help mijn jazz ruin geeft geen achterbenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

help mijn jazz ruin geeft geen achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:18

zaterdag komt voor mijn ''nieuwe'' paard
de hoefsmid maar laat hij z`n achterbenen toch gewoon niet meer geven.. :?
hebben der alles aan gedaan maar hij doet t gewoon niet.

het is een recente jazz (en hoor van veel mensen dat dat de probleemen op ken leveren)
t schijnt dat veel jazzies de achterbenen gewoonweg niet willen geven.
maar hoe doen jullie dat dan bij jullie jazz??

helpp z`n hoeven zijn echt onwijslang

z`n voor benen tilt hij wel gewoon op

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:20

misschien een praam?

wij hebben destijds onze jazz lichtjes laten sederen,
heeft toen wel geholpen, veel belonen tijdens het bekappen.

toen na een paar keer ging het bij ons super

veel succes ermee!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:22

Jazz of geen Jazz hij zal het toch moeten leren. Mijn Fries verrotte het ook, daar heb ik een hoop tijd ingestoken (oa eerst alleen de hoef optillen met een stuk longeerlijn anders sloeg ze het licht uit mijn ogen, iets te weinig opvoeding gehad zeg maar...) en flink belonen, en nu kan ik los in de wei haar hoefjes oppakken en krabben. Aan het opvoeden dus! ;)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:24

hij is apsolute niet gemeen
maar gewoon dat kopje alleen al of
hij wilt zeggen doe ik lekker toch niet
eerst dacht ik dat hij geen voet kon geven maar
met badages dan blijft hij bijna een kwartier met z`n pootje om hoog staan.?
maar als je dan dus probeer z`n hoefje uit te krabben zet
hij umh gau weer terug.

ik zat te denken aan een cedelin spuitje?
maar dat is voor rustig te worden.?
heb ik me eigen laten vertellen.?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:26

Breghje schreef:
Jazz of geen Jazz hij zal het toch moeten leren. Mijn Fries verrotte het ook, daar heb ik een hoop tijd ingestoken (oa eerst alleen de hoef optillen met een stuk longeerlijn anders sloeg ze het licht uit mijn ogen, iets te weinig opvoeding gehad zeg maar...) en flink belonen, en nu kan ik los in de wei haar hoefjes oppakken en krabben. Aan het opvoeden dus! ;)

wij hebben het ook al een paar keer geprobeerd
met logeerlijn , halster touw
voor en achter proberen op te tillen maar hij kijkt dan echt zo
pff doe het toch niet.
krijg er echt geen 1% beweging in |(

OFF_LINE

Re: help mijn jazz ruin geeft geen achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:27

een cedelin spuitje is om rustig te worden, wel in kleine hoeveelheid! bij grote hoeveelheid is het verdovend

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:27

caboclo schreef:
hij is apsolute niet gemeen
maar gewoon dat kopje alleen al of
hij wilt zeggen doe ik lekker toch niet
eerst dacht ik dat hij geen voet kon geven maar
met badages dan blijft hij bijna een kwartier met z`n pootje om hoog staan.?
maar als je dan dus probeer z`n hoefje uit te krabben zet
hij umh gau weer terug.

ik zat te denken aan een cedelin spuitje?
maar dat is voor rustig te worden.?
heb ik me eigen laten vertellen.?

Meis, in negen van de tien gevallen heb je echt geen verdoving nodig, sterker nog je paard wordt er zo instabiel van als de pest. Ga nou eens gewoon aan de slag met die achterbenen en steek er tijd in ipv verdoving dan heb je het zo voor elkaar. Niet naar zijn koppie kijken, boeit niet, hij moet voeten gaan geven. Fluwelen handschoentjes uit doen en gaan met die banaan. (Dat wil niet zeggen met slaan ed, maar gewoon die voet pakken, braaaaf paard als ie hem geeft en dan weer neerzetten, keer daarop langer vastpakken en omhooghouden en de keer daarop nog iets verder.) Zeker als ie niet gemeen is zal het misschien even doorpakken zijn en ben je klaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:28

caboclo schreef:
Breghje schreef:

wij hebben het ook al een paar keer geprobeerd
met logeerlijn , halster touw
voor en achter proberen op te tillen maar hij kijkt dan echt zo
pff doe het toch niet.
krijg er echt geen 1% beweging in |(

het lukt mij zelfs bij Belgische trekpaarden van 900 kilo... kwestie van doorpakken...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:29

caboclo schreef:
zaterdag komt voor mijn ''nieuwe'' paard
de hoefsmid maar laat hij z`n achterbenen toch gewoon niet meer geven.. :?
hebben der alles aan gedaan maar hij doet t gewoon niet.

