Wandelen, Hoe beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinoa

Wandelen, Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:38

beste bokkers, ik heb een brandende vraag
Mijn merrie is 1 jaar oud en wil met haar natuuurlijk ooit eens lekker naar het strand enzo !
maar ze is nog nooit van het erf afgeweest, en vind alles heel spannend als ze samen met mij wandelt over een verlaten stukje erf waar niemand te bekennen is !
zo Hinnekt (ehm GILT) ze als ze uit het land komt , en ze gaat ook heel graag overal van schrikken zoals een deur ,die ineens dicht is terwijl die altijd open stond :|
ik zou graag willen weten hoe ik een beetje kan beginnen met stukjes buiten wandelen .

shilady

Re: Wandelen, Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:38

Gewoon ermee beginen en een ander paard mee laten lopen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:44

Inderdaad...eerst achter een ander ouder paard aan.
Maar op stal al de kleine stukjes die je kan lopen elke keer even meenemen nadat je b.v hebt gepoetst. En dan steeds verder weg van de groep als dat kan tenminste.
Ook helpt het als je haar af en toe alleen in de bak laat lopen en met haar speelt. Zo leert ze dat jij de leider bent en dus de vertrouwde persoon.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:20

ja het probleem is ook, Het is een weggetje van 4 meter breed, met 2 sloten ernaast, en ik vind het zo link als ze ergens van schrikt ofzo dat ze in de sloot beland.
ik kan wel byv. in de buitenbak lopen. dat is ook ver van de groep af en daar is ze ook alleen zeg maar.
Is dat goed dan ? en moet ik haar belonen als ze rustig meeloopt? Ze bedelt veel dus doe het liever niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:46

Die buitenbak is juist perfect! Neem snoepjes mee ( oei wat zeg ik nu toch weer!?) en ga lekker spelen met haar. Jaag haar een keer weg en roep haar naar je toe, als ze komt, een snoepje ( suikerklontjes geef ik altijd, stuk goedkoper!) Ren eens weg en je zal zien dat ze je volgt. Maak schijnbewegingen door de bak als ze je volgt geef je af en toe een klontje of beloon haar met klopjes op de hals en lieve woordjes. Zo bouw je een band op met je paard en leert ze je kennen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:52

helemaal met aerdenhout eens.
over de weg op gaan. ga wandelen opt erf. gaat het goed ga je aan de straat staan komt er auto aan hou der bezig met een snoepje. die je niet snel loslaat dat ze der aandacht daar heeft. is ze braaf als auto voorbij is geef je het snoepje.
dat bouw je weer af.
is ze braaf bij alles wat voorbij komt loop je een meter of 2 de straat op. daar blijf je staan is ze braaf draai je om en ga je terug. na haar natuurlijk goed te belonen elke keer als het goed gaat bouw je het een stukje uit.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:57

ja ze mag niet los in de buitenbak, er staat ook geen hek of iets omheen , eerder een hoge stoepje .
Ze kan wel lekker los in de paddock maar dat is naast het weiland en ik denk dat ze dan alleen maar naar de rest gaat staan gillen.

@ikke20 , er is geen straat het is een polderweg die doodloopt op het erf. ze is niet bang voor auto's daar loopt ze elke dag gewoon langs.
en wandelen over het erf ,gaat ook gewoon want dat kent ze op haar duimpje. ik kan wel een keer anders lopen , maar ik denk dat ze dan heel angstig zou doen, moet ik haar dan negeren of juist tegen haar praten ? moet ik haar belonen met iets lekkers als ze gewoon loopt of gewoon doen alsof het normaal is ?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:01

Wat anderen al zeggen gewoon proberen eerst kleine stukjes stappen op het erf en dat vaak herhalen en dan steeds een stukje verder, hoeft maar heel klein stukje per keer te zijn. En als ze gaat gillen gewoon doorlopen, geen aandacht aan geven!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:10

Jij denkt dat ze angstig zou doen..en dat voelt je paard..jij brengt jouw onzekerheid over 'als ze maar niet schrikt, als ze maar niet los weet te komen' nee gewoon lopen, jij bent de leider, jij zegt dat er niks aan de hand is..is zij bang, dan doorlopen..vol zelfvertrouwen, niet tegen haar gaan praten zij hoort en 'voelt' dan de onzekerheid in jouw stem..

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 23:13

ja ik ben idd voorzichtig met haar daar, er staan een hoop dure paarden en wil geen schade aanrichten _O-
maar moet ik haar nou belonen als ze meeloopt, want ze is altijd heel erg aan het graaien in je zakken en overal aan het zoeken.
Ze is ook erg beledigt als ze haar snoepje niet krijgt ( word veelste veel verwent ) ze krijgt op dit moment ook haast geen snoepjes meer.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:16

Geen snoepjes..loopt ze mee 'braaf, knap paard' en loop je verder..gewoon kleine stukjes..hoe is ze in de groep? Is ze onzeker of is het 1 in de hogere rang?

