Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
HRE schreef:Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn paard´
stilstaan stijgeren en heletijd omdraaien, en dat niet op een rustige manier. Mijn vader is een keer mee gegaan op de fiets gewoon met een longeerlijn er aan. toen ze stopte omhoog ging en omdraaide heeft hy dr by dr hoofd gepakt en een beste tik op d´r kont verkocht. daarna is hy elke dag meegegaan met de longe en op eengegeven moment zonder longe en daarna ging hy zelfs niet meer mee. Nu is het klaar. ik denk dat je gewoon iemand mee moet laten fietsen die hem op het juiste moment even heeel flink aanpakt! succes!
x,,kelly,,x schreef:heeey! ik heb een probleem.
als ik ga rijden met mijn paard, gaat ze steigeren als ze niet verder wil.
Sassol schreef:x,,kelly,,x schreef:heeey! ik heb een probleem.
als ik ga rijden met mijn paard, gaat ze steigeren als ze niet verder wil.
Heb je het stukje al eens ernaast gelopen ipv er op? Het lijkt mij namelijk dat ze het gewoon eng vindt om zo in d'r eentje dat stuk te moeten lopen en dat duidelijk maakt door te gaan steigeren. Als een paard niet wilt, moet je uitvinden waarom niet en dát veranderen. Als je alleen het steigeren afleert is het symptoombestrijding en kom je het op andere plekken weer tegen en komt ook niet echt ten goede van jullie band met elkaar.
Heb geduld, met een beetje liefde kom je er wel;)
) en bij het paard van m'n vriendin een mep van een plasticfles met water op z'n kop (die was echt hardnekkig in het steigeren, eender waar en wanneer, maar nu 2 jaar steiger vrij) Nickas schreef:Misschien vraag je teveel van haar, wissel je het werk te weinig af of heeft ze gewoon geen zin in het rijden. Dan associeert ze die plek/route dus met het werken en gaat ze heftig in protest.
En tja, dat rauwe ei... ik ken het verhaal, maar nog nooit gezien of gedaan en heb geen idee of het helpt of niet!
petitparis schreef:als het en smal pad langs een gebouw is kan ook zijn dat zoals ik eerder las je paard dit eng vind en daarom protesteert en als je ernaast gaat of iemand anders ze ziet dat het ok is en volgt. In dit geval zal je aan het vertrouwen tussen jou en je paard moeten werken.
Zo moet ik om op wandeling te kunnen over een brede metalen rooster (dit galmt en schuift als ze gek gaan doen) van zodra er iemand naast gaat en over de rooster stapt gaat mijn paard (twijfelend) achterna zonder verder raar te doen, maar als ik haar er gewoon wil overrijden dan maakt ze de gekste sprongen om er niet over te moeten.
Indien ze echt gewoon niet wil werken, zal je ze toch eens hard moeten aanpakken. of je echt een ei nodig hebt weet ik niet, bij mijn paard heeft het tot hiertoe geholpen een mep tegen haar oren te geven op de moment dat ze op haar achterste benen stond (bij gebrek aan een zweep om vooruit te rijden en geen reactie op het been en ik hou in zo'n situatie mijn benen liever rond m'n paard geklemd) en bij het paard van m'n vriendin een mep van een plasticfles met water op z'n kop (die was echt hardnekkig in het steigeren, eender waar en wanneer, maar nu 2 jaar steiger vrij)
x,,kelly,,x schreef:iemand zei ook een x dat als ze steigerd je een rauw ei op haar hoofd moet slaan en dat ze dan denken dat ze hun hoofd hebben gestoten en bloeden en dat ze dan misschien niet meer steigeren ofzo!
x,,kelly,,x schreef:ik heb er al vaker langs gelopen en dan stop ze wel eens en dan blijf ik net zo lang wachten dat ze zelf wegstapt. afgelopen maandag heeft er ook iemand met een longeerlijn naast gelopen dat ging wel goed ze heeft geen 1 x gesteigerd toen.
iemand zei ook een x dat als ze steigerd je een rauw ei op haar hoofd moet slaan en dat ze dan denken dat ze hun hoofd hebben gestoten en bloeden en dat ze dan misschien niet meer steigeren ofzo!
HRE schreef:x,,kelly,,x schreef:iemand zei ook een x dat als ze steigerd je een rauw ei op haar hoofd moet slaan en dat ze dan denken dat ze hun hoofd hebben gestoten en bloeden en dat ze dan misschien niet meer steigeren ofzo!
Maar als je een ei mee neemt voelt je paard heus wel dat er iets gebeurd en zodra ze steigerd dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een ei op dr hoofd gooien.... teminste dat heb ik met die van my. en je moet er wel rekening mee houden dat je paard er ook bang voor kan worden als je iets op zn hoofd kapot slaat....
De mep tegen de oren werkt eigenlijk veel beter, maar dit gebruik ik alleen maar als ze steigert omdat ze geen zin heeft om te werken. Afstraffen omdat ze bang is zal ik nooit doen.. dit maakt de situatie meestal alleen maar erger!
KiWiKo schreef:gewoon een draai om dr oren geven.......... is die besodemietert!!!
arcossliz1 schreef:ik heb nu ook het probleem met mijn paard in de bak
stijgeren, bokken, achteruitlopen als ze geen zin meer heeft
ze is liever lui dan aan het werk, maar echt alleen in de bak..
ik kreeg de tips om met haar 2x daags een kwartier te stappen en heel veel belonen..
eerst stijgerde ze nog maar nu wil ze heel graag draven enz.
en als beloning(en als dat bij jullie kan) in de wei zetten na het rijden
x,,kelly,,x schreef:arcossliz1 schreef:ik heb nu ook het probleem met mijn paard in de bak
stijgeren, bokken, achteruitlopen als ze geen zin meer heeft
ze is liever lui dan aan het werk, maar echt alleen in de bak..
ik kreeg de tips om met haar 2x daags een kwartier te stappen en heel veel belonen..
eerst stijgerde ze nog maar nu wil ze heel graag draven enz.
en als beloning(en als dat bij jullie kan) in de wei zetten na het rijden
ik heb er in de bak bijna geen last van. enkel buiten doet ze het