[b]het is een recente [b]jazz (en hoor van veel mensen dat dat de probleemen op ken leveren)
t schijnt dat veel jazzies de achterbenen gewoonweg niet willen geven.
maar hoe doen jullie dat dan bij jullie jazz??[/b][/b]
helpp z`n hoeven zijn echt onwijslang

z`n voor benen tilt hij wel gewoon op

Ah je hebt het nieuwste model ofzo :D

Dit is niet toe te schrijven aan Jazz e, enkel korte metten mee maken; luisteren moet die. Dus vanaf nu, altijd voeten pakken (bij het uit de stal halen, op de poestplaats, voor het ingaan van de rijbak etc,) gewoon veel doen.
Laatst bijgewerkt door bulck op 10-07-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:30

bulck _O-
hahah, sorry vind hem wel grappig.

maar het is idd gewoon een kwestie van flink oefenen, spuitje kan altijd nog

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:32

Heb er ook zo een.
Vooral rustig blijven!Als dat been eenmaal van de grond af is is het een enorm snel been!Pas op! #)
Je kunt proberen het been aan de ander kant op te tillen.Steeds kleine stukjes en weer neerzetten.Duidelijk een commando aan vast knopen,veel belonen en vooral niet boos worden want dan kan je het vergeten!
En pas op...het is een Jazz :list:

_O-

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:32

heeft ie niet iets in zn hoef wat het voor hem 'eng' maakt om m op te tillen? Of dat hij er vervelende ervaringen mee heeft gehad met het uitkrabben?" Dat hoor je namelijk ook nog wel is.. Succes!!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:36

nou ja bedankt voor de reactie`s in iedergeval
maar daar heb ik niet veel aan
we zijn al bijna 5 weken bezig met voetjes pakken
maar achter vertikt hij gewoon.

heb 3 hoefsmeden laten komen en alle 3 zijn ze niet verder gekomen dan de voor voetjes.

nou komt morgen weer een ander die een poging wilt gaan doen,
dus vandaar de raad.

verder heb ik ook 2 hoefsmeden gehad die zijden och zeker een jazz.?
ja.
nee daar ga ik m`n handen in aan vuil maken.

dusja maarja zal wel aan mij liggen.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:39

mariewessels schreef:
heeft ie niet iets in zn hoef wat het voor hem 'eng' maakt om m op te tillen? Of dat hij er vervelende ervaringen mee heeft gehad met het uitkrabben?" Dat hoor je namelijk ook nog wel is.. Succes!!

dankje voor je reactie.

zal echter niet weten als er wat in z`n hoef zit.
maar dan zal hij z`n andere voet wel moeten kunnen geven.?

verder is het idd wat er al gezegt werd
als hij er 1 geeft dan is het ook gelijk patsboem en weer neer ook al
heb er een hoefsmid ook een knal van gehad maar naar mij weten was het
naar mijn mening niet gericht.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:42

Ja het is ook moeilijk.
Maar je zal er echt wat tijd en moeite in moeten stoppen.
Met afdwingen lukt je dit echt niet.
Ik vindt ook dat een paard moet luisteren en geen gezeur maar bij een Jazz werkt het vaak anders.

Succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:48

oei dan staat die voor wel heel kort dan? ;-)

Nee ff serieus. Dit moet je correct, rustig en met geduld oplossen (en daar heeft een smid geen tijd voor en is eigenlijk jouw taak)
Dus ik zou hem eerst goed moe maken, door een wat zwaardere training, zodat zeker het frisse en wat opstandige al de kop is ingedrukt.
Dan zou ik gewoon zoeken naar reactie. Dus jij wil een voet, hij gaat in de grond. Dus laat hem maar eens opzij voor jouw gaan.
heel de tijd gewoon wisselen van kant en belonen als hij direct luistert naar wat je vraagt. Dan de benen betasten van boven tot onder.
(Best is dat je paard vaststaat aan twee kanten dus niet gewoon touwtje aan de muur)
Vervolgens begin je met het vragen, door en het been te grijpen en hem eigenlijk opzij te duwen. Alshij dan beweegt moet je direct wel de reflex en kracht hebben om te pakken?
In je werkwijzen duidelijk zijn. Voet is voet. belonen is belonen. Geen reactie is herhalen van het vorige.
Soms kan een tweede persoon wel handig zijn. Vb die kan hem, als jij om voet vraagt, naar achter zetten waardoor hij weer verplicht wordt van te bewegen en dus niet zijn zin kan doen.

heel wss heeft ie rotstraal ofzo, zeker als je al 5 weken geen been hebt kunnen opnemen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:37

bulck schreef:
oei dan staat die voor wel heel kort dan? ;-)

