

zodiacje

Re: Hoeveel kg paard + trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:18

je kan overigens wel, als je toch minder laadt dan wat mag, ja trailer terug laten "tunen" in gewicht. dan mag ie op papier minder laden en mag ie wel erachter

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:19

ikke schreef:

Motor
Type 4-cilinder in lijn, lichtmetalen motorblok en cilinderkop
Klepbediening Enkele bovenliggende nokkenas (SOHC), 16 kleppen met VTEC variabele kleplichthoogte, kleptiming en nokkenasverstelling
Cilinderinhoud (cm3) 1,997
Boring x slag (mm) 81 x 96,9
Kompressieverhouding 10,5:1
Vermogen (kW/pk-tpm) 110 / 150 - 6.200
Maximum koppel (Nm-tpm) 192 - 4.200

Ik snap er niet zoveel van, maar volgens mij is het wel goed?
Mag ik dan hiermee wel een 2 paards met 1 paard er in vervoeren?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:25

zodiacje schreef:
Als je auto maar 1500 mag trekken mag je ook alleen maar een trailer trekken met totaal gewicht (eigen gewicht + te laden gewicht) van 1500. Geen 2000. Je mag hier echt niet mee rijden!

Daar mag je echt wel mee rijden hoor! Het gaat om het gewicht wat ie irl weegt en ze zijn verplicht om je mee te nemen naar een weegbrug!
Ik denk dat jij verward bent met de regels van trailer rijden met alleen b-rijbewijs...

Puissance schreef:

Wat mag die trekken?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:28

Heb ik hierboven net neergezet. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:31

zodiacje schreef:
NEE!
Natuurlijk gaat het niet om het daadwerkelijke gewicht. Heb jij een weegbrug bij je dan?
Oom agent weet echt niet hoe zwaar een paard weegt. Het gaat om de gewichten op je kentekenbewijs.
zoveel weegbruggen zijn er niet. zou trouwens ook niet fijn zijn voor je paard, even een ommetje naar de weegbrug...

Misschien iets voor de bokt redactie om eens een officieel bericht te plaatsen met daarin hoe het nou echt zit.

@ ikke. je kan het niet eens met me zijn maar dat kan je ook anders zeggen hoor. Met mn nek is alles in orde

Lieve schat, ik heb hier diverse artikelen over geschreven, voor diverse bladen en de FAQ hier op Bokt heeft mijn back up.
Ik weet zowel de verzekeringstechnische als wettelijke regels EN de consequenties ervan!
Oom agent heeft de boel gewoon te wegen. Hij mag dan wel agent zijn, hij heeft zich net zo goed aan de wet te houden als jij en ik!.
Jij dient de wet te kennen en bij twijfel, weeg je toch gewoon de boel bij je lokale weegbrug.

Puissance schreef:
ikke schreef:

Motor
Type 4-cilinder in lijn, lichtmetalen motorblok en cilinderkop
Klepbediening Enkele bovenliggende nokkenas (SOHC), 16 kleppen met VTEC variabele kleplichthoogte, kleptiming en nokkenasverstelling
Cilinderinhoud (cm3) 1,997
Boring x slag (mm) 81 x 96,9
Kompressieverhouding 10,5:1
Vermogen (kW/pk-tpm) 110 / 150 - 6.200
Maximum koppel (Nm-tpm) 192 - 4.200

Ik ben niet echt onder de indruk. Met name die hoge toerentallen, daar ga je op terugkomen, echt waar! Zo'n jankende motor aan 4500toeren om een beetje vermogen en koppel te hebben, dat houdt je geen half uur vol.
Kortom, niet mijn eerste keuze, al is het niet onmogelijk of direkt onveilig.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:33

Hm oke.
In verhouding is die auto ook nog een best grote bak, en ook aardig zwaar volgens mij, daar betaal je dan wel wat premie voor..
Mensen die wij kennen hebben volgens mij achter een VW Golf (ja, echt waar) een 1,5 trailer met een sportpaard er in.
Met een dieselmotor red je dat net, heb ik opgezocht.
Zijn er nog meer van die kleine auto's die het redden maar dan met een benzinemotor?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:20

Puissance schreef:
Zijn er nog meer van die kleine auto's die het redden maar dan met een benzinemotor?

Geen type golfjes iig! Dan zul je echt groter en dus ook zwaarder moeten denken... :(:)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:25

De nieuwere 1.5 paards trailers zijn vaak te krijgen in 1300kg en 1600kg totaal gewicht (ledig + laadvermogen)

Ga sowieso op zoek naar een auto die meer dan 1300kg mag trekken met kogeldruk van min. 75kg en de res wat Ikke in haar post heeft uitgelegd. Rijd desnoods je proefrit met paard en trailer. Kijk ook even in het topic 'wat voor auto heb jij voor de trailer'.

De Golf TDI mag volgens mij 1400kg trekken... Benzineversie weet ik niet! En dat mensen in jouw omgeving met de combi rijden, betekent niet dat het wettelijk toegestaan is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:38

mo_van_dijk schreef:
En dat mensen in jouw omgeving met de combi rijden, betekent niet dat het wettelijk toegestaan is.

Precies! Ga eens rondkijken en dan kom je echt dikke overbeladingen tegen. Bijv een golfje met een 2 paards trailer en met daarin ook echt 2 paarden... Zoals ie toen weg reed voorspelde het weinig goeds...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:40

En het dan nog gek vinden dat je in een wheelie door de tunnel omhoog gaat _-:(

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:16

Ik weet verder niets over of het bij hun toegestaan is, maar bij een bepaalde versie met een dieselmotor krijg je qua gewicht al wel max. 1600 kg toegestaan.
Het kan dus heel goed toegestaan zijn, maar ook het tegengestelde kan zo zijn.

@ Rianneke: Hoezo zou ik zwaarder moeten denken als de mogelijkheid er is dat het wettelijk toegestaan is en te doen is?
Niet iedereen heeft het geld van de wereld om een dikke bak te kopen die ontieglijk veel kost met wegenbelasting (gewicht ed).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:57

Golf 1.9 TDI mag 1300 geremd trekken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:02

Neonlight schreef:
Golf 1.9 TDI mag 1300 geremd trekken.

Renault Laguna 2 ltr. mag ook 1300 geremd trekken. Prima dus voor een 1,5 prds.