Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max_ruiter

Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:22

Wat vinden jullie een minimum leeftijd om te beginnen met het paardrijden?

Ik vind 7 jaar de min leeftijd, want ik ben begonnen toen ik 6 was, en als ik zo terug kijk, vond ik mezelf toch wel iets tejong.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:24

Ik was niet meer zo kinderlijk op mijn 6e en heb echt wel leuke lesjes gehad. Ben begonnen op mijn verjaardag, en dat was allemaal heel speels.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:25

Ik vind zeven jaar ook de minimum leeftijd.
:j

Silly1972

Re: Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:26

Ik was zelf ook 7 was een goede leeftijd

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:29

Ik zou zeggen voor kinderen die niet tussen de paarden opgroeien een jaartje of 7/8. Dan ben je groot genoeg om niet alleen maar op de shetjes te passen (is heel leuk rijden hoor, maar een shet beweegt wel heel anders dan een welsh of zo), oud genoeg om een beetje basis-paardentaal te kunnen begrijpen en jong genoeg om het snel op te pakken en te varieren met dingen (dressuur, springen, buitenrijden, crossen). En met een jaartje of 7/8 weten kids ook snel of ze het wel of niet leuk vinden. Jonger dan 7 doen ze het vaak gewoon omdat het nou eenmaal moet, zonder er echt bij na te denken of ze het nou wel of niet leuk vinden.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:29

Ik het per kind verschillend...
Qua botten e.d. is denk ik 6,5-7 de beste leeftijd als het kind maar de ergste wilde haren kwijt is:D
Maar sommige kinderen groeien (door mams of paps) tussen de paarden op en die kunnen echt niet wachten tot ze 7 zijn!!
Dus als ze dan een pony'tje krijgen als ze 5 zijn b.v. kan in mijn ogen elke dag of om de dag een rondje ook geen kwaad hoor.
Ze hobbelen er toch meer op en gebruiken hun been spieren nou ook niet bepaald intensief....

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:32

mick75 schreef:
Ik zou zeggen voor kinderen die niet tussen de paarden opgroeien een jaartje of 7/8. Dan ben je groot genoeg om niet alleen maar op de shetjes te passen (is heel leuk rijden hoor, maar een shet beweegt wel heel anders dan een welsh of zo), oud genoeg om een beetje basis-paardentaal te kunnen begrijpen en jong genoeg om het snel op te pakken en te varieren met dingen (dressuur, springen, buitenrijden, crossen). En met een jaartje of 7/8 weten kids ook snel of ze het wel of niet leuk vinden. Jonger dan 7 doen ze het vaak gewoon omdat het nou eenmaal moet, zonder er echt bij na te denken of ze het nou wel of niet leuk vinden.

Ik hoefde niet van mijn ouders, ik vond het zelf geweldig.
We hadden 2 paarden in de buurt staan, en ging ik elke dag heen.
Eigenlijk zit veel famillie leden in de paardensport ook daardoor ben ik het gaan doen, want ik keek vaak bij hun.
Ik vond het toen al een mooie sport!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:33

Intensief lessen voor het achtste jaar heeft weinig zin aangezien de coördinatie over de ledematen nog niet is wat je nodig hebt om echt fijn te kunnen paardrijden. Rondhobbelen en lol met je knol zijn ze hier al mee begonnen toen ze nog niet konden lopen.... :=

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:34

Jaar of 7/ 8
Kunnen ze de bakletters lezen en beter de uitleg begrijpen.
Ook wat langer concentreren.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:34

Mijn buurmeisje van nu 8 maar toen ze begon 7 rijd heel leuk! Ze kan het echt goed!

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:37

Ik vind ook zeven. In Duitsland wordt er bijvoorbeeld meer aan voltige gedaan. Dit gaat vaak vooraf aan het 'echte' rijden. Ze beginnen hier dan ook jonger mee (5/6 jaar).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:42

ik heb er zelfs eentje van krap 6 jaar die bij mij rijdt.
( ouders eigen paarden, meisje zelf een eigen pony en ivm het zelf fanatiek willen rijden toch lessen genomen voor goede begeleiding)
hangt wel zwaar af van het karakter en de speelsheid van het kind.
dit meiske kan gewoon een vol half uur haar aandacht erbij houden, dus dan kan het prima.
kind kan gewoon stappen en draven, lichtrijden met de handen los etc.
accent ligt nog wel heel erg op spelletjes en veel stappen en evenwichtsoefeningen.
maar hoorde al dat ze ook gerust op het zandpad in volle galop met d'r pony crosst :+

ideale leeftijd vind ik zelf rond de 7 jaar, oud genoeg om de aandacht erbij te houden, jong genoeg om ze goed te vormen :j

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:45

Als ze nog jonger zijn, 3/4 vind ik dat ze best spelenderwijs kunnen rondhobbelen op een klein shetlander bijvoorbeeld.. Hoor ik hier wel vaker hoor, mensen die zelf paarden hebben en dan de kinderen al vroeg wijs maken met de paarden door lekker te laten tutten en hobbelen op een shet. Echte rijden is wel vaak 8/9 jaar denk ik omdat ze zich toch nog niet zo goed kunnen concentreren.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:47

Ik ben zelf op mijn 7e begonnen op de manege.