Nee ff serieus. Dit moet je correct, rustig en met geduld oplossen (en daar heeft een smid geen tijd voor en is eigenlijk jouw taak)
Dus ik zou hem eerst goed moe maken, door een wat zwaardere training, zodat zeker het frisse en wat opstandige al de kop is ingedrukt.
Dan zou ik gewoon zoeken naar reactie. Dus jij wil een voet, hij gaat in de grond. Dus laat hem maar eens opzij voor jouw gaan.
heel de tijd gewoon wisselen van kant en belonen als hij direct luistert naar wat je vraagt. Dan de benen betasten van boven tot onder.
(Best is dat je paard vaststaat aan twee kanten dus niet gewoon touwtje aan de muur)
Vervolgens begin je met het vragen, door en het been te grijpen en hem eigenlijk opzij te duwen. Alshij dan beweegt moet je direct wel de reflex en kracht hebben om te pakken?
In je werkwijzen duidelijk zijn. Voet is voet. belonen is belonen. Geen reactie is herhalen van het vorige.
Soms kan een tweede persoon wel handig zijn. Vb die kan hem, als jij om voet vraagt, naar achter zetten waardoor hij weer verplicht wordt van te bewegen en dus niet zijn zin kan doen.

heel wss heeft ie rotstraal ofzo, zeker als je al 5 weken geen been hebt kunnen opnemen

Niet eens eigenlijk, is gewoon de taak van de eigenaar om het paard op te voeden. ;) :D Verder helemaaaaaal mee eens. Grondwerk doen met zo'n paard wil ook nog wel eens wonderen doen, op een vorige stal hadden ze een Ferro waar amper wat mee te doen was tot ze ermee gingen grondwerken onder begeleiding, daarna was het net of het kwartje viel bij zowel paard als eigenaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:16

Gewoon op een eerlijke manier met je paard omgaan, en voet is voet , dus als je er aan begint moet het uiteindelijk lukken, zeker niet afgeven.
Hou het wel veilig, let goed op, maar zeker niet afgeven.
Ik ben zeker , Jazz of geen Jazz , maar ieder paard kan zoiets leren hoor.
Ik durf er zelfs een weddenschap op doen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:17

Maar er word toch ook niet gezegd dat een Jazz dat niet kan leren?Alleen is er soms een iets andere aanpak nodig...

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:20

1 tip wat ik je kan geven is rustig blijven en met liefde werken. Niet gaan dwingen, want die van mij doet dan helemaal niks meer (is ook een Jazz, via Tango).
En idd eerlijk zijn, Jazz-en zijn vaak heel slim.
En verder is een Jazz ook een gewoon paard.

Die van mij is trouwens heel makkelijk daarin.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:22

ooh ik ben echt blond :+ ik dacht dat er stond help mijn paard heeft geen achterbenen :Y) maargoed lastig ik zou als je alles geprobeert hebt en niks helpt hem gewoon sederen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:22

Mijn paard was de eerste keer bij de hoefsmid een drama hij was nooit op deze manier bekapt enkel natuurlijk bekapt en dat was niet zo geweldig eigenlijk. Dus hoefsmid er zo snel mogelijk bij nou benen op tillen ging nog maar iets doen was ho maar en achterbenen was erg moeilijk zodra die hem vast had ging hij steigeren. Nou die eerste keer was met pijn (mijn vader in de maag getrapt per ongeluk niet super hard maar toch) en zweet echt super lang mee bezig geweest. Maar de keren erna ging het steeds iets beter al moet ik zeggen dat mijn hoefsmid ook echt snapt dat hij niet meteen de hoef moet pakken bij mijn paard maar even aaien en geruststellen. De laatste keer no problemo staat gewoon lekker relaxed en ook de vader van zijn moeder is een jazz maar denk dat het meer met opvoeding te maken heeft.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:24

Joh. Je zou bijna denken dat een 'Jazz' ook vier benen heeft en hinnikt ;)

Tenzij het de Jazz 4,2 is, dan heeft ie nog wat extra opties.

En deze? Elk paard leert voetjes geven, maar je moet wel even de handigheid krijgen/vinden. Gewoon lukraak aan dat been gaan sjorren werkt niet. Zoek hulp van iemand die met Jazzen uh paarden weet om te gaan, dan komt het best goed!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:30

_danieke_ schreef:
ooh ik ben echt blond :+ ik dacht dat er stond help mijn paard heeft geen achterbenen :Y) maargoed lastig ik zou als je alles geprobeert hebt en niks helpt hem gewoon sederen

Haha,zo las ik hem ook in het begin! :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:32

Gewoon een halstertouw pakken, en in de kootholte leggen en dan met de uiteinden het been naar voren trekken door zelf naast het voorbeen te gaan staan.., wel met beleid uiteraard..
Hij moet em een keer op gaan tillen, anders gaat hij zitten...

Zo hou je em even vast en laat je em weer los.. blijf wel eerlijk.
Als je het regelmatig doet (en je kan em overpakken met de hand), en je koppelt er een commando aan vast, komt het na verloop van tijd vanzelf goed..

Leuk of niet, paardje zal een keer naar de smid moeten voor zijn bestwil..