Snap dat ze je kindje is..maar niet teveel betuttelen hoor..;)

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:18

een klopje op de hals of een aai over haar neus is ook een beloning.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 23:22

haha nee het is meer me moeder die TE-veel tut, en Te-veel verwent haha.
Ze is zeker niet onzeker in de groep, teminste ik denk van niet. Kheb niet zoveel verstand van kudde's maar ze is niet bang voor andere, ze is wel onderdanig naar de hoge rang maar zeker niet onderdanig naar wat lagere paarden, die dreigt ze wel weg zeg maar. Ze zoekt ook altijd wel de ouwetjes op.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:04

probeer haar dan af te leiden met een snoepje. ik hou altijd snoepje zo vast dat ze met hun lippen het proberen los te maken dat ze net niet bijten erop zeg maar. op die manier zijn ze beetje afgeleid. zodra ze braaf blijven geef je het snoepje dan. en loop je door. vaak zet ik ze dan even stil. dat ze even echt hun aandacht op mij hebben. heb het mn fries ook zo geleerd die is nu voor 95% verkeersmak en ben sinds 3 weken met een jaarling bezig ook op deze manier.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 00:09

oja das een goede , zo haal ik haar ook altijd bij de kudde vandaan, maar ze gaat zo bedelen joh. en als ze het snoepje niet te pakken krijg dan gaat ze voor me uitlopen zodat ik stil sta _O-
ja en dan geef ik hem natuurlijk niet. dus ik doe het nu zonder snoepje, omdat ze ook moet weten dat het zonder snoepje ook gewoon moet kunnen toch ?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:25

ja klopt dat is ook erg belangrijk. ik beloon ze ook vaak genoeg door een lekkere kriebel of aai en met mn stem.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:25

neem een clicker werkt ook in het begin snoepje bij de click later beloon je met de clicker.
werkt bij veel paarden ik hoop bij die van jou ook

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 04:40

Zoveel mogelijk van het erf afgaan zodat je paard aan (voor hem/haar 'vreemde dingen') kan wennen.
Alles moet geleert worden... Ik zou wel iemand meenemen voor het geval je paard op de weg schrikt en jij hem alleen niet meer kan houden.
Blijf als er een auto o.i.d. aankomt aan de kant vd weg staan zodat je paard het hoort en ziet. Stel hem gerust als die ervan schrikt, wat die in het begin vast wel zou doen.
Blijf goed consequent en hou je paard zoveel mogelijk in bedwang. Hoe vaker je van het erf afgaat wandelen, hoe beter het zou gaan maar geef het de tijd. Je paard moet overal aanwennen.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:53

ik heb gister even in de buitenbak gewandelt (waar ze nog nooit geweest is ) , helemaal alleen er was niemand.
Zonder een snoepje zou ze er elke keer vandoor zijn geweest.
maar ze werd afgeleid door het snoepje, toen ze het snoepje niet in de gaten had wilde ze wel vluchten en probeerde ze weg te rennen, toen we terug naar de wei liepen heb ik dr een aantal keer stil gezet, daar reageerde ze nu ineens enorm goed op _O-1x HO en ze stond gelijk stokstil haha ,bedankt voor al jullie reactie's

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:55

esmespitfire schreef:
neem een clicker werkt ook in het begin snoepje bij de click later beloon je met de clicker.
werkt bij veel paarden ik hoop bij die van jou ook

ik weet niks van clickertraining maar kan je toch net zo goed GOEDZOO zeggen ipv van een click,
dat is toch eigenlijk het zelfde of niet ?

sofie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:07

Neem iig een ander paard mee, dat werkt heel goed (vind ik wel, ik heb het ook gehad.)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:07

Dat is wel fijn zo'n topic, zat met precies dezelfde vraag. Hij is net 1 geworden en heb alweer een hoop informatie zo gekregen. :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:29

ik heb even meegelezen omdat dit mij ook aangaat, maar als jezelf al onzeker bent, ga je toch niet met twee paarden de weg op? ik durf dat niet(helaas) mij is dat ook al vaker gezegd, joanna kent het allemaal wel en celine wil ook niet , maar ik ga niet met 2 jaarlingen de weg op :o ik heb dan wel kleintjes maar ze zijn beresterk

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:57

nou gister liep ik naar de wei, en trok ze me gewoon de weg op ?
ik snapte het dus echt niet.. alsof ze wou bewijzen dat ze het dus WEL alleen kon.
maarja wij lopen en zij vrolijk doorlopen. dus na een tijdje zeg ik.. nou zullen we weer terug ? en toen wou ze eigelijk niet mee, ze vond het wel leuk _O-
nou loopt het weiland naast de weg, dus ik denk dat als ik daar voorbij ga dat ze dan wel weer terug wilt.
Maar ik vond het zo gek dat ze gewoon erheen liep alsof ze wou zeggen : kijk maar baas ,ik kan het heus wel :=

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:11

Gewoon rustig aan proberen.
En dan steeds stukjes meer.