Een vriendin van mij was geloof ik 4/5 jaar.

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:53

Ik ben op mijn 7e begonnen met lessen op de manege, volgens mij is dat een prima leeftijd.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:56

Ik begon toen ik 9 was.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:03

Ik heb het over kinderen die niet opgroeien tussen de paarden. Als je wel opgroeit tussen de paarden mag het mischien verstandig zijn te wachten tot de kinderen 7/8 zijn, in de praktijk is dat vaak heel lastig.

Zit wel een groot verschil tussen een "stadskind" dat nooit eerder een paard (of ander groot dier) van dichtbij gezien heeft en een kind dat opgegroeid is tussen de paarden, koeien en weet ik veel welk groot vee. Die kinderen weten met 5/6 jaar vaak al heel goed wat ze wel en niet moeten doen, uit ervaring wijs geworden. Stadskinderen die hooguit op de kinderboerderij zijn geweest moeten niet te "kinds" zijn, ze moeten oud genoeg zijn om te begrijpen dat je niet zomaar om een paard z'n nek kan hangen en andere gevaarlijke ongein.

Genoemde leeftijden zijn gemiddelden. Er zijn 4-jarige stadskinderen die toch een aangeboren gevoel voor het werken met grote dieren hebben en tussen het vee opgegroeide 10-jarigen die je dagelijks uit de stallen moet plukken, of onder hoeven vandaan moet trekken.

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:07

Ik denk wel 6, het verschilt natuurlijk per kind hoever een kind al is ontwikkeld etc.. Maar 7 is wel de leeftijd om goed te leren!:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:55

mijn nichtje is met 5 begonnen , ik met 6
prima leeftijden als er aangepast op die leeftijd les gegeven word :)

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 11:25

Sonja_vR schreef:
mijn nichtje is met 5 begonnen , ik met 6
prima leeftijden als er aangepast op die leeftijd les gegeven word :)

Jaa idd!
Het ligt er maar net aan hoe je les krijgt;):D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:27

Mijn nichtje is er net 3 geworden en rijdt paard op mijn oudste merrie :j Mijn zussen zijn twee jaar geleden begonnen op de leeftijd van 6,8 en 10. Gaat prima zo. Maar als je het echt hebt over rijden met echt alle gangen, jaar of 6-7. Ik zie mijn nichtje van 3 nog niet beginnen draven :')

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:32

Ik ben op m'n 7e begonnen en ik vind dat ook wel een mooie leeftijd om te beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:39

Ik ben op mijn 5e begonnen. Toen mocht het nog, nu mogen kinderen officieel pas met 7 beginnen geloof ik (dit ivm eventuele lichamelijk problemen op latere leeftijd). Ik heb er nooit spijt van gehad, lichamelijk ondervind ik er geen last van ofzo. Behalve mijn vreselijke ringvingers en pinken. Aan beide handen zijn mijn pinken krom en mijn ringvingers zijn aan de buitenkanten bedekt met een laag eelt waardoor ze er een beetje apart uit zien :+ Maar ik ben nog net zo paardengek als 16 jaar geleden hoor :))

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:45

tja ik was 4...
Maar dat was meer spelen en gewenning dan rijden en met men shet. Rijden kwam rond men 7e meer toen ik mijn eerste B ponytje kreeg. Dan kon ik wel al stappen draven, galopperen en rondsturen zeg maar. Maar op de B begon ik met springles, en dressuurles om de week afwisselend. En ja zo is dat gegroeid.
Te vroeg, mss wel, maar ik heb het nooit anders gekend en eerlijk zou het niet anders gewillen hebben.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:51

Ik was ook 6 a 7. Eigenlijk is het erg slecht voor kinderen om vroeg te beginnen, gewrichten enzo die in een verkeerde houding zitten en overbelast worden. Misschien maakt een keer in de week een lesje dan niet zo veel uit maar ik denk wel dat er te weinig wordt gelet op de lichamelijke ontwikkeling.