Mijn paarden staan bij mijn vader, hij heeft een vrijstaand huis met circa 1 hectare boomkwekerij. Ik heb daar vroeger zelf ook gewoond en sinds ongeveer 10 jaar staan daar paarden, op dit moment mijn paard, pony en veulen. Ze hebben een buitenstal (omgebouwde container) met een uitloopje. Van november tot mei staan ze daar 24/7, de overige maanden alleen in de nacht.
De buren hebben 2 woningen, 1 woning op circa 40 meter afstand van de stal waarin de dochter en haar vriend wonen, en dan nog hun eigen woning die ongeveer 100 meter bij de stal vandaan ligt.
Mijn paarden staan soms een beetje ruzie te maken waarbij ze ook wel tegen de wanden aan slaan, en de een staat s'ochtends vroeg wel eens te trappen als ze vind dat het etenstijd is
Dit gebeurd wel eens rond 6.00 uur in de ochtend.Nu zeggen de buren dat ze er heel erg veel last van hebben, ze hebben hier al meerdere keren over geklaagd. Ik heb hiervoor trailies tussen de 2 boxen gemaakt en rubber matten tegen de wanden gedaan. Ze blijven echter klagen, en dreigen nu "stappen te gaan ondernemen". Mijn vader hoort ze ook wel eens maar niet heel vaak of lang. Niet dat het er echt wat toe doet, maar de buren hebben regelmatig midden in de nacht vrachtwagens op het terrein die staan te laden en lossen waarvan mijn vader dan ook wakker wordt. Als hij dit aanhaalt krijgt hij het antwoord dat ze daar een vergunning voor hebben...
Ik heb eerder al eens met de gemeente gebeld, zij zeggen dat je gewoon paarden mag houden, dus dat ze op dat gebied niets kunnen bereiken. Ook nog contact met de politie gehad, ze zouden aangifte ivm geluidsoverlast kunnen doen, in dat geval zal er wat vaker een politiewagen langs rijden om te checken of er inderdaad overlast is. Waar dus zeer waarschijnlijk geen sprake van zal zijn, tenzij ze net toevallig even staan te trappen.
De situatie op zich is natuurlijk vervelend, het is niet de bedoeling om een burenruzie te krijgen ofzo, maar wat kan ik nu nog doen? Ik kan moeilijk de benen vastbinden
Waar ik wel benieuwd naar ben is of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?
Goede tips zijn ook altijd welkom!
maar als de paarden alleen 24/7 buiten staan hebben ze der toch niet altijd last van